Content Marketing od podszewki czyli o czym pamiętać tworząc treści

Content Marketing od podszewki czyli o czym pamiętać tworząc treści

Dlaczego w nagłówku Twojego blogposta powinna znaleźć się liczba? Czy stopniowanie przymiotników ma znaczenie dla użytkownika i dlaczego nie warto publikować treści w poniedziałek? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym najnowszym wpisie, dzięki któremu content marketing będzie jeszcze efektywniejszy!

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Google od wielu lat docenia dobre praktyki w dziedzinie content marketingu. Dobre – czyli takie, które sprzyjają użytkownikowi i pozostają w symbiozie z regułami pozycjonowania w Internecie.

Jakie treści ceni Google?

Pamiętna aktualizacja algorytmu Panda (która zaskoczyła pozycjonerów blisko dekadę temu) i pomniejsze zmiany prowadzą do kilku ogólnych wniosków:

  1. treści zamieszczane na stronie powinny być pomocą dla użytkownika, nie robota wyszukiwarki;
  2. każda z nich musi mieć unikatowy charakter;
  3. nadawca komunikatu powinien zgłębić opisywaną tematykę i być w nim ekspertem;
  4. używanie słów kluczowych jest dopuszczalne; keywordy wplatamy naturalnie w treść.

Pozycjonerzy i właściciele prywatni bardzo często dysponują tą wiedzą, choć treści nie zawsze generują taki ruch, jaki mogłyby. Jakie zmiany warto wprowadzić, by osiągnąć zamierzone efekty? Przygotowaliśmy kilka sprawdzony porad, dzięki którym zwiększysz swoją sprzedaż i renomę.

W jaki sposób czytają użytkownicy?

Zacznijmy jednak od początku! Nie bez przyczyny mówi się, że użytkownik internetu nie czyta, lecz skanuje lub przegląda. Przydatność treści oceniamy w zaledwie sekundę, a tę, którą postanowiliśmy prześledzić, czytamy jedynie w jednej piątej.

Badania Jakoba Nielsena wykazują, że użytkownik śledzi zamieszczone treści na planie litery F. Oznacza to, że jedynie pierwszy, wyraźnie wydzielony fragment contentu czytają w całości, następnie schodzą nieco niżej (tak jak we wspomnianej literze) by następnie skierować się w dół i jedynie metodycznie przewijać treści.

Treści na planie litery F - content marketing

Potencjał heat maps

Na początek zapoznaj się z heat maps czyli mapami ciepła. Są to dane zbiorcze, łączące trzy badania związane z zachowaniem użytkowników w internecie. Clicktracking, scrolltracking oraz attentiontracking i badania ścieżki fiksacji oka pozwalają na tworzenie sieci, po której porusza się oko internauty.

Dane pozwalają określić najpopularniejsze zachowania użytkowników – miejsca, w których poruszają myszą, klikają i jak daleko wgłąb strony się zapuszczają oraz które treści są dla nich najbardziej widoczne. Badania na własną rękę można prowadzić korzystając z aplikacji takich jak Crazy EGG czy Smartlook.

Jak zachęcić użytkownika do czytania?

Budując strategię contentową, warto korzystać w swojej pracy z zasady AIDA. Model jest akronimem czterech wyrazów pochodzących z języka angielskiego, czyli:

Model AIDA content

Począwszy od budowy nagłówków, doboru grafik, odpowiedniego formatowania treści, a skończywszy na samym przekazie i zastosowaniu funkcji wypowiedzi – należy znaleźć dla siebie optymalny sposób na skonstruowanie dobrego przekazu.

Złapanie uwagi użytkownika to zadanie trudne, choć nie gwarantujące dalszego śledzenia treści. Trzeba podtrzymywać również zainteresowanie, odnieść się do pragnień użytkownika i sugerować podjęcie konkretnych kroków.

3 typy treści internetowych

W webwritingu wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje treści:

  • evergreen content,
  • hard news,
  • cyclical content.

Pierwszy, najbardziej intratny dla właścicieli platform internetowych, odznacza się stałą liczbą wyszukiwań, niezależnie od pory roku czy panującej mody. Treści “wiecznie zielone” to najczęściej poradniki dla majsterkowiczów i sposoby na radzenie sobie z pewną dolegliwością. Wpisy o charakterze newsowym przyniosą nadawcy duży wolumen wyszukiwania, lecz tendencja ta utrzyma się przez kilka godzin lub dni. Wpisy cykliczne związane są natomiast z nadchodzącymi wydarzeniami, np. świętami czy uroczystościami.

Content marketing zaczyna się od nagłówka

Zgodnie z parametrem attention, tytuł wpisu (czyli nagłówek) to kluczowy element zamieszczanej treści. W końcu to właśnie dzięki niemu użytkownik decyduje się na kontynuację lub odrzucenie dalszej eksploracji platformy. Jak wykazują badania, 36% procent czytelników lubi śledzić wpisy posiadające liczebniki w tytule. Nagłówki zawierające liczby czyli na przykład:

10 narzędzi niezbędnych w pracy SEOwca.

Oraz te, w których występują przymiotniki stopniowania wyższego i najwyższego:

Najlepsze sposoby na prowadzenie kampanii content marketingowej.

Dobrą praktyką będzie również stawianie pytań w tytule i jednoczesne sugerowanie posiadania odpowiedzi na jej temat, czyli:

Jakie trendy panowały w pierwszej połowie 2019 roku w SEO? Poznaj porady specjalistów firmy Delante.

Taki sposób zachęty sprawia, że czytelnik może oszacować długość tekstu i przewidywać, że ekspert podzieli się swoją wiedzą w sposób uporządkowany i jasny. Nagłówek powinien zawierać ok. 140 znaków i skupiać się na trzech pierwszych i trzech ostatnich wyrazach (które jako jedyne zauważa czytelnik podczas skanowania tekstu).

CTA – sposób na większy ruch?

Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest umieszczanie przycisku CTA, czyli stałego banera zawierającego aktywny link dofollow, kierujący do asortymentu będącego przedmiotem zamieszczonej treści. W cyklu poradnikowym możemy doradzić, w jaki sposób ubrać się na konkretną okazję, który kosmetyk przyda się do codziennej pielęgnacji włosów. Oprócz wiedzy merytorycznej, zamieścimy bezpośredni odnośnik do kategorii produktów lub wybranych marek. Przycisk powinien zdecydowanie wyróżniać się na tle strony, mieć stały, określony kształt i posiadać tekst (impresywny, nawołujący do działania) na przykład:

Kliknij tutaj, by być na bieżąco. Subskrybuj nasz Newsletter.

Przycisku możemy używać również do zachęcenia subskrypcji kanałów social media. Umieszczenie odnośnika typu call-to-action może podnieść stopę konwersji o, co najmniej, 10% i sprawdza się w szczególności w branży odzieżowej.

Bądź ekspertem!

Jako właściciel sklepu internetowego, zwłaszcza tego, który ma bardzo wąską specjalizację, powinieneś chętnie chwalić się swoją wiedzą. Doskonałym sposobem na zaprezentowanie kompetencji będzie systematyczne wprowadzanie treści o charakterze poradnikowym. Duży potencjał mają platformy z grupy YMYL, wśród których bezpośrednia reklama często nie jest możliwa. Wpisy warto konstruować z pozycji eksperta – stworzyć prawdziwą lub wykreowaną na potrzeby marketingowe personę, która jest doświadczonym pracownikiem sklepu lub od wielu lat działa w branży.

Radź, zachęcaj, porównuj

Zakup nowego sprzętu AGD, elektroniki czy roweru górskiego wymaga od konsumenta większej uwagi. Użytkownik w takim przypadku znacznie częściej porównuje, szuka alternatywy i najniższej ceny. Największą skuteczność sprzedażową osiągają tutaj poradniki typu pros and cons. Do zaplanowania takiego zestawienia warto skorzystać z pomocy narzędzi Senuto i Google Trends, które podpowiedzą, jaki sprzęt cieszy się największą popularnością i nad zakupem których zastanawiają się najczęściej użytkownicy.

Warto wykorzystać do tego dedykowane banery, infografiki i system oceny przy pomocy gwiazdek – dodatkowe elementy wizualne przyciągają uwagę.

A może artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane, do niedawna bardzo chętnie implementowane na platformach blogowych, zyskały charakter stricte reklamowy. Zamiast anonsów, znacznie lepszym wyjściem będzie rozpoczęcie cyklu wpisów eksperckich. Na czym polegają? Wpis poradnikowy wzbogacamy o kilka zdań eksperta w swojej dziedzinie, np.

Content marketing to sposób na pozyskanie nowego klienta. Ze stwierdzeniem zgadza się Jan Nowak, ekspert firmy XYZ, podkreślając:

Przemyślana strategia content marketingowa zwiększa konwersję i pozwala pozyskać nowych, niezainteresowanych dotąd użytkowników, którzy szukają alternatywnych sposobów reklamy. 

Korzystanie z takiej formy promocji to nie tylko budowanie renomy i statusu eksperta, ale również – sposób na pozyskiwanie mocnych linków (o czym informowaliśmy w naszym wpisie).

Czas na… czas

Aspekt czasu warto przeanalizować dwutorowo – podczas tworzenia treści i jej publikacji. Z badań wynika, że optymalna długość treści przypadającej na jeden paragraf nie powinna przekraczać 6 wierszy, a każda z nich powinna mieć do 12 słów. Wpis nie powinien przekraczać 1600 wyrazów (co odpowiada ok. 7 minutom poświęconym na stronie). Polscy językoznawcy upierają się z kolei nad tym, że najefektywniejsze treści to te, które nie przekraczają 500 słów.

Kiedy publikować

Pozostając w temacie czasu, warto zwrócić uwagę również na termin publikacji przygotowanej uprzednio treści. Dniami tygodnia, w których treść może osiągnąć swoją najwyższą efektywność, są wtorek i środa, między 9:30 a 11 rano.

Opłacalne będzie również planowanie contentu na godziny poranne (kiedy użytkownicy wyruszają do pracy i szkoły) i po południu (kiedy stamtąd wracają). Narzędzie Kissmetrics wskazuje, że największy ruch każdy blog notuje około godziny 11. Komentarze z kolei użytkownicy najchętniej zamieszczają o 9 rano.

Wykorzystaj potencjał social media

Jeśli aktywnie prowadzisz swoje media społecznościowe lub kanał w serwisie YouTube, warto wyeksponować zamieszczane tam treści. Dobrą praktyką będzie tworzenie cotygodniowego newslettera lub osobnego cyklu blogowego, na którym będziesz informował o swoich osiągnięciach i nowinkach z życia firmy.

Podsumowanie

Tworzenie spójnej, dopasowanej do potrzeb użytkownika strategii, to klucz do pozyskania nowych klientów i utrzymania zainteresowania obecnych. Planuj treści z wyprzedzeniem, tak by na blogu znalazło się miejsce zarówno na tematy cykliczne, jak i newsy branżowe. Sposób komunikacji dostosuj do potrzeb i kompetencji użytkownika oraz dbaj o czytelność komunikatu. Rób również badania przesiewowe, eliminuj martwe punkty strony i eksponuj kluczowe jej części. Używaj liczebników i form ekspresywnych. Wykorzystuj potencjał swojej branży i stań się ekspertem swojej niszy. Wykorzystuj również nasze tipy, by zwiększyć sprzedaż oferowanych produktów i usług. Powodzenia!

  4,78 / 5 ( 9 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.