Obciążenie poznawcze to stan, w którym użytkownik musi zbyt dużo myśleć i wysilać się, aby zrozumieć, jak korzystać ze strony. Aby tego uniknąć, projektuj strony w sposób prosty i intuicyjny. Stosuj znane wzorce i standardy, które są już dobrze znane użytkownikom. Na przykład, używanie ikon i symboli, które są powszechnie rozumiane, pomaga zmniejszyć obciążenie poznawcze.
Tak, by ikona koszyka oznaczała właśnie koszyk, a lupa wyszukiwarkę.
W codziennym życiu często nie zdajemy sobie sprawy, że doznajemy różnych obciążeń poznawczych. Mogą one być zewnętrzne (gdy coś nas rozprasza), wewnętrzne (gdy coś jest naturalnie trudne) i podstawowe (gdy uczymy się nowych rzeczy).
Dzięki ograniczeniu tych obciążeń i uproszczeniu złożonych zadań (przykładowo: rozbicie długiego formularza na 2-3 mniejsze), ułatwiamy użytkownikom korzystanie z naszej strony i tym samym miast frustrować, zaczyna ona sprawiać przyjemność w korzystaniu.
Bo obciążenie poznawcze może negatywnie wpływać na:
- Zaangażowanie użytkownika – przytłaczająca liczba informacji, mnóstwo pop-upów, utrudniona nawigacja – wszystko to zniechęca do dalszego korzystania.
- Krzywą uczenia – gdy wprowadzamy kompletnie nowy interfejs, który znacząco odbiega od “standardów” i użytkownik musi zainwestować czas, w jego poznanie na nowo.
- Wydajność – użytkownik po prostu przejrzy mniej lub dotrze do mniejszej liczby podstron, gdy będziemy mu to utrudniać skomplikowanym procesem i zagmatwaną nawigacją.
- Podjęcie decyzji – kupić, czy nie kupić? Zbyt duży wybór to także niekoniecznie dobre rozwiązanie.
- Zadowolenie/przyjemność – nie chcemy się męczyć, wkładać wysiłek w przeczytanie bloga czy dowiedzenie się, czy teraz niedziela handlowa.
Zmniejszanie obciążenia poznawczego jest niezwykle istotne w tworzeniu interfejsów i projektowaniu ścieżek klientów, które będą przyjazne. Dlatego – choć lubimy utrudniać sobie życie – pamiętajcie, że klucz tkwi w prostocie i przejrzystości, co przekłada się na większą użyteczność i tym samym skuteczność. A czym jest skuteczność w eCommerce? Konwersją.