Otrzymując raport z działań w obszarze Google Ads, zawsze spotkamy się z kilkoma pojęciami, które są niezbędne do opisania wyników. Posługujemy się nimi, aby precyzyjnie opisać wzrosty, nakreślić spadki czy wyjaśnić na co zostały wydane pieniądze. Pojęcia przedstawiane w raporcie dla klienta wyjaśniamy zarówno w samym raporcie, jak i podczas spotkania z klientem. Przybliżymy kilka z nich oraz nakreślimy kilka przykładów z czego mogą wynikać zmiany raportowanych danych:
Wyświetlenia
To inaczej liczba pojawienia się reklamy w Google użytkownikowi. Jedno wyświetlenie liczone jest za każdym razem, gdy Google pokaże naszą reklamę użytkownikowi.
Kliknięcia
Liczone są za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na reklamę. Wskaźnik określa na ile atrakcyjna jest reklama dla oglądających ja użytkowników. Kliknięcie liczone jest nawet wtedy, gdy Twoja witryna pojawia się jako niedostępna.
Koszt
Czyli informacja jakie wydatki zostały przeznaczone na kampanie Google Ads. Więcej informacji o sposobach płatności w Google znajdziesz w artykule ile kosztuje Google Ads. Zwróć uwagę na to, że koszt, który podajemy w raporcie, to informacja jakie środki zostały przekazane na reklamowanie. Nie uwzględniają one obsługi twojego konta Google Ads.
CTR (Click Through Rate)
Inaczej nazywany współczynnikiem klikalności. Wyrażany jest w procentach i określa jak często użytkownicy kliknęli w reklamę, która im się wyświetliła. To bardzo dobry wskaźnik skuteczności słów kluczowych oraz samych reklam.
Aby policzyć CTR samodzielnie, należy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń i pomnożyć wynik przez 100%. Dla zobrazowania: jeśli reklama wygenerowała 150 kliknięć na 1000 wyświetleń, to CTR wynosi: (150/1000)*100 % = 15 %.
O czym mówi wysoki CTR?
Wysoki współczynnik klikalności sugeruje, że dobrane słowa kluczowe są właściwie powiązane z reklamą i użytkownicy klikają w reklamę, ponieważ odpowiada ona ich wyszukiwanym frazom.
Jeśli jednak zauważysz, że CTR jest niski lub niższy względem poprzedniego analizowanego – nie załamuj się. Może to być wynikiem bardzo wielu czynników (które można poprawić) lub efektem testów reklam. W zbiorze testowanych reklam zawsze znajdą się takie, które rewelacyjnie odpowiadają na potrzeby użytkownika i takie, które z punktu widzenia odbiorcy są nietrafne. Pamiętaj, że nie da się jednoznacznie określić dobrego poziomu CTR dla wszystkich kampanii. Na Twój CTR wpływa olbrzymia liczba czynników (branża, cele kampanii, oferowany produkt lub usługa, sezonowość, treść reklamy, grupa docelowa i wiele innych). Jeśli chcesz ustalić jak wysoki CTR jest satysfakcjonujący w Twoim przypadku, proponujemy ocenę porównawczą w podobnych warunkach. Gdzie szukać informacji na ten temat? W raporcie, rzecz jasna 🙂
CPC (Cost Per Click)
CPC to koszt kliknięcia. Z tym wskaźnikiem mamy do czynienia, gdy tworzymy kampanię o określonych stawkach CPC. Wówczas ustawiamy maksymalną stawkę CPC, czyli najwyższą kwotę, jaką chcemy zapłacić za jedno kliknięcie. Warto zaznaczyć, że nie każde kliknięcie w reklamę będzie kosztowało ustaloną kwotę, czyli maks. CPC. Często jest to dużo niższa cena, ponieważ podczas aukcji musimy zapłacić minimalną najwyższą kwotę potrzebną do utrzymania reklamy na najwyższej pozycji. Zwróć uwagę na to, że na CPC ma wpływ wiele czynników, takich jak popularność danej frazy, sezonowość (przykładowo w okresie świąt Bożego Narodzenia fraza “papier do pakowania prezentów” będzie droższa, niż w okresie wakacji). Dzieje się tak, ponieważ na dane hasło reklamuje się wielu reklamodawców, czyli konkurencja jest bardzo duża.
CPM (Cost per Mille)
Inaczej nazywany kosztem tysiąca wyświetleń. Informacje w raporcie o CPM dotyczą najczęściej sieci reklamowej i pokazują jak dużo należało zapłacić aby dotrzeć do 1000 użytkowników. Wskaźnik jest szczególnie istotny w przypadku budowania zasięgu i świadomości marki. Należy pamiętać, że jego wartość jest większa w przypadku szczegółowego targetowania odbiorców bądź w przypadku konkurencyjnych rynków.
Konwersje
Konwersja to działanie użytkownika, które następuje po interakcji z reklamą. Może to być zakup naszego produktu, ale także wykonanie telefonu, pobranie e-booka czy zapisanie się do newslettera, czyli każde, które reklamodawca uważa za cenne dla firmy i chce zliczać.
ROAS (Return On Advertising Spend)
Ten wskaźnik potrzebny nam jest, gdy chcemy ustalić zwrot z inwestycji w reklamę.
Na przykład chcesz, żeby wartość konwersji (np. wartość sprzedaży) wyniosła 10 zł za każde 2 zł wydane na reklamę. Wówczas ustawiamy ROAS 500%, czyli: (10 zł z konwersji / 2 zł wydatków na reklamę)*100 % = 500 % docelowego ROAS.
Wskaźnik ROAS powinien być jak najwyższy, ale należy również pamiętać o efekcie skali oraz tym, że stałe zwiększanie ROAS może spowodować zmniejszenie przychodów. Najczęściej – wspólnie z klientem – określamy docelowy oraz minimalny ROAS, a sam raport przedstawia gdzie jesteśmy oraz czy zmierzamy w dobrym kierunku.