.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak czytać raporty Google Ads?

7min.

Komentarze:0

PPC
Jak czytać raporty Google Ads?d-tags
28 sierpnia 2024
Raportowanie to nieodzowny element każdego działania. Jednak bywa, że trudno nam zrozumieć treść dokumentu, szczególnie, jeśli opisuje on działania w wąskiej i specjalistycznej dziedzinie jaką jest Google Ads. Chcesz dowiedzieć się jak czytać raporty, żeby miały one dla ciebie sens i były przydatne? Przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł!
PPC

7min.

Komentarze:0

Trudno jest planować, podejmować decyzję, w którą stronę podąży firma, jeśli nie wyciągamy wniosków z poprzednich działań. W regularną pracę każdej agencji SEO/SEM wpisane jest okresowe raportowanie, które może pomóc w podejmowaniu strategicznych decyzji. Sprawdź, jak należy czytać raporty i czego możesz od nich oczekiwać.

Po co nam raport z działań w Google Ads?

Logo Looker Studio

Podstawowym i najważniejszym celem raportów dostarczanych klientowi jest zaprezentowanie wyników kampanii, a także wyjaśnienie na co został przeznaczony budżet konta Google Ads. W Delante raporty są przesyłane z podsumowaniem jednego miesiąca, ale czasami tworzymy je dla krótszego okresu np. tygodniowego. Najbardziej wartościowe korzyści płynące z raportów utworzonych w Google Looker Studio to kompleksowość zawartych danych. Znajdziesz tam kluczowe wskaźniki efektywności jak kliknięcia, wyświetlenia, CTR, CPC, liczba konwersji oraz koszt kampanii czy koszt konwersji. Poszczególne wskaźniki zostaną szczegółowo opisane w dalszej części artykułu. Raporty Google Ads tworzone są także na potrzeby analizy danych przez działy marketingu i sprzedaży. To doskonałe środowisko do graficznego przedstawienia danych, które zbierają inne narzędzia – na przykład Google Analytics. Skuteczność działań można ocenić na podstawie wniosków, które dużo łatwiej buduje się z czytelnie przedstawionych danych w wykresach. Dodatkowo, rzetelnie przygotowany raport wspiera inne obszary pracy, na przykład:

  • ponieważ raport jest dostosowany do celu kampanii, pozwala określić, które kampanie kiedy dają dobre efekty, rozplanować je we właściwym dla nich czasie;
  • ułatwia planowanie lejka marketingowego (kiedy i dla kogo kierować reklamy, jaki typ kampanii dobrać);
  • pomaga w rozdzielaniu obowiązków i zadań w zespole;
  • jest rzetelną podstawą do oceny okresowej agencji;
  • pomaga osiągać standard obsługi poprzez wyraźną informację jak stosunkowo rozkładała się praca na koncie (optymalizacja, rozbudowa konta, testy reklam, inne) i ile czasu zajmuje nam dana czynność. Dzięki temu mamy jasną informację nad czym należy się jeszcze pochylić, aby poprawić wyniki.
W raporcie otrzymanym przez Delante otrzymujesz wnioski do raportu w formie pisemnej oraz bardzo szczegółowe zestawienie danych w wersji pdf oraz w formie elektronicznej.

Więcej informacji na temat połączenia danych Google Ads z Google Looker Studio znajdziesz w artykule Looker Studio Support.

8 powodów, dla których Google Looker Studio to innowacyjne rozwiązanie?

Najbardziej trafione narzędzia to takie, które kompleksowo rozwiązują nasze problemy od A do Z, jest poręczne i elastyczne, a w dodatku darmowe. Właśnie te możliwości daje nam Google Looker Studio. Warto podkreślić, że w Delante wdrażamy to narzędzie z myślą o naszych klientach i jest ono dostępne dla niego już zawsze – od momentu rozpoczęcia korzystania aż do rezygnacji z Google Looker Studio. Właścicielem raportu jest klient, nie Delante. Dodatkowo, do najcenniejszych zalet GLS (Google Looker Studio) możemy zaliczyć:

  1. Elastyczne dostosowanie raportu do potrzeb klienta. Możliwość dowolnego rozbudowania raportu o dodatkowe dane czy wykresy obrazujące te dane. Możliwości prezentacji ogranicza jedynie kreatywność.
  2. Możliwość analizy wyników kampanii w dowolnym miejscu i czasie. Raporty utworzone w Google Looker Studio szybko się ładują i wykorzystują niewielki transfer danych, co może być wykorzystane przy analizie skuteczności działań np. podczas urlopu za granicą.
  3. Wykorzystanie zebranych danych o odbiorcach do innych działań marketingowych. Klient może wykorzystać zebrane dane do budowania person czy optymalizacji działań na innych kanałach marketingowych.
  4. Wykorzystanie zebranych danych do optymalizacji strony docelowej. Zebrane dane o zachowaniach użytkowników na stronie mogą posłużyć do optymalizacji UX/UI.
  5. Szybka analiza przeprowadzonych testów i eksperymentów na koncie. Na bieżąco jesteśmy w stanie uchwycić wpływ testów reklam graficznych czy reklam tekstowych, ponieważ możemy dowolnie zmieniać zakres przedstawienia graficznego danych z podpiętych źródeł.
  6. Porównanie danych historycznych oraz łatwa prezentacja zmian w czasie. Możliwość uchwycenia trendów.
  7. Możliwość łączenia różnych źródeł danych, np. danych z Analytics, Google Ads oraz CRM.
  8. Łatwość udostępnienia dokumentu innym zainteresowanym osobom. Dodatkowo, możemy pobrać plik w formacie pdf i zapisać gdziekolwiek, gdzie jest potrzeba.

Jak wygląda raport przygotowany w Google Looker Studio?

Nie ma jednego, wypracowanego szablonu raportów w Google Looker Studio, którego używamy. Nasi klienci pochodzą z różnych branż, mają różne potrzeby, cele i inną ścieżkę ich osiągania, dlatego w tym artykule nie podamy gotowego przepisu i schematu. Możemy jednak znaleźć wspólne mianowniki każdego z nich: czytelne wykresy i liczby obrazujące wyniki, czyli prosty przepis na zrozumiały raport.

Poniżej znajduje się przykład części raportu działań w Google Ads.

Raport Looker Studio

źródło: Własne

Tutaj znajdziesz szablony raportów marketingowych Looker Studio.

Ostatnim i najważniejszym wspólnym elementem każdego raportu, który zawsze dołączamy, są cenne wnioski.

 

CTR, ROAS, CPC… co to jest i jak to rozumieć?

Otrzymując raport z działań w obszarze Google Ads, zawsze spotkamy się z kilkoma pojęciami, które są niezbędne do opisania wyników. Posługujemy się nimi, aby precyzyjnie opisać wzrosty, nakreślić spadki czy wyjaśnić na co zostały wydane pieniądze. Pojęcia przedstawiane w raporcie dla klienta wyjaśniamy zarówno w samym raporcie, jak i podczas spotkania z klientem. Przybliżymy kilka z nich oraz nakreślimy kilka przykładów z czego mogą wynikać zmiany raportowanych danych:

Wyświetlenia

To inaczej liczba pojawienia się reklamy w Google użytkownikowi. Jedno wyświetlenie liczone jest za każdym razem, gdy Google pokaże naszą reklamę użytkownikowi.

Kliknięcia

Liczone są za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na reklamę. Wskaźnik określa na ile atrakcyjna jest reklama dla oglądających ja użytkowników. Kliknięcie liczone jest nawet wtedy, gdy Twoja witryna pojawia się jako niedostępna.

Koszt

Czyli informacja jakie wydatki zostały przeznaczone na kampanie Google Ads. Więcej informacji o sposobach płatności w Google znajdziesz w artykule ile kosztuje Google Ads. Zwróć uwagę na to, że koszt, który podajemy w raporcie, to informacja jakie środki zostały przekazane na reklamowanie. Nie uwzględniają one obsługi twojego konta Google Ads.

CTR (Click Through Rate)

Inaczej nazywany współczynnikiem klikalności. Wyrażany jest w procentach i określa jak często użytkownicy kliknęli w reklamę, która im się wyświetliła. To bardzo dobry wskaźnik skuteczności słów kluczowych oraz samych reklam.

Aby policzyć CTR samodzielnie, należy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń i pomnożyć wynik przez 100%. Dla zobrazowania: jeśli reklama wygenerowała 150 kliknięć na 1000 wyświetleń, to CTR wynosi: (150/1000)*100 % = 15 %.

O czym mówi wysoki CTR?

Wysoki współczynnik klikalności sugeruje, że dobrane słowa kluczowe są właściwie powiązane z reklamą i użytkownicy klikają w reklamę, ponieważ odpowiada ona ich wyszukiwanym frazom.

Jeśli jednak zauważysz, że CTR jest niski lub niższy względem poprzedniego analizowanego – nie załamuj się. Może to być wynikiem bardzo wielu czynników (które można poprawić) lub efektem testów reklam. W zbiorze testowanych reklam zawsze znajdą się takie, które rewelacyjnie odpowiadają na potrzeby użytkownika i takie, które z punktu widzenia odbiorcy są nietrafne. Pamiętaj, że nie da się jednoznacznie określić dobrego poziomu CTR dla wszystkich kampanii. Na Twój CTR wpływa olbrzymia liczba czynników (branża, cele kampanii, oferowany produkt lub usługa, sezonowość, treść reklamy, grupa docelowa i wiele innych). Jeśli chcesz ustalić jak wysoki CTR jest satysfakcjonujący w Twoim przypadku, proponujemy ocenę porównawczą w podobnych warunkach. Gdzie szukać informacji na ten temat? W raporcie, rzecz jasna 🙂

CPC (Cost Per Click)

CPC to koszt kliknięcia. Z tym wskaźnikiem mamy do czynienia, gdy tworzymy kampanię o określonych stawkach CPC. Wówczas ustawiamy maksymalną stawkę CPC, czyli najwyższą kwotę, jaką chcemy zapłacić za jedno kliknięcie. Warto zaznaczyć, że nie każde kliknięcie w reklamę będzie kosztowało ustaloną kwotę, czyli maks. CPC. Często jest to dużo niższa cena, ponieważ podczas aukcji musimy zapłacić minimalną najwyższą kwotę potrzebną do utrzymania reklamy na najwyższej pozycji. Zwróć uwagę na to, że na CPC ma wpływ wiele czynników, takich jak popularność danej frazy, sezonowość (przykładowo w okresie świąt Bożego Narodzenia fraza “papier do pakowania prezentów” będzie droższa, niż w okresie wakacji). Dzieje się tak, ponieważ na dane hasło reklamuje się wielu reklamodawców, czyli konkurencja jest bardzo duża.

CPM (Cost per Mille)

Inaczej nazywany kosztem tysiąca wyświetleń. Informacje w raporcie o CPM dotyczą najczęściej sieci reklamowej i pokazują jak dużo należało zapłacić aby dotrzeć do 1000 użytkowników. Wskaźnik jest szczególnie istotny w przypadku budowania zasięgu i świadomości marki. Należy pamiętać, że jego wartość jest większa w przypadku szczegółowego targetowania odbiorców bądź w przypadku konkurencyjnych rynków.

Konwersje

Konwersja to działanie użytkownika, które następuje po interakcji z reklamą. Może to być zakup naszego produktu, ale także wykonanie telefonu, pobranie e-booka czy zapisanie się do newslettera, czyli każde, które reklamodawca uważa za cenne dla firmy i chce zliczać.

ROAS (Return On Advertising Spend)

Ten wskaźnik potrzebny nam jest, gdy chcemy ustalić zwrot z inwestycji w reklamę.

Na przykład chcesz, żeby wartość konwersji (np. wartość sprzedaży) wyniosła 10 zł za każde 2 zł wydane na reklamę. Wówczas ustawiamy ROAS 500%, czyli: (10 zł z konwersji / 2 zł wydatków na reklamę)*100 % = 500 % docelowego ROAS.

Wskaźnik ROAS powinien być jak najwyższy, ale należy również pamiętać o efekcie skali oraz tym, że stałe zwiększanie ROAS może spowodować zmniejszenie przychodów. Najczęściej – wspólnie z klientem – określamy docelowy oraz minimalny ROAS, a sam raport przedstawia gdzie jesteśmy oraz czy zmierzamy w dobrym kierunku.

Podsumowanie

Jeśli poszukujesz narzędzia, które w czytelny sposób przedstawia dane dotyczące wyników osiąganych przez kampanie Google Ads, to rekomendujemy zaprzyjaźnienie się z Google Looker Studio. Wraz z wdrożeniem tego narzędzia, wchodzimy na wyższy poziom raportowania. Przeglądanie wskaźników efektywności staje się przyjemne, jak nigdy wcześniej. Na jednej stronie raportu w przejrzysty i zrozumiały sposób prezentujemy dane dostosowane do indywidualnych potrzeb i preferencji klienta. Warto pamiętać, że raport to nie tylko zbiór liczb. Odpowiednio opisane dane są wartościowym drogowskazem na kolejne kroki stawiane przez firmę w obszarze inwestycji, marketingu i innych. Mamy nadzieję, że wraz ze ściągawką kluczowych wskaźników kampanii Google Ads, Twoje doświadczenia z Google Looker Studio będą zawsze tylko pozytywne.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022