Jak reagować na zmiany algorytmu?

Jak reagować na zmiany algorytmu?

Czy wiesz, że algorytm Google jest największym algorytmem na świecie? Aby dostarczyć użytkownikom jak najlepiej dopasowane do ich zapytania wyniki, Google codziennie wprowadza zmiany w algorytmach. Jak reagować na duże aktualizacje i co zrobić, jeśli Twoja strona po update’cie spadła na niższe pozycje? Podpowiadamy!

Ostatnio na naszym blogu: Jak analizować konkurencję w Google? | Vlog Robię SEO #14

Dlaczego Google wprowadza zmiany algorytmów?

Jak już wspominałam, zmiany w algorytmie Google pojawiają się niemal każdego dnia. Większość tych zmian nie ma aż tak dużego znaczenia na pozycje stron w wynikach wyszukiwania, a na pewno nie powoduje ich drastycznych spadków. Są to drobne zmiany, często niezauważalne, których celem jest jak najlepsze dostosowanie wyników wyszukiwania do zapytania użytkownika.

Inaczej dzieje się w przypadku tzw. core updates, czyli zmian głównego algorytmu Google. Nierzadko powodują one wzrost ciśnienia u SEO-wców i właścicieli stron internetowych. Po dużej zmianie głównego algorytmu Google, może np. okazać się, że to, co do tej pory działało, nagle działać przestało lub nie zmieniając na stronie nic, nagle spadła ona na odległą pozycję w wyszukiwarce.

Zmiany głównego algorytmu mogą pojawiać się raz na kilka miesięcy. Celem core updates jest pomoc stronom zawierającym dobry i jakościowy content znaleźć się na najwyższych pozycjach w Google. Wiąże się to z główną ideą wyszukiwarki, aby dostarczać jak najbardziej jakościowych treści dla użytkowników. Więcej o tym, czym charakteryzują się algorytmy Google przeczytasz w jednym z naszych blogpostów.

Czy można przewidzieć zmiany algorytmu?

Wiesz już dlaczego Google wprowadza zmiany czy update’y algorytmu. Pojawia się kolejne pytanie, czy można te zmiany w jakiś sposób przewidzieć i się na nie przygotować?

Niekiedy Google sam informuje o następujących zmianach. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy zmiany dotyczą rzeczy, które webmasterzy lub specjaliści SEO mogą zmienić na stronie i przygotować się na update.

Częściej, zmiany te pojawiają się nagle i nie mamy możliwości przygotowania stron pod dany update. Co więcej, nieraz nie wiemy czego konkretnie dotyczy dana aktualizacja algorytmu. To, że dana strona spadła w wynikach wyszukiwania, nie zawsze oznacza, że posiada ona błędy lub działania SEO podejmowane na niej są nieprawidłowe. Jak więc reagować na zmiany algorytmu i co zrobić, aby strona po tych zmianach wróciła na wcześniejszą, wyższą pozycję?

Jak reagować na zmiany algorytmu?

Ważna rzecz, którą podkreśla Google to to, że strona, na której widoczne są spadki po zmianie algorytmu często nie musi nic naprawiać – dotychczasowe rzeczy znajdujące się na stronie mogą być poprawne. Warto jednak zwrócić uwagę na to, co dla Google jest najważniejsze, czyli na content i sprawić, aby był jeszcze lepszy.

Skup się na contencie!

Twoja strona musi zapewniać jakościowy content. To element, na który Google zwraca szczególną uwagę. Jeśli odpowiesz w prawidłowy sposób na zapytania użytkowników, masz duże szanse znaleźć się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.

Google podaje nam szereg wskazówek dotyczących treści. Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach Twojej strony, powinieneś zadbać, aby treści na Twojej stronie były dobre jakościowo, czyli:

  • unikalne, przedstawiające oryginalne, niekopiowane treści, informacje, badania i raporty,
  • odpowiedniej długości, odpowiadające obszernie na dany temat,
  • ciekawe i angażujące dla czytelnika,
  • treści, w których powołujemy się na inne źródła nie mogą być kopiowane,
  • nagłówek i tytuł strony powinny odpowiadać rzeczywistej tematyce treści, a nie tylko przyciągać uwagę użytkowników.

Zastanów się także, czy content prezentowany przez Twoją stronę jest warty polecenia i czy sam poleciłbyś go swoim znajomym.

  • prezentowane treści są wiarygodne, czyli czy są podane źródła, z których czerpaliśmy informacje lub pojawia się jakakolwiek wzmianka o autorze artykułu,
  • po przeczytaniu treści na stronie można stwierdzić, że przekazuje ona prawidłowe informacje i można ją uznać za autorytet w danej dziedzinie,
  • treści są napisane przez eksperta lub osobę dobrze znającą dany temat,
  • content jest poprawny pod względem merytorycznym,
  • treści na stronie są godne zaufania.

Ponadto, należy również skupić się na części redakcyjnej tak, aby treści na naszej stronie były w pełni poprawnie napisane, to znaczy:

  • w tekstach nie pojawiają się literówki, błędy językowe, gramatyczne i interpunkcyjne,
  • treść jest dobrze przemyślana i wygląda na profesjonalną,
  • treść wygląda jak napisana przez eksperta w danej dziedzinie, a nie jest pisana masowo, zlecona do copywriterów,
  • w tekście nie ma masowo użytych reklam, które odwracają uwagę od głównej treści,
  • treści dobrze wyświetlają się zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych i są czytelne.

Warto również monitorować konkurencję i serwowany przez nią content oraz zastanowić się, czy nasze treści w bardziej obszerny, jasny i wartościowy sposób odnoszą się do danego tematu.

Zwróć również uwagę, jakie podstrony na Twojej witrynie zanotowały spadki oraz przeanalizuj, czego na nich brakuje. Być może poprawa kilku elementów sprawi, że Twoja strona ponownie pojawi się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.

Poznaj jak działają testerzy Google i strategia E-A-T

Kolejnym ważnym aspektem, z którym Google radzi się zapoznać, jest przestudiowanie tego, jak działają raterzy Google oraz zastosowanie strategii E-A-T, czyli “Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness”.

Strategia EAT - jak reagować na zmiany algorytmu?

Raterzy Google to testerzy, którzy oceniają dane strony zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi Google. Testerzy jakości przestrzegają rygorystycznych zasad, które definiują cele algorytmów Google. Wytyczne Google są ogólnodostępne dla użytkowników, dlatego warto się z nimi zapoznać i przystosować do nich swoją stronę.

Jeśli zrozumiesz w jaki sposób raterzy Google oceniają dobre treści, sam będziesz potrafił stworzyć wysokojakościowy content. Testerzy zwracają głównie uwagę, czy dana treść jest stworzona zgodnie ze strategią E-A-T.

Strategia E-A-T (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) oznacza wiedzę ekspercką, autorytatywność i wiarygodność, czyli najważniejsze cechy, jakie powinien zawierać wartościowy content. Czytanie wytycznych może pomóc Ci ocenić, jak Twoje treści radzą sobie z punktu widzenia E-A-T i usprawnień, które należy wziąć pod uwagę. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć wiarygodność strony, odwiedź naszego bloga.

Jak długo zajmuje przywrócenie strony na wysokie pozycje?

Na pewno zadajesz sobie pytanie, po jakim czasie strona wróci na wcześniejszą, wysoką pozycję, jeśli wprowadzimy na niej zmiany zgodne z wytycznymi Google i zadbamy o dobry content.

Ciężko dokładnie odpowiedzieć na to pytanie. Działania SEO to proces, który powinien trwać cały czas. Nie wystarczy, że zmienimy jedną rzecz, aby na drugi dzień znaleźć się w TOP10 wyników wyszukiwania. Niekiedy na efekty trzeba czekać do następnego update’u algorytmu. Zdarza się też, że miesiąc – dwa po aktualizacji algorytmu Google koryguje go i pozycje strony wracają na dawne tory.

Pamiętajmy jednak, że Google każdego dnia wprowadza drobne zmiany i monitoruje wyniki wyszukiwania, aby dostarczyć użytkownikom wartościową treść. Dlatego, nasze działania na stronie bardzo często mogą przynieść efekty już wcześniej. Ważne jest, aby stale dbać o content i pracować nad nim, żeby był zgodny ze strategią E-A-T oraz przyjazny dla użytkowników.

Podsumowanie

Warto wiedzieć, że Google testuje każdą nową aktualizację algorytmu przed jej wypuszczeniem. Żadna zmiana wprowadzana przez Google nie jest doskonała, dlatego ciągle pojawiają się aktualizacje. Ciągła praca nad algorytmem może spowodować, że strona, która po jednym update’cie spadła w wynikach wyszukiwania, za kilka miesięcy powróci znowu na wysoką pozycję, pomimo tego, że nie wprowadzono na niej żadnych zmian.

Należy jednak pamiętać o wskazówkach, które Google nam daje. Wartościowy content oraz zgodność ze strategią E-A-T to często klucz do sukcesu!

Źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.