Co oznacza Top of the Funnel? Definicja góry lejka sprzedażowego
ToFu to skrót od angielskiego terminu Top of the Funnel. W branży marketingowej odnosi się on do góry lejka sprzedażowego, będącej pierwszym etapem ścieżki zakupowej klienta. Jest to więc moment, w którym osoba potencjalnie zainteresowana zakupem po raz pierwszy styka się z marką, produktem, lub usługą. Lejek sprzedażowy przedstawiany jest najczęściej w formie odwróconego trójką, zatem ToFu znajduje się w jego górnej części i jest najstarszym elementem.
Jakie treści dostarczać na etapie ToFu?
W kontekście marketingowym ToFu pełni kluczową funkcję. Uwagę zwraca na to, między innymi Jacek Kotarbiński w książce “Sztuka Rynkologii” podkreślając znaczenia pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem, który wpływa na pozytywny, lub negatywny odbiór marki. Na górnym etapie lejka marketingowego kluczowe znaczenie ma dostarczanie wartościowych treści, które będą angażować, edukować, a także inspirować odbiorców. Jakie znaczenie tego typu content ma w kontekście sprzedaży? Przede wszystkim pomaga zbudować wizerunek eksperta, a także zwiększyć zaufanie i zainteresowanie marką.
ToFu – kanały komunikacji
Zarówno Jacek Kotarbiński, jak i inni eksperci w dziedzinie marketingu zwracają uwagę, że na etapie Top of the Funnel ważne jest wykorzystanie różnych kanałów komunikacji.
Najlepsze sposoby komunikacji na etapie ToFu to:
- Artykuły blogowe zawierające odpowiedzi na pytania użytkowników, porady, czy poruszające tematy branżowe.
W wielu publikacjach podkreślane jest znaczenie budowania wartościowego contentu na początku lejka sprzedażowego. Porusza to między innymi Joe Pilizzi w swojej książce Epic Content Marketing, gdzie podkreśla, że “tworzenie wartościowych treści na początku ścieżki zakupowej ma kluczowe znaczenie, ponieważ jest to pierwszy krok w budowaniu zaufania i nawiązywaniu relacji z odbiorcami. Bez silnych treści ToFU, trudno jest przyciągnąć i zaangażować potencjalnych klientów”. - Infografiki wizualnie przedstawiające dane, czy elementy procesu. Mogą być stosowane między innymi w postach w mediach społecznościowych
- Dedykowany Landing Page zawierający szczegółowe opisy produktu lub usługi.
- Materiały edukacyjne takie jak ebooki, czy darmowe pliki PDF.
- Materiały wideo przedstawiające produkt lub usługę. Mogą one przyjmować formy prezentacji, wywiadów, czy też animacji.
- Podcasty mogące poruszać w sposób bardziej rozbudowany tematykę związaną z obszarem działalności firmy.
- Webinary, czyli interaktywne prezentacje online. Mogą one służyć do poszerzania wiedzy użytkowników.
- Aktywność w mediach społecznościowych angażująca użytkowników i potencjalnych klientów.
- Artykuły gościnne mogące zwiększyć zasięgi i dotrzeć do potencjalnych klientów.
Różnorodność powyższych kanałów komunikacji sprawia, że dają one możliwość zwiększania zasięgów marki i dotarcia do wielu segmentów rynku, a tym samym skuteczności działań marketingowych.
Neil Patel, autor książki „Hustle: The Power to Charge Your Life with Money, Meaning, and Momentum” świetnie podsumowuje znaczenie góry lejka sprzedażowego. Wszelkie aktywności określa jako dostarczanie wartości bez proszenia o cokolwiek w zamian. Chodzi o edukowanie i informowanie odbiorców, co buduje zaufanie i pozycjonuje markę jako lidera w branży.