.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak rekrutować inhouse SEO?

8min.

Komentarze:0

Jak rekrutować inhouse SEO?d-tags
22 września 2020
Firma, która chce zdobywać coraz większą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google ma kilka możliwości, by zrealizować ten cel. Może zawrzeć umowę z agencją SEO, która przejmie wszystkie obowiązki związane z tym zadaniem, zatrudnić specjalistę SEO i jednocześnie współpracować z agencją bądź postawić wyłącznie na inhouse SEO. Jak rekrutować SEOwca, jeśli nie masz w firmie nikogo z dużym doświadczeniem w tej branży? Kto byłby w stanie ocenić kompetencje kandydata?

8min.

Komentarze:0

Zanim rozpoczniesz rekrutację

Zatrudnienie specjalisty SEO może być w wielu przypadkach korzystne, ale na pewno nie można z góry założyć, że zawsze będzie to dobre rozwiązanie. Przede wszystkim musisz mieć świadomość tego, że koszty w tym przypadku nie kończą się na comiesięcznej wypłacie wynagrodzenia pracownikowi.

To tylko jeden z wydatków – trzeba też wziąć pod uwagę chociażby koszt aplikacji, które specjaliście będą niezbędne do pracy. Wprawdzie czasami można bazować na darmowych rozwiązaniach, ale ich możliwości są mocno ograniczone. Jeśli zerkniesz na ogłoszenia o pracę skierowane do SEOwców, to zauważysz, że wymagana jest od nich umiejętność obsługi takich narzędzi jak:

  • Senuto – system do analizy konkurencji pod względem m.in. widoczności na słowa kluczowe. Podstawowy pakiet kosztuje ponad 300 zł rocznie, ale nie będzie on raczej wystarczający. Wyższy wariant wiąże się już z wydatkiem ponad 900 zł, a za najbardziej rozbudowany trzeba zapłacić 1500 zł.
  • Semstorm – aplikacja o podobnym zastosowaniu jak Senuto. W tym przypadku koszt pakietów wynosi do 99 do 499 zł miesięcznie, z czego najtańszy raczej nie zaspokoi Twoich potrzeb.
  • Ahrefs.com – popularne narzędzie do analizy swojej strony i stron konkurencji pod kątem m.in. linków prowadzących do danej witryny. Jedno z najlepszych rozwiązań tego typu, ale stosunkowo drogie – najtańszy pakiet kosztuje 990 dolarów rocznie.
  • MajesticSEO – narzędzie konkurencyjne względem Ahrefs, o bardzo podobnym zastosowaniu. W tym przypadku cena jest zdecydowanie niższa, ale to w dalszym ciągu blisko 470 dolarów, zakładając płatność za cały rok z góry.
  • Screaming Frog – bardzo popularny program, dla wielu niezbędny, a służy on m.in. do analizowania czynników on-site wybranej witryny. W wersji darmowej obowiązuje ograniczenie do 500 stron danego serwisu, natomiast w płatnej, która kosztuje 149 dolarów rocznie, takich limitów nie ma.

Czy to już koniec wydatków? Niestety, ale nie. Należy też uwzględnić inne niezbędne koszty, które związane są z prowadzeniem dobrego SEO dla strony:

  • Sfinansowanie usług copywriterów – będą oni tworzyć treści na blogi, strony zapleczowe, opisy produktów i artykuły sponsorowane. Nie jest to wydatek, z którego można zrezygnować, chyba że specjalista będzie dodatkowo sam pisać teksty, jednak jest to tak czasochłonne zajęcie, że trudno sobie wyobrazić, aby jedna osoba była w stanie pogodzić wszystkie zadania.
  • Koszt linków – publikacja artykułu sponsorowanego to wydatek od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Zapłacić trzeba również za pozyskiwanie odnośników z innych źródeł, takich jak choćby fora, komentarze, blogi i nie tylko.
  • Utrzymanie stron zapleczowych – o ile firma je posiada. Chodzi o koszt przedłużenia domen, usługi hostingowej, dodawanie treści, zarządzanie serwisami i nie tylko.

Te wszystkie wydatki firma musi pokryć sama, zatem pensja specjalisty SEO może stanowić jedynie część kosztów związanych z prowadzeniem działań zmierzających do zdobycia jak największej widoczności w wyszukiwarce Google.

Zanim zdecydujesz się na inhouse SEO, powinieneś przekalkulować, czy w przypadku Twojej działalności będzie to na pewno dobre rozwiązanie.

Specjalista rzadko będzie samowystarczalny, częściej będzie musiał współpracować z agencjami lub freelancerami, którzy będą go wspierać w realizacji przynajmniej części prac. Jeśli chcesz, żeby działał on bez wsparcia firm z zewnątrz, musisz przygotować się na zatrudnienie więcej niż jednej osoby. W przypadku dużych sklepów internetowych niezbędnych może być nawet kilku fachowców, z których każdy będzie odpowiadać za inne zadania.

Rekrutacja inhouse SEO – jak to zrobić?

Twoi pracownicy z działu marketingu nie mają doświadczenia w działaniach związanych z optymalizacją stron pod wyszukiwarki? Wiesz już, że potrzebujesz specjalisty SEO do swojej firmy. Musisz wiedzieć, na co zwrócić uwagę, zatrudniając taką osobę, gdyż prawdopodobnie powierzysz jej stronę firmową czy więcej serwisów. Nieprofesjonalne działania mogą Cię wiele kosztować, a przede wszystkim – nie przyniosą pozytywnych efektów.

Czy rekrutacja będzie dla Ciebie łatwym zadaniem? Niestety nie. Najlepiej na jej czas zatrudnić SEOwca z zaprzyjaźnionej firmy, który będzie w stanie obiektywnie ocenić umiejętności kandydatów. Ale nie zawsze będzie to możliwe.

Konsultacje SEO z Delante

Przede wszystkim musisz wiedzieć, co powinno się znaleźć w ogłoszeniu o pracę. Jest to ważne m.in. z tego powodu, żeby do Twojej firmy nie trafiły setki CV, które nie spełniają wymagań. Pamiętaj o tym, aby:

  • Nie szukać specjalisty od wszystkiego – w ogłoszeniach o pracę dla inhouse SEO często można znaleźć wymagania, które spełnić może tylko kilku specjalistów. SEOwiec ma znać programy graficzne, PHP, mieć lekkie pióro, a przy okazji być specjalistą z zakresu UX i social mediów. Chęć ograniczenia kosztów jest zrozumiała, ale nie sposób być fachowcem w tylu dziedzinach. Nawet jeśli znajdziesz kogoś, kto twierdzi, że posiada wszystkie te umiejętności, to prawdopodobnie będzie mieć on zaporowe wymagania finansowe. Oczekuj od SEOwca tego, co powinien umieć, a pozostałe prace, w razie potrzeby, zlecisz na zewnątrz.
Podział działań procesu SEO w Delante

Podział działań procesu SEO w Delante

  • Oczekiwać udokumentowanego doświadczenia – jeśli dany kandydat pracował w agencji przez 2 lata jako specjalista SEO, to musi mieć rzetelną wiedzę. Co powinien potrafić? Na pewno przydatna jest znajomość HTML-a i CSS-a, a przynajmniej ich podstaw, żeby pracownik był w stanie sam sobie poradzić z prostymi modyfikacjami. Kolejne ważne wymogi dotyczą opanowania narzędzi, które są niezbędne w tej pracy. Obowiązkowe pozycje to Google Search Console i Google Analytics, a także Senuto lub SemStorm, Majestic lub Ahrefs i Screaming Frog. Niezbędna jest wiedza z zakresu link buildingu i optymalizacji stron. SEOwiec powinien umieć obsługiwać popularne systemy CMS, ale pamiętaj, że w Twojej firmie będzie on pracować na Waszych rozwiązaniach, więc to, że nie będzie znał Drupala czy Joomli! nie musi mieć szczególnego znaczenia, jeśli ich nie używacie. Kandydat powinien pochwalić się jakimiś swoimi sukcesami, tj. prowadzonymi projektami i efektem prac.
  • Ustalić rozsądne wynagrodzenie – jeśli zaproponujesz zbyt niską płacę, to nie spodziewaj się, że Twoją ofertą zainteresują się bardzo dobrzy specjaliści. Zgłoszeń możesz mieć wiele, ale mogą to być osoby, które nie posiadają wystarczającej wiedzy, co oznacza, że środki, które przeznaczysz na to stanowisko i działania SEO będą zmarnowane. Informacje o zarobkach w branży SEO znajdziesz w raporcie: „Praca w branży SEO 2020. Zarobki specjalistów SEO”.
  • Przygotować się do rozmowy – w sieci bez większych problemów znajdziesz wiele podpowiedzi, jakie tematy możesz poruszyć podczas spotkania z SEOwcem, żeby zweryfikować jego wiedzę. O co pytać? Po pierwsze musi on wiedzieć, co to jest SEO techniczne, jak się optymalizuje, robi eksperymenty, musi rozumieć zależności pomiędzy optymalizacją a pozycjami, znać najnowsze trendy. Zapytaj o to, co ma największy wpływ na widoczność strony w Google. Dowiedz się, czy kandydat wie, jak zdobywać linki z artykułów sponsorowanych, żeby przynosiło to efekty, a jego odpowiedź porównaj z informacjami, które znajdziesz w naszym artykule: Artykuły sponsorowane a SEO. O umiejętnościach, które powinieneś zweryfikować podczas rozmowy z SEOwcem mowa w tym tekście: Checklista SEO 2020. Czy to możliwe, że osoba zgłaszająca gotowość do pracy na stanowisku specjalisty SEO nie będzie mogła pochwalić się wymaganą wiedzą? Tak, jest to bardzo prawdopodobne. Merytoryczna rozmowa to stosunkowo łatwy sposób na sprawdzenie kandydatów na pierwszym etapie weryfikacji.
Komentarz specjalisty

Najważniejsze jest, aby SEOwiec szybko się uczył i był otwarty na nowe rozwiązania. Google aktualizuje swoje algorytmy kilka razy w roku i aby utrzymać to tempo, nasz kandydat na dobrego Speca musi się rozwijać, uczestniczyć w szkoleniach, testować wiele elementów. Pomaga też analityczne myślenie, aby mógł dobrze ułożyć strategie budowania ruchu oraz umiejętność kodowania. Tak naprawdę dobry Specjalista SEO to osoba skupiona na performance marketingu, która łączy w sobie umiejętności programisty, analityka, contentowca i mocno (z pasją) interesuje się rozwojem online marketingu.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Jak sprawdzić wiedzę SEOwca?

Wiesz już, jakie najważniejsze umiejętności powinien posiadać SEOwiec, a także, o jakie kwestie warto pytać takiego specjalistę, ale skąd masz mieć pewność, że poza teorią potrafi on wdrażać pewne rozwiązania w życie i wie, co tej modyfikacji wymaga?

Jednym ze sposobów jest przeprowadzenie audytu strony firmowej przez kandydata – dowiedz się, jaką strategię SEO obrałby w przypadku Twojej strony. Niech SEOwiec wypowie się na temat wprowadzenia wszystkich niezbędnych zmian optymalizacyjnych (dotyczących m.in. title, description, nagłówków, wykorzystania słów kluczowych, przekierowań), przygotuje strategię link buildingową (niech opisze, jak będzie zdobywać linki do strony WWW, z jakich źródeł, i jakiego orientacyjnego budżetu będzie potrzebować do osiągnięcia celów). Jego ważnym zadaniem powinno być również wyznaczenie najważniejszych słów kluczowych. Możesz dodatkowo określić, ile będziesz mógł wykorzystać środków na linki i treści, żeby mógł ustalić na tej podstawie możliwe do realizacji cele.

Analizowanie efektów pracy inhouse SEO

Podpisaliście umowę, masz specjalistę SEO, który ma zwiększać widoczność Twoich stron przede wszystkim w wyszukiwarce Google, z której korzysta w Polsce ponad 90 proc. użytkowników. Niestety, ale nigdy nie możesz mieć pewności, że trafisz na SEOwca, którego praca spełni Twoje oczekiwania – nikt nie jest w stanie dać Ci gwarancji, że pracownik będzie realizował założone cele. SEO to branża, która wymaga ciągłych analiz, aktualizowania wiedzy i weryfikowania działań konkurencji. Specjalista nie może spocząć na laurach, ponieważ wiedza z zakresu SEO może się bardzo szybko zdezaktualizować, a wydawałoby się krótki czas może w tej dziedzinie oznaczać lata świetlne.

Co powinieneś wiedzieć, analizując efekty pracy SEOwca? Pamiętaj, że:

  • Budowanie widoczności strony w Google trwa. Możliwe jest, że pewną poprawę zauważysz już nawet po miesiącu prac, ale jest to uzależnione od wielu czynników. Jeden serwis może wymagać drobnych zmian i rozpoczęcia linkowania, a inny będzie potrzebować nawet wielu miesięcy prac, zanim jego widoczność zacznie się poprawiać.
Widoczność efektów SEO

Widoczność efektów SEO

  • Zdobyty do strony link może przynieść efekt po tygodniu, ale równie dobrze po miesiącu. Wydanie kilkuset złotych na jeden odnośnik nie musi oznaczać poprawy pozycji. Wyprzedzenie konkurenta może wymagać wielu linków.
  • Nagły spadek widoczności serwisu nie zawsze świadczy o tym, że SEOwiec zrobił coś źle. W algorytmie wciąż zachodzą zmiany, modyfikowana jest ważność poszczególnych czynników rankingowych, a nikt nie jest w stanie przewidzieć, na jakiej podstawie Google będzie kształtować SERP-y za jakiś czas. Ważne, żeby SEOwiec potrafił reagować na te modyfikacje.
  • Aby kontrolować efektywność pracownika, powinieneś zdobyć chociaż podstawową wiedzę o SEO, np. nauczyć się korzystać z Google Search Console czy z narzędzi takich jak Senuto bądź SemStorm. Oczywiście najczęściej SEOwca zatrudniasz po to, żeby zwiększyć ruch i sprzedaż na swoich stronach, dlatego kluczowe będą dla Ciebie statystyki z Google Analytics, a jeszcze ważniejsze – dane o sprzedaży produktów czy usług.
  • SEOwiec nie zbuduje widoczności strony, jeśli nie dostanie do dyspozycji odpowiedniego budżetu. W zależności od tego, ile środków otrzyma, powinien Ci określić, jakie efekty swoich działań przewiduje w danym czasie i jak zamierza rozplanować pracę.

Jak widzisz, zatrudnienie specjalisty SEO nie należy do najłatwiejszych. Wielu pracodawców uczy się na swoich błędach i dopiero przy drugiej czy trzeciej próbie potrafi znaleźć odpowiedniego fachowca. Najczęściej współpraca rozpoczyna się od podpisania umowy na 3 miesiące. To etap, po którym często można już ocenić pracownika, ale musisz racjonalnie ustalić wymagania. Czasami w takim okresie można osiągnąć naprawdę dużo, ale w wielu przypadkach więcej czasu może wymagać nawet porządkowanie strony i profilu linkowego po dotychczas wykonanych pracach.

Jeśli masz wątpliwości, jak przeprowadzić rekrutację na stanowisko specjalisty SEO, to możesz skorzystać z konsultacji SEO ze specjalistą z naszej firmy. Tematem może być właśnie wsparcie przy rekrutacji.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022