Jak wybrać nazwę domeny?

Jak wybrać nazwę domeny?

Planujesz założenie strony internetowej dla swojej firmy? W takiej sytuacji niezbędna będzie domena. Wybór jej nazwy to jedna z kluczowych decyzji, dlatego musi ona być odpowiednio przemyślana. Czy powinna ona nawiązywać do prowadzonej przez nas działalności? Czy koniecznym jest, aby zawierała słowa kluczowe? A może powinna to być po prostu nazwą przedsiębiorstwa? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w tym artykule!

Ostatnio na naszym blogu: Produkt niedostępny w sklepie - jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?

Domena internetowa – co to jest i dlaczego jest ważna?

Domena to właściwie nic innego, jak unikalny adres przypisany do strony internetowej. Jest ona znakiem rozpoznawczym firm i marek w sieci, ponieważ to właśnie ją wpisujemy w pasek przeglądarki, co umożliwia przeniesienie nas do konkretnego portalu, np. https://delante.pl/. Posiadanie domeny internetowej jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony w sieci. Co ciekawe, konkretna domena zawsze prowadzi tylko i wyłącznie do jednej witryny, ale jedna witryna może być dostępna pod wieloma różnymi domenami (nie zalecamy tego podejścia, ponieważ powoduje duplikację). Jest to bardzo istotne z punktu widzenia osoby, która tworzy stronę internetową. Raz zakupiona domena nie może zostać wykorzystana przez nikogo innego (chyba, że jej właściciel zdecyduje się ją sprzedać lub minie termin uiszczenia płatności za jej przedłużenie).

Dlaczego wybranie odpowiedniej domeny jest ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa? Przede wszystkim jest ona wizytówką – to właśnie ona będzie widoczna w pasku przeglądarki. To właśnie nią będą posługiwać się stali i potencjalni klienci w celu polecenia firmy innym osobom. Domena to także element, który wpływa na budowanie świadomości marki – chwytliwa nazwa zapadnie w pamięć Twojej grupie docelowej, powinna więc wywoływać pozytywne emocje i skojarzenia.

jak wybrać nazwę domeny?

Warto zadać sobie pytanie, jak zbudowana jest domena internetowa. Każdy adres rozpoczyna się od nazwy protokołu. Nie musimy wprowadzać go ręcznie za każdym razem do paska przeglądarki, ponieważ zawsze pojawi się on automatycznie, po zatwierdzeniu wpisanej nazwy strony – zapewnia to poprawne wyświetlanie witryny. Najczęściej spotykanymi protokołami są http oraz https. Pierwszy z nich jest wersją niezabezpieczoną, a więc przesyłane dane między serwerem, a naszą przeglądarką mogą zostać przechwycone przez niepowołane osoby. Wybierając protokół https stawiamy  na już wcześniej wspomniane bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Dodatkowo, https wpływa na pozycję naszej strony w wyszukiwarce. Google dba o swoich użytkowników i ich dane, z tego powodu bardziej ufa zabezpieczonym stronom. W każdej chwili możesz zmienić protokół swojej strony, więcej o tym w naszym poprzednim artykule: Instalacja certyfikatu SSL – najczęstsze błędy przy przechodzeniu na HTTPS.

Końcówki domen – co oznaczają?

Zacznijmy od tego, że końcówka domeny (inaczej nazywana rozszerzeniem) jest integralnym i znaczącym elementem adresu strony internetowej. Jej głównym zadaniem jest wskazywanie zasięgu i charakteru danej nazwy. Głównym podziałem końcówek jest ten ze względu na poziom.

Domeny najwyższego poziomu

Pierwszym rodzajem są domeny najwyższego poziomu. Przyporządkowywane są na podstawie położenia geograficznego – zatem inne rozszerzenie będą mieć strony europejskie, azjatyckie, lub węziej: polskie, holenderskie, angielskie, itd.  Zaliczamy do nich:

  • krajowe, które są zawsze dwuliterowe. Przykładowe końcówki krajowe to: .pl dla Polski, .us dla Stanów Zjednoczonych, .gb dla Wielkiej Brytanii, .nl dla Holandii, itd.
  • kontynentalne, przykładowo: .eu, .asia

Można również wyróżnić inne końcówki domen najwyższego poziomu, do najczęściej spotykanych należą:

  • .com, które mają wskazywać na wykorzystanie stron w celach biznesowych i komercyjnych,
  • .edu, czyli strony o charakterze edukacyjnym, przeznaczone dla celów wychowawczych,
  • .gov, prowadzące do portali rządowych i politycznych,
  • .info, które przeniosą nas do stron zawierających informacje ogólne, dla osób indywidualnych i firm,
  • .org, czyli strony poświęcone organizacjom pozarządowym, tzw. “non-profit”.

Subdomeny

Od domen najwyższego poziomu tworzy się tak zwane subdomeny, poprzez dodanie odpowiedniego skrótu, związanego np. z konkretnym regionem danego państwa (przykładowo, w Polsce może to być .waw.pl, .wroclaw.pl, slask.pl). Innym przykładem subdomeny mogą być te strony, które wskazują na dział danej strony: pogoda.onet.pl. W ten sposób powstają domeny kolejnych poziomów.

Rozszerzenia mogą składać się z dowolnego ciągu znaków, muszą być jednak oddzielane  za pomocą kropek, tworząc w ten sposób domenę drugiego poziomu. Subdomeny mogą być tworzone jedynie przez właściciela danej domeny – jest to proces darmowy i nieograniczony ilościowo (możemy tworzyć dowolną liczbę subdomen).

Końcówki domen internetowych

Jakie znaczenie ma wybór końcówki domeny?

Wybrana przez nas końcówka domeny nie jest bez znaczenia przy pozycjonowaniu strony. Jeżeli chcemy, aby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania użytkownikom znajdującym się w Polsce lub Stanach Zjednoczonych najlepszym wyborem będzie odpowiednio rozszerzenie narodowe .pl lub .us. Co ciekawe, od niedawna możliwe jest wybranie domeny zawierającej polskie znaki, jednak nie są one polecane (głównie ze względu przyzwyczajenia użytkowników do wpisywania w pasku przeglądarki liter bez ogonków). Jeśli zaś chcemy pozycjonować stronę w zasięgu globalnym, polecane będzie rozszerzenie .com. Należy pamiętać o tym, że jeśli zdecydujesz się na końcówkę regionalną (np. waw.pl) dużo trudniejsze będzie wypozycjonowanie Twojej witryny w zasięgu narodowym lub światowym.

Kolejną częścią domeny internetowej jest nazwa oraz rozszerzenie, które w szczegółowy sposób omówimy w kolejnych częściach artykułu.

Cechy dobrej nazwy domeny

Kiedy już wiemy, czym jest domena, warto zastanowić się nad tym, jaka powinna być nazwa Twojej przyszłej domeny. Z technicznego punktu widzenia, nazwa powinna być prosta, aby każdy użytkownik mógł z pamięci wpisać ją w pasek przeglądarki. Powinieneś więc zapomnieć o wszelkiego rodzaju znakach specjalnych, czy polskich literach typu ą, ę, ó. Im krótsza nazwa tym lepiej – w tej kwestii ogranicza nas również dopuszczalna ilość znaków – nazwa nie może przekroczyć 63 liter lub cyfr (bez rozszerzenia). Należy również pamiętać, że wielkość liter nie ma w tym przypadku znaczenia.

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy dobrym wyborem jest nazwa domeny, która będzie po prostu nazwą firmy. Jest to dobry pomysł – ma bowiem wpływ na budowanie wizerunku marki, zapada potencjalnym klientom w pamięci, co może stanowić podstawę budowania z nimi pozytywnych relacji.

cechy dobrej domeny internetowej

Nowa? Używana? Czyli, która domena jest lepsza

Kiedy wybierzesz już idealną nazwę swojej witryny, kolejnym krokiem jest jej wykupienie. Opcje są dwie – może być ona całkiem nowa lub używana (w przypadku, kiedy jest ona zajęta):

  • Nowa, czyli nigdy wcześniej nie używana domena to wybór, z którym nie wiąże się borykanie z historią, czy linkowym spamem. Dostajesz tzw. czystą kartę – sam będziesz musiał zbudować jej autorytet od zera.
  • Używana, czyli taka, która posiada już swoją historię i do której prowadzą już linki. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku domen, które charakteryzują się wysokimi parametrami (np. pagerank), czy ilość odwiedzin – czyli parametry wartościowe dla robotów Google.

Przed zdecydowaniem się na zakupienie domeny używanej koniecznym jest sprawdzenie jest historii. Pomogą nam w tym liczne narzędzia dostępne w internecie (jednym z najpopularniejszych jest Internet Archive Wayback Machine). Po wprowadzeniu do niego nazwy domeny otrzymujemy m.in. informacje dotyczące wieku, czy zrzuty ekranu z danego okresu. Jeśli historia strony nie ukazuje spamowych treści, czy nałożonego przez Google filtra lub widoczny jest brak śladów ataku hakerskiego – możemy zdecydować się na jej zakup.

Domena z www, czy bez?

Ważne, abyś wiedział, że www.delante.pl oraz delante.pl to dwie różne domeny, które mogą prowadzić do dwóch zupełnie odmiennych stron. Swego czasu użytkownicy byli przyzwyczajeni do wersji z www, jednak w dzisiejszych czasach coraz częściej się od tego odchodzi, ponieważ z punktu widzenia funkcjonowania strony, czy nawet pozycjonowania, nie ma to większego znaczenia.

Sprawa SEO utrudnia się jednak w sytuacji, gdy decydujemy się na prowadzenie i pozycjonowanie obu domen jednocześnie. Tworzone przez nas linki dzielone są wtedy między dwie osobne strony – nie są więc one tak skuteczne, jakbyśmy tego chcieli. Jeśli jednak posiadasz już dwie wersje witryny, warto wybrać z nich jedną i zadbać o przekierowanie 301.

Czy umieszczać słowa kluczowe w domenie?

Nazwa domeny może mieć wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak nie taki jak nam się wydaje. Do niedawna panowało przekonanie, że pozytywne oddziaływanie na stronę ma nazwa witryny, która zawiera w sobie słowa kluczowe. Jednak dla Google słowa kluczowe w domenie mają coraz mniejsze znaczenie. Wręcz Google zaczyna patrzeć coraz bardziej niekorzystnie na taką sytuację. Algorytm potrafi rozpoznać intencję, a nazwa strony jest przez niego niejako traktowana jako brand. Dlatego dobrym pomysłem może okazać się wybór takiej domeny, która będzie tożsama z nazwą Twojej firmy, ponieważ wpłynie to na budowanie świadomości marki.

  4,50 / 5 ( 2 )

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.