- Produkt
- Cena
- Dystrybucja
- Promocja
- Produkt - to wszystko co oferujemy: USP, proces technologiczny, marka, serwis czy gwarancja.
- Cena - to koszt jaki musi ponieść klient aby nabyć produkt. Cena wpływa bezpośrednio na popyt i współczynnik konwersji. W przypadku produktów drogich należy spodziewać się mniejszego popytu i niższego współczynnika konwersji. Jak wykazują badania nad polskim e-konsumentem, cena produktu jest głównym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe.
- Dystrybucja - to wszystkie działania prowadzące do dostarczenia produktu do klienta. W przypadkach, o których piszę, najważniejszym kanałem sprzedaży jest strona internetowa, więc kluczowe są tu działania UX/UI, które bezpośrednio wpływają na zwiększanie współczynnika konwersji.
- Promocja - to działania marketingowe definiowane jako komunikacja marki z konsumentem. To działania PR, promocje czy oczywiście prowadzone kampanie w internecie.
Jakie są cele kampanii?
Na pewno nie jeden raz słyszałeś obietnice zwiększenia przychodów zaraz po uruchomieniu kampanii o x%. Nie daj się na to nabrać. Problem pojawia się w przypadku start upów, które zachęcone obietnicami sprzedawców, decydują się na tę formę reklamy, zapominając o optymalizowaniu pozostałych obszarów miksu. Aby kampania wygenerowała satysfakcjonujące wyniki należy prowadzić działania w wielu obszarach, a reklamy Google Ads są tylko jednym z kanałów umożliwiających pozyskanie ruchu lub zasięgu. Czy obietnice wzrostu o x% są bez pokrycia? Zdecydowanie tak! O ile nie poprzedzała ich wcześniejsza analiza. Inaczej jest w przypadku przeprowadzenia rzetelnej estymacji, gdzie pod uwagę brane są dotychczas prowadzone kampanie, inne działania reklamowe klienta czy właśnie miks marketingowy. W innym przypadku ewentualny wzrost może się pojawić, ale będzie tylko dziełem przypadku. Zmaksymalizuj szanse osiągnięcia sukcesu. Dowiedz się jak to zrobić. Cały czas piszę o konwersji jaką jest sprzedaż bezpośrednia. Wiele firm wykorzystuje reklamy Google Ads głównie w tym celu. Nie jest to złe podejście. Należy jednak pamiętać, że sama wyszukiwarka Google jak i sieć AdSense dysponuje znacznie szerszym wachlarzem możliwości i mogą realizować inne cele, nie tylko te sprzedażowe. Część klientów, mająca zamiar rozpocząć promocję z wykorzystaniem Google czy Facebook Ads, koncentruje się na realizacji celów krótkoterminowych, czyli sprzedaży bezpośredniej. O ile w przypadku niektórych branż jest to jedyne sensowne wyjście, to biorąc pod uwagę realia dzisiejszego rynku, gdzie chociażby zjawisko hiperkonkurencji staje się powszechne, jest to rozwiązanie dalekie od optymalnego. Zarówno w przypadku klientów, którzy generują zadowalające wyniki kampanii, jak i tych którzy dopiero rozpoczynają, proponuję szersze spojrzenie na dostępne na rynku narzędzia marketingowe. Na etapie przygotowywania strategii uwzględniaj cele długoterminowe, które w efekcie przyczynią się do oczywistego poprawienia sprzedaży. Do najważniejszych celów krótko oraz długoterminowych zaliczamy:- Cele krótkoterminowe:
- wyświetlenie reklamy i jej zasięg,
- ruch w witrynie,
- reakcje bezpośrednie jak sprzedaż, wysłanie leada, kontakt z firmą po wizycie w witrynie;
- subskrybcja kanału na YT, polubienie fanpage czy reakcja na post.
- Cele długoterminowe:
- budowanie świadomości marki;
- pozycjonowanie marki w świadomości odbiorców;
- zwiększenie lojalności klientów;
- zwiększenie ilości rekomendacji klientów.
Ścieżka klienta w Google Ads
Google opracował swoją ścieżkę klienta. Opiera się ona poniekąd o znany lejek sprzedażowy czy AIDA. 4 kroki ścieżki klienta według Google to:- Pokaż że Twój produkt istnieje.
- Wzbudź zainteresowanie produktem.
- Zachęć do działania.
- Zadbaj o powrót i polecenia.
Strategiczne podejście do reklam płatnych
Kampanie w Google oraz Facebook Ads prowadzimy w 4 obszarach lejka sprzedażowego. Koncentrujemy się na budowaniu świadomości marki, dotarciu do potencjalnych klientów, sprzedaży oraz budowaniu lojalności.Świadomość marki | Komunikacja:
|
Rozważenie zakupu | Komunikacja:
|
Zakup | Komunikacja:
|
Lojalność | Komunikacja:
|
Jak zrealizować główny cel jakim jest zwiększenie zysku?
Na zakończenie podpowiem jak możesz zwiększyć swój zysk. Ta część pochodzi bezpośrednio z materiałów szkoleniowych Google. Informacje mogą być oczywiste, jednak może nasuną pewne wnioski co do polityki cenowej. Większość firm, prowadząc działania marketingowe, chce je jak najszybciej zmonetyzować. Biorąc pod uwagę możliwości e-marketingu oraz analityki, masz możliwość dokładnego zbadania opłacalności poszczególnych działań czy obszarów reklamy. Nie dziwi więc podejście niektórych przedsiębiorców na koncentrowaniu się jedynie na niektórych celach krótkoterminowych. Zapominając o celach długoterminowych w perspektywie czasu ograniczamy możliwości generowania zysków przez firmę. Poniższy graf przedstawia zależności wpływające na zwiększenie zysku z reklamy: Zysk końcowy (ROI lub ROAS) zwiększymy obniżając koszty lub podnosząc przychody.- Obniżka kosztów może być związana z samą kampanią i jest to obniżenie CPC czy wstrzymanie kampanii o najniższych ROI/ROAS. Do obszarów obniżenia kosztu po stronie przedsiębiorstwa należą też koszty działalności czy produkcyjne.
- Podniesienie przychodu wpływa na poprawienie wskaźników ROI/ROAS i przekłada się na większy zysk. Można tego dokonać poprzez optymalizację UX/UI, prowadzenia działań promocyjnych w samym sklepie, poprawienie oferty, optymalizację współczynnika konwersji, zwiększenie nakładów na najlepsze kampanie.
- Podniesienie ceny poprawi wynik finansowy. Niestety te działanie może zmniejszyć wartość sprzedaży. Według badań nad polskim e-konsumentem, możemy jednoznacznie stwierdzić, że głównym determinantem do podjęcia decyzji zakupowej w polskim e-commerce jest cena. Wyższa zwiększy przychód ale jednocześnie zmniejszy popyt, co w efekcie wpłynie na mniejszy zysk.
- Ilość konwersji może zostać podniesiona poprzez obniżenie ceny lub zwiększenie popytu.