.animate-view{opacity: 1 !important;}

Branża ogrodnicza – jak zwiększyć widoczność w internecie?

8min.

Komentarze:0

Branża ogrodnicza – jak zwiększyć widoczność w internecie?
02 czerwca 2020
Pozycjonowanie branży ogrodniczej, ze względu na jej sezonowy charakter, wymaga stałych działań przez cały rok. Kontynuowane działania SEO zwiększają widoczność strony, co jest kluczowe podczas szczytu sezonu, generując większy ruch i zyski. Warto rozważyć również prowadzenie tematycznego bloga, dostosowanego do pór roku, ponieważ wzmacnia to Topical Authority witryny.

8min.

Komentarze:0

W tym blogpoście przeczytasz:
  • o branży ogrodniczej w Polsce,
  • jakie są nadchodzące trendy w branży na rok 2020,
  • jak poradzić sobie z sezonowością w tym sektorze,
  • na jakie elementy pozycjonowania w tej branży należy zwrócić szczególną uwagę.

Branża ogrodnicza w Polsce - jak wygląda?

Jak wskazują badania Euromonitor International, wartość rynku ogrodniczego na świecie w 2019 roku wyniosła około 81 mld euro, co oznacza wzrost o ok. 2 proc. rocznie. A jak sytuacja wygląda w naszym kraju? Branża ogrodnicza w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie, rynek ten wart jest około 1 mld zł, a prognozy na kolejne lata są pozytywne. Według danych „Biznesu Ogrodniczego sprzedaż roślin w Europie Zachodniej generuje ponad połowę obrotów w całej kategorii gardening, podczas gdy w Europie Wschodniej jest to 35%, a w Polsce mniej niż 20%. To pokazuje duży potencjał wzrostu rynku. Polacy pokochali ogrody, coraz więcej osób przeprowadza się do domów jednorodzinnych, przy których zakłada małe ogródki. Chęć powrotu do natury można zauważyć także w zachowaniach klientów, którzy nie dysponują ogrodem. Milenialsi stanowią z roku na rok coraz większy procent wśród klientów kupujących rośliny domowe. Innym ważnym klientem są działkowicze. Jako ciekawostkę można podać, że Polska znajduje się w czołówce europejskiej, jeśli chodzi o wielkość ogrodów działkowych. Ważnym obszarem branży ogrodniczej w Polsce jest eksport. Polskie szkółki dostarczają rośliny w niemalże każdy zakątek świata. Dzięki mniej korzystnym warunkom klimatycznym niż na zachodzie Europy, wiele gatunków roślin uprawianych w Polsce cechuje się większą odpornością. Eksperci podkreślają, że kluczem do sukcesu w branży jest ciekawy asortyment oraz wysoka jakość roślin.

Najważniejsze trendy w branży ogrodniczej w 2020 roku

Wiemy już, że branża ogrodnicza w Polsce notuje duże wzrosty, a prognozy są optymistyczne. Jakie są zatem najważniejsze trendy na tym rynku na kolejne lata? Najistotniejszym kierunkiem jest powrót do natury i chęć bliskiego kontaktu z przyrodą. Według portalu GardenResearch.com w ubiegłym roku w 30% gospodarstw domowych zakupiono przynajmniej jedną roślinę domową. Ten wzrost zainteresowania widoczny jest również w social mediach, np. na Pintereście, gdzie liczba wyszukiwanych haseł związanych z roślinami domowymi wzrosła w ostatnim roku o 90%! W świecie, gdzie technologię stawia się na pierwszy miejscu, ludzie zapragnęli powrotu do natury. Trendy ekologiczne są coraz silniejsze, a hasła “zero waste” czy “upcycling” zyskują na popularności. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i częściej wybierają firmy, które już na etapie produkcji czy projektowania opakowań stawiają na ekologiczne rozwiązania. O tym, jak pozycjonować się w branży EKO pisaliśmy już na blogu. Jak już wcześniej wspomniałam, dużą rolę odgrywają tutaj osoby młode, tzw. milenialsi. Wraz z nimi zmienia się sposób poszukiwania i zakupu roślin, który najczęściej sprowadza się do internetu. To jeden z istotnych powodów, dla których właściciele sklepów ogrodniczych powinni popracować nad efektywnością swojej strony internetowej. Innym zauważalnym trendem jest tzw. happiness economy, czyli ekonomia szczęścia. Konsumenci zmierzają do poprawy jakości życia i satysfakcji z otaczającej ich przestrzeni, co ma również odzwierciedlenie w branży ogrodniczej. W 2019 roku dynamiczne wzrosty sprzedaży odnotowano w takich kategoriach jak nawadnianie, baseny, podłoża, nawozy, trawy czy narzędzia. Nie można także zapomnieć o aktualnej sytuacji i panującej pandemii, która ma bardzo duży wpływ na branżę ogrodniczą. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, zostały odwołane targi branżowe, konferencje, wystawy i inne wydarzenia. Wprowadzone ograniczenia powodują również mniejsze zainteresowanie zakupem roślin w sposób tradycyjny. Dlatego tym bardziej należy się teraz skupić na swojej stronie internetowej i zapewnić klientom możliwość składania zamówień online. Niektórzy przedstawiciele branży ogrodniczej przewidują wzrosty w sprzedaży internetowej roślin doniczkowych, balkonowych i ozdobnych, gdyż ludzie, rezygnując z podróży, więcej czasu poświęcą swojemu najbliższemu otoczeniu. Jakie zatem wnioski powinni wyciągnąć dla siebie właściciele firm z branży ogrodniczej? Na pewno kluczową rolę w kolejnych latach będzie odgrywać  e-commerce  i  jak najszybsze dostosowanie się do nowoczesnego klienta. Warto skupić się też na różnorodnej, ciekawej ofercie oraz wysokiej jakości roślin.
Komentarz specjalisty
Branża ogrodnicza to dość specyficzny rynek, który nierzadko cieszy się naprawdę oddanym gronem odbiorców. Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać w przypadku tej branży, jest to, że strona internetowa powinna mieć fachowy i edukacyjny charakter. Musisz pamiętać o tym, aby treści, które publikujesz, niosły za sobą realną wartość dla odwiedzających Twoją witrynę. Co więcej, nie można zapominać o tym, że branża ogrodnicza odznacza się dużą sezonowością. Wykorzystaj to i przygotuj specjalny asortyment dla każdego sezonu tak, aby utrzymać stały wzrost dochodów i ruchu. Mogą to być tak proste rzeczy jak rabaty na sezonowe narzędzia czy rośliny lub dedykowana seria blogpostów na tematy charakterystyczne dla danego okresu.
Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Jak poradzić sobie z sezonowością w branży ogrodniczej?

Branża ogrodnicza jest idealnym przykładem branży sezonowej. Oznacza to, że w ciągu roku posiada miesiące, podczas których  generuje duże zyski oraz tzw. okres martwy, kiedy przychody z działalności są niewielkie. Poniższy wykres przedstawia sezonowość witryny z branży ogrodniczej – potencjał słów kluczowych w poszczególnych miesiącach oraz odchylenia od średniej. Sezonowość branży ogrodniczej Źródło: app.senuto.com

W jaki sposób należy prowadzić działania SEO w branży, która charakteryzuje się dużą sezonowością?

Nie jest to proste zadanie, jednak pamiętając o kilku podstawowych zasadach, sukces jest na wyciągnięcie ręki!
  • proces pozycjonowania witryny powinien trwać cały rok. Działania SEO z miesiąca na miesiąc będą zwiększać widoczność strony. Rozpoczęte odpowiednio wcześnie sprawią, że gdy przyjdzie szczyt sezonu będzie ona już dobrze widoczna w Google i przyniesie większy ruch, a tym samym większe zyski,
  • dobrym pomysłem jest prowadzenie tematycznego bloga. Oznacza to systematyczne dodawanie blogpostów powiązanych z tematyką danego biznesu, dostosowując jedynie tematy artykułów do danej pory roku. Dzięki blogowi zwiększamy Topical Authority witryny, a podlinkowując produkty w naszych blogpostach, zwiększamy widoczność strony i prowadzimy potencjalnego klienta prosto na stronę produktową,
  • warto również zastanowić się, jakie frazy będą wyszukiwane przez użytkowników o konkretnej porze roku i w ten sposób zmieniać pozycjonowane słowa kluczowe, np. sklep ogrodniczy w zimie może bardziej skupiać się na frazach związanych z roślinami domowymi, wiosną na nawozach i narzędziach, a jesienią na produktach związanych z ochroną roślin przed mrozem itp.
SEO w branży charakteryzującej się dużą sezonowością to bardzo obszerny temat. Więcej o tym, jak pozycjonować stronę w branży sezonowej przeczytasz w artykule naszej specjalistki Mileny na blogu Senuto. Pozycjonowanie branży ogrodniczej z Delante

SEO w branży ogrodniczej - na co zwrócić uwagę?

Jak zatem powinno wyglądać pozycjonowanie w branży ogrodniczej? Poniżej opisałam kilka najważniejszych obszarów, nad którymi na pewno warto się zastanowić i wdrożyć je na swojej stronie www.

Słowa kluczowe, czyli jak wyszukują użytkownicy

Rozpoczynając pozycjonowanie swojej witryny, warto zastanowić się, na jakie słowa kluczowe wyświetla się nasza strona i jak wyszukują użytkownicy. W wyborze słów kluczowych mogą pomóc narzędzia takie jak Google Keyword Planner czy Search Console. W branży, w której występuje duża konkurencja warto postawić na tzw. pozycjonowanie szerokie, które skupia się na frazach long-tailowych. Są to dłuższe, bardziej szczegółowe frazy, o mniejszej konkurencyjności, na które znacznie łatwiej można się wbić do TOP10 wyników wyszukiwania. Dzięki pozycjonowaniu szerokiemu mniejsze firmy mają szansę skutecznie konkurować z dużymi graczami na rynku o wysokie pozycje w SERPach.

Co jest absolutnym must-have, jeżeli chodzi o SEO, dla każdej strony internetowej?

Jednym z takich elementów jest title. Powinien składać się on z maksymalnie 60 znaków. Istotne jest, aby zawierał najważniejsze słowo kluczowe. To właśnie ten tytuł jest widoczny w wyszukiwarce, więc należy zwrócić na niego szczególną uwagę. Drugim elementem, o którym należy pamiętać, jest meta description. Jest on wyświetlany w wyszukiwarce. Jak sama nazwa wskazuje, odpowiada on za opis. Jego długość nie powinna przekraczać 150-160 znaków. Meta description nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony, jednak pomaga zachęcić użytkowników do wejścia na konkretną witrynę. Branża ogrodnicza optymalizacja meta description Kolejnym istotnym elementem strony są nagłówki. Na każdej podstronie powinien pojawić się 1 nagłówek H1 i minimum 2 nagłówki H2, a także nagłówki niższych rzędów H3-H6. Ważne, aby były one zoptymalizowane pod właściwe słowa kluczowe. Poniżej znajduje się prawidłowa struktura nagłówków na stronie: Struktura nagłówków na stronie - branża ogrodnicza Równie ważne są prawidłowo stworzone menu i stopka strony. Powinny one ułatwiać nawigację na stronie internetowej w taki sposób, aby korzystanie ze strony było łatwe i przejrzyste dla każdego użytkownika. Więcej o tym, jak poprawić nawigację na stronie przeczytasz na naszym blogu. Kolejnym elementem, o który należy zadbać, są adresy URL. Modelowo adresy URL nie powinny być dłuższe niż 115 znaków oraz powinny zawierać prawidłowe separatory “-”. Warto zwrócić uwagę, czy w adresach internetowych twojego sklepu nie występują niezalecane znaki, czyli duże litery, polskie znaki, podkreślniki itp. Adresy URL powinny także być umieszczone w odpowiednich katalogach. Link do usługi w ofercie powinien wyglądać w ten sposób: https://adres-strony.pl/oferta/usluga.

Pamiętaj o contencie!

Content w wielu branżach, również w branży ogrodniczej, jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania strony internetowej. Opisy poszczególnych produktów powinny wyróżniać się unikalnymi treściami. Sprawdź, jak stworzyć idealną kartę produktu w sklepie internetowym. Tworząc treści na stronę, pamiętajmy o podstawowych zasadach SEO. W opisie powinny pojawić się minimum 2 nagłówki H2, zoptymalizowane pod słowa kluczowe, znaczniki <strong> i <em> oraz bardzo ważne linkowanie wewnętrzne. Poniżej przykład dobrze zoptymalizowanego tekstu pod SEO, znajdujący się na stronie głównej sklepu z doniczkami. Content - branża ogrodnicza Źródło: https://sklep.hydroponika.pl/
Bardzo ważne jest również regularne prowadzenie bloga firmowego. Warto dodawać co najmniej 4-5 wpisów miesięcznie, aby zdobyć cenny ruch na stronie oraz zwiększyć liczbę słów kluczowych, na jakie będzie wyświetlać się Twój sklep. Blog w branży ogrodniczej sprawdzi się doskonale. Użytkownicy często szukają w internecie porad i wskazówek dotyczących uprawy roślin. Blog w branży ogrodniczej Źródło: https://www.gardenowo.pl/blog/

Obecność w social media

Tego chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Aktywność w social media w obecnych czasach jest konieczna, aby zainteresować klientów swoją ofertą. Ponadto, udzielanie się w social media sprzyja pozyskiwaniu wartościowych linków do naszej witryny. W przypadku branży ogrodniczej warto zwrócić uwagę na atrakcyjne, dobrej jakości zdjęcia oraz ciekawe posty. Oprócz Facebooka należy skupić się na Instagramie i Pintereście. Social media - branża ogrodnicza

Linkbuilding, czyli budowanie wartościowych odnośników do strony

Działania off-site są równie ważne jak działania na samej stronie internetowej. Warto budować wartościowe linki, które będą prowadzić prosto do Twojego sklepu. Pozwoli to zwiększyć istotne dla Google parametry witryny, a także zwiększy wiarygodność danej strony. Są to elementy, które mają bardzo duży wpływ na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Bądź aktywny w social media, udzielaj się na forach oraz załóż internetowe wizytówki Twojej firmy tzw. NAP-y. Warto dowiedzieć się, jak rozpoznać mocne linki dla strony i właśnie na nich najbardziej się skupić!

Pozycjonowanie lokalne

Jeśli jesteś właścicielem firmy działającej w branży ogrodniczej, warto postawić na pozycjonowanie lokalne. W ten sposób będziesz w stanie skutecznie przyciągnąć do siebie klientów. Bardzo ważne jest założenie i optymalizacja wizytówki firmy w Google Moja Firma. Należy umieścić w niej informacje takie jak: godziny otwarcia, dokładny adres, dane kontaktowe, a także możliwość dodawania opinii klientów. Nie wiesz, jak poprawnie zoptymalizować wizytówkę w GMF? Bez obaw! Opisujemy szczegółowo to zagadnienie w jednym z naszych wpisów na blogu. Wizytówka w Google Moja Firma - branża ogrodnicza

Podsumowanie

Jak widać, odpowiednia strategia SEO w branży ogrodniczej jest bardzo ważna. Wyzwaniem jest na pewno sezonowość, jednak pamiętając o kilku podstawowych zasadach, można z powodzeniem pozycjonować swoją stronę internetową. Pamiętaj, że proces pozycjonowania powinien być stały, a na efekty trzeba niekiedy poczekać nawet kilka miesięcy. Jednak regularna praca na stronie i poprawianie poszczególnych jej elementów, zwiększy ruch organiczny i zainteresowanie klientów Twoja ofertą. Cierpliwość popłaca! Ten wpis jest aktualizacją treści z 4 maja 2020 roku.
Autor
Autor
Karolina

Autor
Autor
Karolina

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM