Współpraca z agencją SEO

Współpraca z agencją SEO

Z tego rozdziału dowiesz się:

  • jakie są modele pozycjonowania wykorzystywane przez agencje SEO,
  • jakie istnieją modele rozliczenia za usługę pozycjonowania,
  • co zapytać agencję przed podpisaniem umowy.

Jak współpracować z agencją SEO?

jak współpracować z agencją seo? Nie da się zaprzeczyć, że pozycjonowanie i działania SEO to bardzo szeroki temat, co zresztą można zauważyć po objętości naszego e-booka, w którym i tak poruszyliśmy jedynie najważniejsze aspekty tego zagadnienia. Jak widać, samodzielna próba wypozycjonowania strony internetowej wymaga zaangażowania oraz sporej dawki wiedzy. Na polskim rynku SEO znajdziemy oczywiście mnóstwo agencji oraz freelancerów, którzy chętnie wyręczą nas w tym zakresie. Kluczowe jest jednak wybranie odpowiednich specjalistów, którzy zapewnią nam jak najlepsze rezultaty, profesjonalne podejście oraz staną się dobrym partnerem biznesowym dla naszej firmy. Zobaczmy, na jakie elementy koniecznie musimy zwrócić uwagę podczas poszukiwania odpowiedniej agencji SEO.

Modele pozycjonowania

Pierwszym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę przy wyborze agencji SEO, jest to, jakim modelem pozycjonowania i rozliczeń posługuje się firma. We wcześniejszych rozdziałach wspominaliśmy już o pozycjonowaniu na frazy oraz o pozycjonowaniu szerokim. Na czym polega każda z tych metod?

  1. Pozycjonowanie na frazy – skupia się na popularnych i ogólnych słowach kluczowych oraz osiągnięciu przy nich jak najwyższej pozycji. Jest to długi i ciężki proces. Niestety działania wielu agencji SEO koncentrują się nie na wybieraniu konwertujących i popularnych fraz, lecz tych, które można wypozycjonować łatwo i małym kosztem.
  2. Pozycjonowanie szerokie – polega na pozycjonowaniu dużej liczby słów kluczowych, których spora część jest frazami z długim ogonem. Są to frazy bardziej szczegółowe, składające się z minimum 2 słów, które dokładniej opisują produkt.

Koncepcja long tail

Koncepcja long tail (ang. długi ogon) autorstwa Chrisa Andersona ujrzała światło dzienne w 2004 roku na łamach magazynu „Wired” i dotyczyła nie pozycjonowania, a handlu detalicznego. Zwracała ona uwagę na fakt, że największe obroty niektórych przedsiębiorstw są generowane nie dzięki ich głównym produktom, a raczej poprzez resztę bogatego asortymentu. Świetnie widać to choćby na przykładzie dużych sieciowych księgarni takich jak Empik – mimo że ich główny produkt stanowią książki, to największe zyski są generowane przez sprzedaż innych artykułów: jedzenia, kosmetyków, sprzętu sportowego, płyt muzycznych i wielu innych.

Zapamiętaj!

Pozycjonowanie w modelu long tail to pozycjonowanie wielu szczegółowych fraz.

Następnie koncepcja długiego ogona trafiła również do specjalistów od pozycjonowania, którzy zauważyli, że większy ruch na stronie można osiągać poprzez skupienie się na mniej popularnych, ale za to bardzo precyzyjnych słowach kluczowych. Wiele dobrych agencji SEO pracuje w takim modelu, ponieważ pozycjonowanie dokładnych fraz skutkuje doprowadzeniem na stronę użytkownika, który wie, czego chce. Co więcej bardziej prawdopodobne jest, że taki Klient dokona pożądanej konwersji.

Pozycjonowanie długi ogon

Jakie zalety ma więc pozycjonowanie szerokie?

  1. Większa sprzedaż. Użytkownicy, którzy trafiają na naszą stronę po wyszukaniu precyzyjnych haseł, to najczęściej osoby, które są realnie zainteresowane kupnem konkretnego produktu. Jeśli ktoś jedynie rozważa zakup stołu do jadalni, to fraza kluczowa, jaką wpisze w Google, będzie bardzo ogólna, natomiast jeśli jest to zdecydowany Klient, będzie on szukał już konkretnych przedmiotów, np. „stół do jadalni biały 6 osób”.
  2. Szybsze działanie. Być może ogólne frazy są częściej wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników, jednak przez to wiążą się z bardzo dużą konkurencyjnością. Pozycjonowanie popularnego słowa kluczowego będzie wymagać większego nakładu pracy oraz zajmie więcej czasu. Tymczasem frazy long tail gwarantują nam szybsze wyniki.
  3. Topowe miejsca. Pozycjonując się na słowach typu long tail, mamy o wiele większe prawdopodobieństwo, że uda się osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. A to z kolei wpłynie na wzmocnienie autorytetu naszej strony i wybuduje również pozycje fraz ogólnych.
  4. Dopasowanie produktów. Bardzo często użytkownicy dopisują do ogólnej frazy kluczowej także dodatkowe informacje, takie jak marka czy kolor produktu. Dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych na właśnie takie long taile znacznie ułatwi Klientom trafienie na odpowiedni produkt.
  5. Wpływ szerokich fraz na ogólne. Kiedy stosujemy frazy kluczowe typu long tail, pomagają one także pozycjonować naszą stronę na ogólne słowa kluczowe. Kiedy Twoje long taile osiągną najwyższe pozycje, możesz powalczyć o frazy ogólne.

Modele rozliczenia

Modele rozliczania za seoZanim podpiszemy z agencją SEO umowę o współpracy, będziemy musieli zdecydować się na konkretną formę rozliczania. Do wyboru mamy dwa najczęstsze rozwiązania – rozliczanie się za efekty oraz abonament.

  1. Pierwsza z opcji polega na płaceniu agencji za osiągane przez nią rezultaty – najczęściej jest to zdobycie topowej pozycji na określone frazy w wyszukiwarce lub osiągnięcie konkretnego ruchu na stronie. Ten model jest zapewne atrakcyjny dla wielu Klientów, jednak rozliczanie za efekty może być niekorzystne z kilku ważnych powodów:
    • Po pierwsze agencja SEO może choćby zaproponować nam słowa kluczowe, które będą łatwe do wypozycjonowania, ale mało popularne i rzadko szukane przez użytkowników. Nie przyniosą nam więc one żadnej korzyści,
    • Po drugie, model ten często wiąże się także z podejmowaniem znacznego ryzyka przez pozycjonera – pracuje on w końcu pod presją czasu oraz oczekiwanych rezultatów. Jest więc o wiele bardziej skłonny do stosowania tzw. technik black hat SEO, które może i zapewnią szybkie efekty, ale jedynie na kilka tygodni. Po upływie tego czasu Google może nałożyć na naszą witrynę filtr, który skutecznie utrudni jej ponowne wypozycjonowanie na daną frazę.

Model rozliczania za efekty był popularny jeszcze kilka lat temu, kiedy docieranie do pierwszej dziesiątki w wynikach wyszukiwania było łatwiejsze, a konkurencja na rynku mniejsza. Jednak dzisiaj proces pozycjonowania jest zależny od bardzo wielu czynników – na część z nich mamy wpływ (np. optymalizacja naszej strony, stworzenie unikalnych treści itp.), jednak część elementów jest od nas niezależna (np. działania konkurencji, zmiany algorytmów Google). Dlatego powinniśmy ostrożnie podchodzić do wszelkich obietnic, które składają agencje – mogą one oczywiście oszacować pewien wzrost ruchu, jednak nie zobowiązywać się do osiągnięcia konkretnego wyniku.

Rozliczanie się za efekty

Plusy Minusy
  • Płatność tylko w przypadku osiągnięcia efektów,
  • Brak kosztów przy braku efektów.
  • Brak sprzedaży i ruchu, ponieważ agencja koncentruje się tylko na frazach,
  • Możliwość wyboru przez firmę SEO słów kluczowych, które są mało konkurencyjne i łatwe do pozycjonowania,
  • Ryzyko prowadzenia przez firmę SEO agresywnego pozycjonowania (black hat SEO), mogącego doprowadzić do nałożenia filtra w ramach kary od Google,
  • Brak budżetu w firmie SEO na zmianę pozycji strony, jeśli nie ma efektów,
  • Drastyczny wzrost ceny wraz ze wzrostem liczby pozycjonowanych fraz (jeśli są osiągane efekty).
  1. Oprócz rozliczania się za efekty mamy do wyboru jeszcze jedną metodę – abonament. Na czym polega to rozwiązanie? To nic innego, jak ustalenie miesięcznej i stałej stawki, którą płacimy agencji za jej pracę. Zazwyczaj kwota ta jest niezmienna niezależnie od wyników osiąganych przez działania pozycjonujące oraz zakres aktualnie prowadzonych prac. Można oczywiście zwiększyć abonament, jeśli chcemy, aby agencja poświęciła naszej stronie więcej czasu i pracy. Wśród zalet systemu abonamentowego można wyróżnić choćby dużą swobodę, jaką Klient posiada w wyborze fraz kluczowych przeznaczonych do pozycjonowania – oczywiście sama agencja SEO służy mu radą i spróbuje doradzić jak najlepsze rozwiązanie. Abonament ułatwia również pracę pozycjonerom, ponieważ wiedzą oni już z góry, jaką sumę mają do wykorzystania i są w stanie lepiej zaplanować swoje działania w czasie. To z kolei może przełożyć się na stopniowy wzrost wyników, co jest o wiele lepszą strategią niż nagły skok w rankingu, który Google może zarejestrować jako nienaturalną aktywność.

Jednym z ewentualnych minusów rozwiązania abonamentowego może być presja, jaką będzie wywierać na agencji Klient – w końcu płaci, ale nie jest pewien, jak pieniądze są wykorzystywane. Aby przeciwdziałać takim sytuacjom, firma SEO powinna wysyłać mu regularne raporty, które oferują wgląd w prowadzone działania oraz osiągane postępy. Warto także od czasu do czasu spotkać się z Klientem twarzą w twarz i przeprowadzić go przez dotychczasową działalność pozycjonerów. Niezwykle istotna jest transparentność wszystkich działań – Klient powinien mieć możliwość obserwowania poczynań agencji, dzięki czemu będzie wiedział, za co dokładnie płaci.

Część agencji SEO decyduje się także na wprowadzenie hybrydowego systemu rozliczania, który jest niejako połączeniem obu wspomnianych metod. Model hybrydowy zawiera miesięczny abonament, a także dodatkowe premie, które obowiązują w przypadku osiągnięcia przez którąś z fraz kluczowych miejsca w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

Rozliczanie się na abonament

Plusy Minusy
  • Koszt nie jest zależny od liczby pozycjonowanych fraz, dzięki czemu wykorzystywany jest potencjał całej strony i wszystkich produktów,
  • Płaci się za czas poświęcony na pracę nad pozycjonowaniem,
  • Skupienie się na osiągnięciu wyników całościowo (pozycje, widoczność, ruch, sprzedaż), nie tylko na pozycji fraz,
  • Pozycjonowanie wielu fraz jednocześnie,
  • Stały koszt miesięczny,
  • Możliwość reagowania na zmiany w Google, zmiany trendów.
  • Ponoszone są koszty miesięczne, nawet jeśli nie ma wyników,
  • Każda firma SEO może mieć inną efektywność w określonym czasie, więc osiągane wyniki mogą się różnić.

Zasady współpracy

Zasady współpracy z firmą SEOKiedy już wybierzemy agencję SEO lub chociaż kandydatów, z którymi chcemy rozpocząć rozmowy o potencjalnej współpracy, będziemy musieli zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów natury formalnej. Jednym z nich jest czas trwania podpisywanej umowy. W Polsce najczęściej można spotkać się z jej dwoma rodzajami – długoterminową lub bezterminową.

Umowa długoterminowa, jak sama nazwa wskazuje, wiąże nas z firmą pozycjonującą na konkretny okres, np. rok lub dwa lata. To z kolei naraża nas na pewne zagrożenie – może się okazać, że zatrudniona agencja nie będzie wywiązywać się odpowiednio ze swoich obowiązków, a my nadal będziemy zmuszeni jej płacić, ponieważ jesteśmy związani umową. Dlatego właśnie, w przypadku działań pozycjonerskich, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie wybór wariantu bezterminowego. Dzięki temu agencja ma więcej swobody i może lepiej zaplanować swoje działania, a Klientom zapewnia możliwość szybkiego rozwiązania kontraktu. Zadbajmy jednak o to, aby w umowie zawarta była informacja o okresie wypowiedzenia, np. dwumiesięcznym.

Zwróćmy uwagę także na to, czy agencja SEO nie obiecuje nam przypadkiem jakichś konkretnych wartości do osiągnięcia. Jeśli w ofercie lub umowie znajdziemy zapis dotyczący uzyskania określonego ruchu na naszej stronie, wzrostu sprzedaży o 70% lub wypozycjonowania danego słowa kluczowego na pierwszą stronę wyników w wyszukiwarce, miejmy się na baczności. Jak pisaliśmy już wyżej, o powodzeniu działań decyduje zbyt wiele zmiennych i niezależnych od nas czynników.

Przed zaplanowaniem jakichkolwiek działań agencja powinna przeprowadzić audyt SEO, w którym dokładnie określi obecny stan techniczny strony internetowej, a także zaproponuje konkretne zmiany, które pomogą w jej zoptymalizowaniu. Szczegółowa analiza dokonana przez specjalistów zaowocuje tym, że będą oni w stanie zaproponować strategię pozycjonowania dopasowaną do naszej witryny.

Istotny jest także sposób selekcji fraz kluczowych – czy wybiera je Klient, narzuca agencja czy może są one efektem współpracy? Agencja SEO ma fachową wiedzę dotyczącą pozycjonowania, jednak nikt nie zna firmy oraz jej odbiorców tak jak jej właściciel. Dlatego właśnie najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie sił i dokonanie wspólnego doboru słów kluczowych – agencja może zaproponować własną listę, która została sporządzona na podstawie przeprowadzonej analizy, a Klient uzupełni ją o wszelkie frazy, które są dla niego ważne z biznesowego i marketingowego punktu widzenia. Przygotowana lista nie może jednak być stała – z perspektywy pozycjonowania szerokiego ważne jest przecież systematyczne zwiększanie puli fraz kluczowych.

Zapytajmy także o sposób, w jaki przez agencję SEO prowadzone jest linkowanie. Jak wiemy, poprawnie przeprowadzone działania umocnią pozycję naszej strony i pomogą zdobyć zaufanie Google, co przełoży się ewentualnie na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie tak ważne jest znalezienie firmy pozycjonującej, która posługuje się metodami tzw. White Hat SEO i linkuje naturalnie. Z kolei powinniśmy zdecydowanie uciekać, jeżeli agencja oferuje nam duże liczby linków i szybkie efekty link-buildingu, ponieważ najczęściej będzie to oznaczać nieprawidłowe działania ze strony pozycjonera. Efektem końcowym takich zabiegów może być nałożenie kary na naszą stronę.

Na co zwrócić uwagę przed ostatecznym wyborem firmy SEO?

Wybór firmy SEOZanim złożymy podpis na umowie z wybraną agencją SEO, warto dopytać jej pracowników o wszystkie istotne szczegóły, które mogą mieć znaczenie w przyszłości. Na co zwrócić uwagę przede wszystkim?

Jaki jest czas trwania umowy?

Czy firma chce podpisać bezterminową czy długoterminową umowę? Umowa bezterminowa ma liczne zalety, które wymieniliśmy wcześniej. Umowa terminowa pomoże nam obniżyć koszt miesięczny abonamentu, bo zaplanujemy wspólnie z agencja działania w mniejszym zakresie, ale dłuższym okresie.

Jaka jest forma raportowania efektów?

To właśnie dzięki nim możemy śledzić postępy, jakie zachodzą w pozycjonowaniu naszej strony dzięki działaniom prowadzonym przez agencję SEO. Dopilnujmy, aby w umowie znalazł się zapis dotyczący wymogu ich składania. Jeśli chodzi o częstotliwość raportowania, to najpopularniejszym rozwiązaniem jest przesyłanie wyników działań SEO po każdym zakończonym miesiącu. Najczęściej jest to okres, który pokrywa się z czasem rozliczania finansowego z agencją.

Warto także dopytać się o formę raportów lub nawet poprosić o przykładowy dokument do wglądu – nadal zdarzają się agencje SEO, które prezentują Klientom jedynie suche liczby, nieopatrzone żadnym komentarzem czy nawiązaniem od rezultatów z poprzednich miesięcy. Każdy Klient będzie w stanie odczytać wzrost lub spadek prezentowanych wartości, ale nie każdy jest świadomy niuansów pozycjonowania, dlatego tak istotne jest objaśnienie pochodzące od specjalisty. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie znalezienie firmy pozycjonującej, która oferuje przyjazne Klientom raporty oraz zawiera w nich komentarze, propozycje modyfikacji działań czy nowe sugestie słów kluczowych.

Kto będzie właścicielem kont Google Analytics i Google Search Console?

Jeśli to agencja SEO sama zakłada Klientowi te konta, oczywiście powinna nadać mu uprawnienia właściciela oraz przekazać dostępy. W ten sposób, nawet po zakończeniu współpracy, Klient zachowuje na nich wszelkie dotychczasowe dane. Natomiast w przypadku, gdy konta Klienta istnieją już przed podjęciem współpracy z agencją, nadaje on firmie SEO uprawnienia wymagane do prowadzenia działań pozycjonujących, a sam zachowuje oryginalne dostępy.

Jaka jest forma rozliczania się z firmą SEO?

Zadbajmy o to, by wszelkie niejasności rozwiać już na wstępie rozmów. O czym trzeba koniecznie pamiętać?

  • Podczas ustalania wysokości miesięcznego abonamentu sprecyzujmy, czy rozmawiamy o stawkach netto czy brutto.
  • Sprawdźmy datę, od której naliczane będą opłaty – powinna zgadzać się z wcześniejszymi ustaleniami.
  • Dowiedzmy się, co konkretnie wchodzi w zakres działań, na który się decydujemy – zarówno jeśli chodzi o prace on-site, jak i off-site. Jakie zmiany pozycjonerzy będą wprowadzać na naszej stronie?
  • Zwróćmy uwagę także na okres wypowiedzenia umowy – najlepiej, jeśli będzie on jedno- lub dwumiesięczny. Taki przedział czasowy sprawi, że rezygnacja z niesatysfakcjonującej współpracy z agencją SEO będzie łatwiejsza.
Czy będziesz mieć kontakt do konkretnego specjalisty?

Agencja SEO powinna wyznaczyć konkretnego pracownika, który będzie odpowiedzialny za kontakt z danym Klientem. W ten sposób wszystkie pytania będą kierowane do jednej osoby, co pomoże uniknąć nieporozumień oraz stworzyć trwałą relację.

Czy firma posiada case study?

Case study, czyli konkretny opis sukcesu firmy w pracy nad pozycjonowaniem, to obraz tego, co firma może zrobić też dla Ciebie. Należy zwrócić uwagę, czy case study zawiera pełne dane na temat Klienta – nazwę, liczbowe dane odnośnie do ruchu na stronie przed działaniami i po nich.

Czy firma dostała referencje od konkretnych osób?

Czy referencje na stronie firmy są podpisane imieniem i nazwiskiem?

Czy osoba, z którą rozmawiasz o współpracy, poświęciła Ci czas?

Zwróć uwagę na to, jak wygląda kontakt już przed podpisaniem umowy, z jaką częstotliwością się odbywa, jak szybko i jak skrupulatnie firma odpowiada na Twoje pytania. Pamiętaj, że każdej firmie zależy na podpisaniu umowy, jeśli kontakt na tym etapie już sprawia problem, to prawdopodobnie po podpisaniu umowy się to nie zmieni.

Czy strona internetowa firmy SEO jest dobrze zoptymalizowana?

Sprawdź, w jakiej kondycji jest strona firmowa agencji, czy jej widoczność rośnie i jakie treści są na niej publikowane.

Czy firma SEO ma doświadczenie w danej branży lub z daną platformą?

Dopytaj, czy firma już współpracowała z Twoją branżą lub pracowała w CMS-ie, na którym jest Twój sklep. Zaoszczędzisz dzięki temu czas, w którym firma musiałaby się uczyć podejścia, jakie ma zastosować w Twoim przypadku.

Czy firma specjalizuje się w SEO?

Zastanów się, czy wolisz współpracować z kimś, kto zdecydował się wyspecjalizować w danej dziedzinie i cały czas się w niej dokształca, czy z agencją, która zajmuje się wszystkim po trochu.

Czy wiesz, z kim będziesz pracować?

Jak bardzo transparentna jest firma, czy przedstawia swoich pracowników, czy dzieli się życiem wewnętrznym firmy. Zobacz, czy to ludzie, z którymi chcesz współpracować.

Czy firma ma dobre opinie jako pracodawca?

Może to nieoczywiste, ale to, w jaki sposób firma traktuje swoich pracowników, ma duże przełożenie na to, jak będzie traktować klientów. W firmach, gdzie jest dobra atmosfera, pracownicy chętniej przychodzą do pracy i z większym entuzjazmem wykonują powierzone im zadania. Dodatkowo brak rotacji w firmie to dla Ciebie plus kontaktu z jedną osobą przez dłuższy czas i całościowe spojrzenie na proces.

Jakie są warunki zerwania umowy?

Zdarza się, że mimo najlepszych chęci współpraca z agencją SEO po prostu nie wychodzi i jesteśmy zmuszeni rozstać się z daną firmą pozycjonującą. Aby uniknąć wszelkich późniejszych nieporozumień, koniecznie zapytajmy o wszelkie sporne aspekty przed podpisaniem umowy. Jedną z podstawowych kwestii jest los, jaki czeka linki zewnętrzne zamieszczone przez agencję i kierujące do naszej witryny. Czy zostaną one zachowane czy może usunięte?

Najczęściej zależy to od tego, gdzie odnośniki te zostały umieszczone – na zapleczu agencji SEO czy na zewnętrznych stronach. W pierwszym przypadku, po zakończeniu współpracy, firma pozycjonująca może zdecydować się na usunięcie odnośników lub na zaoferowanie nam opcji ich opłacenia i utrzymania. Natomiast jeżeli linki zostały umieszczone na różnych serwisach zewnętrznych, agencja SEO najprawdopodobniej nie będzie zaprzątała sobie głowy ich odnajdywaniem i usuwaniem. Z tego właśnie względu, z perspektywy Klienta, jest to o wiele bezpieczniejszy sposób prowadzenia link-buildingu.

Komu przysługują prawa autorskie do treści umieszczanych przez agencję SEO na naszej stronie?

Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście własność tekstów, które są na naszym portalu. Dzięki temu będziemy mogli je wykorzystywać w innych miejscach, np. podczas prezentacji dla partnerów biznesowej naszej firmy.

Jak widać, podczas wyboru agencji SEO należy wziąć pod uwagę wiele istotnych aspektów, które będą decydowały o charakterze późniejszej współpracy. Koniecznie przeczytajmy opinie o danej agencji SEO lub zapytajmy znajomych, którzy korzystają już z pomocy w pozycjonowaniu swoich stron – w końcu osobiste doświadczenia Klientów mogą powiedzieć nam o firmie zdecydowanie więcej niż jej oferta i strona internetowa. Przyjrzyjmy się także case studies opublikowanym na portalu agencji – zobaczymy wtedy realne wyniki, jakie firma ta jest w stanie wypracować dla swoich Klientów. Warto poznać odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania i dokładnie przemyśleć swój wybór, ponieważ może on decydować o powodzeniu naszego sklepu internetowego w najbliższej przyszłości.

  0 / 5 ( 0 )