Widoczność strony w Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Widoczność strony w Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Efekty pozycjonowania można mierzyć na różne sposoby – jednym z nich jest właśnie widoczność strony w Google, nad której zwiększeniem pracuje każda marka chcąca zaistnieć w sieci. Jeśli jeszcze nie do końca rozumiesz, czym jest widoczność strony i dlaczego wszystkim tak bardzo na niej zależy – nic się nie martw. Dzięki temu wpisowi zyskasz najważniejszą wiedzę na początek.

Spis treści

Jesteś właścicielem e-commerce, prowadzisz bloga, a może chcesz rozpromować w sieci stronę-wizytówkę swojej firmy albo osobiste portfolio? Jednym z zagadnień, z którymi zetkniesz się na samym początku, będzie właśnie widoczność strony w Google.

Choć jej definicja może wydawać się z pozoru oczywista (chodzi w końcu o to, jak dobrze widać Cię w internecie), w praktyce jest nieco bardziej złożona. A nawet gdy już dokładnie zrozumiesz, co to jest widoczność strony, pozostają Ci jeszcze takie zagadnienia jak to, jak oraz gdzie sprawdzić widoczność strony.

Skorzystaj z poniższego poradnika i krok po kroku poznaj nowe zagadnienie z dziedziny SEO!

Widoczność strony w Google: co to jest?

Widoczność strony to jeden ze wskaźników mówiących o tym, jak łatwo odnaleźć Twoją stronę przez wyszukiwarki internetowe. W pierwszej kolejności mowa tu oczywiście o Google, choć dla pozycjonowania na niektórych rynkach istotne mogą być też Yahoo czy Bing (przeczytaj: Alternatywy dla Google – mniej znane wyszukiwarki zagraniczne); najczęściej jednak sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku e-commerce we Francji, gdzie pierwsze miejsce zajmuje Google (91,73%), drugie Bing  (4,27%), a trzecie Yahoo! (1,17%).

W SEMstorm dane o widoczności to odpowiednio przetworzone dane ruchu: średnia pozycja fraz kluczowych wzbogacona o całkowitą liczbę wyszukiwań. Inną, choć bardzo podobną definicją, zgodną m.in. z pomiarami Senuto, jest liczba słów, na które wyświetla się witryna, połączona z przybliżonym ruchem z wyszukiwarek.

W najprostszy sposób widoczność strony w Google można określać, sprawdzając:

– liczbę słów, na które dana strona wyświetla się w TOP3, TOP10, TOP50 wyników wyszukiwania (o tym, co oznaczają te terminy, za moment);

– estymowany miesięczny ruch organiczny.

Widoczność strony nie przekłada się bezpośrednio na ruch organiczny, choć jest kluczem do jego zwiększenia. Dlaczego tak jest? Widoczność określa to, na jaką liczbę fraz kluczowych wyświetla się dana strona w SERPach, ale obejmuje zarówno wyniki na pozycji 1, 2 czy 10, jak i 50, a czasem nawet 150. Wobec tego łatwo zauważyć, że o ile obecność witryny w TOP3 przełoży się bezpośrednio na kliknięcia, o tyle fakt, że pojawi się na samym końcu indeksu – już niekoniecznie.

Jeśli jednak dopiero zaczynasz pracę nad zwiększeniem widoczności strony w Google, całkowicie normalne jest, że większość fraz kluczowych, na których Ci zależy (przy okazji – sprawdź, jak wybrać frazy do pozycjonowania, żeby cieszyć się dobrymi wynikami), będzie na bardzo odległych pozycjach, a nawet całkowicie poza indeksem, czyli dalej niż na 150 pozycji. Dlatego nie zniechęcaj się i pamiętaj, że SEO wymaga czasu, by przynieść wymierne efekty i wysoką, zadowalającą widoczność.

Dlaczego widoczność strony w Google jest ważna?

Ruch organiczny jest jednym z najbardziej wartościowych źródeł ruchu w sieci: to właśnie wyszukiwarki gromadzą użytkowników faktycznie zainteresowanych konkretną usługą czy produktem. Są oni często nastawieni na zakup (szczególnie w przypadku fraz typu long tail; sprawdź, dlaczego frazy szczegółowe konwertują lepiej niż ogólne!) i nie musisz ich do niego namawiać – dobra oferta i odpowiednia widoczność to wszystko, czego potrzebujesz, by zwiększyć ruch na stronie i – w kolejnym kroku – konwersję oraz sprzedaż.

Nawet najbardziej atrakcyjna wizualnie, zaprojektowana w zgodzie z wszelkimi zasadami UX strona z konkurencyjną ofertą nie przyniesie oczekiwanych zysków, jeśli użytkownicy nie będą mogli jej znaleźć.

Wszystko rozbija się właśnie o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Im wyżej wyświetlasz się w SERPie, tym większa szansa, że użytkownik odwiedzi Twoją stronę.

pozycje w Google a CTR
źródło: https://backlinko.com/hub/seo/visibility

Jak widać na powyższym wykresie, ponad 50% zainteresowania użytkowników kradną już dwie pierwsze pozycje, a procentowy CTR kolejnych pozycji w wynikach wyszukiwania spada znacząco, nie wspominając o tym, jak trudno zdobyć kliknięcia z drugiej czy trzeciej strony wyszukiwania. Dlatego to nie TOP50, a TOP3 jest ostatecznym celem, do którego dążysz.

Strony wyświetlające się na dalekich pozycjach cechuje niska widoczność, a co za tym idzie – dotrą one do niewielkiego grona odbiorców. Działania SEO powinny prowadzić do uzyskania (i utrzymania) wysokiej widoczności dla wielu fraz istotnych dla danej działalności.

zadbaj o widoczność strony w sieci

Gdzie sprawdzić widoczność strony?

Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić widoczność strony. Na naszym blogu przygotowaliśmy dla Ciebie dwa praktyczne artykuły, które wyjaśnią Ci, jak wygląda analiza widoczności w Senuto, a jak analiza widoczności w SEMSTORM, i o czym musisz pamiętać, przeprowadzając każdą z nich.

Senuto

W Senuto można sprawdzić zarówno historię widoczności w liczbach, jak i na wykresie, w zależności od potrzeb. Warto zwrócić uwagę na aspekty takie jak TOP3, TOP10 i TOP50; widoczna tutaj “widoczność” obliczana jest na podstawie szacowanego miesięcznego ruchu organicznego, stanowi więc ekwiwalent estymowanego ruchu SEMstorma.

przykładowa historia widoczności Senuto
Przykładowa historia widoczności

Na wykresie widoczności warto podejrzeć, jak zmieniała się ona w czasie, od momentu powstania domeny (jest to niewątpliwą zaletą Senuto nad GSC, który zbiera dane dopiero od momentu wdrożenia kodu na stronę). Dzięki temu zauważysz, jak witryna reagowała na zmiany algorytmów, działania on-site, off-site czy dodawanie SEO-friendly contentu.

wykres widoczności senuto
Przykładowy wykres widoczności w Senuto na przykładzie LueLue.

TOP3, TOP10, TOP50…

Co oznacza obecność fraz kluczowych w poszczególnych segmentach TOP?

  • TOP3 – słowa kluczowe, na które domena wyświetla się na pozycjach 1-3 w wynikach wyszukiwania.
  • TOP10 – słowa kluczowe, na które domena wyświetla się na pozycjach 1-10 w wynikach wyszukiwania.
  • TOP 50 – słowa kluczowe, na które domena wyświetla się na pozycjach 1-50 w wynikach wyszukiwania

Analizowanie tych pozycji pozwala jasno oceniać, jaki efekt przynoszą prowadzone działania SEO i czy warto coś w nich zmienić, by zwiększyć widoczność strony w Google. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, początkowo Twoja strona może plasować się daleko poza pierwszą dziesiątką, ale wraz z prowadzonymi działaniami, z miesiąca na miesiąc, pozycje powinny się powoli podnosić.

Nie trafią w ciągu jednego dnia do TOP3, ale obserwowanie wzrostów właśnie w takich narzędziach jak Senuto pozwala zmierzyć skuteczność działań. Trafienie do TOP10 i TOP3 jest efektem wielomiesięcznej (a w przypadku wysoko konkurencyjnych branży – czasem nawet wieloletniej) pracy nad optymalizacją strony.

Semstorm

Dla pełnego wykorzystania możliwości Semstorma polecamy zapoznanie się z podlinkowanym wyżej poradnikiem. Tutaj dodamy tylko, że oprócz analizy widoczności, ważne są także dane o nowych i utraconych słowach kluczowych, które dają zarówno specjalistom, jak i początkującym szybką ewaluację efektywności prowadzonych ostatnio działań.

widoczność strony narzędzie semstorm
Przykładowe dane z narzędzia SEMstorm

Problemy z widocznością strony

1.  Sandbox – dlaczego Google może wrzucać strony do piaskownicy?

Zakładając nową stronę internetową, musisz liczyć się z tym, że może ona trafić do tzw. Google Sandbox, czyli piaskownicy Google. Jest to rodzaj tymczasowego filtra nakładanego na nowe witryny, do których Google nie ma jeszcze zaufania.

Sandbox ma w teorii na celu zapobieganie windowaniu na wysokie pozycje takich stron, co do których charakteru Google jeszcze nie jest pewny, by uniknąć kontaktu użytkowników ze spamerskim contentem niskiej jakości. Sandbox stanowi swego rodzaju okres próbny, który może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy – w tym okresie zwiększenie widoczności może być utrudnione.

Faktem jest, że Google nigdy nie zajęło oficjalnego stanowiska w sprawie istnienia Sandboxa, jednak fakty i testy przeprowadzone przez specjalistów SEO mówią same za siebie.

2. Wahania pozycji: frazy poza indeksem i wracające do indeksu

Monitorując pozycje fraz kluczowych, możesz czasami wychwycić sytuacje, w których dobrze rokujące frazy nagle odnotowują solidne spadki albo w ogóle wypadają z indeksu (czyli nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania nawet na odległych pozycjach). Dzieje się tak często za sprawą aktualizacji algorytmów Google, wprowadzaniu zmian w obrębie witryny, a bardzo często także źle przeprowadzonej migracji strony internetowej. Z kolei powrót do indeksu, nawet na setną pozycję, powinien cieszyć – nie przełoży się on od razu na wzrost widoczności, ale zwiastuje sukces prowadzonych działań SEO.

3. Sezonowość strony internetowej

Sezonowość to zmiany w zainteresowaniu użytkowników w ciągu roku. Jest normalnym zjawiskiem, które należy brać pod uwagę, oceniając zmiany w widoczności w Google. Właśnie m.in. przez sezonowość porównując wyniki działań SEO podaje się nie tylko dane miesiąc do miesiąca, lecz także rok do roku. Można ją mierzyć przy pomocy Senuto, obserwując wykresy przedstawiające odchylenia od normy w konkretnych miesiącach. W e-commerce niewielki spadek widoczności po okresie świątecznym nie powinien martwić, podobnie jak niższe zainteresowanie branżą turystyczną poza sezonem. Przeczytaj: Jak wypozycjonować sklep internetowy, który sprzedaje sezonowo?

Jak zwiększyć widoczność strony w Google?

Skoro już wiesz, co to jest widoczność strony w Google, oraz jak ją sprawdzać, z pewnością chcesz dowiedzieć się także, jak ją skutecznie zwiększać.

Przede wszystkim warto tu wyróżnić podstawowe kategorie SEO, jakimi są on-site i off-site, a także wzbogacanie strony o świeży, interesujący (i dobrze zoptymalizowany) content. Wysoka pozycja witryny w wynikach wyszukiwania, która bezpośrednio zwiększa widoczność, jest z resztą celem wszystkich działań SEO, dlatego najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest po prostu stworzenie skutecznej, przemyślanej, długofalowej strategii SEO i trzymanie się jej.

Pamiętaj, że nie ma uniwersalnego sposobu na zwiększenie widoczności strony – wszystko zależy od specyfiki branży, w której działasz (branża księgarska a farmaceutyczna to zupełnie odmienne historie!), rynku, na który sprzedajesz (inaczej wygląda pozycjonowanie na rynku szwedzkim, a inaczej dotarcie do klientów e-commerce w USA) i wielu innych czynników. Dlatego na początek działań konieczny będzie audyt strony (podpowiadamy, jak samodzielnie wykonać prosty audyt strony), a najlepiej także audyt treści, i ustanowienie ich punktem wyjścia do dalszych działań.

Widoczność strony w Google jest kluczowym wskaźnikiem, który powinno się monitorować w całym procesie SEO. Może, a nawet powinna, stanowić istotny KPI obok wyświetleń, kliknięć czy Domain Authority. Uzbrojony w całą tę wiedzę jesteś gotowy rozpocząć swoją przygodę z SEO, a jeśli chcesz już teraz dowiedzieć się więcej, zerknij na poniższe FAQ albo zadaj pytanie w komentarzu – z pewnością na nie odpowiemy.

FAQ

Najczęstsze przyczyny spadku widoczności strony w Google to:

  • poprawa pozycji fraz kluczowych konkurencji;
  • sezonowość;
  • aktualizacje algorytmów Google;
  • nałożenie filtra na witrynę;
  • migracja na nową domenę lub dodanie protokołu SSL (zmiana z HTTP na HTTPS).

Jak sprawdzić widoczność strony w Google,/strong>? Oprócz proponowanych przez nas w artykule SEMstorma i Senuto, warto zwrócić uwagę na takie narzędzia jak:

Warto korzystać z więcej niż jednego źródła danych o widoczności ze względu na odmienną metodykę zbierania danych. Google Search Console to podstawa, do której należy dołożyć min. 1 wybrane narzędzie do monitorowania zmian.

Może zdarzyć się tak, że Twoja strona w ogóle nie wyświetla się w wynikach wyszukiwaniach, ponieważ nie została zaindeksowana przez Google. Aby sprawdzić, czy znajduje się w indeksie, wystarczy wpisać w polu wyszukiwania Google lub pasku URL hasło site:nazwadomeny.pl (np. site:delante.pl).

Jeśli nie wyświetlają się żadne wyniki, koniecznie w dalszej kolejności dodaj na swoją stronę kod Google Search Console i wgraj do tego narzędzia swoją mapę strony (plik sitemap.xml) – pokaże to Google, jak wygląda struktura Twojej witryny i pomoże ją zaindeksować, a później także monitorować.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej