Czy kupowanie linków jest opłacalne?

Czy kupowanie linków jest opłacalne?

Odnośniki prowadzące do Twojej strony są dla Google sygnałem, że prawdopodobnie znajduje się na niej wartościowy materiał i dlatego inne witryny do niej linkują. Nie zawsze jest jednak tak, że taki link pozytywnie wpłynie na widoczność strony – może się na niej odbić negatywnie. Odnośniki możesz pozyskiwać w różny sposób, a często internauci idą na skróty i je kupują. Czy kupowanie linków jest opłacalne? Co na to Google?

Spis treści

Kupowanie linków – o co chodzi?

W idealnym scenariuszu Twoja strona powinna być na tyle wartościowa, aby internauci nie tylko chętnie zapoznawali się z jej treściami, ale również udostępniali je w serwisach społecznościowych, linkowali do nich ze swoich blogów, umieszczali do nich odnośniki na forach, podawali je jako źródło przy tworzonych artykułach i przekazywanych informacjach. Praktyka pokazuje jednak, że taka forma podejścia do link buildingu powoduje, że uzyskanie oczekiwanych efektów może zająć dużo czasu – w biznesie nie można sobie na to pozwolić, jako przedsiębiorca oczekujesz wyniku jak najszybciej.

Właśnie z tego powodu, w zasadzie od momentu, kiedy pozycjonowanie w Google zaczęło stawać się popularne, właściciele stron pozyskiwali linki poprzez ich kupowanie. A co na to Google? W materiałach przygotowanych przez specjalistów tej firmy znajdziesz jednoznaczną ocenę takich praktyk:

kupowanie linków a system wymiany
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/link-schemes?hl=pl

Takie linki naruszają zasady Google dla webmasterów, a ich stosowanie może się spotkać z karą nałożoną przez algorytm wyszukiwania. Jeszcze kilka lat temu możliwe było otrzymanie kary ręcznej z tego powodu – obecnie raczej nie jest to już stosowane. Co na to branża SEO? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Linkhouse w 2020 roku, aż 76 proc. ankietowanych pozyskiwało linki np. z płatnych artykułów sponsorowanych do stron własnych i klientów. Zaledwie 9 proc. odpowiedziało, że w ogóle tego nie robi.

kupowanie linków a sposoby ich zdobywania
Źródło: https://linkhouse.co/link-building-bez-sciemy/

Można zatem ocenić, że kupowanie linków jest w Polsce powszechne, a nabyć można różne odnośniki.

Jakie linki można kupić?

W sieci możesz nabyć odnośniki przeróżnego typu, z różnych rodzajów stron. Należą do nich:

  • Linki z artykułów sponsorowanych – czyli wspomniana, najpopularniejsza w Polsce forma pozyskiwania odnośników.
  • Linki z katalogów stron – często samo dodanie wpisu jest darmowe, a płacisz jedynie za usługę dodania osobie, która się tym zajmie lub robisz to sam.
  • Linki na forach – we wpisach, w sygnaturach i w profilu.
  • Linki z serwisów ogłoszeniowych.
  • Odnośniki w księgach gości.
  • Profile w różnych serwisach społecznościowych i nie tylko.
  • Linki w komentarzach pod artykułami.

Tak naprawdę, jeśli znajdziesz kontakt do właściciela strony WWW, to może Ci on zaproponować każdą formę linkowania, w różnych cenach. Możliwe również, że wydawca uzależni cenę od tego, czy będzie to link z anchorem exact match, dofollow czy nofollow, a także, w jakim ma on się znajdować  miejscu oraz czy zostanie dodany wraz z nową treścią czy do istniejącej. Kryteriów jest wiele. Natomiast bez większych problemów znajdziesz oferty zakupu linków. Tylko czy warto to robić? Czy kupowanie linków jest skuteczne w SEO?

Czy kupowanie linków w SEO się opłaca?

Prawdopodobnie wielokrotnie spotkałeś się w branży SEO z odpowiedzią na zadane pytanie, która brzmiała: to zależy. Nie inaczej jest w tym przypadku. Po pierwsze miej świadomość, że kupowanie linków nie jest zgodne z wytycznymi Google. Pamiętaj również o tym, że pozyskiwanie odnośników na masową skalę w taki sposób wcale nie musi oznaczać, że wiele zyskasz. Czeka na Ciebie wiele pułapek. Sprawdź, jakie mogę być konsekwencje bazowania na takich odnośnikach.

Utrata widoczności w Google

Przeglądając oferty w sieci, możesz trafić na kuszące propozycje, które z pozoru wydają się atrakcyjne. Zerknij poniżej. 1200 linków za niecałe 55 zł? To dopiero okazja! Zatem zamawiasz i zlecasz wykonanie linkowania strony. Problem w tym, że efektem takiej inwestycji może być znaczne zmniejszenie widoczności strony, a w konsekwencji – utracenie cennego ruchu z Google. Co więcej, późniejsze inwestowanie w wartościowe odnośniki może nie przynieść żadnej zmiany! Niskiej jakości linki to jeden z najszybszych sposobów na zniszczenie reputacji Twojej domeny w Google.

kupowanie linków a utrata widoczności

Korzystanie z takiego masowego linkowania to Black Hat SEO. Dowiedz się na ten temat więcej: https://delante.pl/black-hat-seo-czyli-polowanie-na-filtr/.

Fatalnej jakości profil linkowy

Zdobywanie odnośników wymaga analizowania stron, na których mają się one znaleźć. Jeśli skorzystasz z oferty zakupu bardzo dużej liczby linków, to prawdopodobnie dopiero po realizacji zlecenia dowiesz się, gdzie one w ogóle trafiły. Tak więc kupujesz kota w worku. Być może zadbałeś o wysokiej jakości treści na stronie, witryna szybko się ładuje, jest dostosowana do oczekiwań użytkownika i Google. Fatalnej jakości profilem linkowym możesz to wszystko przekreślić. Co więcej, bardzo prawdopodobne, że pomimo zmiany podejścia i zainwestowania mnóstwa pieniędzy w poprawę profilu linkowego, w dalszym ciągu nie będzie się to przekładać na oczekiwaną widoczność w Google.

Strona sprzedająca linki z czasem może nie przekazywać mocy

Wiele serwisów WWW powstaje tylko po to, aby zarabiać na sprzedaży odnośników, umieszczając je np. w artykułach sponsorowanych. Na takich stronach w zasadzie nie ma treści redakcyjnych – jest wyłącznie content z linkami. Możliwe, że w momencie, kiedy będziesz kupować w takiej witrynie odnośnik, przekazywać ona będzie moc SEO. Natomiast nie jest powiedziane, że będzie to trwać wiecznie.

Istnieje duża szansa, że Google z czasem wykryje, że jest to serwis, który służy wyłącznie do umieszczania linków pozycjonujących i prawdopodobnie straci zaufanie algorytmu, odnośniki z niego przestaną być wartościowe,  a może nawet zrobić tak, że te linki będą oddziaływać negatywnie na widoczność Twojej strony. To oznacza, że możesz zainwestować w odnośnik kilkadziesiąt czy kilkaset złotych, natomiast nie odniesiesz żadnych korzyści.

Google nie zindeksuje strony z linkiem

W przypadku stron, które wykorzystywane są głównie do sprzedawania odnośników SEO bardzo prawdopodobne, że Google zaprzestanie indeksowania podstron takiego serwisu. Zatem pozyskany link w ogóle nie zostanie uwzględniony przez algorytm wyszukiwania w ustalaniu rankingu. Co więcej – możliwe, że nawet podlinkowanie podstrony z Twoim odnośnikiem nic tutaj nie da.

Wysokie pozycje w Google

Absolutnie nie jest tak, że efektem kupowania linków muszą być problemy – rezultaty mogą być znakomite, ale to wymaga wiedzy i doświadczenia. Przede wszystkim nie możesz dać się skusić na oferty masowego linkowania z niskiej jakości źródeł. Musisz analizować każdy pozyskany odnośnik. Kolejna kwestia – nie bazuj wyłącznie na płatnych linkach. Staraj się maksymalnie różnicować źródła, ale mając cały czas na uwadze jakość. Możesz zdobywać odnośniki na wiele sposobów!

Sprawdź: 40 sposobów na pozyskanie linków zewnętrznych.

Zatem w praktyce nie jest tak, że kupowanie linków wpłynie negatywnie na widoczność Twojej strony. Decydujące jest to, jak będziesz to robić, na co zwrócisz uwagę i czy nie dasz się skusić na oferty, w ramach których dostaniesz ogromną liczbę linków niewielkim kosztem.

Alternatywy dla kupowania linków – dobre praktyki

Czasy, w których masowe linkowanie zapewniało wysokie pozycje już dawno minęły. Obecnie jedynym słusznym kierunkiem w stronę rozwoju widoczności witryny w Google są działania skierowane na zdobywanie wartościowych odnośników. Nie chodzi tutaj o masowe ilości – bardzo prawdopodobne, że kilka solidnych linków przyniesie dużo lepsze efekty niż setki takich, które pochodzą ze spamerskich źródeł. Nie musisz kupować odnośników – możesz je pozyskiwać z wartościowych stron bez opłat. Oto przykładowe sposoby, na które możesz postawić.

Publikacje gościnne napisane przez eksperta

Widzisz stronę, na której chciałbyś umieścić artykuł z linkiem? Jeśli jesteś ekspertem z dziedziny, której dotyczy ten serwis, to zgłoś się do właściciela z propozycją przygotowania merytorycznego contentu gościnnego – wybierz do tego strony powiązane tematycznie, najlepiej o parametrach SEO wyższych niż w przypadku Twojej witryny. Być może zgodzi się on dodatkowo na umieszczenie odnośnika do Twojej strony. Dla właściciela serwisu to może być wartościowa treść, dzięki której będzie on pozyskiwać ruch na stronie, a dla Ciebie to cenny link z mocnej, powiązanej tematycznie strony.

Profile na forach i w serwisach społecznościowych

Odnośniki z takich stron również mogą być wartościowe, ale działania wymagają odpowiedniego podejścia. Przede wszystkim zdecyduj się na moderowane, popularne serwisy, a nie te, które składają się wyłącznie ze SPAM-u. Po stworzeniu profilu z linkiem na forum napisz przynajmniej kilka postów, dzięki czemu taki odnośnik w tym profilu będzie podlinkowany wewnętrznie i bardziej wartościowy, a Twój profil będzie wyglądać naturalnie. Co jakiś czas dodawaj kolejne wpisy.

Rozwiązuj problemy internautów na swojej stronie

Internauci szukają odpowiedzi na przeróżne pytania. Mogę być one związane dosłownie ze wszystkim – jeśli np. na blogu przygotujesz wysokiej jakości poradniki, w których tłumaczysz, jak rozwiązać dany problem, to nie tylko wzbudzisz zainteresowanie usługami. Taki materiał może być całkowicie naturalnie linkowany przez internautów na forach czy też podawany jako źródło informacji w artykułach. Zdecydowanie warto stawiać na jakość w contencie.

Korzystaj z katalogów firm

Wiele takich stron daje możliwość dodawania informacji o firmie bez opłat. Możesz podać dane kontaktowe, a w tym odnośnik do strony WWW. Nie zawsze będzie to link dofollow, ale mimo wszystko warto to zrobić, o ile oczywiście masz do czynienia z wartościowym serwisem, który istnieje od lat, ma dobrą widoczność w Google i profil linkowy. Odnośniki nofollow również są ważnym elementem w tym profilu – warto, aby stanowiły część wszystkich linków – sprawiają, że wygląda on naturalnie.

Więcej o dobrych praktykach i wadze wartościowych linków przeczytasz w artykule: https://delante.pl/linkowanie-stron-zasady/.

Pamiętaj, że kluczową zasadą w wybieraniu stron, na których chcesz zdobyć linki, jest analizowanie ich parametrów SEO. Sprawdź DRw Ahrefs, DA w Moz, widoczność w Senuto lub SEMSTORM, liczbę domen linkujących do serwisu, a także jego zawartość. Pamiętaj o odpowiedniej proporcji odnośników nofollow i dofollow. To podstawowe zasady, których powinieneś przestrzegać.

Kupowanie linków – opinie i podsumowanie

Korzystanie z możliwości zakupu linków może być jak najbardziej słusznym krokiem – o ile potrafisz wybrać odpowiednie źródła odnośników i nie dasz się skusić na oferty, w których dostajesz wiele niskiej jakości linków za grosze.

Pamiętaj również o tym, że opieranie się wyłącznie na kupowaniu odnośników może być ryzykowne – staraj się dbać o naturalność profilu linkowego, zróżnicowanie pod względem atrybutów – zdobywaj również linki z atrybutem UGC, tzn. user generated content. Wtedy zminimalizujesz ryzyko ewentualnych problemów z widocznością, które mogłyby z tego wynikać.

FAQ

Bardzo prawdopodobne, że w podobnej cenie znajdziesz propozycje, w ramach których kupisz jeszcze więcej odnośników. Kłopot w tym, że skorzystanie z takiej oferty może stanowić gwóźdź do trumny dla Twojej domeny.

Jeśli w dodatku zdecydujesz się na linki z anchorami exact match, to możliwe, że przywrócenie witrynie dobrego profilu linkowego będzie nieopłacalne, a jednym krokiem, który będziesz mógł wtedy podjąć, będzie rejestracja innej domeny dla Twojej działalności.

Najlepiej wyszukuj strony WWW, które są wysokiej jakości pod względem parametrów SEO i kontaktuj się bezpośrednio z administratorem. Oczywiście nie ma pewności co do tego, że ich właściciele zgodzą się umieścić link do Twojej strony, tym bardziej, jeśli to konkurencja.

Na pewno nie korzystaj z ofert typu – „xxxx odnośników za xx złotych”, przystając na to, że dopiero po realizacji zlecenia dowiesz się, gdzie znalazły się linki. Pozyskiwanie odnośników w ten sposób zawsze wiąże się z ryzykiem zdobycia takich, które negatywnie wpłyną na widoczność serwisu.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Wiadomo, że nie można opierać wszystkiego na linkach, ale nie wierzę, że całkiem tracą widoczność, mam różne strony o różnej tematyce i widzę porównanie jedne są częściej odwiedzane, inne gorzej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej