Web Stories. Czy warto?

Web Stories. Czy warto?

Google Stories sprawią, że Twoja witryna będzie regularnie odwiedzana przez powracających użytkowników, a także łatwiej dotrze do nowych czytelników za sprawą “ładniejszych” wyników organicznych. Czym dokładnie są Google Web Stories i czy warto z nich korzystać? Sprawdziliśmy to!

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści:

Web Stories. Co to jest?

Stories to forma z pewnością świetnie Ci znana z Facebooka, czy Instagrama, która powstała w odpowiedzi na ogromną popularność znikających “snapów” w większości popularnych serwisów społecznościowych. Prezentacja “krótkich historii”, które są dostępne tylko w ograniczonym oknie czasowym, a potem znikną na zawsze, zawojowała świat social mediów. W końcu dzięki temu cały czas budzimy w naszych odbiorcach poczucie utraconej korzyści (“muszę zobaczyć, co udostępniła moja ulubiona marka, bo potem już do tego nie dotrę”) i wzywamy do działania.

Według danych serwisu Statista z historii na IG i FB dziennie pojawia się nawet 500 milionów Stories. Do tego chęć czytania długich, obszernych artykułów w pokoleniach Y i Z zanika, a Stories to krótka, przyjemna dla oka i wzbudzająca zaangażowanie pigułka wiedzy na dany temat.

Google Web Stories to kolejny punkt styku potencjalnego odbiorcy Twoich produktów, czy treści, w wynikach organicznych w Google i dodatkowe źródło ruchu organic. Działa przede wszystkim na użytkowników urządzeń mobilnych z Androidem i iOS. Pamiętaj zatem o tym, aby przed wdrożeniem Web Stories zadbać o Mobile-First Index Twojej strony. Bez dobrej wersji mobilnej serwisu Web Stories przyciągną cenny dla SEO ruch organiczny, ale utracisz go, a Twoje wskaźniki odrzuceń i wyjść, bo strona WWW nie będzie mobile-friendly.

google web stories co to jest
Google Web Stories to kolejny punkt styku z Twoją marką – estetyczny, nowoczesny, “świeży”, miło dla oka… i to darmowy! Aż żal nie skorzystać!

W Google Web Stories mogą pojawić się napisy, animacje, krótkie wideo z dźwiękiem w tle i grafiki. Czyli dokładnie to, co prezentujesz w Instagram Stories lub Facebook Stories. Na ten moment Google ogłosiło, że z tego rozwiązania korzysta już ponad 2000 witryn na świecie, a Web Stories ogląda każdego miesiąca 800 milionów użytkowników, więc niewykorzystany potencjał jest wciąż ogromny. Nie dość, że to świetne narzędzie wizerunkowe, to jeszcze…

Web Stories a SEO

…na dodatek Web Stories pozycjonują się w Google, mają bezpośredni wpływ na SEO, zwiększając ruch i konwersję. Pojawią się w nawiązaniu do konkretnych fraz w sekcji Discover oraz w Google Grafika. Ważne, aby na obrazku było zamieszczone krótkie copy, które ułatwi zaindeksowanie Twojego Stories. Każda powierzchnia w Google, którą można bezpłatnie zagospodarować Twoimi materiałami, jest na wagę złota.

Chcesz być jedną z takich stron i firm, która stawia na innowacje i wykorzystuje nowe kanały dotarcia do Klienta, a także dba o pozycjonowanie strony firmowej? To może być jedna z okazji do bycia “pierwszym z pierwszych”. Jak to zrobić?

Web Stories – jak zacząć?

Zainstaluj wtyczkę do WordPress

Masz stronę opartą o WordPress? Świetnie, jesteś w gronie 37% szczęśliwców, którzy mogą wdrożyć tę funkcjonalność u siebie! Aby wprowadzić na swojej stronie WWW Google Web Stories, osobiście lub z pomocą web developera zainstaluj specjalną wtyczkę autorstwa Google. Voila! A jak mierzyć efektywność Web Stories po ich zaimplementowaniu na firmowej stronie i pierwszych publikacjach?

web stories wordpress
Wtyczka jest już gotowa do pobrania w serwisie WordPress.org: https://wordpress.org/plugins/web-stories/

Wykorzystaj Google Search Console

I w tym zakresie ekosystem Google nie zawodzi. Od niedawna dzięki połączeniu Google Web Stories z Google Discover o wiele łatwiej będziesz analizować raporty efektywności Twoich relacji i pozyskanego w ten sposób ruchu w Google Search Console. Zmierzysz tam m.in. ilość wyświetleń i kliknięć, a także CTR. Na ten moment ta opcja działa testowo w USA, Brazylii i Indiach, ale jeśli wszystko pójdzie dobrze, niebawem analityka w Web Stories będzie dostępna także w Polsce.

Jeśli testerami są największe amerykańskie media, takie jak CNN, Washington Post, Wired, czy Mashable, to wiedz, że coś się dzieje!

Jak tworzyć Google Web Stories?

Doskonale sprawdzi się w tym wypadku wbudowany we wtyczkę, intuicyjny Edytor Web Stories dla WordPress lub narzędzie MakeStories.io – i tu i tu wszystko projektujesz metodą “przeciągnij i upuść”. Nie musisz być profesjonalnym grafikiem. Stworzone w ten sposób Stories mogą być interaktywne, podobnie jak te na Facebooku, czy Instagramie. Do tego obie aplikacje mają mnóstwo bezpłatnych szablonów i fontów, z których możesz korzystać. Web Stories mogą odesłać użytkownika w konkretne miejsce na naszej stronie WWW (np. do artykułu na blogu, czy produktu w sklepie online) za pomocą słynnego “Swipe up”, czyli “Przeciągnij w górę”.

Ważne: na ten moment Edytor Web Stories dla WordPress działa tylko na desktopie, najlepiej w przeglądarce Chrome.

edytor web stories
MakeStories.io to bezpłatne narzędzie polecane przez Google do tworzenia Twoich własnych Google Web Stories. Samouczek sprawnie przeprowadzi Cię przy pierwszym uruchomieniu przez całe narzędzie, które funkcjonalnościami i łatwym interfejsem nie różni się znacząco choćby od dobrze znanej marketerom Canvy. Plusem MakeStories.io jest fakt, że jednym kliknięciem możesz opublikować swoje Web Stories wprost z edytora.

Zasady tworzenia Google Web Stories

Oto kilka life-hacków prosto od Google, dzięki którym Twoje Web Stories od samego początku będą skuteczne i efektywne:

  • historie, które opowiadasz dzięki Web Stories, powinny być wyczerpujące i kompletne, komunikować się z odbiorcą w pierwszej osobie, a jednocześnie niezbyt nachalnie prezentować produkt – to przestrzeń online na inspirację, a nie bezpośrednio na sprzedaż
  • w jednym cyklu Web Stories promuj tylko jeden link
  • Web Stories mogą mieć od 5 do 30 slajdów, a zalecana długość to 10-20 grafik
  • tytuł Web Stories powinien mieć maksymalnie 40 znaków
  • tekst na grafice w wielkości minimum 24 px powinien omawiać jeden temat i być krótszy niż 200 znaków lub 1-15 słów na stronę (coś jak tweet lub SMS)
  • wybierz ładne i charakterystyczne dla Twojej marki tło dla Web Stories, jeśli chcesz opublikować krótki tekst bez zdjęć
  • obrazy wykorzystywane w Web Stories muszą być w najlepszej dostępnej jakości, najlepiej w wymiarze 828 x 1792korzystaj z pionowych, a nie poziomych grafik
  • jeśli masz takie możliwości, wykorzystaj dynamiczne animacje o długości do 500 milisekund i infografiki zamiast zwykłych, statycznych grafik
  • wykorzystuj interakcje z użytkownikami w Web Stories, takie jak quizy i ankiety, podobnie jak na IG i FB
  • zadbaj o dobrą jakość logotypu Twojego brandu, który będzie się wyświetlał w lewym górnym rogu Web Stories
  • wideo użyte w Web Stories powinno mieć od 15 do 60 sekund długości, najlepiej z dodanymi napisami, zrealizowane w formacie 9:16 i nakręcone w 24 klatkach na sekundę w minimum 480p

Co zrobić, aby Web Stories wspierały pozycjonowanie strony?

Jeśli chodzi o poprawność wyświetlania Web Stories w wynikach organicznych Google, pamiętaj o niezbędnych meta danych w Relacji: publisher-logo-src, poster-portrait-src, title i publisher. Każda relacja będzie miała swój unikatowy link.

Jeśli mimo to Google nie zindeksował Relacji, dodaj ją do mapy witryny w pliku XML i upewnij się, że w pliku robots.txt odnośnik do niej nie jest zablokowany przez znaczniki noindex lub nofollow. Google zachęca też, aby odnośnik do konkretnego Web Stories osadzić np. we wpisie blogowym, którego dotyczy.

Aby sprawdzić, czy Twoja relacja dobrze zaindeksowała się w Google, wykorzystaj test AMP.

zadbaj o widoczność strony w sieci

Web Stories – czy warto?

Podsumowując, jeśli:

  • Twoja grupa docelowa chętnie korzysta z urządzeń mobilnych,
  • produkujesz content, który da się zaprezentować w pigułce w formie krótkiej, kilkunasto-slajdowej historii,
  • Twoje produkty najłatwiej “kupić” wzrokiem, a nie słowem,
  • chcesz pozyskać dodatkową, bezpłatną przestrzeń w Google dla Twoich treści,
  • chcesz lepiej pozycjonować Twoją stronę WWW i zadbać o SEO,

to TAK, warto poświęcić czas i energię na implementację na firmowej stronie wtyczki Google Web Stories i przygotowanie materiałów do publikacji, szczególnie że to rozwiązanie według zapowiedzi Google cały czas będzie rozwijane. Oto kolejna przestrzeń dla content marketingu i SEO w prezencie od Google – nie zmarnuj tej okazji!

FAQ

To kolejna funkcja od Google, która pozwala na tworzenie Relacji, wzorem Facebook Stories, LinkedIn Stories, czy Instagram Stories. Web Stories od Google to miejsce na prezentowanie storytellingu, inspiracji produktowych i ciekawych tipów dla Twoich odbiorców w formie graficznej lub video.

Nie, na ten moment Google Web Stories jest bezpłatne. Tym bardziej warto zainwestować swój czas i energię w ten kanał dystrybucji treści, aby poprawić SEO strony i zdobyć kolejną powierzchnię do promocji brandu w sieci.

Tak, mogą być one dodatkowym źródłem ruchu organicznego z Google i szansą na dodatkowe konwersje. Do tego wszystkie poszczególne Web Stories są indeksowane przez Google, tak jak dowolna inna zakładka, czy blog post na Twojej firmowej stronie WWW.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej