.animate-view{opacity: 1 !important;}

User Generated Content: czym jest UGC i jak możesz go wykorzystać?

0min.

Komentarze:3

User Generated Content: czym jest UGC i jak możesz go wykorzystać?d-tags
26 listopada 2019
User-Generated Content, to treść tworzona i publikowana przez użytkowników, obejmująca obrazy, nagrania dźwiękowe, teksty czy komentarze. Wykorzystanie UGC przyczynia się do budowania widoczności strony, dodając unikalny content. Ponadto, UGC poza Twoją stroną, czyli na social mediach czy blogach użytkowników, może generować cenne linki i wzmacniać wizerunek marki.

0min.

Komentarze:3

Spis
treści

UGC – co to jest?

UGC, czyli User Generated Content, to pojęcie, które zyskało na popularności wraz z rozwojem portali społecznościowych i stron bazujących na aktywnych działaniach użytkowników. W dobie contentu treści zorientowane na użytkownika to podstawa – a dbanie o UGC jest jednym z ciekawszych przykładów takiego myślenia.

Najprościej mówiąc, UGC to każda treść kreowana i publikowana przez użytkowników – niezależnie od tego czy jest to obraz, nagranie dźwiękowe, czy też po prostu zwykły tekst lub nawet krótki komentarz.

UGC to także jeden z wyznaczników odróżniających tradycyjne media od tych uznawanych za nowe: w końcu w telewizji, radiu czy gazetach napotykamy wyłącznie treści tworzone przez profesjonalistów, podczas gdy w internet otwarł się także na osoby, które niekoniecznie są ekspertami w danej branży, ale mogą zabrać głos i dodać pewną wartość od siebie.

10.09.2020 został też wprowadzony nowy atrybut służący oznaczaniu linków, dzięki któremu algorytmy Google mogą lepiej odczytywać UGC. Mowa oczywiście o rel=”ugc”, czyli atrybucie, którym oznacza się linki zamieszczone w obrębie witryny przez jej użytkowników (a więc np. w sekcji komentarzy). przez użytkowników witryny, np. znajdujące się w sekcji komentarzy.

Więcej na temat linków wychodzących przeczytasz tu: Linki wychodzące ze strony a SEO.

Treści tworzone i produkowane przez użytkowników, a nie przez zawodowych twórców, (takich jak copywriterzy, dziennikarze czy nawet producenci) są często dużo lepiej przyjmowane przez inne osoby odwiedzające daną stronę.

Treści UGC mogą być stworzone przez użytkownika od zera lub oparte na istniejących treściach, ale aby je uznać za UGC, użytkownik musi dodać pewną nową wartość (na przykład nie jest uznawane za UGC umieszczenie na YouTube fragmentu programu telewizyjnego).

Motywacją do tworzenia treści przez użytkowników może być chęć nawiązania kontaktów z innymi osobami, zdobycie rozgłosu, prestiżu lub wyrażenie siebie, swoich opinii czy poglądów.

Jak UGC może wpłynąć na SEO?

UGC oferuje szczególną wartość w przypadku social mediów, które przecież polegają na angażowaniu pewnych grup czy społeczności. Metody pozyskiwania UGC te są jednak bardzo uniwersalne – przynajmniej w internetowej rzeczywistości – i przydadzą się również poza popularnym Facebookiem czy Twitterem. Doskonałym przykładem jest tu SEO. Dlaczego?

Dobrze wykorzystany UGC będzie ważnym sygnałem dla wyszukiwarek internetowych i pomoże Ci budować widoczność strony – zawsze to przecież dodatkowy content na stronie, i do tego wyjątkowo unikalny.

A jeśli mówimy o UGC tworzonym poza Twoją stroną (czyli w social mediach, na prywatnych stronach czy blogach użytkowników), może być on cennym źródłem linków, a nawet kluczowym elementem wzmacniania wizerunku marki.

Oba te aspekty są ważne pod kątem SEO: pierwszego chyba nie musimy tłumaczyć (naturalny link building to bezwzględna wartość dla strony), co zaś tyczy się drugiego aspektu – jeśli Google rozpoznaje Twój brand, to takie wzmianki mogą działać analogicznie do linków, będąc społecznym sygnałem mówiącym o wartości strony i budującym jej wartość.

Czy UGC to same plusy? Porozmawiajmy o ryzyku

Ale czy to rzeczywiście idealne rozwiązanie? Nie do końca. UGC to trochę nieprzewidywalne narzędzie, szczególnie gdy mowa o tym contencie, który użytkownicy mogą publikować na Twojej stronie, idzie z nim bowiem pewne ryzyko. I to nie tylko wizerunkowe – nieodpowiednie treści w komentarzach mogą się to odbić negatywnie na Twojej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Nie oznacza to jednak, że nie warto skupiać się na contencie typu UGC czy że masz całkowicie związane ręce, gdy w komentarzach pojawią się spam lub nieprawdziwe informacje. Zadbaj o moderację i zachęcaj lojalnych użytkowników do interakcji, aby wycisnąć z UGC wszystko, co się da!

kompleksowe usługi SEO baner

User Generated Content: przykłady i rodzaje

Przyjrzyjmy się teraz temu, jak wygląda UGC w praktyce – w jakiej formie znajdziesz ten rodzaj contentu, przeglądając sieć? I jak możesz pozyskać User Generated Content na swoją stronę?

Konkursy, ankiety, pytania

Konkursy to często dobry pomysł na interaktywne zaangażowanie użytkowników – w końcu gdy stawka jest odpowiednio wysoka, niejeden internauta chętnie dołączy do do udziału w wyzwaniach lub rywalizacji o nagrody.

Konkursy mogą przyjmować różne formy – to organizatorzy ustalają ich zasady, uczestnicy natomiast przesyłają swoje zdjęcia, grafiki, teksty, recenzje lub udzielają odpowiedzi na pytania konkursowe. Jak widzisz – to wszystko jest contentem!

Pamiętaj przy tym, że konkursy rządzą się swoimi prawami, a raczej – prawu podlegają, dlatego zanim zdecydujesz się na zorganizowanie takiego wydarzenia na swojej stronie, upewnij się, że spełnia wszystkie wymagania prawne (np. posiada regulamin).

Organizacja konkursów nie musi być trudną sztuką: wystarczy poprosić osoby lubiące daną stronę na Facebooku o humorystyczną odpowiedź na dane pytanie lub uzasadnienie swojego wyboru. Równie skuteczne mogą być konkursy oparte o zgłoszenia wizualne, takie jak zdjęcia czy filmy dostosowane treścią do tematyki fanpage’a.

User Generated Content instagram - konkurs

Źródło: https://www.instagram.com/p/CpKeYQBqXtS/

Ankiety z kolei to narzędzie, które umożliwia gromadzenie informacji i opinii od użytkowników. Możesz z ich pomocą badać zadowolenie klientów, zbierać dane demograficzne, a także oceny produktów lub usług – to też świetny punkt wyjścia do interakcji z użytkownikami. Oczywiście mowa tu nie tylko o ankietach wysyłanych mailem czy w formie linków, lecz także o ankietach live (z pewnością kojarzysz proste sondy z portali informacyjnych).

Czy mają mocny wpływ na SEO? Cóż – to zależy. Zazwyczaj ich większą zaletą jest zaangażowanie użytkowników w interakcje i generowanie nowych treści. Natomiast są przypadki, w których jeśli dobrze zaprojektowana ankieta cieszy się na tyle dużym zainteresowaniem, że przyciąga ruch na stronę i pełni funkcję link baitingu, czyli przyciągać uwagę i generować linki do danej strony, co z kolei przekłada się na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Zostały nam jeszcze pytania: umożliwienie użytkownikom zadawania pytań oraz udzielania odpowiedzi na pytania innych użytkowników (np. w sekcji komentarzy, w ramach forum dyskusyjnego lub FAQ). Można to też ugryźć od drugiej strony, czyli zadać użytkownikom pytanie i rozwinąć dyskusję. Pytania przyczynią się do rozwiązywania problemów użytkowników, umożliwią im pozyskiwanie porad, a także wesprą budowanie społeczności wokół wspólnych zainteresowań. No i, powtórzmy to raz jeszcze – stworzą nowy content.

user generated content przez Morele.net

Przykład posta angażującego użytkowników z fanpage’a Morele.net na Facebooku

Recenzje produktów w e-commerce

Chcesz zwrócić uwagę użytkowników na swój produkt? User Generated Content doskonale sprawdzi się również w tej kwestii – w końcu użytkownicy portali społecznościowych i sieci lubią chwalić się produktami, z których są zadowoleni.

Pamiętaj! Należy nie tylko im to ułatwić, ale wręcz do tego zachęcać, na przykład poprzez tworzenie hasztagów dla danej marki czy produktu lub aktywne odpowiadanie na zdjęcia i filmy, w których dany produkt się pojawia.

Przykładem UGC są też opinie produktów i recenzje, jakie użytkownicy mogą zostawić w sklepie. I teraz czas na chwilę wytężonego skupienia, bo recenzje i opinie są absolutnie kluczowe dla pozycjonowania Twojej strony. Dlaczego? Budują wiarygodność (oczywiście jeśli opinie są pozytywne; ale nie zachęcamy tutaj do cenzurowania tych negatywnych, a raczej o dbanie o jakość swoich usług ?).

Dla e-commerce to też ważna szansa na zdobycie unikalnego, świeżego contentu na stronę, co może okazać się szczególnie istotne, jeśli w danym momencie firma nie ma zasobów (finansowych czy też czasowych albo ludzkich) na opublikowanie unikalnych opisów każdego produktu. Wtedy UGC tak naprawdę ratuje poszczególne strony produktowe, bo to, co dopiszą użytkownicy w sekcji Opinie, będzie realnie różnicować treści na stronach produktów.

A jak zachęcić użytkowników do zostawiania recenzji? Można oferować kody rabatowe za pozostawienie opinii w sklepie albo wysłać zautomatyzowaną wiadomość e-mail kilka dni po odebraniu zamówienia przez klienta. Tylko pamiętaj, że to czas i wysiłek użytkownika – po pierwsze, taki mail musi się wyróżnić, a po drugie, musi zaoferować klientowi wartość, i to niekoniecznie materialną! Czasem, szczególnie w przypadku niewielkich firm, zaargumentowanie, dlaczego opinia jest cenna, może okazać się kluczowe.

Nie należy również obawiać się opinii negatywnych – dają one szansę do rozwiania wątpliwości klientów i przedstawienia swojego punktu widzenia, który może ich nawet zachęcić do dalszych zakupów.

User Generated Content opinie

Źródło: https://www.cyfrowe.pl/lp/napisz-opinie-i-zgarnij-10-procent-rabatu-na-kolejne-zakupy.html

Wykorzystaj zdjęcia i wideo

Z wykorzystywaniem UGC w swoim marketingu świetnie radzą sobie producenci zaawansowanych urządzeń, takich jak komputery czy telefony, którzy mogą pokazać możliwości swoich towarów przez wytworzone przez ich właścicieli treści. Taką taktykę stosuje m.in. firma Huawei, która organizuje konkursy na najlepsze zdjęcia wykonane ich smartfonami i regularnie publikuje najlepsze z nich na swoich fanpage’ach obserwowanych przez setki tysięcy osób. Z pewnością kojarzysz też popularne akcje Samsunga. Korzystają z tego obie strony.

A to jeszcze nie wszystko – czasem zachęta do dzielenia się zdjęciami z korzystania z produktów, nawet jeśli branża technologiczna nie ma tu nic do rzeczy, pozwala wygenerować mnóstwo ciekawych treści. Spójrz tylko n a to, jak te zdjęcia reklamują przepis, potwierdzając, że jest sprawdzony, a przy tym budują społeczność i dają poczucie sprawczości:

UGC zdjęcia użytkowników

Źródło: https://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/rabarbar/rustykalna_tarta_z_rabarbarem/przepis.html

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Pamiętaj – opinie mają znaczenie!

Chyba nikt z nas nie jest w stanie wskazać osoby, która zdecydowałaby się na kupno drogiego produktu bez sprawdzenia opinii na jego temat w internecie. Trudno się temu dziwić – w końcu oceny są dla użytkowników znacznie bardziej wiarygodne niż barwne opisy dostępne na stronach sklepów. I tak, opinie również należą do kategorii User Generated Content – dlatego zachęcaj użytkowników do pozostawienia czegoś po sobie!

Dobre oceny mają również wpływ na pozycjonowanie strony, która dzięki nim ma większą szansę wyświetlić się znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania i dzięki temu przyciągnąć szersze grono klientów. Oceny użytkowników są szczególnie doceniane przez portale medyczne, takie jak znanylekarz.pl, które właśnie dzięki ocenom mogą się w pewien sposób reklamować – w innym przypadku pozycjonowanie branży medycznej mogłoby być mocno utrudnione ze względu na ograniczenia prawne.

UGC Sephora

Źródło: sephora.pl

Więcej na temat opiniii ich znaczenia dla SEO znajdziesz tu: Opinie o produktach w sklepie internetowym. Dlaczego są ważne i jak wpływają na SEO?

Dobry komentarz, zły komentarz

Lwią część treści tworzonych przez użytkowników stanowią komentarze, które fani danej strony pozostawiają w mediach społecznościowych oraz na portalach. Każdy komentarz to doskonała okazja do nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem i polepszenia swojej opinii wśród miłośników marki. Każda Twoja odpowiedź na pytanie, pochwałę bądź krytykę zwiększa również zasięg posta, co może się przełożyć na większą popularność profilu czy strony.

Co ważne, nie należy dzielić komentarzy na te pozytywne i negatywne – na odpowiedź zasługuje każdy z nich. Krytycznym uwagom przyda się też odrobina dodatkowej atencji – dlaczego? To szansa dla Twojej marki na zbudowanie wizerunku i rozwianie wątpliwości klientów.

Tak jak wspomnieliśmy, w social mediach każda próba dyskusji wpływa na zasięg posta, który dzięki temu może przyciągnąć znacznie więcej zaangażowanych użytkowników. Nawet kreatywna dyskusja z hejterami może przynieść pozytywne skutki. Doskonałym tego przykładem są niekończące się przekomarzanki, jakie prowadzi niejaki pan Zenon pod niemal każdym postem na fanpage’u Biedronki. Kreatywne odpowiedzi na jego zarzuty sprawiły, że dyskusje obu stron są niemal tak popularne, jak same oferty tej sieci sklepów.

Biedronka UGC

Źródło: https://www.facebook.com/BiedronkaCodziennie

U konkurenta podobnie, choć może bardziej zachowawczo – ale dyskusja pod postem rozgorzała:

User Generated Content

Źródło: https://www.facebook.com/lidlpolska

Komentarze są częstym przykładem user-generated content (UGC) na stronach internetowych, szczególnie na blogach, gdzie użytkownicy mają możliwość wyrażania swoich opinii i komentowania treści.

Oczywiście komentarze mogą stanowić wartość dodaną dla strony – w końcu umożliwiają interakcję z czytelnikami, tworząc tym samym społeczność wokół treści. Jednak włączenie komentarzy na stronie niesie ze sobą ryzyko spamu. Istnieje możliwość, że niechciany content, takie jak nieodpowiednie linki lub treści promocyjne, mogą zostać zamieszczone przez spamerów, którzy próbują wykorzystać te komentarze w celach black hat SEO lub promocyjnych. Dlatego koniecznie moderuj swoje komentarze, aby skutecznie filtrować i usuwać spam.

Aby dodatkowo zminimalizować potencjalne ryzyko związane z linkami w komentarzach, rozważ stosowanie atrybutu rel=”ugc” (to wariant rel=“nofollow” dedykowany treściom UGC) dla linków generowanych przez użytkowników. Takie oznaczenie powie wyszukiwarkom, że linki te są wynikiem działań użytkowników lub nie powinny być indeksowane, a toksyczne linki nie będą grozić renomie Twojej witryny.

Przykład rel=”ugc” w kodzie:

<a href=”https://www.strona.pl” rel=”ugc”>

Spam to nie wszystko – równie ważne jest monitorowanie komentarzy pod kątem nieodpowiednich treści, takich jak wulgaryzmy, obraźliwe zwroty lub inne treści naruszające wytyczne Google. Ponieważ komentarze stanowią część treści strony, wszelkie naruszenia mogą wpłynąć na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania – pamiętaj o tym!

Co ciekawe, zdarza się, że strony internetowe zaciągają komentarze z zewnętrznych platform społecznościowych, takich jak Facebook, i wyświetlają je pod konkretnymi wpisami. Pamiętaj jednak, że nie masz wtedy pełnej kontroli nad tymi komentarzami, co może prowadzić do pojawienia się nieodpowiednich treści. Zdarzają się nawet sytuacje, w których znika ruch z Discover niemal z dnia na dzień, a jedynym tego powodem są właśnie wulgaryzmy w komentarzach.

Ale mimo to uważamy, że warto postarać się o dobre, cenne, wartościowe komentarze na blogu. Jak to zrobić? Zerknij na wpis: Komentarze na blogu. Dlaczego warto o nie walczyć i jak je zdobyć?

Potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem Twojej strony?

Zamów bezpłatną wycenę

Fora internetowe

Wydawać by się mogło, że fora to gatunek raczej wymarły, ale gdzieniegdzie jeszcze możemy spotkać się z aktywnymi stronami typu forum, szczególnie w niszowych, technicznych branżach. Forum podpięte pod domenę strony będzie budowało jej widoczność w Google, a jest to jeden z najbardziej typowych rodzajów UGC. Wyzwaniem pozostaje moderacja, bo ryzyko spamu przez boty, czy nawet SEOwców próbujących pozyskać linki w ten sposób jest niestety spore.

Warto też pamiętać, że możemy niedługo liczyć się z powrotem forów – chęć rozmawiania na wspólne tematy i zdobywania wiedzy od innych osób w sieci nie wygasła (patrz: grupy na Facebooku), a w zalewie treści generowanych przez AI ludzie mogą chcieć wrócić do forów jako miejsc, w których będą mieć większą pewność, że nie pisze z nimi bot, a żywy człowiek znający się na danym temacie.

Jakie znaczenie ma User Generated Content dla samych użytkowników?

User Generated Content ma znaczenie nie tylko strony, która za jego pośrednictwem zyskuje dodatkowe treści wpływające na pozycje w wyszukiwarkach oraz renomę.

UGC jest przede wszystkim wartościowy dla samych użytkowników, którzy uznają opinie innych internautów za znacznie bardziej wiarygodne niż treści oferowane przez sklepy czy profesjonalne portale. Jak wykazały badania Reevoo, widoczne jest to choćby w przywiązaniu do rekomendacji i opinii, którym ufa aż 70% konsumentów.

Nowo opublikowany raport State of Social & User-Generated Content (SOSUGC) na rok 2023 wykazał, że konsumenci bardziej ufają autentycznym, nieopłaconym recenzjom od prawdziwych klientów niż jakimkolwiek innym rodzajom treści. Poziom zaufania różni się w zależności od rodzaju treści – według ankietowanych konsumentów, najbardziej wiarygodny typ contentu to autentyczny user-generated content (UGC), a następnie: treści twórców, marek, influencerów, a na końcu staged UGC, czyli rodzaj User Generated Content, który tak naprawdę jest działaniem marketingowym zaaranżowanym przez specjalistów.

statystyki User Generated Content

Źródło: https://www.tintup.com/state-of-social-user-generated-content/

Treści tworzone przez użytkowników są szczególnie istotne dla osób młodych i w średnim wieku. Jak podaje Spark Reel, aż 70% wszystkich treści tego typu jest generowane właśnie przez nich. To właśnie najmłodsza grupa wiekowa konsumentów zwraca największą uwagę na samą obecność treści zamieszczanych przez użytkowników.

Z kolei według badań Bazaarvoice, aż 86% millenialsów uważa, że takie treści wskazują na dobrą jakość danej usługi czy produktu. Oznacza to, że dla zdecydowanej większości z nich profil firmy na portalach społecznościowych i jej strona internetowa mają ogromne znaczenie także przy codziennych decyzjach zakupowych. Dobitnie pokazuje to, że nawet niewielkie biznesy powinny przywiązywać wielką wagę do tego, co użytkownicy pozostawiają na ich stronach.

Dlaczego warto wykorzystywać UGC?

Wiesz już, jak powinien wyglądać User Generated Content i dlaczego ma on tak duże znaczenie dla współczesnych odbiorców. Jest on jednak równie ważny dla firm i przedsiębiorstw, które z powodzeniem mogą przekuć go na swoją korzyść – i to bez większych kosztów. User Generated Content jest bowiem bardzo tani w wytworzeniu. Wszystko, czego potrzebujesz, by zacząć go stosować, to strona internetowa lub profil na wybranym portalu społecznościowym – oraz oczywiście odrobina czasu i chęci.

Jednocześnie ta forma interakcji z użytkownikami jest bardzo angażująca i stanowi przykład samonapędzającego się mechanizmu: im więcej komentarzy czy zdjęć pojawia się pod naszymi postami, tym większa szansa, że podążą za nimi kolejne.

Ty również możesz wspomagać proces tworzenia UGC. W jaki sposób? Przede wszystkim przez odpowiadanie na pytania, docenianie pochwał i rozwiewanie wątpliwości krytyków, jednocześnie wpływając tym samym na pozytywny wizerunek marki i zwiększając jej rozpoznawalność.

Tego typu działania poprawiają również widoczność postów w naszych mediach społecznościowych, co może przyciągać kolejnych potencjalnych klientów. Taka kombinacja sprawia, że UGC jest nie tylko efektywny, ale również zdolny do docierania do zupełnie nowych grup – w tym również takich zainteresowanych zarówno naszą działalnością, jak i kreowaniem kolejnych treści.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Jakie są przykłady UGC?

Wśród przykładów user generated content (UGC) wymienić można:

  • opinie, zarówno w Google, jak i bezpośrednio na Twojej stronie czy w social mediach;
  • pytania angażujące użytkowników do wzięcia udziału w dyskusji;
  • ankiety i sondy;
  • recenzje (zarówno w formie wideo, jak i wpisu na blogu);
  • aktywność w mediach społecznościowych – np. tworzenie postów czy dodawanie komentarzy pod postami;
  • komentarze na stronie, a także pod wpisami na blogu;
  • treści na forach internetowych;
  • zdjęcia produktów dodawane przez użytkowników.

Jakie korzyści niesie za sobą UGC?

Treść, którą tworzą użytkownicy niesie za sobą wiele korzyści. Między innymi:

  • to dodatkowy, bardzo wartościowy i tani w wytworzeniu content, który wpływa na pozycję danej strony w wyszukiwarce,
  • jest to forma interakcji z odbiorcami, która wspiera budowanie pozytywnego wizerunku marki i jej rozpoznawalności,
  • stanowi dużą wartość dla innych użytkowników, którzy cenią sobie zdanie innych internautów (bardziej niż samych twórców strony).

Co to jest UGC?

UGC to skrót od ang. User Generated Content, czyli treści generowanych przez użytkowników. Odnosi się do wszelkich materiałów (tekstów, zdjęć, filmów itp.), które zostały stworzone i opublikowane przez użytkowników w internecie, zwykle na platformach społecznościowych, forach dyskusyjnych, blogach czy w e-commerce. UGC jest coraz ważniejszym elementem strategii marketingowych, ponieważ stanowi wiarygodne źródło informacji i opinii dla potencjalnych klientów oraz pozwala na zaangażowanie użytkowników w interakcje z marką.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022