Domena internetowa - co to jest i dlaczego jest ważna?
Domena to właściwie nic innego, jak unikalny adres przypisany do strony internetowej. Jest ona znakiem rozpoznawczym firm i marek w sieci, ponieważ to właśnie ją wpisujemy w pasek przeglądarki, co umożliwia przeniesienie nas do konkretnego portalu. Posiadanie domeny internetowej jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony w sieci. Co ciekawe, konkretna domena zawsze prowadzi tylko i wyłącznie do jednej witryny, ale jedna witryna może być dostępna pod wieloma różnymi domenami (nie zalecamy tego podejścia, ponieważ powoduje duplikację). Jest to bardzo istotne z punktu widzenia osoby, która tworzy stronę internetową. Raz zakupiona domena nie może zostać wykorzystana przez nikogo innego (chyba, że jej właściciel zdecyduje się ją sprzedać lub minie termin uiszczenia płatności za jej przedłużenie). Dlaczego wybranie odpowiedniej domeny jest ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa? Przede wszystkim jest ona wizytówką - to właśnie ona będzie widoczna w pasku przeglądarki. To właśnie nią będą posługiwać się stali i potencjalni klienci w celu polecenia firmy innym osobom. Domena to także element, który wpływa na budowanie świadomości marki - chwytliwa nazwa zapadnie w pamięć Twojej grupie docelowej, powinna więc wywoływać pozytywne emocje i skojarzenia. Warto zadać sobie pytanie, jak zbudowana jest domena internetowa. Każdy adres rozpoczyna się od nazwy protokołu. Nie musimy wprowadzać go ręcznie za każdym razem do paska przeglądarki, ponieważ zawsze pojawi się on automatycznie, po zatwierdzeniu wpisanej nazwy strony - zapewnia to poprawne wyświetlanie witryny. Najczęściej spotykanymi protokołami są http oraz https. Pierwszy z nich jest wersją niezabezpieczoną, a więc przesyłane dane między serwerem, a naszą przeglądarką mogą zostać przechwycone przez niepowołane osoby. Wybierając protokół https stawiamy na już wcześniej wspomniane bezpieczeństwo przesyłanych informacji. Dodatkowo, https wpływa na pozycję naszej strony w wyszukiwarce. Google dba o swoich użytkowników i ich dane, z tego powodu bardziej ufa zabezpieczonym stronom. W każdej chwili możesz zmienić protokół swojej strony, więcej o tym w naszym poprzednim artykule: Instalacja certyfikatu SSL – najczęstsze błędy przy przechodzeniu na HTTPS.Nazwa domeny: jakie cechy ma ta dobra?
Kiedy już wiemy, czym jest domena, warto zastanowić się nad tym, jaka powinna być nazwa Twojej przyszłej domeny. Z technicznego punktu widzenia, nazwa powinna być prosta, aby każdy użytkownik mógł z pamięci wpisać ją w pasek przeglądarki. Powinieneś więc zapomnieć o wszelkiego rodzaju znakach specjalnych, czy polskich literach typu ą, ę, ó. Im krótsza nazwa tym lepiej - w tej kwestii ogranicza nas również dopuszczalna ilość znaków - nazwa nie może przekroczyć 63 liter lub cyfr (bez rozszerzenia). Należy również pamiętać, że wielkość liter nie ma w tym przypadku znaczenia. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy dobrym wyborem jest nazwa domeny, która będzie po prostu nazwą firmy. Jest to dobry pomysł - ma bowiem wpływ na budowanie wizerunku marki, zapada potencjalnym klientom w pamięci, co może stanowić podstawę budowania z nimi pozytywnych relacji.Nowa? Używana? Czyli, która domena jest lepsza
Kiedy wybierzesz już idealną nazwę swojej witryny, kolejnym krokiem jest jej wykupienie. Opcje są dwie - może być ona całkiem nowa lub używana (w przypadku, kiedy jest ona zajęta):- Nowa, czyli nigdy wcześniej nie używana domena to wybór, z którym nie wiąże się borykanie z historią, czy linkowym spamem. Dostajesz tzw. czystą kartę - sam będziesz musiał zbudować jej autorytet od zera.
- Używana, czyli taka, która posiada już swoją historię i do której prowadzą już linki. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku domen, które charakteryzują się wysokimi parametrami (np. pagerank), czy ilość odwiedzin - czyli parametry wartościowe dla robotów Google.