Czym jest bio autora?
Za każdą treść w sieci odpowiada jakiś twórca, chociaż nie zawsze jego dane pojawiają się pod danym contentem – a szkoda! Bo jeśli te informacje się tam znajdują, to oznacza, że artykuł został przypisany do konkretnego twórcy, nie jest więc anonimowy, a to ważny sygnał dla Google.
Czym jest więc bio? To nic innego, jak właśnie notka o specjaliście, który przygotował ten tekst – najczęściej składa się ona ze zdjęcia, imienia (często też nazwiska), zajmowanego stanowiska, a także informacji o doświadczeniu zawodowym oraz zainteresowaniach.
Skąd w ogóle wzięło się zainteresowanie wdrażaniem BIO autora?
Powszechne korzystanie z opcji podpisywania postów i dodawania bio autora nasiliło się ono po aktualizacji, która miała miejsce w sierpniu 2018 roku i została nazwana przez branżę „Medical update”, gdyż dotknęła głównie stron z branży medycznej.
Pojawiły się wówczas przeróżne teorie na temat tego, jaka była przyczyna tak dużych zmian, a jedną z nich przedstawiła Lily Ray, starszy specjalista SEO w Amsive Digital. Pokazała ona, że dużą rolę przy tej i kolejnych aktualizacjach odegrało E-A-T, które z kolei przekształciło się w E-E-A-T, mające dziś ogromny wpływ na widoczność strony w Google.
Bio autora a E-E-A-T
E-E-A-T to skrót od słów experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness, czyli doświadczenie, specjalizacja, autorytet, wiarygodność. Chodzi tutaj m.in. o to, aby content tworzony na stronie był autorstwa fachowców, a witryna wzbudzała w użytkownikach zaufanie.
Już sam fakt, że Google wspomina w swoich wytycznych dotyczących jakości wyszukiwania 126 razy słowo E-E-A-T sugeruje, że coś jest na rzeczy. Z danych przedstawionych przez wspomnianą Lily Ray wynika m.in., że:
- Strony, które zyskały na Medical Update zawierały o 34 proc. więcej niż inne witryny treści od recenzentów medycznych.
- Serwisy, które poprawiły widoczność są o 258 proc. bardziej skłonne do korzystania z contentu przygotowanego przez ekspertów.
- Ci, którzy zyskali są o 24 proc. bardziej zainteresowani umieszczaniem w swoich treściach linków zewnętrznych do źródeł informacji.
- Strony, które powiększyły widoczność są o 94 proc. bardziej przychylne, by umieszczać na nich komentarze użytkowników.
Wyniki te bazują na przeanalizowaniu zmian w widoczności 64 witryn, które zyskały lub straciły przy wspomnianej aktualizacji. Nie są to wszystkie wnioski, lecz wybrane, związane z interesującym nas tematem.
W lipcu 2023 Lily Ray opublikowała na swoim Twitterze dalsze wnioski:
Z jednej strony Google w swoich wytycznych zaleca, aby na stronach WWW podawane były dane autorów, ale z drugiej John Mueller – Senior Webmaster Trends Analyst w Google – stwierdził jakiś czas temu, że nie ocenia witryn na podstawie reputacji twórców, co zostało podkreślone podczas hangouta:
Czy zatem w ogóle warto poświęcać czas na tworzenie BIO autora? Zdecydowanie tak – już tłumaczymy dlaczego.
Dlaczego warto zadbać o BIO autora?
- Dodanie przez Google do dokumentacji na temat danych uporządkowanych nowej zalecanej wartości, mianowicie author.url. – ułatwia ona jednoznaczne ustalenie prawidłowego autora artykułu. Sugestia ta nie pojawiła się przypadkiem.
- Doświadczenia użytkownika – internauta zauważa dany artykuł i widzi, kto jest jego autorem. Być może będzie kojarzyć tego twórcę z innych publikacji, może okaże się, że czytał jego książkę albo widział wypowiedzi w social mediach. To czynnik, który powoduje, że zainteresuje się tekstem, być może zapozna się z całą treścią, a nie zamknie strony od razu. Kolejna kwestia to ocena artykułów. Załóżmy, że internauta czyta dwa różne teksty dotyczące tego samego tematu, jednak widzi w nich sprzeczne wnioski. Prawdopodobnie bardziej zaufa tej treści, pod którą zobaczy BIO eksperta niż contentowi, który nie jest przez kogokolwiek podpisany. To natomiast może się przełożyć na zapamiętanie danego serwisu, wzbudzać on będzie zaufanie i w związku z tym użytkownik sieci chętnie do niego wróci. To „T” z E-E-A-T, czyli Trustworthiness, ma naprawdę dużo sensu z perspektywy użytkownika!
- Budowanie wizerunku eksperta – dzięki BIO autora możesz budować swoją reputację jako twórcy artykułów. W przyszłości Twoje publikacje mogą pozytywnie oddziaływać na wizerunek witryny, na której się pojawią. Tym samym – jeśli na Twojej stronie zostanie zamieszczona treść przygotowana przez znanego twórcę, to może to pozytywnie wpłynąć na jej reputację. Artykuły eksperta mogą być pożądane przez właścicieli innych stron. Jednocześnie publikując pod własnym nazwiskiem – czy też nazwiskami pracowników – budujesz markę, nie tylko firmową, lecz także osobistą.
- Budowanie zaangażowania użytkowników – internauta, który widzi, że autorem treści jest specjalista, może skorzystać z szansy zadania mu pytania np. w sekcji komentarzy. To natomiast przekłada się na pozyskanie contentu wygenerowanego przez użytkowników (przeczytaj: User generated content: czym jest UGC i jak można go wykorzystać?), a także rodzi duże szanse na to, że internauta odwiedzi serwis ponownie. Skoro zostawił w komentarzu pytanie, to zapewne sprawdzi, czy uzyskał odpowiedź. Jeśli doczeka się reakcji, to witryna, jak i autor zyskają w jego oczach.
- Podział treści na stronie według autorów – to kolejny ukłon w stronę użytkowników. Jeśli internauta upodoba sobie jednego z twórców treści na danej stronie, to przydatna może być dla niego możliwość wyboru tylko takich artykułów, które są jego autorstwa. Pokazywaliśmy Ci wcześniej przykład bio Mileny, teraz możemy pokazać Ci, jak wygląda jej strona autorska – umieściliśmy tam nie tylko poszerzone bio, lecz także spis stworzonych przez nią artykułów, a nawet parę informacji o Milenie po pracy – żeby uczynić ją dokładnie tak ciekawą osobą, jak jest w rzeczywistości 🙂
Jak napisać bio na bloga?
Znasz już teorię – teraz czas na trochę praktyki. Warto poświęcić kwestii przygotowania bio autora trochę czasu, aby ten element w witrynie wyglądał profesjonalnie i rzeczywiście mógł przynosić korzyści, których oczekujesz. Przy okazji możesz też poznać dobre przykłady bio autora. Aoto kilka tipów od nas:
1. Nie przesadzaj z długością BIO
Postaw na konkrety, nie rozpisuj się zbytnio – zamieść w BIO autora najważniejsze informacje, które mogą zainteresować odbiorcę. Nie musisz opisywać całego swojego życia – napisz o doświadczeniu zawodowym, zajmowanym stanowisku i zainteresowaniach. To zdecydowanie wystarczy. BIO nie jest miejscem na umieszczanie długiego tekstu (od tego jest CV albo podstrona o autorze). Jego długość najczęściej wynosi 50–100 słów i to dobry wybór.
2. Umieść informację o specjalizacji
To bardzo ważny element. Jeśli piszesz artykuł na dany temat, to odbiorcę powinno zainteresować to, czy jesteś w nim ekspertem. Jak wspomnieliśmy, może to być kryterium wyboru, z którym contentem się zapoznać, mając kilka tekstów do wyboru. Bio to dobre miejsce do napisania o swoim doświadczeniu w pracy na różnych stanowiskach, pochwalenie się stopniami naukowymi, wystąpieniami czy konferencjami, w których byłeś prelegentem. W przypadku treści ze specyficznych branż to pozycja obowiązkowa.
Internauta, który szuka porad związanych ze zdrowiem, oczekuje, że ich autorem będzie osoba mająca wiedzę na ten temat. Może się przecież obawiać, że skorzystanie z tych rad zakończy się dla niego problemami zdrowotnymi, jeśli ich twórcą jest przypadkowa osoba. Chętniej przeczytasz artykuł o SEO od Damiana Sałkowskiego niżnajpopularnieszego autora świata, czyli „Anonim”, prawda? 🙂
3. Dodaj odnośniki do swoich profilów w serwisach społecznościowych
To kolejny czynnik, który uwiarygodnia Cię jako autora. Jeśli internauta kliknie w te odnośniki, to zobaczy, że ma do czynienia z prawdziwą osobą, do której może wysłać zapytanie i zacząć obserwować jej publikacje, a nie ze sztucznym tworem.
4. Umieść w bio zdjęcie
Twoja fotografia jest kolejnym elementem, który wzbudzać będzie zaufanie odbiorców do udostępnionych na stronie treści. Internauta będzie dzięki temu widzieć, że za tym artykułem kryje się konkretny człowiek.
Złym wyborem jest korzystanie w takich miejscach z fotek pochodzących z banków zdjęć – wielu czytelników to zauważy, a wręcz może znaleźć w Google inne strony, na których użyto tej samej fotografii na zupełnie inne potrzeby. To prosty sposób na złamanie w oczach danego użytkownika wiarygodności Twojej marki, i to na zawsze. Przypadkowe fotografie nie wzbudzą też zaufania robotów wyszukiwarek. Wskocz więc elegancką koszulę, znajdź dobre oświetlenie i zrób sobie zdjęcie na bloga. Warto!
5. Dodaj CTA
BIO to jak najbardziej dobre miejsce do tego, aby wezwać czytelnika do działania. W tym przypadku może to być zachęta do przeczytania innych Twoich artykułów albo obserwowania Cię w serwisach społecznościowych.
6. Podkreśl swój styl
BIO nie musi być nudne, szablonowe i pisane najprostszym językiem. W przypadku wielu specjalizacji wręcz oczekiwane jest, że internauta znajdzie w nim zaskakującą treścz czy ciekawą grę słowami, które po prostu zapamięta.
7. Zadbaj o oddzielne adresy URL dla każdego BIO
Z punktu widzenia SEO warto, aby każde BIO miało swój adres URL, gdyż wtedy łatwiej Ci będzie zoptymalizować treść pod nazwisko danego twórcy i już ta podstrona może być źródłem ruchu. Internauci mogą szukać artykułów danego autora. Dodaj również podstronę ze spisem twórców.
W Delante wszyscy autorzy naszego bloga znajduja się w sekcji „O nas”, gdzie poszczególne zdjęcia profilowe są klikalne:
8. Pozwól Google’owi indeksować BIO autorów
Błędem jest blokowanie możliwości indeksacji treści, ponieważ taka podstrona stanowi element wewnętrznego linkowania. Możesz na niej zamieścić odnośniki do innych artykułów autora, a ponadto zapewne chcesz, aby owe BIO dało się odnaleźć przez wyszukiwarkę Google i przynosiło ruch organiczny.
9. Umieść odnośnik do listy autorów na każdej podstronie
Dzięki temu wzmocnisz podlinkowanie tego spisu – będzie to element wewnętrznego linkowania, który pozytywnie może wpłynąć na widoczność poszczególnych BIO autorów w Google.
Jak napisać eksperckie bio? – dos & don’ts
dobre praktyki | … a tego lepiej nie rób |
✔️ dodaj filtrowanie wpisów danego autora po bio | ❌ unikaj zwrotów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek |
✔️ zadbaj, aby bio miało swoją podstronę | ❌ nie pozostawiaj postów anonimowych |
✔️ postaw na kreatywność, ale i zwięzłość | ❌ nie wyłączaj indeksacji bio |
✔️ sprawdź, czy nie ma żadnych literówek w bio! | ❌ nie twórz zbyt długich, rozwlekłych bio – 3 zdania wystarczą |
✔️ dodaj w bio swoje zdjęcie | ❌ nie dodawaj zdjęć, które nie przedstawiają Ciebie |
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu wiesz już, jak napisać BIO autora. Pamiętaj o tym, aby było ono konkretne, podkreślało Twoją specjalizację, wiedzę, doświadczenie ale też przybliżało Cię jako człowieka. Dodaj do niego zdjęcie, a także linki do profilów w serwisach społecznościowych.
Umieść opisy poszczególnych autorów w oddzielnych adresach URL i pozwól je zindeksować robotowi Google. Dzięki temu możesz odnieść korzyści w postaci budowania wizerunku eksperta, zwiększania widoczności strony w Google i ogólnie – uzyskania większego ruchu na stronie.