Feed produktowy w Google Merchant Center jest plikiem stanowiącym zbiór najistotniejszych opisów i atrybutów znajdujących się w nim produktów. Stanowi on swego rodzaju podstawę do tworzenia reklam produktowych i wyświetlania produktów w ramach Google Shopping, co umożliwia sklepom internetowym sprzedaż i atrakcyjne zaprezentowanie towarów w środowisku wirtualnym. Specyfikacje zawarte w pliku mają za zadanie dostarczyć wyczerpujące i aktualne informacje, aby jak najdokładniej zaprezentować ofertę potencjalnym klientom.
Istnieje wiele przyczyn, które mogą powodować odrzucenie przygotowanego feedu produktowego. Okazuje się, że szukać można ich w wielu płaszczyznach, zarówno tych związanych bezpośrednio z produktem, jak i z innymi kwestiami. Wśród najczęstszych powodów braku akceptacji pliku produktowego w Google Merchant Center rozróżniamy m.in:
Google, jak każda platforma, posiada swoje wytyczne dotyczące działań reklamowych. Należy z tego względu mieć na uwadzę pewne zasady, których nieprzestrzeganie może skutkować negatywnymi konsekwencjami. Produkty przedstawiane w ramach sieci Google nie powinny naruszać polityki Google, która wyróżnia treści niedozwolone oraz te objęte ograniczeniami. Z tego względu plik produktowy prawdopodobnie zostanie odrzucony, gdy w jego ramach znajdować będą się m.in.:
Wyjątkową uwagę należy zachować promując produkty podlegające ograniczeniom, w których skład wchodzą m.in treści dla dorosłych, produkty alkoholowe,hazard, opieka zdrowotna i leki, treści chronione prawami autorskimi, usługi finansowe, treści polityczne, znaki towarowe. Więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na Google Merchant Center.
Większość artykułów sprzedawanych w Internecie powinna obowiązkowo posiadać numer GTIN (ang. Global Trade Item Number). Jest to globalny numer handlowy, za pomocą którego możliwa jest identyfikacja danego produktu na całym świecie. Aby przeciwdziałać odrzuceniu pliku produktowego, należy zadbać o to, aby każdy artykuł w nim się mieszczący posiadał swój identyfikator. Jeśli z kolei z jakiegoś powodu przypisanie GTIN nie jest możliwe, nie można zagwarantować dokładnego dopasowania produktów. Różne identyfikatory mogą posłużyć jako atrybut GTIN – są to UPC, EAN, JAN, ISBN oraz ITF-14. Jeśli nie przypiszemy atrybuty GTIN, należy zadbać o dodanie atrybutu MPN, który w tym przypadku będzie obowiązkowy.
Częstą przyczyną odrzucenia pliku produktowego mogą być niepoprawne tytuły produktów. Dzieje się to zwłaszcza gdy:
Znajdujące się w pliku produktowym zdjęcia asortymentu również mogą naruszać standardy Google w konkretnych przypadkach:
Wszelkie rozbieżności dotyczące cen produktów mogą stać się przyczyną odrzucenia feedu produktowego. Przede wszystkim cena podana w pliku powinna być prawidłowa, zgodna z ceną znajdująca się na stronie internetowej. Ponadto istotne jest, aby waluta, w której wyrażona jest cena była zgodna z krajem docelowym pliku. Wpływ mogą mieć również pozostałe informacje związane z kosztami, dlatego kwestie dodatkowych obciążeń, takich jak podatki czy koszty wysyłki i dostawy powinny być przejrzyste i klarowne, a informacje dotyczące promocji aktualne i zgodne z rzeczywistością.
Należy mieć na uwadzę, że prezentowany w feedzie produktowym towar powinien zawierać precyzyjne dane na temat jego dostępności, mające na celu zagwarantowanie klientom aktualności i przejrzystości, a w konsekwencji uniknięcie rozczarowania w przypadku rozbieżności tych informacji. Brak aktualizacji tego atrybutu potraktowany może zostać jako wprowadzanie w błąd, co skutkować może odrzuceniem pliku.
Wpływ na jakość pliku produktowego w Google Merchant Center i w konsekwencji odrzucenie go, może mieć błąd w kwestii indeksowania, podczas którego wyszukiwarki rozpoznają strony internetowe. Niedziałająca strona docelowa, błędny adres URL lub brak dostępu do strony to wyraźne niedogodności decydujące o jakości feedu.
Podczas konfiguracji pliku produktowego przeznaczonego do Google Merchant Center warto dokładnie zaznajomić się z wszystkimi atrybutami produktów wchodzących w jego skład. Szczególną uwagę należy przywiązać z całą pewnością do atrybutów obowiązkowych, których brak może skutkować odrzuceniem. Są to m.in atrybuty takie jak
Wymagane atrybuty mogą różnić się w zależności od branży lub rodzaju reklamowanego produktu. Z tego względu przygotować należy również następujące informacje:
W przypadku, gdy zauważysz, że Twój plik feed produktowy został odrzucony lub po prostu chcesz skutecznie przeciwdziałać możliwemu odrzuceniu, musisz upewnić się, że spełnia on wszystkie konieczne wymagania. Najważniejszymi praktykami mogą okazać się:
Problemy na poziomie produktu
Konta Merchant Center są regularnie sprawdzane przez Google. W przypadku wykrycia w pliku braku zgodności z rzeczywistą specyfikacją produktu, możliwe jest pojawienie się dwóch problemów:
UWAGA: W przypadku wykrycia braku zgodności ceny lub dostępności produktów ze stanem rzeczywistym, produkt zostanie zapobiegawczo odrzucony.
Na poziomie konta rozróżniamy 2 typy problemów, które wpływają równocześnie na wszystkie produkty w Merchant Center:
Po wykryciu wyjątkowo rażącego naruszenia zasad konto może zostać zawieszone także bez wcześniejszego ostrzeżenia.
Należy pamiętać, że zawieszenie konta GMC nie ma wpływu na konto Google, za pomocą którego logujesz się do Merchant Center.
Feed produktowy w Google Merchant Center pomaga z sukcesem promować szeroką gamę produktów w Internecie. Należy jednak pamiętać o tym, aby stosować się do przyjętych wytycznych i polityki Google, co owocuje wysoką jakością i brakiem odrzuceń przygotowanych plików. Każde naruszenie tych zasad skutkować może niższą efektywnością reklamy, a w konsekwencji nawet zawieszeniem konta. Istotna okazuje się w takim przypadku odpowiednia weryfikacja problemów, ich rozwiązywanie oraz systematyczna praca nad utrzymaniem aktualności oraz poprawności wprowadzanych danych.