Masz produkt lub usługę. Chcesz je pokazać szerszej publiczności bez wydawania masy pieniędzy na kampanie reklamowe. Myślisz więc o skorzystaniu z marketingu partnerskiego, ponieważ słyszałeś/aś, że nie ma on praktycznie żadnych minusów. No i przede wszystkim jest relatywnie tani – jedyne koszty, które tak naprawdę musisz ponieść to prowizje afiliacyjne.
Do tego możesz potrzebować analizy UX, CR i UX.
Marketing partnerski to forma współpracy, w której Firma A i jej Partnerzy – czyli inne osoby, influencerzy, czy też firmy B, C i D – pomagają sobie nawzajem stosując programy partnerskie, żeby promować konkretne produkty lub usługi. Za każdy typ konwersji, np. pobranie aplikacji, sprzedaż produktu, zarejestrowanie się na stronie Firmy A, Partner otrzymuje ustalone wynagrodzenie.
W ogromnym skrócie:
Marketing relacyjny lub marketing afiliacyjny, bo też pod takimi nazwami możesz spotkać marketing partnerski, to naprawdę świetny sposób na zbudowanie strategii marketingowej. Bez większych nakładów finansowych możesz dotrzeć do nowych klientów, którzy są zainteresowani tym, co dla nich oferujesz.
✅ Firma nie wydaje pieniędzy na reklamy, ponieważ Partner B promuje jej produkty za prowizję
✅ Marketing partnerski można dość szybko uruchomić bez ponoszenia dużych kosztów.
✅ Dzięki współpracy np. ze znanym blogerem fitness, więcej osób zainteresowanych ćwiczeniami zobaczy produkty Firmy A.
✅ Jeśli program partnerski nie przyczynia się do zwiększenia konwersji, Firma A może łatwo zakończyć współpracę z Partnerem B.
✅ Partner B zarabia za każdą sprzedaż, którą uda mu się wygenerować.
✅ Partner B nie ponosi ryzyka związanego z jakością, produkcją czy wysyłką produktów, które prezentuje swojej publiczności.
✅ Partner B nie musi inwestować w produkt / usługę, którą promuje.
✅ Dzięki promowaniu produktów / usług znanych i szanowanych marek, Partner B wzmacnia również swoją wiarygodność wśród grupy docelowej.
Poniżej przedstawiam Ci checklistę dla przykładowej strategii marketingu partnerskiego, który przyniesie korzyści zarówno Tobie, jaki Twoim partnerem afiliacyjnym.
Kroki | Co konkretnie należy zrobić |
---|---|
Wybierz odpowiednich partnerów afiliacyjnych | • Skontaktuj się z partnerami, których grupa docelowa jest też Twoją grupą docelową • Sprawdź, czy wartości i styl komunikacji Twojego partnera afiliacyjnego pasują do Twojej marki |
Ustal jasne zasady współpracy i otrzymania prowizji afiliacyjnej | • Ustal jakie wynagrodzenie dostanie Twój partner afiliacyjny za sprzedaż. • Określcie, jakie metody promocji będą stosowane, np. linki partnerskie, banery reklamowe. |
Pomóż w tworzeniu wartościowych treści | • Twoi partnerzy afiliacyjni powinni stworzyć treści, które zwiększą prawdopodobieństwo kliknięcia na Twój link afiliacyjny • Dostarcz swoim partnerom jasne wytyczne dotyczące promocji i wizerunku Twojej marki, żeby mieć kontrolę nad spójnością wizerunkową. |
Monitoruj wyniki | • Używaj narzędzi monitorujących do sprawdzania ile sprzedaży pochodzi od poszczególnych partnerów afiliacyjnych. • Przeanalizuj, które metody marketingu afiliacyjnego i promocji są dla Ciebie najbardziej skuteczne. |
Motywuj swoich partnerów afiliacyjnych | • Regularnie wypłacaj prowizję, żeby utrzymać motywację Twoich partnerów. • Organizuj konkursy i oferuje dodatkowe nagrody za osiągnięcie określonych celów. |
Utrzymuj dobrą komunikację | • Rozmawiaj ze swoimi partnerami afiliacyjnymi, żeby omówić wyniki i wspólnie zaplanować kolejne strategie. • Bądź otwarty na ich sugestie i pomysły. |
Trendy i nowe technologie będą kształtować sposób w jaki marketing partnerski będzie rozwijał się przez najbliższe lata. W dużym prawdopodobieństwem programy partnerskie staną się bardziej dynamiczne dzięki technologiom AR i VR. Dodatkowo, współpraca z mikroinfluencerami i nano-influencerami, którzy docierają do mniejszych ma ale bardziej lojalnych grup odbiorców może stać się konieczna. Dlaczego? Chodzi o rosnący nacisk na ochronę danych osobowych i przestrzeganie przepisów takich jak RODO.
Oczywiście sztuczna inteligencja również będzie miała swój udział w kształtowaniu przyszłości marketingu partnerskiego. AI będzie wykorzystywane do analizy danych i dokładniejszej personalizacji ofert. Aż wreszcie zrównoważony rozwój i też etyczny marketing, na który tak bardzo zwracają uwagę pokolenie Z, również wpłynie na rozwój marketingu partnerskiego – z dużym prawdopodobieństwem partnerami afiliacyjnymi będą głównie te firmy, które same działają w myśl zrównoważonego rozwoju i etyki.
Tak, marketing partnerski pomoże Ci przyciągnąć więcej osób zainteresowanych Twoją ofertą na stronę, zwłaszcza jeśli uda Ci się nawiązać współpracę z dobrymi partnerami. Jednak jeśli Twój landing page nie będzie działał poprawnie i jeśli nie będzie dobrze zoptymalizowany pod kątem konwersji, cały Twój wysiłek jak i wysiłek Twoich partnerów afiliacyjnych może spełznąć na niczym.