Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Spis treści

Czym jest BIO autora?

Za każdą treść w sieci odpowiada jakiś twórca, chociaż nie zawsze jego dane pojawiają się pod danym contentem. Jeśli te informacje się tam znajdują, to oznacza, że artykuł został przypisany do konkretnego twórcy i możesz się zapoznać z jego BIO.

To nic innego, jak właśnie notka o specjaliście, który przygotował ten tekst – najczęściej składa się ona ze zdjęcia, imienia (często też nazwiska), zajmowanego stanowiska, a także informacji o doświadczeniu zawodowym oraz zainteresowaniach.

bio autor blog delante
Bio autora na blogu Delante

Skąd w ogóle wzięło się zainteresowanie wdrażaniem BIO autora?

Nasiliło się ono po aktualizacji, która miała miejsce w sierpniu 2018 roku i została nazwana przez branżę „Medical update”, gdyż dotknęła głównie stron z branży medycznej. Pojawiły się wówczas przeróżne teorie na temat tego, jaka była przyczyna tak dużych zmian, a jedną z nich przedstawiła Lily Ray, starszy specjalista SEO w Amsive Digital. Pokazała ona, że dużą rolę przy tej i kolejnych aktualizacjach odegrało E-A-T, które miało i ma wpływ na widoczność strony w Google.

Co to jest?

E-A-T to skrót od słów expertise, authoritativeness, trustworthiness, czyli specjalizacja, autorytet, wiarygodność. Chodzi tutaj m.in. o to, aby content tworzony na stronie był autorstwa fachowców, a witryna wzbudzała w użytkownikach zaufanie.

Warto jednak zazanczyć, że specjaliści SEO mają odmienne zdanie na temat tego, czy E-A-T rzeczywiście ma wpływ na widoczność strony, co wynika m.in. z problemów z ustaleniem, w jaki sposób ten czynnik miałby być uwzględniany przez Google przy ustalaniu pozycji witryny.

Jednak fakt, że Google wspomina w swoich wytycznych dotyczących jakości wyszukiwania 137 razy słowo E-A-T, już sugeruje, że coś jest na rzeczy. Z danych przedstawionych przez wspomnianą Lily Ray wynika m.in., że:

  • Strony, które zyskały na Medical Update zawierały o 34 proc. więcej niż inne witryny treści od recenzentów medycznych.
  • Serwisy, które poprawiły widoczność są o 258 proc. bardziej skłonne do korzystania z contentu przygotowanego przez  ekspertów.
  • Ci, którzy zyskali są o 24 proc. bardziej zainteresowani umieszczaniem w swoich treściach linków zewnętrznych do źródeł informacji.
  • Strony, które powiększyły widoczność są o 94 proc. bardziej przychylne, by umieszczać na nich komentarze użytkowników.

Wyniki te bazują na przeanalizowaniu zmian w widoczności 64 witryn, które zyskały lub straciły przy wspomnianej aktualizacji. Nie są to wszystkie wnioski, lecz wybrane, związane z interesującym nas tematem.

Z jednej strony Google w swoich wytycznych zaleca, aby na stronach WWW podawane były dane autorów, ale z drugiej John Mueller – Senior Webmaster Trends Analyst w Google – potwierdził, że nie ocenia witryn na podstawie reputacji twórców, co zostało podkreślone podczas hangouta:

https://www.youtube.com/watch?v=7y51mFBNPBE&t=77s

Czy zatem w ogóle warto poświęcać czas na tworzenie BIO autora? Zdecydowanie tak – już tłumaczymy dlaczego.

Dlaczego warto zadbać o BIO autora?

  • Dodanie przez Google do dokumentacji na temat danych uporządkowanych nowej zalecanej wartości, mianowicie author.url. – ułatwia ona jednoznaczne ustalenie prawidłowego autora artykułu. Sugestia ta nie pojawiła się przypadkiem.
google dokumentacja bio author.url.
źrodło: https://developers.google.com/search/updates?hl=pl
  • Doświadczenia użytkownika – internauta zauważa dany artykuł i widzi, kto jest jego autorem. Być może będzie kojarzyć tego twórcę z innych publikacji, może okaże się, że czytał jego książkę albo widział wypowiedzi w social mediach. To czynnik, który powoduje, że zainteresuje się tekstem, być może zapozna się z całą treścią, a nie zamknie strony od razu. Kolejna kwestia to ocena artykułów. Załóżmy, że internauta czyta dwa różne teksty dotyczące tego samego tematu, jednak widzi w nich sprzeczne wnioski. Prawdopodobnie bardziej zaufa tej treści, pod którą zobaczy BIO eksperta niż contentowi, który nie jest przez kogokolwiek podpisany. To natomiast może się przełożyć na zapamiętanie danego serwisu, wzbudzać on będzie zaufanie i w związku z tym użytkownik sieci chętnie do niego wróci.
  • Budowanie wizerunku eksperta – dzięki BIO autora możesz budować swoją reputację jako twórcy artykułów. W przyszłości Twoje publikacje mogą pozytywnie oddziaływać na wizerunek witryny, na której się pojawią. Tym samym – jeśli na Twojej stronie zostanie zamieszczona treść przygotowana przez znanego twórcę, to może to pozytywnie wpłynąć na jej reputację. Artykuły eksperta mogą być pożądane przez właścicieli innych stron.
  • Budowanie zaangażowania użytkowników – internauta, który widzi, że autorem treści jest specjalista, może skorzystać z szansy zadania mu pytania np. w sekcji komentarzy. To natomiast przekłada się na pozyskanie contentu wygenerowanego przez użytkowników (przeczytaj: User generated content: czym jest UGC i jak można go wykorzystać?), a także rodzi duże szanse na to, że internauta odwiedzi serwis ponownie. Skoro zostawił w komentarzu pytanie, to zapewne sprawdzi, czy uzyskał odpowiedź. Jeśli doczeka się reakcji, to witryna, jak i autor zyskają w jego oczach.
  • Podział treści na stronie według autorów – to kolejny ukłon w stronę użytkowników. Jeśli internauta upodoba sobie jednego z twórców treści na danej stronie, to przydatna może być dla niego możliwość wyboru tylko takich artykułów, które są jego autorstwa.

dobrej jakości content na stronie internetowej

Jak napisać BIO na bloga?

Warto poświęcić kwestii przygotowania BIO autora trochę czasu, aby ten element w witrynie wyglądał profesjonalnie i rzeczywiście mógł przynosić korzyści, których oczekujesz. Przy okazji możesz też poznać dobre przykłady BIO autora.

Nie przesadzaj z długością BIO

Postaw na konkrety, nie rozpisuj się zbytnio – zamieść w BIO autora najważniejsze informacje, które mogą zainteresować odbiorcę. Nie musisz opisywać całego swojego życia – napisz o doświadczeniu zawodowym, zajmowanym stanowisku i zainteresowaniach. To zdecydowanie wystarczy. BIO nie jest miejscem na umieszczanie długiego tekstu. Jego długość najczęściej wynosi 50–100 słów i to dobry wybór.

eksperckie BIO długość
źrodło: https://czytamyetykiety.pl/blog/porownanie-produktow/jak-wybrac-majonez-wysokiej-jakosci/

Umieść informację o specjalizacji

To bardzo ważny element. Jeśli piszesz artykuł na dany temat, to odbiorcę powinno zainteresować to, czy jesteś w nim ekspertem. Jak wspomnieliśmy, może to być kryterium wyboru, z którym contentem się zapoznać, mając kilka tekstów do wyboru. BIO to dobre miejsce do napisania o swoim doświadczeniu w pracy na różnych stanowiskach, pochwalenie się stopniami naukowymi, wystąpieniami czy konferencjami, w których byłeś prelegentem. W przypadku treści z wielu branż to pozycja obowiązkowa.

Np. internauta, który szuka porad związanych ze zdrowiem, oczekuje, że ich autorem będzie osoba mająca wiedzę na ten temat. Może się przecież obawiać, że skorzystanie z tych rad zakończy się dla niego problemami zdrowotnymi, jeśli ich twórcą jest przypadkowa osoba.

BIO autora przykłady a specjalizacja
źródło: https://www.senuto.com/pl/blog/mateusz-dela-o-seo-w-niemczech-i-wlasnym-sklepie/

Dodaj odnośniki do swoich profilów w serwisach społecznościowych

To kolejny czynnik, który uwiarygodnia Cię jako autora. Jeśli internauta kliknie w te odnośniki, to zobaczy, że ma do czynienia z prawdziwą osobą, do której może wysłać zapytanie i zacząć obserwować jej publikacje, a nie ze sztucznym tworem.

BIO autora a odnośniki do serwisów społecznościowych
źrodło: https://czwartastrona.pl/autor/piotr-bojarski/

Umieść w BIO zdjęcie

Twoja fotografia jest kolejnym elementem, który wzbudzać będzie zaufanie odbiorców do udostępnionych na stronie treści. Internauta będzie dzięki temu widzieć, że za tym artykułem kryje się konkretny człowiek. 

Złym wyborem jest korzystanie w takich miejscach z fotek pochodzących z banków zdjęć – wielu czytelników to zauważy, a wręcz może znaleźć w Google inne strony, na których użyto tej samej fotografii na zupełnie inne potrzeby.

Dodaj CTA

BIO to jak najbardziej dobre miejsce do tego, aby wezwać czytelnika do działania. W tym przypadku może to być zachęta do przeczytania innych Twoich artykułów albo obserwowania Cię w serwisach społecznościowych.

Podkreśl swój styl

BIO nie musi być nudne, szablonowe i pisane najprostszym językiem. W przypadku wielu specjalizacji wręcz oczekiwane jest, że internauta znajdzie w nim treść zaskakującą, ciekawą, grę słowami, które po prostu zapamięta.

jak napisać bio autora na blogu przykład
źródło: https://trenerangielskiego.com/

Oddzielne adresy URL dla każdego BIO

Warto, aby każde BIO miało swój adres URL, gdyż wtedy łatwiej Ci będzie zoptymalizować treść pod nazwisko danego twórcy i już ta podstrona może być źródłem ruchu. Internauci mogą szukać artykułów danego autora. Dodaj również podstronę ze spisem twórców.

osobne url w bio autora
źródło: https://czwartastrona.pl/autorzy/

Pozwól zindeksować BIO autorów

Błędem jest blokowanie możliwości indeksacji treści, ponieważ taka podstrona stanowi element wewnętrznego linkowania. Możesz na niej zamieścić odnośniki do innych artykułów autora, a ponadto zapewne chcesz, aby owe BIO dało się odnaleźć przez wyszukiwarkę Google i przynosiło ruch organiczny.

Umieść odnośnik do listy autorów na każdej podstronie

Dzięki temu wzmocnisz podlinkowanie tego spisu – będzie to element wewnętrznego linkowania, który pozytywnie może wpłynąć na widoczność poszczególnych BIO autorów w Google.

BIO odnośnik do listy autorów
źródło: https://czwartastrona.pl/autorzy/

Jak napisać eksperckie BIO? – podsumowanie

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu wiesz już, jak napisać BIO autora. Pamiętaj o tym, aby było ono konkretne, podkreślało Twoją specjalizację, wiedzę, doświadczenie ale też przybliżało Cię jako człowieka. Dodaj do niego zdjęcie, a także linki do profilów w serwisach społecznościowych.

Umieść opisy poszczególnych autorów w oddzielnych adresach URL i pozwól je zindeksować robotowi Google. Dzięki temu możesz odnieść korzyści w postaci budowania wizerunku eksperta, zwiększania widoczności strony w Google i ogólnie – uzyskania większego ruchu na stronie.

FAQ

Dla twórcy treści bez wątpienia jest to korzystne, gdyż po pierwsze użytkownicy mogą dzięki temu trafić na jego stronę WWW. Ponadto taki odnośnik ma również wartość SEO i może pozytywnie wpłynąć na widoczność strony docelowej w Google.

Użycie w BIO zdjęcia, które dostępne jest za darmo dla wszystkich w sieci to zły pomysł. Prawdopodobnie internauci zauważą, że jest to fotografia wykorzystywana na wielu innych stronach. Ucierpi na tym Twój wizerunek. Użytkownicy zaczną się zastanawiać, kto w ogóle jest autorem takiego contentu. Czy na pewno odpowiada za niego specjalista, czy może imię i nazwisko twórcy są zmyślone?

Nie idź tą drogą – jeśli nie chcesz dodawać swojego zdjęcia, to lepiej w ogóle go nie umieszczaj, ale pamiętaj, że jest to element, który zwraca uwagę czytelników.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej