Spis
treści
W ostatnim czasie pojawiło się pytanie, które nie daje obecnie spać SEO-wcom i właścicielom witryn internetowych:
Czy już wkrótce czeka nas odwrót od tradycyjnego sposobu analizy słów kluczowych?
Moja odpowiedź brzmi…
Źródło: Tenor
👍 Tak. Dlatego, że procesy, które wymagały dogłębnego, czasochłonnego rozeznania się w branży, w której prowadzi działalność dany klient teraz mogą zajmować jedynie kilka sekund. O jakim typie researchu mowa? Oczywiście mamy na myśli analizę słów kluczowych. Wystarczy szybka wymiana zdań z ChatGPT, aby ten zaproponował Wam niezliczone sugestie dotyczące fraz kluczowych – nierzadko szybciej, niż zdążycie wypowiedzieć słowa “pozycjonowanie stron”.
🚩 Nie. Dlatego, że informacje przedstawione nam przez ChatGPT nie są oparte na prawdziwych danych. Postawmy sprawę jasno – na samym ChatGPT nie można polegać. Zarówno SEO, jak i zachowania konsumentów podlegają ciągłej ewolucji. Dlatego właśnie posiadanie aktualnych, sprawdzonych informacji jest absolutną koniecznością przy podejmowaniu właściwych decyzji zorientowanych zarówno biznesowo, jak i pod kątem SEO.
Prościej mówiąc – konieczny jest dostęp do aktualnych metryk dotyczących fraz kluczowych: konkurencyjności, wolumenów oraz informacji o trendach. To wciąż one decydują o tym, czy warto obudować wokół nich strategię wykorzystywanych fraz kluczowych.
Czytajcie dalej, aby dowiedzieć się:
- kiedy wykorzystanie ChatGPT przy analizie słów kluczowych ma sens,
- jakie są limity ChatGPT przy analizie słów kluczowych,
- jakie zapytania zadać ChatGPT wykonując analizę słów kluczowych,
- jak zweryfikować frazy, które podał nam ChatGPT,
- jak zintegrować ChatGPT z rozszerzeniem AIPRM do Chrome.
Kiedy wykorzystanie ChatGPT przy analizie słów kluczowych ma sens?
Istnieją dwa rodzaje scenariuszy, w których można spróbować wykorzystać ChatGPT do analizy słów kluczowych.
PIERWSZY SCENARIUSZ
Posiadamy ogólny pomysł odnośnie tego, jaka jest tematyka treści, które chcemy stworzyć (na przykład – tematyka rowerów górskich), ale nie jeteśmy pewni, od czego zacząć i jaki temat podjąć. W takim wypadku ChatGPT może pomóc w wyszukiwaniu pomysłów na tematy blogowe (choćby dotyczące kolarstwa górskiego) dopasowane do naszych docelowych odbiorców.
DRUGI SCENARIUSZ
Kiedy już wykorzystaliśmy wszystkie frazy kluczowe, które chcieliśmy wykorzystać w treściach, ChatGPT może pomóc nam stworzyć zupełnie nowe pomysły – które pozwolą nam jeszcze bardziej przybliżyć się do docelowych odbiorców bez ryzyka powtarzania się i tworzenia duplikatów treści.
ChatGPT może ułatwić nam niektóre działania, szczególnie te związane z tworzeniem treści. Sedno tkwi w tym, jak wykorzystać go prawidłowo.
⚠️ Dlatego właśnie – zanim pokażemy Wam jak tworzyć własne prompty i przekażemy Wam gotowe zapytania używane przez nas, powinniśmy zaznajomić się z jedną z największych wad ChatGPT.
Ograniczenia ChatGPT przy analizie słów kluczowych
ChatGPT to niewątpliwie wspaniałe narzędzie, jednakże ma ono swoje niezaprzeczalne, oczywiste wady, które mogą wyjść na wierzch w trakcie przeprowadzania analizy słów kluczowych.
Pamiętajmy, że chatbot nie bazuje na danych aktualizowanych w czasie rzeczywistym. Informacje wykorzystywane przez ChatGPT pobierane są ze statycznej bazy danych.
Poza tym – wątpliwe jest nazywanie ChatGPT narzędziem SEO. W jego odpowiedziach brakuje metryk tak kluczowych, jak aktualny miesięczny wolumen wyszukiwań czy konkurencyjność danej frazy, na których opieramy analizy bazujące na najlepszych narzędziach SEO. Dlatego właśnie radzimy, aby weryfikować odpowiedzi ChatGPT wykorzystując SEMrush, Ahrefs i Google Search Console (z czego to ostatnie narzędzie zapewni Ci najbardziej dokładne dane analityczne).
Jeśli jesteśmy świadomi powyższych ograniczeń i wiemy, jak je obejść – nie ma przeszkód, aby wykorzystać ChatGPT jako pomocną dłoń przy tworzeniu analiz słów kluczowych. Zadajmy ChatGPT zapytanie dotyczące zachęcających tytułów dla artykułów z wykorzystaniem wyszukanych uprzednio słów kluczowych albo poprośmy go o przygotowanie briefów do posta na blog. Zawsze jednak weryfikujmy proponowane przez AI frazy kluczowe w narzędziach SEO.
Szkoda byłoby napisać długi, dogłębny artykuł tylko po to, aby później zoptymalizować go pod frazy, które nie mają potencjału, aby wygenerować ruch organiczny, prawda?
Zaraz przeprowadzimy Was przez cały opisywany proces. Ale zanim to nastąpi – pochylmy się jeszcze nad jedną kwestią, które pozwoli Wam zaoszczędzić czas i pieniądze.
Dowiedz się, jak zwiększyliśmy przychody klienta z ruchu organicznego o ponad 300% dzięki reoptymalizacji i strategii szukania słów kluczowych!
Kiedy specjalista SEO może wykorzystać ChatGPT przy analizie słów kluczowych?
Tak na dobrą sprawę – dlaczego mielibyśmy sięgać po ChatGPT do wyszukiwania fraz, gdy pod ręką i tak mamy najlepsze narzędzia do analizy słów kluczowych? Czy stworzenie listy fraz przy pomocy ChatGPT, które i tak musimy później pojedynczo weryfikować w narzędziach SEO nie pochłonie jeszcze więcej naszego czasu?
Trzeba jasno powiedzieć, że są sytuacje, w których ChatGPT może okazać się prawdziwym zbawieniem.
Gdy pracujemy z klientami, których branże można określić jako niszowe, nierzadko sporym wyzwaniem okazuje się wymyślenie fraz, które sprawdziłyby się przy optymalizacji ich witryn. Zanim przejdziemy do pozyskiwania danych analitycznych, które możemy przekuć w efektywną strategię SEO – potrzebujemy jakiegoś punktu zaczepienia. Dokładnie w takich chwilach ChatGPT okazuje się niezwykle przydatny.
Lista fraz przygotowanych przez sztuczną inteligencję może pomóc Wam (tak, jak i pomaga nam) wpaść na świetne pomysły w kwestii fraz kluczowych. Oczywiście – każdy z nich powinien być przez nas zweryfikowany, jednakże jest wielce prawdopodobne, że ChatGPT podpowie Wam, gdzie zacząć i wokół jakich fraz warto budować strategię.
Ujmijmy to w ten sposób: bazując na naszych obserwacjach, wykorzystanie ChatGPT do analizy słów kluczowych jest niezwykle przydatne w momencie, gdy nasza wiedza o danym temacie czy branży jest niewielka.
A więc sprawdźmy, w jaki sposób można zaprząc ChatGPT do tworzenia strategii treści SEO – w taki sposób, aby wyciągnąć z niego najbardziej smakowite kąski.
Sprawdzone sposoby działania i prompty przy analizie słów kluczowych z ChatGPT
Jak wspomnieliśmy – ChatGPT można wykorzystać na wielu etapach analizy słów kluczowych:
- na samym początku, gdy nie mamy pomysłu, od czego zacząć,
- gdy chcemy głębiej wejść w frazy dotyczące tematu, o którym już napisaliśmy sporo treści,
- na końcu procesu tworzenia treści, gdy już wykorzystaliśmy pełną pulę dotychczasowych pomysłów na artykuły.
Teraz przejdźmy przez proces wyszukiwania nowych fraz kluczowych z wykorzystaniem ChatGPT – nieważne, na którym etapie obecnie się znajdujemy. Zapewniamy, że prompty, z którymi zaraz się zapoznacie zostały dogłębnie przetestowane – i wierzymy, że będą działać też w Waszym przypadku. Oczywiście można je zmodyfikować, aby lepiej odpowiadały Waszym potrzebom – ogólny proces i stojącą za nim logikę można wykorzystać w przypadku każdej branży i typu biznesu.
📣 Dla potrzeb niniejszego poradnika (i dla ułatwienia Wam zrozumienia całości procesu) zaczniemy od wykorzystania kilku prostych promptów i sztuczek.
Podstawy: prompty dla ChatGPT do analizy słów kluczowych
Zacznijmy od prostych spraw, aby później zrozumienie tych bardziej skomplikowanych kwestii nas nie przerosło.
Po pierwsze – nauczmy się, jak otrzymać podstawową listę fraz kluczowych związanych z daną branżą. Można to zrobić na dwa sposoby: jeden z nich jest naprawdę prosty, natomiast drugi posiada pewne zawiłości.
PROSTY SPOSÓB #1
Możesz po prostu poprosić ChatGPT o listę fraz kluczowych związanych z ogólnym profilem działalności. W naszym przypadku frazy mają dotyczyć SEO i rezultat wygląda następująco:
Jak można zauważyć, frazy, które zaproponował ChatGPT są bardzo ogólne.
Jaki z tego wniosek? Podstawowy prompt zapewni nam jedynie ogólnikowe informacje. Nie ma co oczekiwać, że w ten sposób odkryjemy unikalne, nienapotkane wcześniej frazy, które nagle przyciągną do naszej witryny miliony nowych użytkowników.
To jednak nie oznacza, że pozyskanie tego rodzaju listy fraz nic nie wnosi. W zasadzie – jest ona idealnym punktem startowym, aby bardziej szczegółowo przeanalizować powiązane z nimi frazy.
W tym celu wybieramy jedną, istotną frazę i do skutku przesyłamy do ChatGPT zapytania o więcej powiązanych sugestii.
Później pokażemy, jak poprawnie to zrobić – najpierw jednak skupmy się na podstawowych promptach i zapytaniach.
PROSTY SPOSÓB #2
Napiszmy krótki opis profilu działalności i grupy docelowej – spytajmy ChatGPT o wylistowanie fraz kluczowych, które dopasowane są do tych dwóch kryteriów.
PROMPT
Tak można byłoby to zrobić w przypadku Delante:
Jesteśmy agencją SEO dostarczającą usługi z zakresu SEO i SEM dla firm z całego świata. Wygeneruj 10 fraz kluczowych, które możemy wykorzystać w treściach, by przyciągnąć ruch organiczny do witryny.
Oczywiście możemy zmienić i zmodyfikować prompt, aby otrzymać od ChatGPT synonimy czy parafrazy. Otrzymamy jednak ogólne informacje, na które (jako przedsiębiorcy w danej branży) prędzej czy później wpadlibyśmy sami.
⚠️ Warto zaznaczyć, że nie znamy “wartości” żadnej z podanych fraz, gdyż ChatGPT nie dostarczy nam kluczowych metryk dotyczących fraz – na przykład ich konkurencyjności czy miesięcznego wolumenu wyszukiwań.
Generowanie tematycznych fraz kluczowych z ChatGPT
Innym sposobem na wykorzystanie ChatGPT w działaniach SEO jest tworzenie fraz do wykorzystania jako tematy artykułów bądź postów blogowych. Czasami wiemy, o czym powinien traktować post – ale brakuje nam wiedzy, pod jaką frazę powinien zostać zoptymalizowany. I w takich sytuacjach sztuczna inteligencja staje się bardzo pomocna.
PROSTY SPOSÓB #1
Dla potrzeb tego artykułu postawmy się w następującej sytuacji – nie wiemy zbyt wiele o optymalizacji i pozycjonowaniu stron. Nie mamy zatem pojęcia, jakie frazy kluczowe warto zawrzeć w treściach dostępnych w naszej witrynie. Wiemy tyle, że chcemy pisać o analizie słów kluczowych – i to właśnie jest naszym punktem startowym.
PROMPT
PROSTY SPOSÓB #2
Możesz też zapytać ChatGPT o stworzenie listy fraz długiego ogona – w tym wypadku dotyczącego analizy słów kluczowych.
PROMPT
PROSTY SPOSÓB #3
Idąc dalej – możemy chcieć, aby ChatGPT przedstawił nam powiązane tematy, które pomogą w tworzeniu jeszcze większej ilości treści związanych z główną tematyką. Możemy też wykorzystać je do stworzenia kolejnych sekcji tworzonego artykułu. Może to okazać się przydatne szczególnie w przypadkach, gdy mamy zamiar stworzyć treści o dłuższej formie.
PROMPT
Gdy mamy już listę fraz wygenerowaną przez ChatGPT i sprawdzimy metryki każdej z nich w narzędziach SEO – droga wolna, możemy z powodzeniem wykorzystać je w naszej witrynie. W jaki sposób?
Znowu mamy wybór:
✔️ wgłębić się w temat, który interesuje nas w kontekście tworzenia treści,
✔️ przygotować nowe artykuły, aby zbudować sieć powiązanych stron – klastry tematyczne.
Przykład, przez który właśnie przeszliśmy miał pomóc Wam zrozumieć proces wykorzystania ChatGPT w analizie fraz kluczowych. Teraz jesteście gotowi, by odkryć wykorzystanie go w bardziej zaawansowany sposób. Przeanalizujmy tematykę, która przemawia do bardzo specyficznej grupy odbiorców. Weźmy na przykład wartości potencjometrów gitarowych:
PROMPT
To bardzo prosty proces – szczególnie w wypadku, gdy używamy dobrze skonstruowanych promptów.
Tym razem ChatGPT przekazał nam tematy wraz z krótkimi opisami. Oczywiście możemy poprosić o samą listę fraz lub sformułować inną prośbę. Dla przykładu – ChatGPT może stworzyć tabelę, schludnie układając dane w wierszach i kolumnach. Wiedzieliście o tym? O tej funkcjonalności powiemy więcej za moment.
⚠️ Musimy jednak przyznać: nie ma jednego, najlepszego sposobu tworzenia promptów. Czasem potrzebujemy tylko listę fraz, innym razem warto otrzymać nieco więcej informacji na ich temat. Jakiej drogi nie wybralibyśmy, zawsze należy zweryfikować dane w narzędziu SEO – na przykład Ahrefs lub SEMrush.
🚨 Niestety – na ten moment (a więc wrzesień 2023) ChatGPT wciąż ma w zwyczaju halucynować. Jego odpowiedź może być stworzona w oparciu o niedokładne lub wręcz zmyślone dane. Dlatego właśnie należy pochylić się nad weryfikacją danych i faktów – szczególnie, jeśli nie jesteśmy ekspertami w danym temacie.
Emulacja podpowiedzi od Google w ChatGPT
Trzecim sposobem na wykorzystanie ChatGPT do analizy słów kluczowych jest wykorzystanie go jako emulację podpowiedzi wyświetlających się w wynikach wyszukiwania Google.
Jeśli zajmowaliście się wcześniej analizą słow kluczowych – z pewnością nieraz korzystaliście z tej funkcji, aby odnaleźć nowe pomysły na frazy. Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z tą metodą:
Aby wykorzystać podpowiedzi od Google przy analizie słów kluczowych, zacznijmy od wpisania ogólnej frazy lub tematu powiązanego z branżą lub tematyką, w której działamy i dopiszmy jedną literę w pasek wyszukiwania. W miarę tworzenia zapytania otrzymamy podpowiedzi dotyczące powiązanych zapytań. Podpowiedzi te są generowane poprzez analizę schematów wyszukiwania milionów użytkowników.
Weźmy dla przykładu “pozycjonowanie stron” – i dopiszmy pierwszą literę alfabetu:
Właśnie te podpowiedzi dadzą Ci wartościowy wgląd w wyszukiwania prowadzone obecnie przez użytkowników Google, które pomogą Ci zidentyfikować nowe pomysły na frazy kluczowe oraz lepiej zrozumieć docelowe, popularne tematy i trendy związane z frazami kluczowymi.
Jeśli chcemy wywołać rekonstrukcję tej funkcji wyszukiwarki w ChatGPT – możemy wykorzystać daną frazę i poprosić sztuczną inteligencję, aby do frazy dopisał słowo zaczynające się od danej litery.
PROMPT
Są dwie ważne kwestie, o których należy wspomnieć na tym etapie:
1️⃣ Nawet biorąc pod uwagę fakt, że ChatGPT wskazał nam miesięczne wolumeny wyszukiwania, przestrzegam przed braniem metryki wskazanej przez AI za pewnik. Zawsze należy zweryfikować takie dane w dedykowanych narzędziach SEO.
2️⃣ Oprócz tego – czy zauważyliście, że pomimo otrzymania tych samych wytycznych, ChatGPT wskazał nam zupełnie inne frazy, niż Google? Czy wiecie, czemu tak jest? Z pewnością macie już świadomość, że ChatGPT nie ma dostępu do aktualnych danych – w przeciwieństwie do Google, które przekazuje nam informacje w czasie rzeczywistym.
Wciąż – nie jest powiedziane, że wykorzystanie tej metody nic Wam nie da. Wprost przeciwnie – emulacja podpowiedzi może pomóc Wam odnaleźć parę fraz, które mogą okazać się wartościowe. Pamiętajmy jednak, że wszystkie sugestie przekazane przez sztuczną inteligencję należy sprawdzić w narzędziach SEO.
Wdrożenie persony konsumenta do analizy słów kluczowych z ChatGPT
Tu robi się naprawdę ciekawie!
Możemy przekazać ChatGPT opisy person, dla których planujemy stworzyć treści – i spytać sztuczną inteligencję o frazy wyszukiwane przez osoby należące do grupy docelowych odbiorców. W razie, jeśli nie zdefiniowaliśmy persony – nie ma się czym martwić, w takim wypadku nadal możemy z powodzeniem wykorzystać tę metodę.
Jak to zrobić?
Pierwsza i najważniejsza kwestia – podzielmy ten proces na 3 etapy.
PROMPT #1
Jak pewnie widzicie – ChatGPT zaproponował nam frazy long-tail, które stanowią znakomitą bazę dla późniejszego researchu. Co więcej – to naprawdę wartościowa informacja, która pozwala dostować odpowiedni sposób i styl wypowiedzi, który najbardziej trafi do wspomnianej grupy odbiorców.
W drugiej części procesu możemy spróbować spytać ChatGPT o zapytania typowe dla danych, przedstawionych grup konsumentów.
PROMPT #2
Robi wrażenie, prawda? To już naprawdę sporo informacji, które możemy wykorzystać przy tworzeniu nowych artykułów. Jednakże – zanim zaczniemy zagłębiać się w proces tworzenia, przypomnę po raz kolejny: dane zweryfikujmy w dedykowanym narzędziu SEO. Możemy też poprosić copywritera, z którym współpracujemy o przeprowadzenie wstępnego researchu i zweryfikowanie zapytań przed dodaniem ich do treści.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Pójdźmy krok naprzód. Korzystając z powyższych informacji, poprośmy ChatGPT o przedstawienie danych w tabeli.
PROMPT #3
Takie wykorzystanie person zakupowych w analizie słów kluczowych z ChatGPT może nie tylko dać wgląd w wartościowe informacje, lecz także inspirację do tworzenia treści odpowiednio ukierunkowanych na daną grupę docelową. Zupełnie jak prawdziwy asystent – sztuczna inteligencja kategoryzuje informacje za Was, przyporządkowując danej personie odpowiednie zapytania i frazy long-tailowe.
A może pójdziemy krok dalej i przyporządkujemy personom odpowiednie intencje wyszukiwania?
Łączenie person zakupowych i intencji wyszukiwania
PROMPT
Prawdopodobnie zgodzicie się, że taka lista fraz wygląda co najmniej obiecująco. Warto przyjrzeć się jej bliżej. Widzicie jakieś słowa kluczowe, które nie za bardzo pasują do reszty?
Na nasze oko – fraza “skuteczność reklam SEO” wydaje się co najmniej dziwna. Zobaczmy, jak wygląda to w Ahrefs:
Widzicie? Dlatego właśnie przez cały artykuł powtarzamy:
❗ Zawsze sprawdzajcie pomysły ChatGPT w dedykowanych narzędziach SEO ❗
W żadnym wypadku nie chcielibyśmy się przechwalać – aczkolwiek jako doświadczeni specjaliści SEO nietrudno nam dostrzec nieużyteczne, pozbawione większego sensu frazy, nawet przed ich weryfikacją w odpowiednich narzędziach.
Wszystko, co do tej pory przeczytaliście to podstawy analizy słów kluczowych z ChatGPT. A zatem – to nie wszystko, co można zrobić w tej kwestii przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Da się z niej wyciągnąć więcej – dlatego poniżej znajdziecie pomysły na to, jak jeszcze wykorzystać ChatGPT do analizy słów kluczowych.
Zaawansowane prompty do analizy słów kluczowych z ChatGPT
Nauczyliście się już, jak formułować podstawowe (i nieco bardziej zaawansowane) prompty służące do przeprowadzenia analizy słów kluczowych przy wykorzystaniu ChatGPT. Pora, abyście odkryli nieco inne podejście do tematu.
Nie będziemy skupiać się stricte na frazach – możemy zwiększyć zaangażowanie czytających nasze treści użytkowników poprzez wdrożenie porównań i zastanawiających pytań, na które odpowiemy w dalszej części artykułu.
PROMPT
W taki oto prosty sposób znajdujecie się w posiadaniu listy pytań, które możecie użyć do stworzenia sekcji FAQ lub konkretnych paragrafów.
Podobnie możecie przeanalizować zastosowanie porównań:
PROMPT
To świetny sposób na odkrycie nowych tematów treści w bardzo krótkim czasie. Spójrzmy na tę technikę jako na wygodny sposób na wymyślanie koncepcji na content w sytuacji, w której zależy nam na czasie.
Znajdowanie nowych pomysłów na posty blogowe może być naprawdę pracochłonne, szczególnie, jeśli zajmujemy się tym od dłuższego czasu. Jeszcze więcej problemów może sprawić, gdy zajmujemy się tematami, w których nie możemy wykazać się ekspercką wiedzą. Dlatego właśnie uważamy, że powyższe pomysły na prompty dla ChatGPT mogą okazać się niezwykle przydatne.
Wieloetapowa analiza słów kluczowych z ChatGPT
Czas na coś nieco bardziej skomplikowanego. Nie uważamy tego procesu za trudny – jest jedynie podzielony na kilka etapów.
Jeśli wypracowaliście już własne sposoby na formułowanie promptów dla analizy słów kluczowych w ChatGPT – możecie połączyć je w jeden, konsekwentnie skonstruowany prompt.
Po co je łączyć? Podejście to usprawnia proces tworzenia treści, gdyż dzięki niemu możemy zyskać:
- jasne sugestie co do kolejności wdrożenia,
- sugerowane zapytania,
- frazy typu long-tail,
- pytania, na które możemy zawrzeć odpowiedzi w treściach,
- pomysły na nagłówki.
To wszystko pozwala nam prawidłowo zorganizować tworzenie treści – i grupowanie ich w klastry tematyczne skoncentrowane wokół tematyki, którą zajmujemy się w przypadku danej witryny.
Właśnie w ten sposób możemy wykorzystać wieloetapowe prompty do ChatGPT, aby ułatwić sobie tworzenie treści.
Twój cel:
wygenerowanie listy fraz kluczowych z odpowiednimi intencjami wyszukiwania, powiązanymi pytaniami oraz pomysłów na tematy blogowe.
ChatGPT prompt do analizy słów kluczowych:
Wykonaj następujące kroki w podanej kolejności. Krok 1, Krok 2, Krok 3, Krok 4.
Krok 1 – Wygeneruj 5 najbardziej popularnych słów kluczowych powiązanych z tematem [FRAZA] wraz z intencją wyszukiwania (informacyjna, nawigacyjna, reklamowa lub zakupowa).
Krok 2 – Dla każdej frazy podaj 2 frazy typu long-tail.
Krok 3 – Wygeneruj 5 najbardziej popularnych pytań, które zawierają wcześniejsze frazy.
Krok 4 – Wygeneruj 5 tytułów artykułów blogowych na podstawie fraz z Kroku 1 i Kroku 2.
Oto, co otrzymasz:
To naprawdę przydatna metoda wykorzystania ChatGPT – dlatego właśnie dzielimy się nią z Wami.
Co ciekawe, ChatGPT sam przyznaje, że popularność zaprezentowanych przez niego fraz i tematów może się zmieniać:
Dlatego zanim zaczniemy tworzyć dopasowane w ten sposób treści, sprawdźmy ich metryki w Ahrefs albo SEMrush.
⚠️ Radzimy także, aby do proponowanych przez sztuczną inteligencją pomysłów podchodzić z dystansem: czy zgadzają się z uprzednio obraną strategią marketingową? Czy pisanie artykułu na ten temat w ogóle ma sens? Decyzja zależy od Was.
PODPOWIEDŹ
Oczywiście można poprosić ChatGPT o briefy dla każdego z zasugerowanych artykułów, ale na ten moment może być to zbyt szczegółowa informacja. To ryzykowne działanie – bazując na tak wygenerowanych briefach można zaszkodzić swoim wynikom i dlatego właśnie warto wiedzieć więcej o negatywnych aspektach takiego podejścia.
Podsumujmy to, czego do tej pory mieliśmy okazję się nauczyć. Wiemy, jak tworzyć różnego rodzaju prompty umożliwiające stworzenie listy fraz kluczowych. Teraz pomyślmy…
Czy warto pytać ChatGPT o miesięczny wolumen wyszukiwań?
Po polsku ChatGPT nie wygenerował nam wolumenów.
PROMPT
Natomiast w języku angielskim możemy bez problemu wyszukać wolumen słów kluczowych. Czy warto? Cóż… i tak, i nie.
Dlaczego nie? Sztuczna inteligencja sama potrafi wspomnieć o tym, że podawane przez nią dane mogą być niedokładne lub przestarzałe.
Dlaczego tak? Zapytanie o wolumen wyszukiwań może nakreślić nam stopień dopasowania tych fraz do grupy docelowych odbiorców – tym samym przyczyniając się do oceny ich efektywności.
W jaki sposób możemy zapytać ChatGPT o metryki dotyczące fraz kluczowych?
PROMPT
A teraz sprawdźmy, jak zweryfikować informacje podane nam przez ChatGPT. Jeśli chcemy, aby nasza strategia contentowa była skuteczna – musimy działać na podstawie decyzji opartych o konkretne dane, prawda?
Jak zweryfikować efekty analizy słów kluczowych z ChatGPT?
Radzimy podzielić ten proces na dwa etapy:
1️⃣ Sprawdzenie metryk dotyczących fraz kluczowych – czy warto wykorzystać je w treściach?
2️⃣ Sprawdzenie informacji podanych przez ChatGPT – czy nie podał fałszywych informacji, halucynując?
ChatGPT w SEO: Weryfikacja fraz
W naszym przypadku – dane wymagające weryfikacji to lista fraz kluczowych. Czego potrzebujemy?
Zaufanego narzędzia SEO, na przykład SEMrush lub Ahrefs – w tym przypadku użyjemy tego drugiego.
Instrukcje do sprawdzenia metryk fraz:
KROK 1 Przygotowujemy listę fraz wygenerowaną przez ChatGPT – najlepiej przeklejmy je do arkusza kalkulacyjnego.
KROK 2 Otwieramy Ahrefs – przechodzimy do sekcji Keywords Explorer.
KROK 3 Wprowadzamy listę słów kluczowych po przecinku. Klikamy ikonę lupy, aby narzędzie rozpoczęło analizę.
KROK 4 Narzędzie pokazuje nam informacje o frazach kluczowych.
KROK 5 Patrząc na wolumeny wyszukiwań – sugestie od ChatGPT wyglądają nieźle, prawda? Gorzej, że poziom konkurencyjności jest stosunkowo wysoki – co oznacza, że walka o wysokie pozycje w przypadku tych fraz może okazać się trudna, szczególnie, jeśli nasza witryna jest nowa.
KROK 6 Od tego momentu możemy przejść do standardowej analizy słów kluczowych. Możemy kliknąć w dowolną frazę, aby sprawdzić najważniejsze metryki, powiązane tematy i pytania czy witryny, które mają najwyższe pozycje w przypadku danej frazy.
Wniosek? ChatGPT może wspomóc nas przy generowaniu pomysłów na frazy. Jednakże to od nas zależy decyzja, czy wykorzystamy je w naszej strategii. Decyzja ta powinna opierać się na informacjach, które uzyskamy korzystając z dedykowanych narzędzi SEO.
ChatGPT a SEO: weryfikacja faktów
Za każdym razem, gdy pytamy ChatGPT o opis lub stworzenie jakiejś treści, musimy zweryfikować podawane przezeń informacje. Powtórzmy: za każdym razem!
Jeśli zapytamy sztuczną inteligencję o kwestie, na których naprawdę dobrze się znamy (na przykład SEO) – weryfikację możemy przeprowadzić samodzielnie. Wykorzystanie ChatGPT do analizy słów kluczowych szczególnie przydaje się jednak w przypadkach, gdy nie mamy zbyt dużej wiedzy o danej branży.
W takim wypadku niezwykle ważna jest weryfikacja informacji przedstawionych nam przez ChatGPT. Są na to dwa sposoby: kontakt z osobą, która ma spore rozeznanie w danym temacie bądź dogłębna weryfikacja za pośrednictwem wiarygodnych źródeł.
Wykorzystanie ChatGPT w analizie słów kluczowych: dodatkowy krok, który warto wykonać
Mamy listę fraz kluczowych. Wszystkie z nich zweryfikowaliśmy i już wiemy, które warto wykorzystać w naszej strategii. Co będzie następnym krokiem?
Możemy poprosić ChatGPT o:
- zestawienie tych fraz z powiązanymi tematami,
- stworzenie pytań, w których zawarte są frazy,
- stworzenie pytań, na które odpowiedź użytkownik znalazłby w artykule,
- stworzenie briefów do artykułów,
- zbudowanie klastrów tematycznych.
Oczywiście każde z tych zastosowań wymaga przygotowania dobrego prompta. Śmiało korzystajcie z promptów, które podaliśmy wcześniej. Przy tworzeniu briefów sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Prędzej czy później poradnik dotyczący tej kwestii pojawi się na blogu Delante – jest na co czekać.
Przejdźmy do ostatniego z wymienionych pomysłów, czyli klastrowania. To temat, którego nie powinniśmy pomijać, mówiąc o analizie słów kluczowych z ChatGPT.
Inne zastosowania ChatGPT w SEO
Nie przesadzamy mówiąć, że są setki sposobów na wykorzystanie ChatGPT w SEO i tworzeniu treści. Jak do tej pory nauczyliśmy się, że sztuczna inteligencja może pomóc nam w:
- odkrywaniu pomysłów na tematy artykułów bazujące na analizie słów kluczowych
- tworzeniu klastrów tematycznych
- projektowaniu sekcji FAQ
- tworzeniu nagłówków i tytułów
- pisaniu opisów produktów
- przygotowywaniu meta description
- kreowaniu Google i Meta Ads
Skupmy się na punkcie czwartym. Tworzenie nagłówków i tytułów to rzecz, którą warto pokrótce opisać.
Kiedy jesteśmy już w posiadaniu listy zweryfikowanych fraz kluczowych, możemy poprosić ChatGPT o stworzenie kilku tytułów postów blogowych. Im więcej szczegółów przedstawimy sztucznej inteligencji, tym lepiej dopasowanych tytułów możemy oczekiwać.
PROMPT
Proste, prawda?
Teraz możecie wykorzystać sugerowane tytuły jako nagłówki lub jakiekolwiek inne elementy służące do podzielenia tworzonego bloku tekstu. W dalszym ciągu – liczy się Wasze krytyczne oko. 😉
Wzmocnij ChatGPT z wtyczką AIPRM
Czy wiedzieliście, że możecie ulepszyć ChatGPT, integrując go z AIPRM?
To wtyczka do Chrome, która oferuje niezwykle przydatną funkcję. Z AIPRM zwiększamy funkcjonalność ChatGPT, zyskując listę szablonów promptów stworzonych przez użytkowników.
Ulepszanie ChatGPT z wtyczką AIPRM
KROK 0 Ściągnij wtyczkę z Chrome Web Store – APRIM for ChatGPT
Teraz zademonstrujmy sposób działania AIPRM, abyście wiedzieli, jak użyć tej wtyczki.
KROK 1 Dodaj wtyczkę do przeglądarki. Po jej dodaniu zmieni się strona główna, widniejąca po zalogowaniu się do ChatGPT. Najprościej ujmując – od tego momentu chatbot daje możliwość wykorzystania gotowych promptów i dowolnego ich dostosowania.
Jak wspomnieliśmy – prompty zostały stworzone przez użytkowników i ich liczba stale rośnie. Oczywiście mamy do dyspozycji wyszukiwarkę, która ułatwia szybsze znajdowanie interesujących nas promptów.
KROK 2 Aby znaleźć odpowiedni prompt, możemy wykorzystać 3 rozwijane menu widoczne na górze strony. Pozwolą Ci wybrać:
- tematy,
- działania,
- filtrowanie promptów: (wg częstotliwości wykorzystania, ocen, wyświetleń i daty aktualizacji),
- model GPT.
KROK 3 Skoro uczymy się sposobu postępowania z ChatGPT przy analizie słów kluczowych, poszukamy prompta, który pomoże nam w tym procesie. Szukajmy więc prompta o nazwie Keyword Generator.
Gotowe do użycia prompty do analizy słów kluczowych z ChatGPT: Keyword Generator
KROK 1 Wpisujemy nazwę prompta w pasek wyszukiwania.
KROK 2 Po wczytaniu prompta wpisujemy interesującą nas tematykę – w kilka sekund otrzymamy listę przykładowych fraz.
Czy są to wartościowe rezultaty? Biorąc pod uwagę, że prompt był ogólny, zadanie zostało wykonane całkiem nieźle – frazy są ogólne w podobnym stopniu, co sam prompt. Naszym zdaniem przypominają rezultaty osiągnięte przy wykorzystaniu własnoręcznie stworzonego promptu.
Chcielibyśmy jednak wyciągnąć z tego nieco więcej, dlatego warto sprawdzić bardziej zaawansowane zapytania. Mowa o zindywidualizowanych promptach, które łączą wyniki z dodatkowymi informacjami na temat danych fraz – na przykład z intencją wyszukiwania.
Gotowe do użycia prompty do analizy słów kluczowych z ChatGPT: SEMrush | Keyword Research Tool
Dla jasności – przejdziemy przez bardzo podobny proces, jak wcześniej, ale jest jedna różnica. Nie tworzymy promptów, tylko wykorzystujemy przygotowane uprzednio rozwiązania.
STEP 1 Spróbuj SEMrush | Keyword Research Tool.
⚠️ Zaznaczmy, że prompt, który zaraz zaprezentujemy nie jest stworzony przez twórców SEMrusha. Ma on zaś emulować funkcjonalność tego narzędzia, aby dać pewien wgląd w metryki takie, jak miesięczne wolumeny wyszukiwania czy konkurencyjność danej frazy. Informacje, które podaje nam ChatGPT, nie są pobierane bezpośrednio z SEMrusha ani żadnego innego dedykowanego narzędzia SEO.
Kliknij w prompt i wpisz zapytanie na samym dole – po czym wyślij wiadomość.
Bułka z masłem, prawda?
ZANIM PRZEJDZIECIE DALEJ #1
Czy możemy zaufać parametrom przekazanym nam przez ChatGPT?
Wasza odpowiedź zapewne będzie przecząca. Zapewne wiecie też, że podane frazy należy zweryfikować w samym SEMrushu lub narzędziu takim, jak Ahrefs.
ZANIM PRZEJDZIECIE DALEJ #2
Po co używać promptów do analizy słów kluczowych w ChatGPT, skoro uzyskane rezultaty i tak nie są wystarczająco dokładne?
Informacje przekazane nam przez chatbota pozwalają nam naszkicować zarys tego, jak dobrze dopasowane są rzeczone frazy do naszych docelowych odbiorców – ale to już wiemy, prawda?
Najprościej ujmując: lista jest punktem wyjściowym naszej analizy.
Warto mieć świadomość, że możemy zainstalować rozszerzenie AIPRM w sytuacjach, w których nie chcemy zagłębiać się w tworzenie własnych promptów.
Albo po to, żeby poeksperymentować z promptami, których sami byśmy nie wymyślili. Warto sprawdzić np. prompt Keyword Research from Article – w naszym odczuciu jest bardzo przydatny i praktyczny.
Gotowe do użycia prompty do analizy słów kluczowych z ChatGPT: Keyword Research from Article
Keyword Research from Article to prompt pozwalający wyciągnąć frazy kluczowe z podanego tekstu. Oczywiście ma on swoje ograniczenia, lecz w większości przypadków wykonuje swoje zadanie prawidłowo. Może być przydatny w sytuacjach, w których nie mamy dostępu do płatnych narzędzi SEO, lecz chcielibyśmy sprawdzić, jakich fraz używa konkurencja w swoich treściach.
STEP 1 Znajdźmy prompt, wpisując jego nazwę w pasek wyszukiwania.
STEP 2 Wklejmy jakikolwiek tekst, który chcemy zbadać pod kątem wykorzystanych fraz. W naszym przypadku weźmiemy jeden z naszych postów na blogu – https://delante.pl/analityka-w-seo-jak-analizowac-dane-o-ruchu-organicznym/. Oto, co powiedział nam o nim ChatGPT:
Czy są to w 100% dokładne informacje? Nie za bardzo.
Czy blisko im do wystarczającej dokładności? Tak – brak 100% dokładności nie powinien być wielką przeszkodą, biorąc pod uwagę, że w ten sposób możemy zarysować dalszy kierunek działań w procesie analizy słów kluczowych.
Wracając do wcześniej wspomnianych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji – ChatGPT świetnie radzi sobie z researchem w przypadku mniej popularnych, niszowych tematów. Oczywiście istnieją także prompty, które są dopasowane do takich zastosowań.
Gotowe do użycia prompty do analizy słów kluczowych z ChatGPT: Generate Popular Keywords
STEP 1 Znajdź prompt, wpisując jego nazwę w pasek wyszukiwań.
Może znowu spróbujemy poszukać czegoś odnośnie potencjometrów gitarowych?
STEP 2 Zapytaj ChatGPT o wybraną frazę – w naszym przypadku będą to “potencjometry gitarowe”.
Jak widzicie – po kilku sekundach otrzymujemy listę potencjalnych fraz kluczowych wraz z intencją wyszukiwania i opisami. To daje nam wszystko, czego potrzebujemy, aby zacząć prawdziwie szczegółową analizę i zweryfikować, jak wartościowe będą dla naszej witryny oraz strategii contentowej.
Prawdopodobnie zgodzicie się, że to świetny sposób na wypracowanie punktu startowego, szczególnie, gdy nie wiemy zbyt wiele w danej tematyce. Wyszukiwanie nowych fraz ręcznie, wykorzystując wyszukiwarkę Google wymagają znacznie więcej pracy – szczególnie jeśli nie mamy dostępu do najlepszych narzędzi SEO, które mogą pomóc nam w tym działaniu.
W AIPRM są setki promptów gotowych do wykorzystania – te przedstawione wyżej są jedynie zbiorem kilku promptów, które mieliśmy okazję sprawdzić i wykorzystać. Wedle naszej wiedzy, znajdziemy tam też inne prompty związane z SEO (np. do generowania metadanych). Polecamy zapoznać się z dostępnymi w bazie danych promptami.
ChatGPT a budowanie klastrów tematycznych – Krok dodatkowy, który może Cię zainteresować
Mamy listę fraz kluczowych. Wszystkie z nich zweryfikowaliśmy i już wiemy, które warto wykorzystać w naszej strategii. Co będzie następnym krokiem?
Możemy poprosić ChatGPT o:
- zestawienie tych fraz z powiązanymi tematami,
- stworzenie pytań, w których zawarte są frazy,
- stworzenie pytań, na które odpowiedź użytkownik znalazłby w artykule,
- stworzenie briefów do artykułów,
- zbudowanie klastrów tematycznych.
Oczywiście każde z tych zastosowań wymaga przygotowania dobrego prompta. Śmiało korzystajcie z promptów, które podaliśmy wcześniej. Przy tworzeniu briefów sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Prędzej czy później poradnik dotyczący tej kwestii pojawi się na blogu Delante – jest na co czekać.
Przejdźmy do ostatniego z wymienionych pomysłów, czyli klastrowania. To temat, którego nie powinniśmy pomijać, mówiąc o analizie słów kluczowych z ChatGPT.
ChatGPT do budowania klastrów tematycznych
W skrócie – klastrowanie fraz kluczowych (czyli tworzenie klastrów tematycznych) polega na łączeniu uprzednio przygotowanych fraz w tematyczne grupy zwane klastrami. Dzięki klastrom możemy lepiej zorganizować i ukierunkować działania contentowe. Klastrując frazy kluczowe lepiej poznajemy powiązania między nimi, co ułatwia nam tworzenie wyczerpujących strategii contentowych, odpowiednio dopasowanych do zapytań naszych docelowych odbiorców. Cel jest zawsze ten sam – robimy to po to, aby przyciągnąć większy ruch organiczny, pozytywnie wpłynąć na wyniki witryny i poprawić poziom jej SEO.
Ale zamiast samemu spędzać czas nad grupowaniem fraz w klastry, poprośmy ChatGPT, by zrobił to za nas.
Przedstawmy sztucznej inteligencji listę zweryfikowanych fraz i poprośmy ją, aby wykonała dwie rzeczy: stworzyła klastry tematyczne i połączyła każdy z nich z intencją wyszukiwania.
PROMPT
Czekamy krótką chwilę – i dostajemy dokładnie to, o co pytaliśmy, zaprezentowane w schludnej tabeli.
Nasze rezultaty wykorzystania ChatGPT przy analizie słów kluczowych
Korzystanie z ChatGPT w procesie analizy fraz (i ogólnie do działań SEO) jest stosunkowo młodą praktyką – ale już można zauważyć bardzo pozytywne skutki jej zastosowania.
Możemy udowodnić, jak bardzo pozytywne – na przykładach naszych Klientów pokażemy, jakie wyniki potrafi przynieść.
CASE #1
ChatGPT został wykorzystany do wyszukania dodatkowych słów kluczowych, powiązanych z głównymi frazami. Celem było pozostanie na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania – i w miarę możliwości zdobycie jeszcze wyższej.
Oto, co udało nam się zrobić. Zielona linia oznacza moment, w którym ChatGPT został wprowadzony jako pełnoprawne narzędzie w procesie pozycjonowania witryny Klienta.
Na pierwszy rzut oka może być ciężko zauważyć jakiekolwiek znaczące zmiany. Warto jednak popatrzeć na sprawę inaczej. Powyższy wykres dowodzi, że tworzenie klastrów tematycznych i wdrażanie nowych treści oscylujących wokół głównej tematyki witryny sprawia, że możemy zdobyć stabilną pozycję w wynikach wyszukiwania.
W zasadzie – może nie do końca stabilną, bo witryna zaczęła zdobywać jeszcze wyższe pozycje…
CASE #2
Tym razem ChatGPT pomógł odkryć frazę dla Klienta, który prowadzi działalność w niszowej branży. Co ciekawe – była to zupełnie nowa fraza, która nigdy dotąd nie była wykorzystywana przy przeprowadzaniu optymalizacji w witrynie.
Są jeszcze dwie rzeczy, które musicie wiedzieć o tej frazie. Pierwsza – fraza ta jest perfekcyjnie dopasowana do profilu biznesowego Klienta. Druga – ma zaskakująco wysoki wolumen wyszukiwań, jak na tak niszową branżę.
Fraza została wdrożona w strategię pozycjonowania witryny Klienta. Na jej podstawie (i powiązanych fraz) stworzyliśmy większe ilości treści – wszystkie te frazy podpowiedział nam ChatGPT i okazały się trafne po ich weryfikacji w Ahrefs.
Jakie były efekty? Tylko spójrzcie na poniższy wykres.
Wystarczyło kilka tygodni, aby witryna Klienta zdobyła pozycję w TOP10.
Przemyślenia odnośnie wykorzystania ChatGPT w analizie słów kluczowych
Tradycyjne podejścia do analizy fraz to efektywne metody, na których zawsze możemy polegać, ale nie możemy udawać, że w grze nie pojawił się kolejny mocny zawodnik – czyli ChatGPT. Nie ma wątpliwości, że ChatGPT daje nam możliwość podejścia w unikalny sposób do poszukiwań najbardziej wartościowych fraz, pod które warto optymalizować nasze witryny i tworzyć zawierające je treści.
Jeśli jest coś, co warto zapamiętać po przeczytaniu niniejszego poradnika – najłatwiej będzie streścić to w 3 punktach:
📌 ChatGPT to naprawdę przydatne narzędzie, które może być praktyczną pomocą przy analizie słów kluczowych, szczególnie, jeśli nie czujemy się zbyt pewnie w danej tematyce. W takiej sytuacji staje się naszym pomocnikiem, który wiernie pomaga nam w poszukiwaniach najbardziej smakowitych kąsków, które trudno byłoby nam wyłapać w pojedynkę.
📌 Działanie ChatGPT nie ogranicza się to znajdywania fraz. Możemy także poprosić go o podanie intencji wyszukiwania, dopasowanie fraz do różnych person lub stworzenie tytułów lub struktury dla naszych treści. Z ChatGPT masz swojego asystenta do spraw researchu SEO – dzięki czemu oszczędzasz czas i wysiłek poświęcony na ręczną pracę.
📌 ChatGPT nie jest doskonały. Ma swoje odchyły i dlatego kluczowa jest weryfikacja faktów i sprawdzenie każdej informacji, którą nam przekaże. Wykorzystujmy chatbota tak, jak chcemy – ale powinien on stanowić jedynie pojedynczy element wieloetapowego procesu przy tworzeniu analiz.
Prompty i zastosowania ChatGPT przybliżone przed chwilą są tylko próbką tego, na co stać tego chatbota – możliwości są w zasadzie nieograniczone. Dlatego warto skorzystać z promptów, łączyć je i rozszerzać.
Im więcej doświadczenia nabierzemy, tym lepsze efekty uzyskamy. Chodzi nie tylko o znajomość sposobu pracy z ChatGPT. Jeśli działamy w oparciu o wiedzę i doświadczenie zdobyte przy pracy z pozycjonowaniem stron czy tworzeniem treści – mamy większe szanse na to, aby przyciągnąć większą liczbę klientów do naszych witryn.
Nie musicie sami przechodzić tej drogi. Możemy połączyć siły – pomożemy Wam z analizą słów kluczowych lub tworzeniem treści. Razem odkryjemy nowe frazy idealnie dopasowane do Waszego biznesu, z których później stworzymy odpowiednią strategię contentową, która umożliwi rozszerzenie bazy odbiorców. Odezwijcie się do nas – pozwólcie nam stać się Waszymi zaufanymi partnerami w SEO.