.animate-view{opacity: 1 !important;}

E-commerce w krajach bałtyckich. Jakie są zwyczaje zakupowe Litwinów, Łotyszów i Estończyków?

E-commerce w krajach bałtyckich. Jakie są zwyczaje zakupowe Litwinów, Łotyszów i Estończyków?
15 stycznia 2023
Kraje bałtyckie to określenie stosowane dla trzech niewielkich państw położonych nad Morzem Bałtyckim: Litwy, Łotwy i Estonii. Dzisiaj obszar ten zamieszkuje łącznie ponad 6 milionów ludzi. Te 3 państwa łączą silne powiązania zarówno kulturowe czy historyczne, jak i polityczne. W tym artykule przedstawię wam, jak wygląda rynek e-commerce w każdym z tych krajów ze wskazaniem podobieństw i różnic między nimi.

Kraje z potencjałem!

Gdy mowa o rosnących gospodarkach europejskich, większość z nas bez zastanowienia wskazałaby Niemcy, Francję czy Wielką Brytanię. Oczywiście, są to jedne z najbardziej atrakcyjnych rynków dla inwestorów zakładających nowe firmy. Okazuje się jednak, że założenie biznesu w krajach bałtyckich może okazać się strzałem w dziesiątkę!

Estonia

Estonia to jeden z najmniejszych krajów europejskich, jednak w ostatnich latach można zauważyć tam niezwykle dynamiczny rozwój. Przykład? Taxify (aktualnie znany jako Bolt). Firma ta założona w 2013 roku z siedzibą w Tallinnie dzisiaj działa w aż 35 krajach. Szacuje się, że na świecie aż 30 milionów ludzi korzysta z tej platformy. Wśród innych estońskich marek, które odniosły światowy sukces, warto wymienić chociażby Toggle, Skype i TransferWise. Co ciekawe, Estonia zajmuje 6. miejsce w Europie pod względem łatwości prowadzenia biznesu, jest także krajem o najwyższej jakości bezpieczeństwa cybernetycznego. Czy zatem rynek e-commerce w Estonii ma się dobrze? Jak najbardziej! W tym małym państwie zamieszkałym przez nieco ponad milion mieszkańców funkcjonuje aż 5 tysięcy sklepów internetowych!

Łotwa

Łotwa z pewnością jest nie mniej atrakcyjnym krajem dla inwestorów i przedsiębiorców. Aktualnie najszybciej rozwijającą się branżą e-commerce na Łotwie jest elektronika. Szacuje się, że w 2019 roku jej roczna wartość wyniosła aż 120 milionów dolarów. Na Łotwie narodziły się marki, takie jak choćby Aerone i Cenos.

Litwa

Rynek start-upów rozwija się tam w imponującym tempie - zauważalny jest przyrost roczny na poziomie 4%. Aktualnie najbardziej rozpoznawalnym litewskim start-upem jest marka MailerLite. Do innych znanych firm mających swoje siedziby na Litwie zaliczyć można XtGem czy TransferGo. Tak jak w przypadku Estonii i Łotwy, rynek e-commerce na Litwie prezentuje się naprawdę dobrze i obiecująco. Szacuje się, że roczna stopa wzrostu wyniesie aż 7,9%.

Zwyczaje zakupowe

Estonia

Estończycy coraz chętniej dokonują zakupów przez internet. Oczywiście, jak w wielu innych krajach platformy, takie jak AliExpress czy Amazon, są Estończykom dobrze znane. Co warto jednak podkreślić, mieszkańcy tego małego kraju zdecydowanie wolą wspierać rynek lokalny niż zagraniczny. Aż 40% Estończyków zamawia produkty wyłącznie ze sklepów lokalnych (źródło: ecommercenews.eu). E-commerce w tym kraju powoli staje się częścią codziennego życia, Estończycy coraz częściej dokonują transakcji internetowych. A co za tym idzie? Spadek średniej kwoty za transakcje online. W 2017 roku przeciętne zamówienie internetowe w Estonii wynosiło 40 euro, podczas gdy w 2019 roku już tylko 33 euro. Estończycy najczęściej kupują online: bilety na koncerty, do kina czy teatru, ubrania i sprzęt sportowy.

Łotwa

Już pod koniec 2018 roku aż 98% gospodarstw domowych z dziećmi posiadało dostęp do internetu (źródło: csb.gov.lv) - sprawia, że coraz więcej ludzi decyduje się na zakupy online. Jakie zatem produkty wybierają? Największą popularnością cieszy się elektronika, poza tym Łotysze zamawiają często odzież, zabawki, meble, a także żywność. Prześledźmy jeszcze najczęściej odwiedzane platformy:
  1. ss.lv
  2. 1a.lv
  3. amazon.de
  4. ebay.co.uk
  5. amazon.co.uk
(źródło: webinterpret.com) Niestety problemem, który hamuje sprzedaż online na Łotwie (a także na Litwie), jest stosunkowo długi czas dostawy. Aż 40% Łotyszów twierdzi, że czas dostawy jest zbyt długi, co sprawia, że często decydują się dokonywanie zakupów w sklepach stacjonarnych. Inną wadą rynku e-commerce w tym kraju, na którą uskarża się 35% osób, jest brak wystarczających informacji w sklepach internetowych na temat produktu czy usługi, sposobu płatności bądź dostawy (źródło: gemius.com).

Litwa

Litwini są narodem, który szybko i raczej bezproblemowo przestawia się na korzystanie z nowych usług mobilnych, dlatego można zauważyć tam wysoki odsetek ludzi używających kart płatniczych, składających podpisy elektroniczne, a także korzystających z bankowości online. Mieszkańcy Litwy również uwielbiają buszować po internecie w poszukiwaniu produktów do kupienia. A co wybierają najczęściej? Przede wszystkim są to: ubrania, bilety na różnego typu wydarzenia, artykuły użytku osobistego i domowego oraz żywność. Z kolei najpopularniejszymi platformami e-commerce na Litwie są:
  1. skelbiu.lt
  2. aliexpress.com
  3. pigu.lt
  4. alio.lt
  5. ebay.com
(źródło: webinterpret.com)

Użytkownicy internetu

Kraje bałtyckie idealnie wpasowują się w ogólnoświatowy trend. Z roku na rok w każdym z tych państw wzrasta liczba użytkowników internetu. Porównajmy, przykładowo, jak wyglądała tam sytuacja w 2016 roku: na Litwie 69,88% mieszkańców korzystało z internetu, na Łotwie bardzo podobnie - 69,93%, z kolei w Estonii - 76,57%. Szacuje się, że do 2022 roku w Estonii i na Łotwie liczba aktywnych użytkowników internetu wzrośnie o 3%, natomiast na Litwie o 4% (źródło: statista.com).

Social Media

Litwa  Łotwa Estonia
1. Facebook (59,98%) Facebook (64,95%) Facebook (52,73%)
2. Pinterest (17,17%) Pinterest (12,03%) Pinterest (14,95%)
3. Twitter (8,56%) Twitter (11,48%) Instagram (13,86%)
4. Instagram (7,87%) Instagram (7,27%) Twitter (12,29%)
5. YouTube (4,75%) YouTube (2,72%) YouTube (3,07%)
6. Tumblr (0,73%) Tumblr (0,61%) VKontakte (1,32%)
6 najpopularniejszych mediów społecznościowych na Litwie, Łotwie i w Estonii w marcu 2020 roku (źródło: gs.statcounter.com). Jak wynika z powyższej tabeli, na Litwie, Łotwie i w Estonii niezmiennie prym wiedzie Facebook. Warto jednak zwrócić uwagę na dużą popularność Pinteresta, który dla porównania w Polsce obejmuje jedynie 4,52% rynku. Co ciekawe, w Estonii jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych jest VKontakte, czyli rosyjski odpowiednik Facebooka. Wynika to przede wszystkim z faktu, że w tym kraju Rosjanie stanowią bardzo liczną mniejszość narodową, wynoszącą aż 24% ogółu mieszkańców. Jak zatem widać, jeśli chcemy odnieść sukces w krajach bałtyckich, powinniśmy postawić na działania marketingowe przede wszystkim na Facebooku, a w dalszej kolejności na Pintereście, Twitterze i Instagramie.

Sposoby płatności

Zdecydowanie ulubionym sposobem płatności w Estonii i na Litwie jest płatność telefonem (odpowiednio 48% i 51%), z kolei Łotysze najchętniej sięgają po karty płatnicze (43% udziału rynku). Szczególnie te dwie formy płatności cieszą się ogromną popularnością w krajach bałtyckich. Co ciekawe, Łotysze i Litwini praktycznie nie wybierają płatności przelewem bankowym (jedynie 1% w obu krajach). Warto zauważyć, że w krajach bałtyckich (tak samo jak w Polsce) konsumenci coraz większym zaufaniem darzą portfele elektroniczne (e-wallets) - z roku na rok coraz więcej ludzi wybiera właśnie tę formę płatności. Aktualnie w krajach bałtyckich e-wallets stanowią około 10% całości rynku.

Aplikacje mobilne a strony internetowe

Litwa  Łotwa Estonia
1. komputery (67,09%) komputery (67,18%) komputery (66,48%)
2. telefony (31,43%) telefony (31,04%) telefony (31,62%)
3. tablety (1,47%) tablety (1,78%) tablety (1,91%)
Rynek komputerów, telefonów i tabletów w krajach bałtyckich w marcu 2020 (źródło: gs.statcounter.com). Mieszkańcy krajów bałtyckich coraz chętniej sięgają po telefony komórkowe i tam dokonują zakupów. Jednak nieprzerwanie w tych krajach prym wiodą komputery - zarówno Estończycy, jak i Łotysze i Litwini częściej wybierają komputery niż telefony komórkowe. Jeśli zatem planujesz podbić rynek bałtycki, powinieneś przede wszystkim postawić na stronę internetową dopasowaną zarówno do wyświetlania na komputerach, jak i na smartphone’ach. Jak pokazują statystyki z ostatnich miesięcy, stale wzrasta liczba użytkowników telefonów komórkowych, możemy zatem przypuszczać, że ta tendencja się utrzyma.

Wyszukiwarki internetowe

Litwa  Łotwa Estonia
1. Google (95,87%) Google (96,12%) Google (96,21%)
2. bing (2,21%) YANDEX RU (1,43%) bing (1,26%)
3. Yahoo! (0,99%) bing (1,22%) YANDEX RU (1,09%)
3 najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na Litwie, Łotwie i w Estonii w marcu 2020 roku, źródło: gs.statcounter.com Google opanowało już praktycznie cały świat, nie inaczej sprawa wygląda w krajach bałtyckich. Równie na Litwie, Łotwie i w Estonii praktycznie wszyscy użytkownicy internetu korzystają z tej wyszukiwarki internetowej. Jeśli zatem rozważasz podbicie rynku e-commerce w krajach bałtyckich, wszelkie działania SEO powinny być nastawione na Google - tam bing, YANDEX RU i Yahoo! praktycznie nie mają prawa głosu.

Planujesz inwestycje w krajach bałtyckich? Poznaj, jakie rynki mają tam przyszłość!

Estonia

Jak już wspomniałem wcześniej, Estonia wyróżnia się na tle innych państw europejskich przede wszystkim pod względem wysokiej jakości zabezpieczeń cybernetycznych. Jeśli więc poszukujesz firmy oferującej wysokiej jakości usługi informatyczne, Estonia będzie dobrym kierunkiem. Jakie rynki mają przyszłość w Estonii?
  • technologie finansowe
  • software house’y
  • zabezpieczenia cybernetyczne,
  • energetyka
  • przemysł morski
  • inżynieria mechaniczna
(źródło: investinestonia.com)

Łotwa

Co ciekawe, Łotwa znajduje się na liście 10 krajów świata posiadających najszybsze łącza internetowe. To zachęciło lokalnych przedsiębiorców do skupienia się na oferowaniu usług internetowych. Dzisiaj najprężniej rozwijające się sektory to:
  • inżynieria
  • start-upy
  • transport i logistyka
  • branża MICE (Meetings, Incentives, Conferencing, Exhibitions)
(źródło: investincentraleurope.com)

Litwa

Litwini to z pewnością naród, z którym bez problemu się porozumiesz. Mieszkańcy tego kraju słyną z wielojęzyczności - aż 90% Litwinów zna przynajmniej jeden język obcy. Szczególnie popularne języki na Litwie to: rosyjski, angielski, francuski, niemiecki. To sprawia, że Litwa może okazać się dla ciebie interesującym kierunkiem. Za najbardziej perspektywiczne sektory na Litwie można uznać:
  • usługi medyczne,
  • turystykę,
  • biotechnologię,
  • IT.
(źródło: lctt.pollub.pl)

Podsumowanie

Rynek e-commerce w krajach bałtyckich prężnie się rozwija. Z roku na roku przybywa coraz większe grono stałych użytkowników internetu. Jeśli planujesz rozpoczęcie działalności w tym regionie, szczególnie interesującym rynkiem okazuje się - ku zaskoczeniu wielu - Estonia. Ten mały europejski kraj na pierwszy rzut oka nie wydaje się idealnym miejscem na robienie inwestycji, okazuje się jednak, że Estończycy są specjalistami w zakresie technologii, IT i zabezpieczeń cybernetycznych. Łotwa z kolei to idealne miejsce dla start-upów. Jeśli zatem myślisz o rozpoczęciu nowego biznesu albo masz w planach ekspansję na rynki zagraniczne, kraje bałtyckie stoją otworem!
Autor
Wojtek

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist

Przygotuj swoja stronę do Black Friday!

Zapisz się na bezpłatny webinar!