.animate-view{opacity: 1 !important;}

Czym jest marketing partnerski i jak wykorzystać go do promocji biznesu?

5min.

Komentarze:0

Czym jest marketing partnerski i jak wykorzystać go do promocji biznesu?d-tags
18 czerwca 2024
Marketing partnerski to sposób na promowanie produktów / usług, w którym każda ze stron zyskuje - firma ma więcej klientów, a partnerzy dodatkowe dochody. Zobacz jak stworzyć program partnerski, który bez dużych nakładów finansowych może pomóc Ci zwiększyć konwersję na stronie.

5min.

Komentarze:0

Masz produkt lub usługę. Chcesz je pokazać szerszej publiczności bez wydawania masy pieniędzy na kampanie reklamowe. Myślisz więc o skorzystaniu z marketingu partnerskiego, ponieważ słyszałeś/aś, że nie ma on praktycznie żadnych minusów. No i przede wszystkim jest relatywnie tani – jedyne koszty, które tak naprawdę musisz ponieść to prowizje afiliacyjne.

Zanim jednak zaczniesz planować program partnerski, sprawdź czy strona, na którą będą kierowani Twoi klienci działa poprawnie i czy faktycznie będzie się dało na niej kupić Twój produkt, zostać subskrybentem, czy też zapisać się do newslettera – w skrócie dokonać konwersji.

Do tego możesz potrzebować analizy UX, CR i UX.

Czym jest marketing partnerski?

Marketing partnerski to forma współpracy, w której Firma A i jej Partnerzy – czyli inne osoby, influencerzy, czy też firmy B, C i D – pomagają sobie nawzajem stosując programy partnerskie, żeby promować konkretne produkty lub usługi. Za każdy typ konwersji, np. pobranie aplikacji, sprzedaż produktu, zarejestrowanie się na stronie Firmy A, Partner otrzymuje ustalone wynagrodzenie.

Jak działa marketing partnerski?

  1. Firma A sprzedaje produkt lub usługę.
    Portal informacyjny Ground News gromadzi i publikuje newsy z różnych źródeł internetowych.
  2. Firma A zgłasza się do Firmy B / Partnera B, żeby nawiązać współpracę.
    Ground News kontaktuje się z Some More News, kanałem YouTube, który komentuje bieżące wydarzenia ze świata.
  3. Firma B promuje produkty / usługi Firmy A w swoich materiałach.
    Some More News umieszcza krótki segment o Ground News w swoim materiale wideo, podając powody, dla których warto odwiedzić stronę swojego partnera marketingowego.
  4. Firma B / Partner B używa specjalnego linku partnerskiego, który śledzi, kto kliknął i kupił produkt / usługę.
    Some More News wyświetla link afiliacyjny na dole ekranu i zachęca swoich słuchaczy do skorzystania z niego, ponieważ tylko w tym przypadku dostaną 40% zniżkę na jeden miesiąc korzystania z serwisu informacyjnego swojego partnera.
  5. Klient C klika w link i kupuje produkt / usługę.
    Osoba oglądająca Some More News zdecydowała się na wykupienie miesięcznej subskrypcji na Ground News.
  6. Firma A notuje sprzedaż.
    Ground News zyskuje nowego subskrybenta.
  7. Firma B / Partner B otrzymuje prowizję za zachęcenie klientów do skorzystania z oferty Firmy A.
    Some More News dostaje wynagrodzenie – tak zwaną prowizję afiliacyjną – za każdą osobę, która zdecydowała się wykupić subskrypcję od Ground News.
przykład marketingu partnerskiego

źródło: Some More News

W ogromnym skrócie:

Firma A kontaktuje się z Firmą B → Firma B umieszcza link afiliacyjny w swoim materiale → Klient C klika w link i kupuje produkt → Firma A zarabia / zyskuje nowych użytkowników → Firma B dostaje prowizję afiliacyjną

Zalety marketingu partnerskiego

Marketing relacyjny lub marketing afiliacyjny, bo też pod takimi nazwami możesz spotkać marketing partnerski, to naprawdę świetny sposób na zbudowanie strategii marketingowej. Bez większych nakładów finansowych możesz dotrzeć do nowych klientów, którzy są zainteresowani tym, co dla nich oferujesz.

Najważniejsze plusy marketingu partnerskiego dla Firmy A

✅ Firma nie wydaje pieniędzy na reklamy, ponieważ Partner B promuje jej produkty za prowizję
✅ Marketing partnerski można dość szybko uruchomić bez ponoszenia dużych kosztów.
✅ Dzięki współpracy np. ze znanym blogerem fitness, więcej osób zainteresowanych ćwiczeniami zobaczy produkty Firmy A.
✅ Jeśli program partnerski nie przyczynia się do zwiększenia konwersji, Firma A może łatwo zakończyć współpracę z Partnerem B.

Najważniejsze plusy marketingu partnerskiego dla Firmy B / Partnera B

✅ Partner B zarabia za każdą sprzedaż, którą uda mu się wygenerować.
✅ Partner B nie ponosi ryzyka związanego z jakością, produkcją czy wysyłką produktów, które prezentuje swojej publiczności.
✅ Partner B nie musi inwestować w produkt / usługę, którą promuje.
✅ Dzięki promowaniu produktów / usług znanych i szanowanych marek, Partner B wzmacnia również swoją wiarygodność wśród grupy docelowej.

Zapisz się do newslettera
po więcej SEO i marketingowych porad

6 kroków do skutecznego marketingu partnerskiego

Poniżej przedstawiam Ci checklistę dla przykładowej strategii marketingu partnerskiego, który przyniesie korzyści zarówno Tobie, jaki Twoim partnerem afiliacyjnym.

KrokiCo konkretnie należy zrobić
Wybierz odpowiednich partnerów afiliacyjnych• Skontaktuj się z partnerami, których grupa docelowa jest też Twoją grupą docelową
• Sprawdź, czy wartości i styl komunikacji Twojego partnera afiliacyjnego pasują do Twojej marki
Ustal jasne zasady współpracy i otrzymania prowizji afiliacyjnej• Ustal jakie wynagrodzenie dostanie Twój partner afiliacyjny za sprzedaż.
• Określcie, jakie metody promocji będą stosowane, np. linki partnerskie, banery reklamowe.
Pomóż w tworzeniu wartościowych treści• Twoi partnerzy afiliacyjni powinni stworzyć treści, które zwiększą prawdopodobieństwo kliknięcia na Twój link afiliacyjny
• Dostarcz swoim partnerom jasne wytyczne dotyczące promocji i wizerunku Twojej marki, żeby mieć kontrolę nad spójnością wizerunkową.
Monitoruj wyniki• Używaj narzędzi monitorujących do sprawdzania ile sprzedaży pochodzi od poszczególnych partnerów afiliacyjnych.
• Przeanalizuj, które metody marketingu afiliacyjnego i promocji są dla Ciebie najbardziej skuteczne.
Motywuj swoich partnerów afiliacyjnych• Regularnie wypłacaj prowizję, żeby utrzymać motywację Twoich partnerów.
• Organizuj konkursy i oferuje dodatkowe nagrody za osiągnięcie określonych celów.
Utrzymuj dobrą komunikację• Rozmawiaj ze swoimi partnerami afiliacyjnymi, żeby omówić wyniki i wspólnie zaplanować kolejne strategie.
• Bądź otwarty na ich sugestie i pomysły.

Jak może wyglądać niedaleka przyszłość marketingu partnerskiego?

Trendy i nowe technologie będą kształtować sposób w jaki marketing partnerski będzie rozwijał się przez najbliższe lata. W dużym prawdopodobieństwem programy partnerskie staną się bardziej dynamiczne dzięki technologiom AR i VR. Dodatkowo, współpraca z mikroinfluencerami i nano-influencerami, którzy docierają do mniejszych ma ale bardziej lojalnych grup odbiorców może stać się konieczna. Dlaczego? Chodzi o rosnący nacisk na ochronę danych osobowych i przestrzeganie przepisów takich jak RODO.

Oczywiście sztuczna inteligencja również będzie miała swój udział w kształtowaniu przyszłości marketingu partnerskiego. AI będzie wykorzystywane do analizy danych i dokładniejszej personalizacji ofert. Aż wreszcie zrównoważony rozwój i też etyczny marketing, na który tak bardzo zwracają uwagę pokolenie Z, również wpłynie na rozwój marketingu partnerskiego – z dużym prawdopodobieństwem partnerami afiliacyjnymi będą głównie te firmy, które same działają w myśl zrównoważonego rozwoju i etyki.

Podsumowanie: Marketing partnerski a SEO

Tak, marketing partnerski pomoże Ci przyciągnąć więcej osób zainteresowanych Twoją ofertą na stronę, zwłaszcza jeśli uda Ci się nawiązać współpracę z dobrymi partnerami. Jednak jeśli Twój landing page nie będzie działał poprawnie i jeśli nie będzie dobrze zoptymalizowany pod kątem konwersji, cały Twój wysiłek jak i wysiłek Twoich partnerów afiliacyjnych może spełznąć na niczym.

Dlatego zanim ruszysz ze swoją strategią marketingu partnerskiego, upewnij się, że Twoja strona docelowa działa sprawnie i zachęca odwiedzających do zakupu, zostawienia maila, czy wykonania jakiejkolwiek innej czynności, na której Ci zależy.
Autor
Diana Samiczak Marketing Delante
Autor
Diana Samiczak

Marketing Specialist

W Delante wspiera rozwój strategii marketingowych. Dużą radość daje jej kręcenie materiałów wideo i współpraca z innymi ludźmi.Jest absolwentką zarządzania międzynarodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studiuje Informatykę Społeczną na AGH. Hobbistycznie gra w kieleckim Teatrze Ecce Homo i z zainteresowaniem śledzi losy bohaterów Marvela.

Autor
Diana Samiczak Marketing Delante
Autor
Diana Samiczak

Marketing Specialist

W Delante wspiera rozwój strategii marketingowych. Dużą radość daje jej kręcenie materiałów wideo i współpraca z innymi ludźmi.Jest absolwentką zarządzania międzynarodowego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie studiuje Informatykę Społeczną na AGH. Hobbistycznie gra w kieleckim Teatrze Ecce Homo i z zainteresowaniem śledzi losy bohaterów Marvela.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022