Od czego zacząć?
Tym razem, bardziej niż na samej kampanii, skoncentrujemy się na kilku czynnikach zewnętrznych. Ich optymalizacja bezpośrednio wpłynie na poprawienie wyników sprzedażowych. Zacznijmy od tego, że Facebook, Google Ads czy SEO nie są nową formą marketingu, czy tajnymi narzędziami do generowania sprzedaży. Warto spojrzeć zarówno na Google, jak i Facebooka jak na kolejny kanał reklamy w internecie. O końcowym sukcesie kampanii decyduje wiele czynników. Postaramy się ująć te działania w znany marketerom model 4P, czyli marketingu mix. Na tę koncepcję składają się takie elementy jak:
- Produkt – to wszystko co oferujemy: USP, proces technologiczny, marka, serwis czy gwarancja.
- Cena – to koszt, jaki musi ponieść klient, aby nabyć produkt. Cena wpływa bezpośrednio na popyt i współczynnik konwersji. W przypadku produktów drogich należy spodziewać się mniejszego popytu i niższego współczynnika konwersji.
- Dystrybucja – to wszystkie działania prowadzące do dostarczenia produktu do klienta. W przypadkach, o których piszemy, najważniejszym kanałem sprzedaży jest strona internetowa, więc kluczowe są tu działania UX/UI, które bezpośrednio wpływają na zwiększanie współczynnika konwersji.
- Promocja – to działania marketingowe definiowane jako komunikacja marki z konsumentem. To działania PR, promocje czy oczywiście prowadzone kampanie w internecie.
Sama teoria 4P ewoluowała i powstały jej odmiany, takie jak model 8P uwzględniający dodatkowo ludzi, procesy, programy i dokonania. W myśl definicji marketingu mix, o końcowym sukcesie, jakim jest sprzedaż, decydują wszystkie jego obszary. Poniższa grafika przedstawia poszczególne obszary współczesnego marketingu mix.
Jeśli chcemy mówić o sukcesie kampanii, musimy optymalizować każdy z wymienionych obszarów. W przypadku dużych firm, świadomie podchodzących do marketingu, posiadających specjalistów ds. marketingu, nasze działania są ułatwione. Najczęściej koncentrujemy się na dopasowaniu odpowiednich narzędzi platform Google & Facebook do realizacji konkretnych celów. W przypadku małych firm, często pełnimy rolę doradcy ds. marketingu, pomagając klientom optymalizować główne obszary marketingu mix, jak określenie unikalnych cech produktów, promocja marki, propozycje promocji czy wskazówki UI/UX. Jest to wartość dodana współpracy ze specjalistami Delante.