Rynek usług turystycznych to wszystkie instytucje i przedsiębiorstwa, które oferują usługi turystyczne, na które występuje popyt. Usługi te związane są z wyżywieniem, transportem, zakwaterowaniem, usługami rekreacyjnymi oraz innymi, które spełniają konkretne potrzeby turystów.
Współczesny rynek turystyczny ma charakter globalny. Konkurują na nim duże podmioty, często o międzynarodowym charakterze. Dużą zaletą pozycjonowania się w internecie jest fakt, że dzięki odpowiedniej strategii SEO, nawet mniejsze podmioty mają szansę konkurować z większymi firmami.
Jak wygląda obecnie branża turystyczna w Polsce? Rok 2018 przyniósł duże wzrosty w tej branży w naszym kraju. Według raportu “Zagraniczne wakacje Polaków 2018” opracowanego przez Polską Izbę Turystyki, branża turystyczna osiągnęła wzrost o około 20% (jeśli chodzi o zorganizowane imprezy turystyczne) w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, wzrasta zainteresowanie tzw. wycieczkami first minute. W 2018 roku wielu Polaków kupiło wakacje z nawet 6-miesięcznym wyprzedzeniem. Gdzie najchętniej podróżowaliśmy w ubiegłym roku? Poniższy wykres przedstawia ulubione kierunki wakacyjne Polaków.
Klienci polskich biur podróży najchętniej kupowali wakacje w takich państwach jak Grecja, Turcja, Bułgaria oraz Hiszpania. Po dwóch słabszych latach, Turcja wróciła na wysoką pozycję wśród najpopularniejszych kierunków wakacyjnych Polaków. Na ten wynik mają wpływ korzystne cenowo oferty, wysoka jakość hoteli oraz ustabilizowanie się sytuacji politycznej w tym kraju.
Grecja pozostaje liderem letnich wyjazdów, jednak wśród najpopularniejszych regionów w 2018 roku, przedstawionych na powyższym wykresie, widzimy, że na pierwszym miejscu uplasowała się Riwiera Turecka. Urlop w Antalyi, Alanyi czy Kemer spędził więcej niż co dziesiąty klient polskich biur podróży.
Jak widzimy Polacy chętnie wyjeżdżają na wakacje. Jakie są jednak trendy w branży turystycznej i czy mają one jakieś znaczenie jeżeli chodzi o pozycjonowanie w turystyce?
Współczesny rynek turystyczny charakteryzuje się wzrostem wymagań i świadomości klientów. Chcemy podróżować w lepszym standardzie, co wpływa na jakość świadczonych usług i większą konkurencyjność pomiędzy biurami podróży i obiektami noclegowymi. Jak przedstawiają się trendy w turystyce na 2019 rok?
Przede wszystkim, bardzo widoczny jest rozwój technologii i aplikacji w branży turystycznej. Jak już wspomniałam na początku tego blogposta, turyści bardzo często szukają informacji na temat regionów turystycznych w internecie. Przed rezerwacją konkretnej wycieczki, chcemy dowiedzieć się więcej o danym miejscu oraz lepiej poznać kierunek, gdzie zamierzamy wybrać się na wakacje. Podróżujący cenią sobie spersonalizowane podpowiedzi dotyczące miejsc i turystycznych atrakcji, dlatego w kolejnych latach będą zyskiwać na popularności wszelkie aplikacje i rozwiązania mające na celu ułatwienie i przyspieszenie rezerwacji wyjazdu.
Kolejnym ważnym trendem w najbliższych latach będzie fakt, że podróżujący większą wagę przywiązują do doświadczeń i emocji niż do ceny wyjazdu. Zależy nam na dobrym zakwaterowaniu, wyżywieniu oraz atrakcjach turystycznych. Podróże mają nam pomóc w zdobyciu nowych doświadczeń oraz poznaniu nowej kultury i zwyczajów panujących w danym miejscu.
Innym ważnym elementem jest szczególne zwracanie uwagi na bezpieczeństwo podczas wyjazdu. Obawy o bezpieczeństwo swoje i rodziny powodują, że podróżujemy do bliższych, bardziej dostępnych miejsc. Turystyka krajowa z każdym rokiem zyskuje na popularności. Związane jest to również z chęcią odwiedzania miejsc znanych nam z dzieciństwa. Chętnie wracamy (nie tylko wspomnieniami) do kierunków z naszej młodości.
Branża turystyczna sama w sobie jest bardzo różnorodna. Jeśli zależy Ci na tym, by się w niej wybić, spróbuj myśleć niekonwencjonalnie, poszukaj ciekawych nisz i na tej podstawie zbuduj swoją stronę. Co ważne, kieruj komunikaty do określonej grupy docelowej. Poza tym, nie zapominaj też, że branża turystyczna charakteryzuje się dużą sezonowością – z tego względu porównuj swoje wyniki z ostatnimi latami, a nie miesiącami.
Istotne są także polecenia oraz rekomendacje. Nie chodzi tutaj tylko o polecenia rodziny czy znajomych. Chętnie wybieramy miejsca znane z książek czy filmów. Dobrym przykładem jest niedawny wzrost zainteresowania wycieczkami do Czarnobyla po premierze serialu o takim samym tytule.
Na popularności będzie zyskiwać również oryginalność. Związane jest to z miejscem noclegu, jak i środkami transportu. Turyści chętnie wybierają niestandardowe obiekty noclegowe, aby doznać nowych wrażeń. Popularne stają się noclegi w namiotach tipi, na drzewach, w kopalniach czy w zamkach.
Kolejnym silnym trendem w branży turystycznej jest ekologia. Turyści zaczynają zwracać uwagę na ważny aspekt, jakim jest ochrona środowiska. Ostatnią, ale bardzo istotną zmianą jest również fakt, że podróżujący chcą wyjeżdżać częściej, ale krócej. Zwiększa się zainteresowanie wyjazdami weekendowymi, dlatego ten segment turystyki na pewno będzie zyskiwał na znaczeniu w kolejnych latach.
Projektując swoją strategię zarówno marketingową, jak i SEO, warto pamiętać o tych trendach i dopasować do nich nasze działania. Na pewno zwiększy to użyteczność naszej strony dla użytkowników. Zanim przejdziemy jednak do najważniejszych zasad pozycjonowania w turystyce, przyjrzyjmy się jeszcze ważnej w tej branży kwestii, a mianowicie sezonowości. Jaki ma ona wpływ na cały proces pozycjonowania?
Branża turystyczna jest idealnym przykładem branży sezonowej. Oznacza to, że w ciągu roku posiada miesiące, kiedy generuje duże zyski oraz tzw. okres martwy, kiedy przychody z działalności są niewielkie. Poniższy wykres przedstawia sezonowość witryny – potencjał słów kluczowych w poszczególnych miesiącach oraz odchylenia od średniej.
W jaki sposób należy prowadzić działania SEO w branży, która charakteryzuje się dużą sezonowością? Nie jest to proste zadanie, jednak nie jest ono również niemożliwe. Trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Dobrych praktyk związanych z pozycjonowaniem strony dla biznesu sezonowego jest znacznie więcej. Jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką oraz zastanawiasz się kiedy trzeba rozpocząć działania SEO w branży sezonowej, przeczytaj artykuł naszej Starszej Specjalistki SEO – Mileny, na blogu Senuto – SEO w branży sezonowej.
Dobór odpowiednich fraz kluczowych w każdej branży jest bardzo istotny. W przypadku hoteli i innych obiektów noclegowych warto postawić na pozycjonowanie lokalne i wówczas wybrać frazy związane z konkretną lokalizacją, np. “hotel Kraków”, “hotel nad Wisłą Kraków”. Więcej o tym, jak powinno wyglądać pozycjonowanie dla hoteli, dowiesz się z jednego z naszych blogpostów na blogu.
Skupmy się na stronach internetowych biur podróży. W przypadku branży turystycznej, gdzie mamy do czynienia z bardzo dużą konkurencją, warto postawić na frazy szczegółowe – long tail, czyli tzw. pozycjonowanie szerokie. Są to frazy, które są mniej konkurencyjne, jednak istnieje duża szansa na uzyskanie wysokich wyników w Google właśnie na takie słowa kluczowe. Przykładem takiej frazy będzie “Egipt wycieczki last-minute wrzesień”. Tym sposobem mniejsze biura podróży mogą z powodzeniem konkurować nawet z największymi graczami na rynku. Jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez podróżujących?
Najbardziej popularne frazy wpisywane w wyszukiwarce przez potencjalnych klientów biur podróży to: wycieczki, wczasy, wakacje w połączeniu z miejscem docelowym, np. “Chorwacja wakacje”. Tworząc content na stronie warto o tym pamiętać i skupić się na frazach long-tailowych. Poniżej przykład wyszukiwania frazy “Chorwacja wakacje” w Google Trends.
Inną ważną kwestią w przypadku pozycjonowania branży turystycznej jest pozycjonowanie lokalne. W przypadku biur podróży jednym z niezbędnych elementów pozycjonowania jest założenie i optymalizacja wizytówki firmy w Google Moja Firma. Należy umieścić tam informacje takie jak: godziny otwarcia, dokładny adres, dane kontaktowe, a także możliwość dodawania opinii klientów. Przeczytaj o tym, jak poprawnie zoptymalizować wizytówkę firmy w Google Moja Firma na naszym blogu.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, content w branży turystycznej jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania strony internetowej. Opisy wycieczek czy poszczególnych destynacji na stronie biura podróży powinny wyróżniać się unikalnymi, długimi opisami. Tworząc treści na stronę internetową, pamiętajmy o podstawowych zasadach SEO. W opisie powinny pojawić się minimum 2 nagłówki H2, zoptymalizowane pod słowa kluczowe, znaczniki <strong> i <em> oraz bardzo ważne linkowanie wewnętrzne. Poniżej przykład dobrze zoptymalizowanego tekstu pod SEO.
Dobrą praktyką w przypadku działań SEO dla branży turystycznej jest regularne prowadzenie bloga. Wpisy powinny pojawiać się około 4-5 razy w miesiącu. Każdy blogpost powinien być oczywiście zoptymalizowany pod odpowiednie słowa kluczowe oraz zawierać linki wewnętrzne, prowadzące do podstron z ofertami wycieczek. W ten sposób możemy pokierować potencjalnego klienta na konkretną podstronę z wycieczkami, które go interesują. Jednocześnie, prowadząc bloga firmowego zwiększamy widoczność strony w wynikach wyszukiwania, również w okresie poza sezonem, o czym pisaliśmy już wcześniej. Poniżej znajduje się fragment bloga biura podróży Rainbow. Wpisy zostały podzielona na kategorie m.in.: Podróże ze smakiem, Atrakcje na świecie, Bogactwa natury i inne.
W branży turystycznej szczególnie ważne są opinie klientów. Chyba każdy z nas przed rezerwacją wczasów, przegląda opinie na temat danego hotelu, wycieczki czy regionu. Opinie klientów, którzy skorzystali z naszych usług warto odpowiednio wyeksponować na stronie. Jeżeli prowadzisz mniejsze biuro podróży, potencjalni klienci z pewnością będą również szukać informacji i opinii o samej firmie. Tutaj przydaje się już wcześniej wspomniana wizytówka w GMF i możliwość dodawania w niej opinii klientów.
Aktywna promocja w social mediach z pewnością zwiększy zainteresowanie ofertami biur podróży, a tym samym zwiększy ruch na stronie. Czego mogą dotyczyć posty w SM? W przypadku branży turystycznej możliwości mamy mnóstwo. Możemy informować naszych klientów o wszystkich wycieczkach, ofertach specjalnych typu first minute oraz last minute i innych promocjach. Warto również pomyśleć o konkursach, które przyciągną potencjalnych klientów na nasze profile w social mediach. Pamiętajmy także o tym, aby dodawać wysokiej jakości zdjęcia i grafiki do postów.
Ostatnim, jednak bardzo ważnym, aspektem, jeżeli chodzi o pozycjonowanie w branży turystycznej, jest użyteczność strony, czyli UX. Strona biura podróży powinna być dostosowana do użytkowników i jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby. Ważne, by witryna była dla użytkownika przyjazna – czyli taka, aby chętnie na nią wrócił i dokonał kolejnych konwersji.
W przypadku stron internetowych biur podróży, najważniejszym elementem powinna być wyszukiwarka wycieczek, obsługiwana z łatwością również na urządzeniach mobilnych. Musi ona być dobrze widoczna na stronie oraz zawierać opcje wyjazdu, na których zależy użytkownikom.
Kolejną ważną rzeczą jest odpowiednie filtrowanie ofert. Powinniśmy umożliwić użytkownikom wybór pomiędzy istotnymi elementami wycieczki, np. rodzaj pokoju, odległość od plaży, rodzaj wyżywienia i wiele innych.
Rzeczy, których trzeba unikać na stronie internetowej biura podróży to:
Dobrych praktyk dotyczących UX na stronach jest znacznie więcej. Jeśli chcesz zaczerpnąć informacji na ten temat, zajrzyj na naszego bloga. Przeczytasz o tym, jaki wpływ ma UX na SEO, nie tylko w turystyce, ale również w innych branżach.
Jak widać, odpowiednia strategia SEO w branży turystycznej jest bardzo ważna. Turystyka to wymagający rynek, głównie ze względu na sezonowość. Aby osiągnąć sukces, należy pamiętać o kilku podstawowych krokach, takich jak: wybór odpowiednich słów kluczowych, pozycjonowanie lokalne (wizytówka Google Moja Firma), unikalne treści na stronie (zgodne z zasadami SEO), linkowanie wewnętrzne, możliwość dodawania opinii przez klientów oraz aktywność w social mediach. Dodatkowo, nie można zapominać o User Experience strony internetowej.
Aby zobaczyć efekty działań SEO w branży turystycznej potrzeba niekiedy kilku miesięcy, jednak rezultat może przerosnąć Twoje oczekiwania. Dzięki poprawnej strategii pozycjonowania możesz konkurować nawet z największymi podmiotami na rynku turystycznym.