Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?

Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?

Wsparciem w pozycjonowaniu są liczne narzędzia, bez których realizowanie skutecznych działań SEO jest utrudnione. Jesteś w stanie poradzić sobie, nie używając ich, ale kiedy już będziesz mieć je do dyspozycji, poznasz ich możliwości, trudno Ci będzie sobie wyobrazić bez nich codzienną pracę. Takim właśnie narzędziem jest Ahrefs. Do czego możesz go wykorzystać? Czy Ahrefs ułatwia linkowanie? Sprawdź!

Spis treści

Ahrefs – czym jest?

Ahrefs, czyli rozwiązanie, które znajdziesz pod adresem ahrefs.com, można uznać za jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi SEO, jakie istnieją na rynku.

Być może kojarzy Ci się ono przede wszystkim z analizą profilu linkowego danej domeny, ale oferuje ono o wiele więcej. Dzięki niemu możesz monitorować, jak zmienia się widoczność danej strony w Google, przeprowadzić audyt serwisu, analizować konkurencję i nie tylko. W tym artykule skupimy się jednak na tym, jak możesz wykorzystać Ahrefs w linkowaniu.

Ahrefs nie jest dostępny w pełnej wersji za darmo, ale podstawowe informacje na temat danej strony możesz sprawdzić bez opłat za pomocą darmowej wersji Backlink Checker od Ahrefs. Dowiesz się tam m.in., ile wynosi parametr DR domeny, ile prowadzi do niej linków i z ilu domen. Możesz zweryfikować 5 najczęściej używanych anchorów czy część stron, na których znajdują się odnośniki prowadzące do danej witryny. Do uzyskania tych informacji nie musisz nawet zakładać konta.

ahrefs czym jest

Płatny plan: jaki to wydatek? Najtańszy wariant kosztuje 99 dolarów, a najdroższy 999 dolarów miesięcznie. Płacąc 7 dolarów, możesz przetestować jedną z dwóch najtańszych propozycji przez 7 dni. Różnice pomiędzy poszczególnymi pakietami możesz sprawdzić na poniższym screenie. Dotyczą one liczby użytkowników, niezweryfikowanych projektów i nie tylko.

Sprawdź cennik na ahrefs.com – znajdziesz tam szczegółowe informacje na temat możliwości, jakie dają poszczególne pakiety.

ahrefs cennik

Wiesz już, czym jest Ahrefs – przejdźmy więc do tego, jak Ahrefs ułatwia linkowanie.

Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?

Wpływ na widoczność strony mają działania on-site, czyli na stronie, jak i off-site, czyli poza serwisem. Do tych pierwszych zaliczamy m.in. optymalizację treści, przyśpieszenie działania strony, dodanie odpowiednich meta tagów i wiele innych. Natomiast czynniki off-site to m.in. zdobywanie odnośników na stronach internetowych.

Ważne jest jednak to, że te linki powinny być umieszczane na serwisach wysokiej jakości, bo tylko w takim przypadku możesz liczyć na to, że ich pozyskanie przełoży się pozytywnie na widoczność strony. Tylko co to oznacza? Jak masz stwierdzić, że odnośnik z danej witryny jest wartościowy? M.in. do tego możesz wykorzystać Ahrefs.

Pamiętaj, że w zależności od tego, na jakiej witrynie pojawi się odnośnik, może on rzutować na widoczność Twojej strony pozytywnie, negatywnie lub nie przynieść żadnego efektu. Miej na uwadze to, że o ile do awansu np. z pozycji 54. na 36. może wystarczyć jeden link, to już w przypadku, gdy zajmujesz np. miejsce 3. na konkurencyjną frazę taki jeden odnośnik może nie spowodować żadnej zmiany.

jak ahrefs ułatwia linkowanie

Ahrefs to również źródło wiedzy na temat działań konkurencji – możesz sprawdzić, z jakich witryn pochodzą odnośniki do konkurencyjnych dla Twojej stron. Dzięki temu znajdziesz serwisy, na których warto zostawiać linki, a często będą to witryny, na których zrobisz to bez opłat. Dowiesz się, które strony dopuszczają dodanie komentarza z linkiem i czy jest to odnośnik z atrybutem „nofollow” czy „ugc”. Możesz również zweryfikować podlinkowanie poszczególnych podstron serwisu.

ahrefs a linkowanie

Co warto sprawdzić w Ahrefsie?

Jeśli chcesz zwiększyć widoczność strony, to Ahrefs jest w stanie dostarczyć Ci ogromnej ilości przydatnych informacji. Do Twojej dyspozycji są liczne funkcje, dzięki którym dowiesz się wiele o swojej stronie, a także o witrynach konkurencji. Zatem rozpocznij analizę. Wybierz Site Explorer, wprowadź nazwę domeny i poczekaj chwilę na uzyskanie danych.

Zbiór najważniejszych informacji na temat serwisu znajdziesz na samej górze:

ahrefs site explorer

Oto, co oznaczają poszczególne pozycje:

  • Ahrefs Rank – wskazuje na siłę danej witryny pod względem profilu linków, biorąc pod uwagę wszystkie serwisy, które znajdują się w bazie Ahrefs. Najsilniejszą pozycją jest 1.
  • UR – czyli URL Rating. Pokazuje siłę profilu linków wybranej podstrony w skali od 0 do 100. Jeśli w polu wyszukiwania wprowadziłeś adres strony głównej, to wtedy podawany jest UR właśnie dla niej.
  • DR – czyli Domain Rating. W tym przypadku narzędzie ocenia profil linków całej domeny w stosunku do innych stron, które znajdują się w bazie Ahrefs. Zatem nie jest to ocena wyłącznie jednej podstrony, lecz całego serwisu. Zerknij poniżej. Po wpisaniu jednej z podstron analizowanej witryny DR pozostało takie samo, ale zmienił się parametr UR. Bez względu na to, jaką podstronę będziesz analizować, DR będzie identyczne – różnice będą tylko w UR.

site explorer ahrefs

  • Linki zwrotne – całkowita liczba linków prowadzących do Twojej witryny.
  • Odsyłające domeny – liczba unikalnych domen, które linkują do serwisu. Jeśli w danej witrynie znajduje się 50 odnośników prowadzących do Twojej domeny, to w tym przypadku zostanie to policzone jako jedna domena odsyłająca.
  • Organiczne słowa kluczowe – liczba fraz, na które analizowana witryna jest widoczna w TOP100 wyników wyszukiwania we wszystkich krajach, które znajdują się w bazie narzędzia.
  • Ruch organiczny – czyli szacowany ruch miesięczny z wyszukiwarki dla danej strony.

Poniżej tych danych znajdziesz również inne cenne informacje, m.in. odnośnie do nowych i utraconych linków czy też tego, jak zmieniała się liczba domen odsyłających do Twojego serwisu w czasie. Przewiń stronę na dół – zobaczysz tam, jakich anchorów używano najczęściej w przypadku linków prowadzących do danej domeny.

ahrefs jak ułatwia linkowanie

Ahrefs ma wiele funkcji, ale skupmy się na tym, jak to narzędzie może Ci pomóc w linkowaniu. Pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się ono na tle konkurencji i nie przypadkiem dla wielu SEOwców jest ono niezastąpione.

Oto, jak Ahrefs może ułatwić linkowanie i pomóc Ci w całym procesie:

  • Wybór stron, na których opublikujesz artykuły sponsorowane i inne odnośniki – nie każdy link pozytywnie wpłynie na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Należy je dodawać na serwisach wartościowych, tylko jak to ocenić? Tutaj z pomocą przychodzi Ahrefs. Po pierwsze: sprawdź, ile wynosi DR danej strony. Powinien on być większy niż w przypadku Twojej witryny, ale uwaga: w wielu serwisach ten parametr może być „nabity” w celu zainteresowania zakupem linków. Dlatego poza nim zwróć również uwagę na widoczność strony w Google. Jeśli jest ona bardzo mała, a wręcz nawet zerowa, to może to oznaczać, że zdobycie takiego linku nie przyniesie Ci korzyści. Jeśli wykupujesz odnośnik na konkretnej podstronie, która już istnieje, to upewnij się, ile wynosi jej UR. Im jest on większy, tym lepiej. Do sprawdzenia DR i UR stron wystarczy Ci dostępna za darmo funkcja Ahrefs, którą znajdziesz tutaj. Do szczegółowej analizy konkurencji potrzebujesz już płatnego pakietu.

ahrefs jak ułatwia linkowanie

  • Zweryfikowanie linków konkurencji – witryna Twojego kluczowego rywala w biznesie jest znakomicie wypozycjonowana? Zatem koniecznie sprawdź jej profil linków. Dzięki Ahrefs dowiesz się, na jakich stronach znajdują się odnośniki prowadzące do danej witryny, a także jakie są ich parametry. Możesz w ten sposób bardzo łatwo odnaleźć serwisy, w których opublikujesz komentarz z linkiem czy post na forum. Dowiesz się również, które witryny publikują artykuły sponsorowane – skoro dodały treść Twojej konkurencji, to prawdopodobnie przyjmą odpłatnie również i tę, którą Ty zaproponujesz. W przypadku darmowej wersji Ahrefs otrzymasz jedynie próbkę danych, a do analizy wszystkich linków konkurencji będziesz potrzebować już płatnego pakietu. Na liście odnośników zobaczysz parametr DR, UR, liczbę linków prowadzących do witryny, ale również liczbę odnośników wychodzących z danej podstrony. Jeśli zamierzasz umieścić link na istniejącej podstronie serwisu, to zwróć uwagę na kwestię linków wychodzących. Pamiętaj, że moc odnośnika (czyli „link juice”) zostanie podzielona pomiędzy strony, do których linkuje dany serwis. Im takich odnośników będzie więcej, tym mniej tej mocy zostanie przekazane Twojej witrynie.

Czy Ahrefs pokaże wszystkie linki, które prowadzą do danej strony? Niestety nie. Niektórzy właściciele stron mogli zablokować roboty tego narzędzia, a części linków Ahrefs może nie wykryć.

ahrefs a linkowanie

  • Utracone linki zwrotne – ciekawą opcją w Ahrefs jest lista linków utraconych, co oznacza, że narzędzie wykryło, iż są one usunięte lub wystąpił jakiś błąd. To cenne rozwiązanie, które umożliwia Ci kontrolowanie tego, czy np. link, za który zapłaciłeś, nie został usunięty. Trudno sobie wyobrazić ręczne sprawdzanie setek odnośników – tymczasem wystarczy, że raz na jakiś czas zajrzysz do Ahrefs, a następnie sprawdzisz, co się stało, że dany link zniknął. W przypadku komunikatu „link removed” najczęściej oznaczać to będzie, że odnośnik został usunięty. Natomiast przy innych błędach możliwe, że link istnieje i zostanie wykryty przy kolejnym sprawdzaniu.

ahrefs utracone linki

  • Uszkodzone linki zwrotne – kolejna opcja umożliwia Ci sprawdzenie odnośników, które prowadzą do nieistniejących stron w Twojej witrynie, tzn. kierują do adresów zwracających status 404. Co powinieneś zrobić z tą informacją? Wszystko zależy od tego, z czego wynika problem. Odnośnik może kierować do nieistniejącej podstrony, która po prostu została usunięta. W takim przypadku wykorzystaj przekierowanie 301 i zmień adres na stronę główną lub podstronę o podobnej tematyce. Możliwe również, że zleciłeś publikację artykułu sponsorowanego, ale wstawiłeś w nim nieprawidłowy link. W takim przypadku zwróć się do właściciela serwisu z prośbą o zmianę odnośnika na poprawny.

uszkodzone linki zwrotne ahrefs

  • Anchory – dzięki Ahrefs możesz też sprawdzić, jakie są najpopularniejsze anchory, czyli kotwice linków zwrotnych kierujących do Twojej witryny. Kontrolowanie tej kwestii ma bardzo duże znaczenie – zdecydowana większość odnośników prowadzących do serwisu powinna mieć postać adresu URL, czyli najbardziej naturalną. Jeśli dominować będą linki z kotwicami „exact match”, czyli zawierające słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest witryna, to może się to skończyć utratą zaufania algorytmu Google i obniżeniem widoczności witryny.

anchory ahrefs

Ahrefs: czy warto? Podsumowanie

Bezdyskusyjnie Ahrefs to jedno z takich narzędzi, które warto bliżej poznać.

Czy Ahrefs ułatwia linkowanie? Tak! Narzędzie to daje ogromne możliwości pod względem analizy linków, które prowadzą do danej witryny, ale również możesz dzięki niemu obserwować, jak zmienia się widoczność strony w Google. Za jego pomocą poznasz frazy, które przynoszą Ci prawdopodobnie najwięcej odwiedzin, dowiesz się, ile wynosi średnia liczba wyszukiwań w ich przypadku i nie tylko. Dlatego nie zastanawiaj się – załóż konto i sprawdź, co jeszcze możesz zyskać dzięki temu narzędziu.

FAQ

W wersji bez opłat Ahrefs umożliwi Ci sprawdzenie podstawowych parametrów strony konkurencji, a także ograniczonej liczby odnośników, które prowadzą do tego serwisu. Czy to Ci wystarczy? Musisz to ocenić sam. Natomiast w przypadku serwisów, które zweryfikujesz, uzyskasz już dostęp do informacji o wszystkich odnośnikach znalezionych przez Ahrefs i wiele innych danych.

Dla specjalistów SEO, którzy pozycjonują strony klientów, dostęp do wersji płatnej może być niezbędny. Natomiast jeśli chcesz wykorzystać to narzędzie na własny użytek, to być może obejdziesz się bez płatnego planu.

Coraz więcej właścicieli stron w ostatnim czasie pyta na grupach i forach poświęconych SEO o to, co zrobić, aby zwiększyć parametr DR witryny. Można to osiągnąć poprzez zdobywanie odnośników z innych stron, które mają ten parametr wysoki, ale absolutnie nie ma takiej zasady, że widoczność serwisu rośnie wraz ze wzrostem DR.

Wszystko zależy od tego, na jakich witrynach pojawiają się odnośniki prowadzące do Twojej strony. Nie zawsze wysoki DR będzie oznaczać, że link z takiej witryny zwiększy widoczność serwisu. Owszem, DR Twojej witryny prawdopodobnie wzrośnie, ale niekoniecznie przełoży się to na wyższe pozycje w Google.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej