Spis treści:
Audyt SEO sklepu internetowego – wszystko, co musisz wiedzieć na starcie
Czy audyt SEO jest naprawdę niezbędny w Twoim e-commerce? Na czym polega i czym się różni od audytu zwykłej strony? Przyjrzyjmy się najważniejszym celom audytu SEO.
Audyt SEO sklepu internetowego – co to jest?
Audyt SEO sklepu internetowego to działanie, w trakcie którego specjaliści SEO przeprowadzają ewaluację aktualnej kondycji strony, w tym wydajność i strukturę danego e-commerce. W czasie tego procesu ocenie podlegają wszystkie najważniejsze wskaźniki, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie sklepu internetowego (co kluczowe – nie chodzi tu tylko o SEO, ale o tym opowiemy Ci za moment).
W efekcie otrzymujesz nie tylko podsumowanie całego audytu, lecz także pełną listę zaleceń i wstępny plan działań, które należy podjąć, aby poprawić pozycje swojego e-commerce w sieci oraz zwiększyć zadowolenie klientów. Podczas audytu poddaje się też ocenie elementy content marketingu (m.in. jakość treści) oraz User Experience (np. wygodę layoutu, a także prędkość działania witryny).
Czym różni się audyt SEO sklepu internetowego od audytu strony z innej branży?
Sam przebieg audytu SEO sklepu i usługowej czy wizytówkowej strony internetowej zasadniczo nie różni się między sobą istotnie – specjaliści przeprowadzają wszystkie działania w oparciu o narzędzia SEO, sprawdzając podstawowe parametry strony.
Kluczową różnicą jest to, na czym audyt SEO sklepu internetowego skupia się najbardziej.
W przypadku określenia najważniejszych podstron i fraz kluczowych, ocenie podlegają: kategorie produktowe, strony produktowe, strona główna sklepu internetowego, a często także kluczowe filtry czy tagi (szczególnie w przypadku większych e-commerce). Specjalista weźmie pod uwagę również blog, ponieważ współcześnie dobry content jest decydującym czynnikiem powodzenia każdego sklepu online.
Co ważne, mimo że pozycjonowanie szerokie pod frazy jest zawsze nieodłącznym elementem strategii SEO, to w przypadku e-commerce największy nacisk kładzie się na aspekty techniczne. Dlaczego? Ponieważ sklepy internetowe mają z reguły większą liczbę fraz, optymalizacja poszczególnych słów ma mniejsze znaczenie niż globalne zmiany, takie jak szybkość ładowania, ogólny performance czy nawet architektura strony i menu.
Dzięki temu Ty, jako właściciel sklepu, szybciej rozwiążesz pewne problemy strony, dając swojej witrynie dobry start. Dopiero odpowiednio zoptymalizowany techniczne e-commerce można skutecznie pozycjonować pod frazy.
Istotne będą też takie aspekty jak bezpieczeństwo domeny (ze względu na to, że użytkownicy zwracają na to uwagę przy zakupie, a dla Google to również bardzo ważne), canonicale, poziom mobile-friendliness czy indeksacji.
Dlaczego audyt SEO jest ważny dla sklepu internetowego?
Konkurencja w e-commerce jest aktualnie tak duża, że nawet najdrobniejsze szczegóły techniczne stają się istotne zarówno z perspektywy Google, jak i użytkownika. Z pomocą audytu SEO wychwycisz praktycznie każdy błąd i zdobędziesz lepszą perspektywę na to, co warto poprawić. Co na przykład wykryje audyt SEO?
- błędy techniczne, w tym te związane z indeksowaniem strony czy jej strukturą,
- problemy z UX,
- problemy z treścią na stronie (duplikacje, niska jakość, thin content),
- problemy z frazami kluczowymi,
- problemy z prędkością ładowania i pozostałymi Core Web Vitals,
- błędy w obrębie strony (np. niepoprawne przekierowania),
- wyzwania związane z obecnością konkurencji w sieci czy sezonowością.
Jaki jest więc cel audytu SEO dla sklepu online? Przede wszystkim wykrycie wszystkich problemów technicznych, które mogą ograniczać jego widoczność i wpływać negatywnie na pozycje w wyszukiwarce. Kolejne elementy to wyciągnięcie wniosków z audytu treści (element contentowy) i funkcjonalności sklepu (element UX), a wreszcie identyfikacja potencjalnych luk w działaniu Twojego e-commerce i jego słabych stron.
Dzięki temu strategia marketingowa (nie tylko SEO) będzie oparta o aktualny stan witryny, a zalecenia wynikające z audytu – realistyczne.
Dobry audyt SEO sprawi, że podejmowane w przyszłości działania nie będą oderwane od rzeczywistości, a mocno w niej osadzone, oparte o twarde dane i fakty. To z kolei przełoży się na większą skuteczność wszystkich działań.
Zalecenia SEO a strategia marketingowa
Musisz pamiętać, że prawidłowo przeprowadzony audyt SEO weźmie pod uwagę Twoje cele biznesowe – jeśli tak się nie stanie, nie będzie on w pełni wymierny. Zdarza się jednak, że wytyczne związane z pozycjonowaniem nie będą w pełni zgodne z innymi zaleceniami marketingowymi. Co to oznacza?
Idealna strona pod kątem SEO to nie zawsze strona w pełni spójna z Twoimi oczekiwaniami czy wyobrażeniami. Niektóre wytyczne mogą okazać się sprzeczne z polityką wizerunkową Twojej firmy czy UX-em.
Zdarza się, że właściciele e-commerce nie chcą pozycjonować strony pod frazy, dodawać na nich większej ilości treści czy przebudowywać podstron produktowych. Wtedy decydująca będzie odpowiedź na pytanie, co się bardziej opłaca – podążanie za wytycznymi SEO czy innymi elementami strategii marketingowej, której pozycjonowanie jest częścią. Na to pytanie może pomóc Ci odpowiedzieć specjalista SEO, a czasem decyzję musisz podjąć sam czy w obrębie swojego zespołu.
Marketing internetowy to bardzo złożona dziedzina – nie ma w niej prostych algorytmów (zrobisz X, a stanie się Y), nie ma też jednej skutecznej strategii dla każdego sklepu. Każde działanie należy odpowiednio przemyśleć i wdrożyć z głową.
Przyjrzyjmy się teraz składowym tego działania. Jak wygląda audyt SEO sklepu internetowego?
Techniczne aspekty audytu SEO
Sprawdzenie poprawności kodu HTML
Dobrze przeprowadzony audyt SEO zawiera część dotyczącą walidacji kodu – to tak naprawdę sprawdzenie tego, czy – mówiąc przystępnie – składnia i gramatyka języka kodowania są stosowane poprawnie. W tej części audytu sprawdza się m.in. to, czy wszystkie tagi są używane poprawnie, czy w kodzie nie występują błędy mogące utrudniać funkcjonowanie witryny.
To też to etap, na którym zwraca się szczególną uwagę na nagłówki (ich ustawienie, to, czy są otagowane odpowiednio jako H1 czy H2, a także czy nie ma z nich linków wychodzących). Sprawdzenie poprawności kodu powinno też wykluczyć ewentualne problemy wpływające na wydajność strony czy blokowanie crawlowania.
Indeksowanie strony
Niestety aktualnie nawet te witryny, które są odpowiednio zbudowane i prawidłowo zoptymalizowane technicznie, a do tego mają wartościowe treści, mogą nie być dobrze zindeksowane. Czasami jednak przyczyna leży właśnie po stronie optymalizacji witryny, dlatego diagnostyka jest tak ważna. Audyt SEO wykryje takie problemy jak:
- zbyt niski crawl budget,
- nieprawidłowa architektura strony,
- konfiguracja strony blokująca indeksowanie,
- mało wartościowych treści,
- obecność treści wywoływanych JavaScript,
- źle przeprowadzone linkowanie wewnętrzne,
- brak linków przychodzących do strony,
- długi czas ładowania strony.
PS. Pamiętaj, że prośba o indeksację w Google Search Console niekoniecznie oznacza odwiedzenie strony przez roboty w ciągu 48 godzin – to spore utrudnienie. W Delante w związku z tym stworzyliśmy autorskie narzędzie do indeksowania stron – jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zerknij tu: Przyspieszenie indeksowania strony dedykowanymi narzędziami.
Weryfikacja linków kanonicznych
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, pewnie kojarzysz temat canonicali. Ponieważ duplikacja treści to jedna z największych bolączek e-commerce, określanie treści oryginalnych, czyli kanonicznych, to jedno z ważniejszych działań zapobiegających duplicate content.
Jednak źle wprowadzone canonicale potrafią zaszkodzić kondycji witryny – audyt SEO pozwoli Ci sprawdzić, jak sytuacja wygląda w Twoim przypadku.
Paginacja na stronach kategorii
Paginacja, czyli numerowanie kolejnych podstron wyświetlających produkty na stronach kategorii, musi być przeprowadzona prawidłowo, aby sprzyjać SEO. W innym wypadku może powodować duplikację treści.
Z jednej strony stronicowanie ułatwia użytkownikom przeglądanie produktów, a z drugiej może generować niepożądane sytuacje, w których nagle w witrynie znajduje się pięć, dziesięć, a nawet więcej podstron o takich samych tytułach, nagłówkach i niemal identycznej treści. To z kolei aż prosi się o kanibalizację fraz kluczowych i inne problemy. Audyt SEO wykryje ewentualne niezgodności, a jeśli wystąpią, w zaleceniach znajdziesz rozwiązania problemu.
Wyniki wewnętrznej wyszukiwarki
Jedną z najważniejszych zasad w sklepie internetowym jest wykluczenie pewnych stron z indeksowania – należą do nich wyniki wyświetlane przez wewnętrzną wyszukiwarkę, czyli wszystko, co pojawi się na stronie po wpisaniu zapytań w okienko wyszukiwania. Dzięki audytowi sprawdzisz, czy wyniki wewnętrznej wyszukiwarki są prawidłowo wykluczone z indeksowania, a przy okazji dowiesz się, jak mają się do UX strony.
Sprawdzenie szybkości ładowania strony
Szybkość ładowania strony to kluczowa sprawa dla każdego e-commerce. Dlatego sprawdzenie tego, jak przebiega ładowanie, oraz co można poprawić, aby uzyskać lepsze wyniki, to jedne z cenniejszych wniosków, jakie możesz wyciągnąć z wniosków audytu SEO.
To o tyle istotne, że prędkość strony przydaje się zarówno pod kątem UX i zwiększania konwersji (im szybciej użytkownik zobaczy stronę produktu czy koszyk zakupowy, tym mniejsze ryzyko, że zrezygnuje z przeglądania Twojej witryny), jak i SEO (prędkość to jeden z parametrów, które Google bierze pod uwagę w tworzeniu rankingu stron).
Google PageSpeed Insights to jedno z narzędzi, z których korzystamy w czasie audytu w Delante.
Sprawdzenie poprawności linkowania wewnętrznego i zewnętrznego
Jedne z działań nieodłączne w strategii SEO to link building. W czasie audytu SEO sklepu należy sprawdzić zarówno tę część, czyli linkowanie zewnętrzne, jak i sieć linkowania wewnętrznego, czyli wszystkie połączenia wewnątrz witryny, które pozwalają przemieszczać się użytkownikom i robotom. W Delante sprawdzamy takie parametry jak: jakość i liczba backlinków czy treść i procent anchor textów.
Ważna jest również analiza szkodliwości linków przychodzących i Spam Score, czyli upewnienie się, że linkowanie nie wpływa negatywnie na widoczność strony (a jeśli wpływa – to wyciągnięcie z tego wniosków, znalezienie przyczyn i zaradzenie problemowi). W czasie naszych audytów uważnie przyglądamy się parametrom domen linkujących, takich jak Domain Authority – to bardzo ważne w procesie link buildingu.
Jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne, w czasie audytu należy sprawdzić ich strukturę, ilość i jakość.
Weryfikacja danych strukturalnych
Dane strukturalne to inaczej dane schema, czyli rodzaj znaczników HTML, dzięki którym roboty indeksujące strony mogą lepiej zrozumieć ich zawartość. Dzięki danym schema możesz też dodawać do witryny dodatkowe elementy, które potem wyświetlą się w wynikach wyszukiwania – mowa tu o gwiazdkach (ocenach), miniaturkach czy dodatkowych wierszach wyniku w SERPie, takich jak cena, dostępność produktu lub breadcrumbs.
Audyt treści
Poza elementami technicznymi w sklepie internetowym niezmiernie istotna jest treść, dlatego w naszym audycie przykładamy do niej ogromną uwagę. W części poświęconej contentowi zwracamy uwagę na takie elementy jak:
Ocena aktualnej zawartości strony pod kątem jej wartości dla użytkowników i jej atrakcyjności dla wyszukiwarek
To, że w witrynie znajduje się jakaś treść, to dopiero pierwszy krok. Musisz bowiem skupić się też na tym, aby content był odpowiednio dopasowany do Twojej strategii marketingowej.
Podstawowa zasada mówi, że treść musi mieć wartość – zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Istnieje wiele wskaźników pomagających ocenić, czy treść jest przydatna – czasem to dane z Google Analytics, czasem analiza zgodności treści z grupą docelową.
Często spojrzenie specjalisty ds. content marketingu jest bezcenne dla prawidłowej oceny aktualnej zawartości strony i pomaga wysnuć ważne wnioski oraz stworzyć listę zaleceń do wdrożenia.
Określenie słów kluczowych i fraz kluczowych, na które warto skupić się podczas optymalizacji
Analiza fraz kluczowych stanowi podstawę wprowadzenia do strategii SEO – naprawdę, niezależnie od branży, nie da się stworzyć skutecznego planu pozycjonowania bez znajomości tych słów, na które podczas optymalizacji należy postawić szczególny nacisk. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, w przypadku e-commerce tych fraz może być bardzo dużo – należy bowiem wybrać nie tylko słowa do strony głównej i kilku podstron, ale właściwie dla każdej podstrony.
Oczywiście nie robimy wszystkiego na raz – w pozycjonowaniu szerokim skupiamy się najpierw na kluczowych elementach witryny, w tym najważniejszych z punktu widzenia biznesu klienta podstronach, a dopiero potem dążymy do stopniowego zoptymalizowania pod frazy kluczowe całej witryny. Audyt to dobry punkt wyjścia, który pozwala nam określić, na co w pierwszej kolejności powinno się położyć nacisk.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Sprawdzenie unikalności i jakości opisów produktów
Jednym z najczęstszych zaleceń, jakie pojawiają się w naszych audytach sklepów internetowych, jest stworzenie unikalnych treści dla kategorii i produktów występujących w asortymencie sklepu.
Niestety nierzadko zdarza się, że praktycznie każda pozycja w witrynie ma opis skopiowany ze strony producenta lub innej strony – to nie za dobra praktyka zarówno pod kątem wizerunkowym, jak i SEO, ponieważ duplikacje zewnętrzne nie sprzyjają zwiększaniu widoczności, wręcz przeciwnie.
Kolejny element to duplikacje wewnętrzne, które zdarzają się bardzo często w sytuacji, gdy dany produkt ma kilka wariantów kolorystycznych. W audycie wychwytujemy tego rodzaju problemy z pomocą profesjonalnych narzędzi i rozpisujemy plan działania dla klienta, zaczynając od najbardziej problematycznych (i najważniejszych dla biznesu) miejsc.
Zoptymalizowanie tytułów stron i nagłówków
Frazy kluczowe nie są po nic – oczywiście powinny znaleźć się również w tekście, ale absolutna podstawa (i tak naprawdę minimum) to umieszczenie ich we właściwy sposób w tytule strony (SEO Title) i nagłówkach (szczególnie tych najwyższego poziomu – H1 i H2). Kolejna sprawa to kwestia duplikacji i sytuacji, w których w obrębie strony znajduje się wiele nagłówków czy tytułów o dokładnie tej samej treści, albo gdy nagłówki H1 są tożsame z tytułami podstron.
Audyt przeprowadzony z pomocą odpowiednich narzędzi (np. Screaming Frog) pomoże znaleźć problematyczne miejsca na stronie, a odpowiednie działania specjalistów SEO po wdrożeniu strategii zapewnią poprawę sytuacji, a co za tym idzie – zwiększenie widoczności.
Potrzebujesz treści, które pozwolą Twojej stronie wyświetlać się wyżej w Google?
Audyt funkcjonalności sklepu
Pisaliśmy wcześniej, że UX to podstawa – podtrzymujemy to stwierdzenie. Dlatego w audycie powinny znaleźć się nie tylko elementy techniczne i analiza contentu, lecz także audyt funkcjonalności, który pozwoli na wstępie wykluczyć lub zdiagnozować ewentualne problemy z konwersją wynikające z niewłaściwej struktury witryny czy błędów w działaniu sklepu.
Sprawdzenie poprawności działania formularzy i przycisków
Zdecydowanie zbyt często witryny e-commerce tracą klientów za sprawą problemów związanych z niedziałającymi przyciskami czy formularzami wysyłającymi zapytania w kosmos zamiast na skrzynkę mailową sklepu.
Dlatego podstawowy krok naszej analizy to sprawdzenie poprawności działania formularzy i wszelkiego rodzaju buttonów – testujemy ich skuteczność i wygodę, a przede wszystkim to, czy w ogóle są klikalne, i czy przenoszą we właściwe miejsca.
Ocena łatwości nawigacji po sklepie
Czasem, jako właściciel sklepu internetowego, masz wrażenie, że wszystko gra – przecież buty do trekkingu są tam, filtry kolorystyczne tam, menu się rozwija, trzeba tylko chwilę poczekać, no a koszyk widać, ma taką specjalną ikonkę przecież. Niestety klient nie brał udziału w budowaniu strony internetowej Twojego e-commerce i zobaczy tylko to, co dokładnie mu pokażesz.
Jeśli nawigacja po sklepie będzie zbyt skomplikowana, klient szybko się znudzi lub sfrustruje, i opuści Twój sklep bez dokonania konwersji, nawet jeśli Twoja oferta spełnia jego potrzeby i oczekiwania. W audycie SEO sklepu element oceny łatwości nawigacji po sklepie jest bardziej istotny niż mogłoby Ci się wydawać!
Sprawdzenie poprawności działania koszyka i procesu zakupowego
Nawigacja po sklepie to jedna z części procesu zakupowego – pozostałe elementy to na przykład działanie koszyka i liczba kroków niezbędnych do dokonania zakupu. W tej części specjalista oceni też bezpieczeństwo zakupów i to, czy konstrukcja koszyka i dostępnych opcji (np. konieczność rejestracji, zbyt wiele niezbędnych do realizacji zakupu danych) może wpływać na obniżenie konwersji.
Błędy 404 i zarządzanie nieaktywnymi produktami
Wiesz, jak często użytkownicy natykają się na strony z błędem 404 lub niedostępne / nieaktywne produkty, przeglądając sklepy internetowe? Zdecydowanie zbyt często. Dlatego dla dobra swojego e-commerce warto jak najszybciej wdrożyć odpowiednie przekierowania – szczegóły na pewno znajdziesz w swoim audycie SEO sklepu. Pomoże to zarówno użytkownikom (zwiększy ich satysfakcję z zakupu), jak i robotom Google (zaoszczędzisz swój crawl budget).
Audyt słabych stron sklepu
Identyfikacja stron o niskiej wartości dla użytkowników lub niskiej wartości dla wyszukiwarek
Słyszałeś już o thin content? To, mówiąc jak najprościej, strony zawierające treści niskiej jakości, nie oferujące wartości użytkownikom ani wyszukiwarkom. Stanowią tak naprawdę najsłabsze ogniwo Twojej witryny. Jako przykład thin content możemy podać krótkie, nic nie wnoszące treści, albo automatycznie generowane przypadkowe zlepki słów, a także mało czytelne bloki tekstu zawierające liczne błędy składniowe czy ortograficzne. Audyt SEO sklepu internetowego pozwoli je wychwycić.
Zalecenia dotyczące usprawnienia lub usunięcia tych stron
Kolejny etap, po zdiagnozowaniu problemu, to stworzenie planu naprawczego. Specjalista SEO oceni, czy strony zawierające thin content powinny zostać usunięte, czy można je w jakiś sposób usprawnić. Może wystarczy odpowiednio zredagować tekst albo dodać więcej wartościowego contentu? Często nawet lepsze graficzne rozłożenie treści może pomóc – audyt podpowie Ci, co robić.
Czasem słaba strona Twojego biznesu to nie sama witryna, a jej sezonowość, sprawdź, jak wypozycjonować sklep internetowy, który sprzedaje sezonowo, i zmaksymalizuj swoje zyski!
Podsumowanie i rekomendacje
Zestawienie najważniejszych zaleceń i kroków do wprowadzenia w życie w celu poprawy widoczności sklepu w wyszukiwarkach
Ostatnia część audytu to zbiór zaleceń i rekomendacji przedstawionych w formie czytelnej tabeli. W Delante lubimy dzielić je w taki sposób, aby klient wiedział dokładnie, czym powinien się zająć (sam lub ze wsparciem zespołu czy dewelopera), a co zrobimy dla niego w trakcie naszej współpracy. Zalecenia to tak naprawdę swego rodzaju plan naprawczy – jeszcze nie rozwój, a wyjście na “zero”, zapewniające stronie dobry start.
Rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju sklepu internetowego pod kątem SEO
No właśnie, ale nie ma co się martwić – naprawa największych problemów strony to dopiero początek! W dalszej części, za zestawieniem najważniejszych kroków do wprowadzenia w celu poprawy widoczności sklepu, proponujemy, co można zrobić, aby sklep mógł się dalej rozwijać.
Przede wszystkim pod kątem SEO, ale jak już wiesz, SEO to nie tylko frazy kluczowe, a tak naprawdę nieodłączna część Twojej pełnej strategii marketingowej. Zależy nam na tym, żeby część z zaleceniami i rekomendacjami była bardzo bogata, a przy tym zrozumiała – to tak naprawdę największa wartość dla klienta.
Wiesz już, jak wygląda audyt SEO sklepu internetowego. To teraz rada na koniec – nie zniechęcaj się wyzwaniami! E-commerce to nie jest prosta branża, ale zdecydowanie warta zachodu. Jeśli potrzebujesz przypomnienia, oto 13 powodów, dla których warto zainwestować w sklep internetowy ?
Jeśli potrzebujesz audytu SEO sklepu internetowego – daj nam znać! Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, żebyś wniósł swoją stronę internetową (a przy tym swój biznes) na całkowicie nowy poziom.