Logo

Co to jest logo? – Definicja

Logo to element graficzny, który wraz z logotypem (unikalnie ustawiony i ułożony krój pisma) tworzy znak towarowy lub markę handlową. Zazwyczaj projekt logo służy do natychmiastowego rozpoznania. Logo jest jedną z części ogólnej strategii brandingowej firmy, która obejmuje użycie schematów kolorów, kształtów, czcionek i obrazów i służy do identyfikacji wizualnej firmy.

Często o logo mówi się, że jest to znak firmowy lub znak rozpoznawczy.

Logo a logotyp

Wiesz już, czym jest logo. Logotyp to natomiast specyficzny krój pisma lub projekt wykorzystywany do identyfikacji firmy lub produktu.

Z czego składa się logo?

Budowa logo nie jest skomplikowana. Elementy, które może zawierać logo:

  • sygnet – wizualna część loga, najlepiej jako grafika wektorowa,
  • logotyp – napisana nazwa marki, np. Delante, stworzona w konkretnej czcionce,
  • tagline – hasło reklamowe, które ma być kojarzone z firmą – zazwyczaj pod logotypem.

Nie każde logo zawiera wszystkie trzy elementy. Może być tak, że zostanie stworzony tylko sygnet lub sygnet z logotypem.

przykład logo

Jakie są rodzaje logo?

Istnieją różne rodzaje logo firmy: znak słowny, znak obrazkowy i znak abstrakcyjny.

Wordmark to logo, które składa się z nazwy firmy zapisanej określoną czcionką. Przykładem wordmarku jest logo Coca-Coli.

Znak graficzny to logo, które składa się z obrazu lub symbolu kojarzonego z firmą. Przykładem znaku obrazkowego jest Nike swoosh.

Znak abstrakcyjny to logo składające się z kształtu lub wzoru, który nie jest kojarzony z firmą, ale reprezentuje jej wartości lub misję. Przykładem znaku abstrakcyjnego jest strzałka FedEx.

Można wyróżnić również inne następujące typy logo:

  • logotyp,
  • znaki symboliczne – to jak je rozumiemy zazwyczaj nie jest dosłowne, najczęściej te symbole są graficzne,
  • monogram – pierwsze litery wyrazu lub inicjały, np. właścicieli,
  • emblemat – nazwa przedstawiona w ładny graficznie sposób,
  • glif – pierwsza litera firmy,
  • postacie – logiem są po prostu osoby, postacie, które mają cechy ludzi.

Jak zaprojektować profesjonalne logo?

Nie ma jednego sposobu projektowania logo. Mamy jednak wskazówki dotyczące tego, jak zaprojektować profesjonalne logo:

  • zachowanie prostoty,
  • wykorzystanie przestrzeni negatywnej,
  • użycie geometrycznych kształtów,
  • wybór kolorów, które odzwierciedlają markę firmy,
  • wykorzystanie programów do grafiki wektorowej ( np. Adobe Illustrator, CorelDRAW, Inkscape, Xara) – ostatnio popularnym programem stała się również Canva.

Z pewnością warto skupić się na tworzeniu oryginalnego i przykuwającego wzrok loga. W tym celu można skorzystać z pomocy grafika lub wykonać to samodzielnie. Warto jednak pamiętać, że logo musi być przede wszystkim czytelne i łatwe do zapamiętania.

Warto także pamiętać o tym, aby nie kopiować logotypów innych firm. W ten sposób można narazić się na problemy prawne, a także utracić wiarygodność w oczach potencjalnych klientów.

Pamiętaj też, że logo, które stworzysz nie musi być wieczne. Jeżeli Twoje logo potrzebuje zmian – wprowadź je. Weź pod uwagę jednak, że jest to proces długotrwały i nie należy do najłatwiejszych.

Czy ta definicja była pomocna?
(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

GPT-4 - rewolucja dla Chatu GPT?

Wczoraj, 14 marca 2023, OpenAI wypuściło na światło dzienne GPT-4, czyli kolejną iterację ich modelu językowego, na bazie którego działa bijący rekordy popularności ChatGPT. Czy ChatGPT będzie teraz znacznie mądrzejszy?

Czytaj więcej
Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Jak równolegle poprawiamy SEO i dostępność stron internetowych naszych klientów?

Co gdybym Ci powiedział, że 32%* spośród użytkowników odwiedzających Twoją stronę – czyli w zasadzie co trzecia osoba – nie może się po niej poruszać? Jedna na trzy osoby nie może przeczytać dostępnych treści. Co trzecia osoba ma problem z wykonaniem działań, których oczekujesz. Co trzecia osoba opuszcza Twoją witrynę, ponieważ nie może nacisnąć żadnego przycisku.

Czytaj więcej