8 najczęstszych błędów w content marketingu

8 najczęstszych błędów w content marketingu

Aż 88% firm prowadzi lub chce prowadzić swojego bloga. Kolejne setki przedsiębiorstw produkuje e-booki, podcasty, newslettery i infografiki na potęgę. Nie można się temu dziwić: w końcu zewsząd słyszymy frazes: content & context are kings. Co powinieneś zrobić, aby wycisnąć z tych władców internetu jak najwięcej korzyści dla Twojego biznesu? Jakich 8 błędów w content marketingu nie należy popełniać, aby uniknąć niepowodzenia i przepalenia budżetu, a do tego sprawić, że firmowe treści będą magnesem na leady?

Ostatnio na naszym blogu: Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Co robię źle w content marketingu?

Parafrazując legendarnego Jerzego Stuhra: “Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej…” Czy aby na pewno? W 2020 roku, gdy prawie każda firma wdraża działania content marketingowe, nie ma tu miejsca na bylejakość. Tworzenie publikacji w imię maksymy “bo dawno czegoś nie wrzucaliśmy” to zdecydowanie niewłaściwy kierunek. Jeśli zatem:

  • tworzysz dużo contentu, ale nie wiesz, co naprawdę działa, a co nie
  • zastanawiasz się, dlaczego Twój content nie generuje leadów i nie zwiększa ruchu na stronie
  • planujesz swoją strategię marketingową i zastanawiasz się, czego unikać, a co robić, by uzyskać konkretne wyniki

…to czytaj dalej i zobacz, czy zdarza Ci się popełniać poniższe błędy w content marketingu. Zadaj sobie lub w Zespole poniższe pytania i omówcie je podczas burzy mózgów. Jeśli zdarzają Ci się takie błędy, wyeliminuj je natychmiast i spraw, aby Twój content rzeczywiście był “king”.

1. Nie znasz swoich odbiorców

Każde marketingowe działanie, także tworzenie contentu, powinieneś poprzedzić dokładną analizą person marketingowych. Co ważne, person może być kilka. To idealny obraz Twojego Klienta, określający jego cele, wartości, przekonania, potrzeby i problemy. Tworzenie person marketingowych to punkt wyjścia. W końcu musisz wiedzieć, do kogo i po co piszesz.

Pytania kontrolne:

  • Czy potrafię opisać mojego odbiorcę? Kim jest mój wymarzony Klient?
  • Jakie są jego potrzeby i problemy, na które odpowiadają moje produkty?
  • Ile ma lat, z jakich urządzeń korzysta i w jaki sposób najchętniej chłonie wiedzę?

2. Nie ustaliłeś celów do zrealizowania

Działania content marketingowe muszą mieć konkretny, sprecyzowany cel, powiązany z Twoimi celami biznesowymi. Poprawa wyników SEO i lepsze pozycjonowanie strony? Więcej wyświetleń i sesji nowych użytkowników na blogu? Więcej leadów i wypełnionych formularzy na stronie? Określ, dlaczego chcesz pracować nad contentem, a dopiero potem ustal, co i jak zrobisz, aby “dowieźć” te cele.

Pytania kontrolne:

  • Po co właściwie tworzę content? Czego oczekuję od tych publikacji? Jakiej zmiany?
  • Czy moje cele da się określić konkretnymi liczbami i zamknąć w określonym czasie?
  • Jak dobry content może pomóc mojemu biznesowi?

3. Nie jesteś konsekwentny

Post raz na miesiąc na fanpage’u, mailing co pół roku i nowy wpis na blogu “jak się komuś przypomni” to nie jest content marketing. Marketing treści wymaga ogromnych pokładów wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji. Jeśli raz na miesiąc zjesz jabłko, nie oznacza to od razu, że odżywiasz się zdrowo i jesteś fit. Blog post, newsletter i posty w social media chociaż raz w tygodniu to sensowne minimum, na które poświęcisz kilka godzin (swoje własne lub wybranego pracownika).

Pytania kontrolne:

  • Co może pomóc mi w utrzymaniu regularności działań?
  • Kto może mi pomóc w content marketingu, jeśli nie mam na to czasu? Copywriter, asystent, agencja zewnętrzna?
  • Jaki cel przyświeca moim działaniom, który pomoże mi wytrwać w tych content marketingowych postanowieniach?

4. Nie działasz według content planu

Dyscyplinę w działaniach content marketingowych pomoże Ci utrzymać content plan, czyli rozpiska, co, gdzie i kiedy się pojawi na Twojej stronie WWW i w social mediach. Tworzenie contentu “na zapas” ułatwią Ci content sprinty – spotkania i burze mózgów w zespole, podczas których wymyślicie i podzielicie się tematami do opracowania.

Pytania kontrolne:

  • Jakie narzędzia będą najlepsze dla mojej firmy, aby stworzyć content plan, który będzie dostępny dla wszystkich pracowników? Lepiej rozpisać to offline, czy online?
  • Kto będzie odpowiedzialny za dotrzymanie założeń content planu?
  • Jak często Ty i Twój Zespół będziecie potrzebowali spotykać się podczas content sprintów?
  • Na ile tygodni / miesięcy do przodu jesteśmy w stanie zaplanować publikacje?
Content plan
Twój marketingowy content plan możesz przygotować w Google Sheets, Kalendarzu Google lub w profesjonalnych, płatnych narzędziach do zarządzania projektami, np. Asana, Trello, czy ClickUp. Do planowania postów w social mediach wykorzystuj Buffer lub Creator Studio, aby swoje treści na bieżąco promować, zgodnie z harmonogramem zawartym w content planie.

5. Nie używasz różnych form contentu

Form contentu jest mnóstwo, o czym niedawno pisaliśmy na naszym blogu: Content marketing to nie tylko blog.

Każdy z nas inaczej konsumuje dane z internetu. Infografiki w social media, newsletter do przeczytania do porannej kawy, podcast do odsłuchania w aucie lub na rowerze w drodze do pracy i wiele, wiele innych. Nie musisz tworzyć od razu 43 różnych materiałów tygodniowo. Wpis na blogu raz w tygodniu plus infografika na temat artykułu, do tego podcast podsumowujący cztery artykuły z bloga raz w miesiącu to już naprawdę mocny zestaw. Wykorzystaj recykling treści – tę samą treść przetwórz na kilka różnych sposobów.

Pytania kontrolne:

  • Jak mogę wykorzystać recykling treści w moich działaniach marketingowych, aby dotrzeć do moich potencjalnych Klientów różnymi kanałami?
  • Co potrafię najlepiej? Pisać artykuły, tworzyć grafiki, montować e-booki, nagrywać wideo? W czym potrzebuję pomocy?

6. Nie dbasz o to, aby Twoje treści były SEO-friendly

Tworzysz piękne i wartościowe treści, ale nie dbasz o to, były zgodne z zasadami SEO i oczekiwaniami algorytmów Google? Jeśli tak, to niestety, jest duże prawdopodobieństwo, że w internetowym gąszczu po prostu nie zostaną odnalezione. Znajomość zasad SEO copywritingu (aby trafiać do realnych odbiorców), jak i webwritingu (żeby karmić roboty Google) jest niezbędna w skutecznym content marketingu.

Pytania kontrolne:

  • Czy, tworząc treści internetowe, dbam o odpowiednią strukturę tekstu, nagłówki, meta opisy, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne?
  • Czy potrafię zachować równowagę pomiędzy tym, czego oczekują moi czytelnicy, a tym, czego oczekuje system Google i co wspiera pozycjonowanie strony?

7. Nie promujesz contentu

Napisałeś świetny blog post lub poradnik, zadbałeś o to, by był SEO-friendly, wycisnąłeś z siebie siódme poty, by miał kilkanaście tysięcy znaków i… nic? Może promocja posta była niewystarczająca? Pomogą Ci w tym firmowy newsletter i profile marki w social media, ale także tematyczne grupy na Facebook, czy LinkedIn.

Pytania kontrolne:

  • Czy w ogóle i jak promuję moje publikacje?
  • Gdzie jest moja grupa docelowa? Jak do nich dotrzeć?

8. Nie analizujesz wyników content marketingu

Grande finale wszystkich Twoich działań związanych z marketingiem treści powinna być rzetelna analiza efektów wykonanej pracy. Oprócz codziennych copywriterskich zadań w Word lub Google Docs, w jednej z otwartych kart w Twojej przeglądarce powinieneś mieć takie narzędzia jak Google Analytics czy Search Console.

Zadbaj o widoczność swojej strony z Delante!

Błędy w content marketingu – czas na wdrożenie

Samo czytanie o błędach nie wystarczy, choć, oczywiście, najlepiej uczyć się na cudzych potknięciach. Przetestuj te wskazówki w praktyce. Zapisz ten artykuł w swoich zakładkach, wróć do niego za kilka tygodni lub miesięcy i napisz w komentarzu, czy widzisz poprawę wskaźników w GA i opinii wśród czytelników. Trzymamy kciuki za Twój coraz lepszy content i pierwsze miejsca na listach wyników wyszukiwania Google. Powodzenia!

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Analiza wyników działań (w content marketingu, i nie tylko) to podstawa – w końcu skąd mamy wiedzieć, czy to, co robimy ma w ogóle sens? 😉

  2. Mnie, jako odbiorcę contentu, osobiście denerwują zbyt nachalne sprzedażowe treści – ich nadmierne używanie też uznałbym za błąd. Nieraz takie zabiegi potrafią skutecznie odstraszyć czytelnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej