Kraje z potencjałem!
Gdy mowa o rosnących gospodarkach europejskich, większość z nas bez zastanowienia wskazałaby Niemcy, Francję czy Wielką Brytanię. Oczywiście, są to jedne z najbardziej atrakcyjnych rynków dla inwestorów zakładających nowe firmy. Okazuje się jednak, że założenie biznesu w krajach bałtyckich może okazać się strzałem w dziesiątkę!Estonia
Estonia to jeden z najmniejszych krajów europejskich, jednak w ostatnich latach można zauważyć tam niezwykle dynamiczny rozwój. Przykład? Taxify (aktualnie znany jako Bolt). Firma ta założona w 2013 roku z siedzibą w Tallinnie dzisiaj działa w aż 35 krajach. Szacuje się, że na świecie aż 30 milionów ludzi korzysta z tej platformy. Wśród innych estońskich marek, które odniosły światowy sukces, warto wymienić chociażby Toggle, Skype i TransferWise.Co ciekawe, Estonia zajmuje 6. miejsce w Europie pod względem łatwości prowadzenia biznesu, jest także krajem o najwyższej jakości bezpieczeństwa cybernetycznego.
E-rezydenci zapłacili około 40 mln € podatków. W pierwszej połowie 2023 roku firmy należące do estońskich e-rezydentów wpłaciły 37,7 miliona euro do budżetu, co oznacza wzrost o 57% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Program e-Rezydencji wygenerował dotychczas łączny wpływ ekonomiczny dla Estonii w wysokości 183 milionów euro. Estonia może pochwalić się liczbą ponad 109 000 e-rezydentów, którzy założyli ponad 28 500 estońskich firm. Tylko w listopadzie 2023 roku złożono 1 240 nowych wniosków o e-rezydencję i utworzono 362 nowe estońskie firmy przez e-rezydentów.
Czy zatem rynek e-commerce w Estonii ma się dobrze? Jak najbardziej! W tym małym państwie zamieszkałym przez nieco ponad milion mieszkańców funkcjonuje aż 5 tysięcy sklepów internetowych!
Łotwa
Łotwa z pewnością jest nie mniej atrakcyjnym krajem dla inwestorów i przedsiębiorców. Aktualnie najszybciej rozwijającą się branżą e-commerce na Łotwie jest elektronika. Szacuje się, że w 2019 roku jej roczna wartość wyniosła aż 120 milionów dolarów. Na Łotwie narodziły się marki, takie jak choćby Aerone i Cenos.Litwa
Rynek start-upów rozwija się tam w imponującym tempie - zauważalny jest przyrost roczny na poziomie 4%. Aktualnie najbardziej rozpoznawalnym litewskim start-upem jest marka MailerLite. Do innych znanych firm mających swoje siedziby na Litwie zaliczyć można XtGem czy TransferGo. Tak jak w przypadku Estonii i Łotwy, rynek e-commerce na Litwie prezentuje się naprawdę dobrze i obiecująco. Szacuje się, że roczna stopa wzrostu wyniesie aż 7,9%.Zwyczaje zakupowe
Estonia
Estończycy coraz chętniej dokonują zakupów przez internet. Oczywiście, jak w wielu innych krajach platformy, takie jak AliExpress czy Amazon, są Estończykom dobrze znane. Co warto jednak podkreślić, mieszkańcy tego małego kraju zdecydowanie wolą wspierać rynek lokalny niż zagraniczny. Aż 40% Estończyków zamawia produkty wyłącznie ze sklepów lokalnych (źródło: ecommercenews.eu). E-commerce w tym kraju powoli staje się częścią codziennego życia, Estończycy coraz częściej dokonują transakcji internetowych. A co za tym idzie? Spadek średniej kwoty za transakcje online. W 2017 roku przeciętne zamówienie internetowe w Estonii wynosiło 40 euro, podczas gdy w 2019 roku już tylko 33 euro. Estończycy najczęściej kupują online: bilety na koncerty, do kina czy teatru, ubrania i sprzęt sportowy.Łotwa
Już pod koniec 2018 roku aż 98% gospodarstw domowych z dziećmi posiadało dostęp do internetu (źródło: csb.gov.lv) - sprawia, że coraz więcej ludzi decyduje się na zakupy online. Jakie zatem produkty wybierają? Największą popularnością cieszy się elektronika, poza tym Łotysze zamawiają często odzież, zabawki, meble, a także żywność. Prześledźmy jeszcze najczęściej odwiedzane platformy:- ss.lv
- 1a.lv
- amazon.de
- ebay.co.uk
- amazon.co.uk
Litwa
Litwini są narodem, który szybko i raczej bezproblemowo przestawia się na korzystanie z nowych usług mobilnych, dlatego można zauważyć tam wysoki odsetek ludzi używających kart płatniczych, składających podpisy elektroniczne, a także korzystających z bankowości online. Mieszkańcy Litwy również uwielbiają buszować po internecie w poszukiwaniu produktów do kupienia. A co wybierają najczęściej? Przede wszystkim są to: ubrania, bilety na różnego typu wydarzenia, artykuły użytku osobistego i domowego oraz żywność. Z kolei najpopularniejszymi platformami e-commerce na Litwie są:- skelbiu.lt
- aliexpress.com
- pigu.lt
- alio.lt
- ebay.com
Użytkownicy internetu
Kraje bałtyckie idealnie wpasowują się w ogólnoświatowy trend. Z roku na rok w każdym z tych państw wzrasta liczba użytkowników internetu. Porównajmy, przykładowo, jak wyglądała tam sytuacja w 2016 roku: na Litwie 69,88% mieszkańców korzystało z internetu, na Łotwie bardzo podobnie - 69,93%, z kolei w Estonii - 76,57%. Szacuje się, że do 2022 roku w Estonii i na Łotwie liczba aktywnych użytkowników internetu wzrośnie o 3%, natomiast na Litwie o 4% (źródło: statista.com).Social Media
Litwa | Łotwa | Estonia | |
1. | Facebook (59,98%) | Facebook (64,95%) | Facebook (52,73%) |
2. | Pinterest (17,17%) | Pinterest (12,03%) | Pinterest (14,95%) |
3. | Twitter (8,56%) | Twitter (11,48%) | Instagram (13,86%) |
4. | Instagram (7,87%) | Instagram (7,27%) | Twitter (12,29%) |
5. | YouTube (4,75%) | YouTube (2,72%) | YouTube (3,07%) |
6. | Tumblr (0,73%) | Tumblr (0,61%) | VKontakte (1,32%) |
Sposoby płatności
Zdecydowanie ulubionym sposobem płatności w Estonii i na Litwie jest płatność telefonem (odpowiednio 48% i 51%), z kolei Łotysze najchętniej sięgają po karty płatnicze (43% udziału rynku). Szczególnie te dwie formy płatności cieszą się ogromną popularnością w krajach bałtyckich. Co ciekawe, Łotysze i Litwini praktycznie nie wybierają płatności przelewem bankowym (jedynie 1% w obu krajach). Warto zauważyć, że w krajach bałtyckich (tak samo jak w Polsce) konsumenci coraz większym zaufaniem darzą portfele elektroniczne (e-wallets) - z roku na rok coraz więcej ludzi wybiera właśnie tę formę płatności. Aktualnie w krajach bałtyckich e-wallets stanowią około 10% całości rynku.Aplikacje mobilne a strony internetowe
Litwa | Łotwa | Estonia | |
1. | komputery (67,09%) | komputery (67,18%) | komputery (66,48%) |
2. | telefony (31,43%) | telefony (31,04%) | telefony (31,62%) |
3. | tablety (1,47%) | tablety (1,78%) | tablety (1,91%) |
Wyszukiwarki internetowe
Litwa | Łotwa | Estonia | |
1. | Google (95,87%) | Google (96,12%) | Google (96,21%) |
2. | bing (2,21%) | YANDEX RU (1,43%) | bing (1,26%) |
3. | Yahoo! (0,99%) | bing (1,22%) | YANDEX RU (1,09%) |
Planujesz inwestycje w krajach bałtyckich? Poznaj, jakie rynki mają tam przyszłość!
Estonia
Jak już wspomniałem wcześniej, Estonia wyróżnia się na tle innych państw europejskich przede wszystkim pod względem wysokiej jakości zabezpieczeń cybernetycznych. Jeśli więc poszukujesz firmy oferującej wysokiej jakości usługi informatyczne, Estonia będzie dobrym kierunkiem. Jakie rynki mają przyszłość w Estonii?- technologie finansowe
- software house’y
- zabezpieczenia cybernetyczne,
- energetyka
- przemysł morski
- inżynieria mechaniczna
Łotwa
Co ciekawe, Łotwa znajduje się na liście 10 krajów świata posiadających najszybsze łącza internetowe. To zachęciło lokalnych przedsiębiorców do skupienia się na oferowaniu usług internetowych. Dzisiaj najprężniej rozwijające się sektory to:- inżynieria
- start-upy
- transport i logistyka
- branża MICE (Meetings, Incentives, Conferencing, Exhibitions)
Litwa
Litwini to z pewnością naród, z którym bez problemu się porozumiesz. Mieszkańcy tego kraju słyną z wielojęzyczności - aż 90% Litwinów zna przynajmniej jeden język obcy. Szczególnie popularne języki na Litwie to: rosyjski, angielski, francuski, niemiecki. To sprawia, że Litwa może okazać się dla ciebie interesującym kierunkiem. Za najbardziej perspektywiczne sektory na Litwie można uznać:- usługi medyczne,
- turystykę,
- biotechnologię,
- IT.