Wysokie wahania pozycji w SERP oznaczają sporo komplikacji dla SEOwców i właścicieli biznesów w internecie — gdy rankingi zmieniają się często i gwałtownie, pozycje stron mogą w ciągu kilku dni poszybować w górę albo spaść z pierwszej pozycji na dużo dalsze. Takie fluktuacje możemy właśnie zaobserwować, śledząc pozycje w wynikach wyszukiwania.
Co może aktualnie powodować wahania w SERPach?
Generalnie możemy wymienić dwa główne powody wysokiej zmienności w wynikach wyszukiwania – zmiany w Twojej witrynie lub aktualizacje algorytmów Google.
W sytuacji, gdy zmiana dotyka wielu stron naraz, zwykle dzieje się tak właśnie z tego drugiego powodu. Jednym z takich przykładów jest core update z września 2019 r., aktualizacja, która całkowicie wywróciła SEO dla branż YMYL (Your Money Your Life) do góry nogami. Widząc, co dzieje się teraz w SERPach, musimy zadać sobie pytanie – czy Google nieoficjalnie wprowadziło dużą aktualizację?
Wahania w SERPach — nie tak nowa sprawa jak mogłoby się wydawać
Wzrost zmienności SERP można zaobserwować znacznie wcześniej niż w ciągu kilku ostatnich dni. Cały bieżący miesiąc obfitował w okresy wysokiej fluktuacji. Użytkownicy forum WebmasterWorld zgłaszali spadki o nawet 70 pozycji. Mimo to Google milczy i nie potwierdza podejrzeń SEOwców.
Warto również zauważyć, że chociaż zmienność zarówno w przypadku urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych jest wysoka, te pierwsze odczuły zmiany nieco bardziej. Ogólne wyniki są również wyższe dla USA niż dla reszty świata, jednak największe fluktuacje są widoczne we wszystkich przypadkach.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Czy Google zmodyfikował swoje algorytmy?
Tego nie wiemy. Chociaż Google podtrzymuje stanowisko, że poinformuje użytkowników, jeśli pojawi się aktualizacja, to tak wyraźne wahania raczej nie są dziełem przypadku. Być może amerykański gigant dopiero potwierdzi aktualizację, ale widząc, że już przez cały ostatni miesiąc można było zaobserwować dużą zmienność SERP, oficjalny komunikat może wcale nie nadejść. Co zatem powinniśmy zrobić? Obserwować sytuację i starać się wyciągnąć z niej wnioski, aby odzyskać dotychczasowe pozycje.