Historia SEO – skąd się wzięło pozycjonowanie?

Historia SEO – skąd się wzięło pozycjonowanie?

W dzisiejszych czasach proces SEO to bardzo ważny i powszechnie stosowany internetowy zabieg marketingowy. Lecz czy ktoś kiedyś zastanawiał się nad historią pozycjonowania? Jak tak naprawdę powstało i dlaczego?

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Cała historia SEO Search Engine Optimization – sięga połowy lat 90-tych, kiedy to wyszukiwarka Google jeszcze nie była zbyt popularna, a sam internet był niewielkich rozmiarów. W Polsce w 1997 roku z internetu korzystało zaledwie pół miliona internautów, natomiast w 2015 roku ta liczba zwiększyła się do prawie 26 milionów.

Ponad 20 lat temu internauci, po połączeniu się z internetem, otwierali stronę jednego z portali. Jednym z głównych takich portali w Polsce była Wirtualna Polska czy Onet, natomiast w USA taką rolę pełniło Yahoo. Aby zaspokoić ciekawość jak największej ilości internautów, portale te bardzo szybko zaczęły się rozwijać, tworząc coraz to nowsze serwisy tematyczne jak np. biznes.onet.pl czy muzyka.onet.pl.

Onet w 1997
Onet w 1997 roku. Źródło https://www.polityka.pl/

Takie portale posiadały również tak zwane katalogi stron, które gromadziły linki do różnego rodzaju stron internetowych, podzielonych na różne kategorie. Po dodaniu strony do katalogu osoba zainteresowana daną tematyką mogła ją wyszukać. Sprawdzało się to jedynie częściowo  ponieważ wyszukiwarki w katalogu nie były jeszcze na tyle skonfigurowane. Ich główną wadą było to, że portale były wpisywane do katalogów jako całość, nie poszczególne ich podstrony przez co trudno było dotrzeć do interesujących nas informacji.

Wtedy powstała potrzeba zbudowania inteligentnej wyszukiwarki, która spełni wszystkie wymagania internautów. Internet jest nieprzewidywalny – nikt nie przewidział tego jak szybko i gwałtownie rozwinie się on na przestrzeni zaledwie kilku lat.

Pierwsze kroki w historii SEO

Większość webmasterów od zawsze pragnie, aby ich strona była widoczna jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. Jednak proces działania wyszukiwarek na samym początku był dosyć banalny – wynik wyszukiwania opierał się tylko na słowach kluczowych zawartych w nagłówkach. Autorzy stron bardzo sprytnie wykorzystali ten defekt, manipulując frazami kluczowymi używając bardzo popularnych słów. Często używali nawet wulgarnych fraz, które nie miały w ogóle powiązania z treścią strony, a mogłyby być wyszukiwane przez internautów. Obecne wtedy wyszukiwarki zbuntowały się i zaczęły zwracać uwagę nie tylko na nagłówek, ale na całą treść strony – wtedy też zaczęła się cała ewolucja związana z SEO.

Wraz z rozwojem wyszukiwarek zaczęło rozwijać się pozycjonowanie. Termin Search Engine Optimization pierwszy raz został użyty w 1997 roku w USA na Uniwersytecie Stanforda, skąd do Polski dotarł 2-3 lata później. Pierwszą wyszukiwarką, która podniosła poziom wyszukiwania była wyszukiwarka Google. Dla większości osób przeskoczenie jej zaawansowanych algorytmów wydawało się być niemożliwe do zrobienia i wszelkie próby manipulacji SERP – Search Engine Results Page, miały zakończyć się fiaskiem.

Jak wyglądało kiedyś Google?

Google Bomb, czyli jak wygrać z wyszukiwarką

Niewiele później pojawiło się Google Bomb i okazało się, że dosyć łatwo przechytrzyć wyszukiwarkę. Polegało ono na dodawaniu na stronach linku z wybranym anchor textem, czyli treścią występująca pomiędzy znacznikami, który po kliknięciu, przekierowuje internautę do danego linka. W ten sposób manipulacja indeksem stała znowu się bardzo prosta, ponieważ Google przypisywało stronę do danego anchora i wyświetlała ją po wpisaniu go w wyszukiwarkę.

Jednym z najbardziej popularnych przykładów Google Bomb w USA było wyświetlanie się strony Prezydenta W.Busha po wpisaniu „nieszczęśliwa porażka” w wyszukiwarce.

Google bomb przykład
Przykład Google Bomb. Źródło: https://searchengineland.com/

Pierwszy Google Bomb dotarł do Polski na przełomie 2003 i 2004 roku. Polegał on na linkowaniu strony sejmowej polskiego posła Andrzeja Leppera ze słowem kluczowym  „kretyn”. Efektem tych działań było pojawienie się strony polskiego posła na szczycie w wynikach wyszukiwania w Google dla słowa „kretyn”. Wtedy Google Bomb stał się powszechnie wykonywaną praktyką, niestety nie do końca przemyślaną oraz bezpieczną. W 2008 roku dwudziestotrzyletni polski webmaster który wykonując te same zabiegi wykorzystał stronę Prezydenta RP wykorzystując bardziej obraźliwe słowo niż „kretyn” stanął przed sądem.  

W 2009 roku Google wprowadził pewne usprawnienie – wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, czyli Real Time Search polegające na przedstawianiu najbardziej aktualnych wyników z serwisów czy mikro-blogów. W Polsce te usprawnienie oficjalnie zostało wprowadzone 19 marca 2010 roku.

Dzisiejsze SEO – pozycjonowanie w XXI wieku

W dzisiejszych czasach algorytmy wyszukiwarki Google są niesamowicie skomplikowane, a wyniki wyszukiwania to efekt brania pod uwagę kilkuset elementów wpływających na pozycję strony w SERPach. 

Obecnie widoczny staje się nacisk na pozycjonowanie szerokie przy wykorzystaniu między innymi złożonych fraz tzw. long tail.  Złożone frazy posiadają o wiele mniejszą konkurencyjność niż frazy jedno czy dwuwyrazowe. Kiedyś pozycjonowanie opierało się na wyborze kilku fraz, które wprowadzane były do TOP10, jednak niekoniecznie przynosiły konwersję. Dlaczego pozycjonowanie szerokie jest bardziej efektywne? Tworząc frazy rozszerzone możemy zakładać, że potencjalny klient trafi na podstronę, na której jest produkt, który najlepiej będzie odpowiadał jego zapytaniom w Google.

Co jeszcze się zmieniło? Dawniej Google skupiał się na ilości linków – im więcej podlinkowanych stron tym lepsza widoczność w wyszukiwarce. Jednak teraz najważniejszym aspektem linkowania jest ich jakość. Trzeba wiedzieć, że linki powinny być unikatowe i zawierać wartościowe treści oraz pochodzić z wartościowych stron o wysokich parametrach zaufania strony. W przeciwnym wypadku algorytmy Google mogą uznać je np. za spam i nałożyć na nasz sklep internetowy filtr i obniżyć pozycje fraz.

Z uwagi na rozwój internetu i coraz większy odsetek osób, które korzystają z urządzeń mobilnych do poruszania się po stronach – rośnie znaczenie dostosowania stron do telefonów czy tabletów.  Kiedyś nie miało to znaczenia, obecnie jest absolutnym minimum. Google wyżej pokazuje wyniki stron, które mają poprawnie wdrożoną wersje mobilna lub responsywną strony. 

To tylko niektóre czynniki, które obecnie mają duże znaczenie, na naszym blogu poruszyliśmy ten temat szerzej w artykule: Najważniejsze zmiany algorytmów Google ostatnich 3 lat

„Dobry” i „zły” pozycjoner – czyli podział specjalistów od SEO

Specjaliści od pozycjonowania stron dzielą się na dwa typy –  praktykujących White Hat SEO i Black Hat SEO – nazwa pochodzi z angielskiego określenia black hat” – czarny charakter. Wyrażenie odnosi się do westernów, w których negatywny bohater zazwyczaj nosił czarny kapelusz, a pozytywny biały.

black hat seo i white hat seo

Czym się różnią? Jak sama nazwa może nas nakierować White Hat polega na poprawnej optymalizacji i promocji stron www, zgodnie z wytycznymi zalecanymi przez Google, wykluczające wykorzystywanie spamu czy innych praktyk o charakterze nieetycznym.

Natomiast Black Hat SEO polega na wykorzystywaniu w pozycjonowaniu stron metod sprzecznych z zaleceniami Google. Takie działania umożliwiają szybkie osiągniecie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale są niebezpiecznie i nieetyczne, mogą skutkować karą na przykład: nałożeniem filtra na stronę, obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, wykluczeniem z wyników wyszukiwania lub zmniejszeniem zaufania wyszukiwarki wobec danej witryny. Typowymi działaniami wykorzystywanymi przez Black Hat Seo są: kupowanie linków, cloaking czyli udostępnianie robotom innej treści niż ta, która jest prezentowana użytkownikom, keyword stuffing czyli przeoptymalizowanie na danej witrynie słów kluczowych oraz wykorzystywanie systemu wymiany linków.

Search Engine Optimization to równoległe procesy On-Site i Off-Site. Czym są?

On-Site to przygotowanie strony internetowej tak, aby mogła ona być lepiej zrozumiała i bardziej czytelna dla robotów Google. To znaczy, że całość strony – budowa, treść, frazy kluczowe muszą być w jak najlepszy sposób zoptymalizowane.

Natomiast Off-Site jest to wzmocnienie siły serwisu jej widoczności i fraz kluczowych w wyszukiwarkach stosując zabiegi poza samą witryną tak, aby uzyskać jak największy ruch na stronie zyskując go z innych źródeł, na przykład wykorzystując social media, bookmarking sites, katalogi stron, katalogi grafik czy guest posting. Niestety często w obrębie Off-Site SEO możemy się spotkać z niedozwolonymi praktykami czyli jak już wcześniej pisaliśmy – Black Hat SEO.

Rozwój SEO – na co tak naprawdę wpłynął?

Dynamiczny rozwój SEO bardzo mocno wpłynął na rozwój samego marketingu internetowego. Powstało między innymi SEM – Search Engine Marketing. Z czasem powstały również reklamy PPC – Pay Per Click. Najprościej można to zobrazować równaniem SEM=SEO+PPC.

Rozwój SEM

Co to jest SEM? Określa się je jako ogół działań promocyjnych (płatnych oraz darmowych) dzięki którym dana witryna uzyska jak najwyższą pozycje w wynikach wyszukiwania na przykład kampania linków sponsorowanych. SEM jest świetną formą promocyjną, lecz często wymaga dużych nakładów finansowych. PPC czyli , to świetne narzędzie nadające się do natychmiastowych akcji promocyjnych, kampanii tematycznych czy okolicznościowych. Reklamodawca płaci nie za samo wyświetlanie reklamy ale za realne kliknięcia w link, z którego następuje przekierowanie na stronę właściciela witryny. Jest to bardzo elastyczna forma marketingu gdyż pozwala na dobre zaplanowanie budżetu. Opłata, którą wnosi reklamodawca jest całkowicie przekazywana właścicielowi systemu tak jak w przypadku Google AdWords.

Po co nam znajomość historii SEO?

Historia SEO sięga czasów naprawdę nie aż tak odległych lecz czy jest nam w ogóle potrzebna? Oczywiście, że tak. Dzięki znajomości historii SEO możemy przewidzieć co będzie działo się dalej. Dynamiczny rozwój całego internetu, wyszukiwarek, pociągnął za sobą wiele innych rzeczy jak na przykład rozwój marketingu internetowego czy e-commerce. Sklepy internetowe zaczęły się angażować w tworzenie treści marketingowych wraz z agencjami na przykład poprzez tworzenie blogów tematycznych. Dzięki temu widoczność w internecie konkretnych produktów czy usług wzrosła. Przed rozpoczęciem pozycjonowania sklepu internetowego, warto jest jednak poznać pewne podstawowe informacje – pisaliśmy o nich jakiś czas temu w innym poście: Pozycjonowanie sklepu internetowego – kilka słów o podstawach. Dlatego też internet to obecnie jeden z najbardziej efektywnych sposobów dotarcia do klienta.

Jaka będzie przyszłość pozycjonowania?

Czy jesteśmy w stanie przewidzieć dokładnie co stanie się dalej? W jaką stronę pójdą same wyszukiwarki? Czy będą na tyle inteligentne i skonfigurowane, że będą bardziej dostosowane do konkretnej osoby? Jest to bardzo prawdopodobne patrząc na jedno z narzędzi Googla – Google Suggest, które podpowiada nam jak najbardziej prawdopodobne odpowiedzi przy wpisywaniu zapytania. Jednak czy ciągłe konfiguracje i dostosowywanie wyszukiwarek do danych osób nie pójdą w złą stronę? Co jeszcze Google będzie o nas wiedział? Tego raczej nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.