Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady
Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?
Spis treści
- Czym jest BIO autora?
- Jak napisać BIO na bloga?
- Nie przesadzaj z długością BIO
- Umieść informację o specjalizacji
- Dodaj odnośniki do swoich profilów w serwisach społecznościowych
- Umieść w BIO zdjęcie
- Dodaj CTA
- Podkreśl swój styl
- Oddzielne adresy URL dla każdego BIO
- Pozwól zindeksować BIO autorów
- Umieść odnośnik do listy autorów na każdej podstronie
- Jak napisać eksperckie BIO? – podsumowanie
Czym jest BIO autora?
Za każdą treść w sieci odpowiada jakiś twórca, chociaż nie zawsze jego dane pojawiają się pod danym contentem. Jeśli te informacje się tam znajdują, to oznacza, że artykuł został przypisany do konkretnego twórcy i możesz się zapoznać z jego BIO.
To nic innego, jak właśnie notka o specjaliście, który przygotował ten tekst – najczęściej składa się ona ze zdjęcia, imienia (często też nazwiska), zajmowanego stanowiska, a także informacji o doświadczeniu zawodowym oraz zainteresowaniach.
Skąd w ogóle wzięło się zainteresowanie wdrażaniem BIO autora?
Nasiliło się ono po aktualizacji, która miała miejsce w sierpniu 2018 roku i została nazwana przez branżę „Medical update”, gdyż dotknęła głównie stron z branży medycznej. Pojawiły się wówczas przeróżne teorie na temat tego, jaka była przyczyna tak dużych zmian, a jedną z nich przedstawiła Lily Ray, starszy specjalista SEO w Amsive Digital. Pokazała ona, że dużą rolę przy tej i kolejnych aktualizacjach odegrało E-A-T, które miało i ma wpływ na widoczność strony w Google.
Co to jest?
E-A-T to skrót od słów expertise, authoritativeness, trustworthiness, czyli specjalizacja, autorytet, wiarygodność. Chodzi tutaj m.in. o to, aby content tworzony na stronie był autorstwa fachowców, a witryna wzbudzała w użytkownikach zaufanie.
Warto jednak zazanczyć, że specjaliści SEO mają odmienne zdanie na temat tego, czy E-A-T rzeczywiście ma wpływ na widoczność strony, co wynika m.in. z problemów z ustaleniem, w jaki sposób ten czynnik miałby być uwzględniany przez Google przy ustalaniu pozycji witryny.
Jednak fakt, że Google wspomina w swoich wytycznych dotyczących jakości wyszukiwania 137 razy słowo E-A-T, już sugeruje, że coś jest na rzeczy. Z danych przedstawionych przez wspomnianą Lily Ray wynika m.in., że:
- Strony, które zyskały na Medical Update zawierały o 34 proc. więcej niż inne witryny treści od recenzentów medycznych.
- Serwisy, które poprawiły widoczność są o 258 proc. bardziej skłonne do korzystania z contentu przygotowanego przez ekspertów.
- Ci, którzy zyskali są o 24 proc. bardziej zainteresowani umieszczaniem w swoich treściach linków zewnętrznych do źródeł informacji.
- Strony, które powiększyły widoczność są o 94 proc. bardziej przychylne, by umieszczać na nich komentarze użytkowników.
Wyniki te bazują na przeanalizowaniu zmian w widoczności 64 witryn, które zyskały lub straciły przy wspomnianej aktualizacji. Nie są to wszystkie wnioski, lecz wybrane, związane z interesującym nas tematem.
Z jednej strony Google w swoich wytycznych zaleca, aby na stronach WWW podawane były dane autorów, ale z drugiej John Mueller – Senior Webmaster Trends Analyst w Google – potwierdził, że nie ocenia witryn na podstawie reputacji twórców, co zostało podkreślone podczas hangouta:
https://www.youtube.com/watch?v=7y51mFBNPBE&t=77s
Czy zatem w ogóle warto poświęcać czas na tworzenie BIO autora? Zdecydowanie tak – już tłumaczymy dlaczego.
Dlaczego warto zadbać o BIO autora?
- Dodanie przez Google do dokumentacji na temat danych uporządkowanych nowej zalecanej wartości, mianowicie author.url. – ułatwia ona jednoznaczne ustalenie prawidłowego autora artykułu. Sugestia ta nie pojawiła się przypadkiem.
- Doświadczenia użytkownika – internauta zauważa dany artykuł i widzi, kto jest jego autorem. Być może będzie kojarzyć tego twórcę z innych publikacji, może okaże się, że czytał jego książkę albo widział wypowiedzi w social mediach. To czynnik, który powoduje, że zainteresuje się tekstem, być może zapozna się z całą treścią, a nie zamknie strony od razu. Kolejna kwestia to ocena artykułów. Załóżmy, że internauta czyta dwa różne teksty dotyczące tego samego tematu, jednak widzi w nich sprzeczne wnioski. Prawdopodobnie bardziej zaufa tej treści, pod którą zobaczy BIO eksperta niż contentowi, który nie jest przez kogokolwiek podpisany. To natomiast może się przełożyć na zapamiętanie danego serwisu, wzbudzać on będzie zaufanie i w związku z tym użytkownik sieci chętnie do niego wróci.
- Budowanie wizerunku eksperta – dzięki BIO autora możesz budować swoją reputację jako twórcy artykułów. W przyszłości Twoje publikacje mogą pozytywnie oddziaływać na wizerunek witryny, na której się pojawią. Tym samym – jeśli na Twojej stronie zostanie zamieszczona treść przygotowana przez znanego twórcę, to może to pozytywnie wpłynąć na jej reputację. Artykuły eksperta mogą być pożądane przez właścicieli innych stron.
- Budowanie zaangażowania użytkowników – internauta, który widzi, że autorem treści jest specjalista, może skorzystać z szansy zadania mu pytania np. w sekcji komentarzy. To natomiast przekłada się na pozyskanie contentu wygenerowanego przez użytkowników (przeczytaj: User generated content: czym jest UGC i jak można go wykorzystać?), a także rodzi duże szanse na to, że internauta odwiedzi serwis ponownie. Skoro zostawił w komentarzu pytanie, to zapewne sprawdzi, czy uzyskał odpowiedź. Jeśli doczeka się reakcji, to witryna, jak i autor zyskają w jego oczach.
- Podział treści na stronie według autorów – to kolejny ukłon w stronę użytkowników. Jeśli internauta upodoba sobie jednego z twórców treści na danej stronie, to przydatna może być dla niego możliwość wyboru tylko takich artykułów, które są jego autorstwa.
Jak napisać BIO na bloga?
Warto poświęcić kwestii przygotowania BIO autora trochę czasu, aby ten element w witrynie wyglądał profesjonalnie i rzeczywiście mógł przynosić korzyści, których oczekujesz. Przy okazji możesz też poznać dobre przykłady BIO autora.
Nie przesadzaj z długością BIO
Postaw na konkrety, nie rozpisuj się zbytnio – zamieść w BIO autora najważniejsze informacje, które mogą zainteresować odbiorcę. Nie musisz opisywać całego swojego życia – napisz o doświadczeniu zawodowym, zajmowanym stanowisku i zainteresowaniach. To zdecydowanie wystarczy. BIO nie jest miejscem na umieszczanie długiego tekstu. Jego długość najczęściej wynosi 50–100 słów i to dobry wybór.
Umieść informację o specjalizacji
To bardzo ważny element. Jeśli piszesz artykuł na dany temat, to odbiorcę powinno zainteresować to, czy jesteś w nim ekspertem. Jak wspomnieliśmy, może to być kryterium wyboru, z którym contentem się zapoznać, mając kilka tekstów do wyboru. BIO to dobre miejsce do napisania o swoim doświadczeniu w pracy na różnych stanowiskach, pochwalenie się stopniami naukowymi, wystąpieniami czy konferencjami, w których byłeś prelegentem. W przypadku treści z wielu branż to pozycja obowiązkowa.
Np. internauta, który szuka porad związanych ze zdrowiem, oczekuje, że ich autorem będzie osoba mająca wiedzę na ten temat. Może się przecież obawiać, że skorzystanie z tych rad zakończy się dla niego problemami zdrowotnymi, jeśli ich twórcą jest przypadkowa osoba.
Dodaj odnośniki do swoich profilów w serwisach społecznościowych
To kolejny czynnik, który uwiarygodnia Cię jako autora. Jeśli internauta kliknie w te odnośniki, to zobaczy, że ma do czynienia z prawdziwą osobą, do której może wysłać zapytanie i zacząć obserwować jej publikacje, a nie ze sztucznym tworem.
Umieść w BIO zdjęcie
Twoja fotografia jest kolejnym elementem, który wzbudzać będzie zaufanie odbiorców do udostępnionych na stronie treści. Internauta będzie dzięki temu widzieć, że za tym artykułem kryje się konkretny człowiek.
Złym wyborem jest korzystanie w takich miejscach z fotek pochodzących z banków zdjęć – wielu czytelników to zauważy, a wręcz może znaleźć w Google inne strony, na których użyto tej samej fotografii na zupełnie inne potrzeby.
Dodaj CTA
BIO to jak najbardziej dobre miejsce do tego, aby wezwać czytelnika do działania. W tym przypadku może to być zachęta do przeczytania innych Twoich artykułów albo obserwowania Cię w serwisach społecznościowych.
Podkreśl swój styl
BIO nie musi być nudne, szablonowe i pisane najprostszym językiem. W przypadku wielu specjalizacji wręcz oczekiwane jest, że internauta znajdzie w nim treść zaskakującą, ciekawą, grę słowami, które po prostu zapamięta.
Oddzielne adresy URL dla każdego BIO
Warto, aby każde BIO miało swój adres URL, gdyż wtedy łatwiej Ci będzie zoptymalizować treść pod nazwisko danego twórcy i już ta podstrona może być źródłem ruchu. Internauci mogą szukać artykułów danego autora. Dodaj również podstronę ze spisem twórców.
Pozwól zindeksować BIO autorów
Błędem jest blokowanie możliwości indeksacji treści, ponieważ taka podstrona stanowi element wewnętrznego linkowania. Możesz na niej zamieścić odnośniki do innych artykułów autora, a ponadto zapewne chcesz, aby owe BIO dało się odnaleźć przez wyszukiwarkę Google i przynosiło ruch organiczny.
Umieść odnośnik do listy autorów na każdej podstronie
Dzięki temu wzmocnisz podlinkowanie tego spisu – będzie to element wewnętrznego linkowania, który pozytywnie może wpłynąć na widoczność poszczególnych BIO autorów w Google.
Jak napisać eksperckie BIO? – podsumowanie
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu wiesz już, jak napisać BIO autora. Pamiętaj o tym, aby było ono konkretne, podkreślało Twoją specjalizację, wiedzę, doświadczenie ale też przybliżało Cię jako człowieka. Dodaj do niego zdjęcie, a także linki do profilów w serwisach społecznościowych.
Umieść opisy poszczególnych autorów w oddzielnych adresach URL i pozwól je zindeksować robotowi Google. Dzięki temu możesz odnieść korzyści w postaci budowania wizerunku eksperta, zwiększania widoczności strony w Google i ogólnie – uzyskania większego ruchu na stronie.