Prowadzisz sklep? Z pewnością zależy Ci na tym, żeby klienci robili w nim jak największe zakupy. Jednym z Twoich celów powinno być osiąganie coraz wyższego przychodu z zamówień. Co jednak musisz zrobić, aby to osiągnąć? Jak zwiększyć wartość koszyka w sklepie internetowym?
Żeby w ogóle internauta zainteresował się Twoim sklepem, musisz go najpierw odpowiednio przygotować. Użytkownik nie zawsze wybiera witrynę, na której znajdzie dany produkt w najniższej cenie. Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników i tylko dbając o te kwestie, a także nieustannie dopasowując sklep do oczekiwań kupujących online, możesz osiągać bardzo dobre wyniki.
Kto właściwie robi zakupy w sieci? Tego możesz się dowiedzieć z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. 51 proc. zamawiających online to kobiety, a 49 proc. – mężczyźni. Ponad 90 proc. z nich ma dobrą lub bardzo dobrą sytuację materialną. Jeśli chodzi o wiek, to:
od 35 do 49 lat – 32 proc.,
powyżej 50 lat – 28 proc.,
od 25 do 34 lat – 22 proc.,
od 15 do 24 lat –17 proc.
Zatem powinieneś stworzyć taki sklep, który będzie jednocześnie odpowiadać na potrzeby młodzieży, jak i seniorów.
UX w sklepie internetowym
Pamiętaj o user experience (UX), czyli takim projektowaniu serwisu, którego celem jest zwiększenie satysfakcji klienta. W praktyce chodzi o dostarczenie mu strony, która będzie zaspokajać jego oczekiwania i zapewni mu zadowalające rozwiązania. Co zrobić, żeby strona spełniała wymogi UX? Zwróć uwagę na następujące kwestie:
Filtrowanie wyników – Twoim celem powinno być ułatwienie klientowi znalezienia produktu, którego szuka. Możesz uprościć proces poszukiwania, wprowadzając filtrowanie wyników. Dzięki temu zainteresowany będzie mógł np. ustalić minimalną i maksymalną cenę, markę, wybrać typ produktu itd. Oczywiście filtry musisz dopasować do danej kategorii.
Odpowiednio zaprojektowane menu – należy je podzielić na kategorie i podkategorie, do których będzie można łatwo dotrzeć, a dzięki nim łatwiejsze stanie się też odnalezienie produktów. Dobre, rozbudowane menu ma np. sklep empik.com. Po najechaniu kursorem na dane hasło rozwijają się dostępne podkategorie.
Dobre pierwsze wrażenie – to od niego zależy, czy klient zostanie na stronie sklepu i w ogóle weźmie pod uwagę zrobienie w nim zakupów. Według Conversion XLmasz zaledwie 17 tysięcznych sekundy na przekonanie internauty, że wygląd Twojej witryny jest atrakcyjny. Wybór bardzo oryginalnego designu może być złym rozwiązaniem, gdyż wielu odbiorców może zareagować na niego negatywnie. Sklepy stawiają głównie zarazem na atrakcyjne, jak i proste rozwiązania graficzne (chociaż w niektórych branżach odbiorcy mogą oczekiwać czegoś więcej, np. w branży modowej).
Koszyk w sklepie – musi on zawierać nie tylko informacje o tym, co się w nim znajduje. Istotna jest wzmianka o dostępnych promocjach – w poniższym przypadku jest to darmowy transport. Sklep powinien oferować różne rodzaje dostawy/odbioru, a następnie formy płatności – wszystko na jednej podstronie. To sposób na skrócenie drogi do zakupu.
Umożliwienie zakupu jako gość – należy dawać użytkownikom możliwość zamówienia produktów czy usług bez konieczności rejestracji. Samo założenie konta powinno być łatwe i szybkie. Możesz zachęcić do rejestracji, proponując rabat na pierwszy zakup. Jednak internauta powinien mieć wybór.
Stopka sklepu – jest to część strony, w której powinieneś umieścić odnośniki do mediów społecznościowych czy linki do takich podstron jak Kontakt, O nas, Formy płatności.
Na UX sklepu składają się różne rzeczy i tak naprawdę powinieneś zwrócić uwagę na wiele szczegółów witryny, rozmieszczenie elementów, kolory i nie tylko. W zasadzie nieustannie należy prowadzić testy, których celem będzie ustalenie, które działania pomogą Ci osiągać najlepsze wyniki.
Sposoby na zwiększenie wartości koszyka w sklepie internetowym
Co należy zrobić, żeby zwiększyć wartość koszyka w sklepie internetowym? Efekty mogą przynieść przeróżne działania, takie jak:
1. Darmowa przesyłka przy zakupach na określoną kwotę
Jak wynika z badania Deloitte, 40 proc. kupujących zamówiłoby dodatkowe produkty, gdyby przesyłka była darmowa. Możesz ustalić, że jeśli klient zrobi u Ciebie zakupy np. za 100 zł, to wówczas nie zapłaci za dostawę. Może to spowodować, że dołoży on drugi ten sam produkt albo jakiś inny, żeby nie ponosić kosztów wysyłki.
Oczywiście kwota, w przypadku której możliwa będzie darmowa dostawa powinna być ustalona na rozsądnym poziomie. Jeśli będzie ona bardzo wysoka, to nie odniesiesz z tej promocji dużych korzyści - wiele zależy tu od cen samych produktów. Warto przy podsumowaniu zamówienia podkreślić, ile klient zapłaci i ile musi jeszcze wydać, żeby skorzystać z darmowej dostawy. Dobrym rozwiązaniem może być wyświetlenie produktów, które są związane z tymi, jakie kupuje, a po dodaniu których dostawa byłaby już bezpłatna.
2. Cross-selling
Polega na oferowaniu klientowi wybrania dodatkowych produktów czy usług w tym samym sklepie. Możesz zaproponować użytkownikowi rzeczy, które zamawiali inni klienci, którzy decydowali się na taki sam zakup. Kolejnym sposobem na osiągnięcie zamierzonych celów jest proponowanie dóbr komplementarnych, czyli takich, które się uzupełniają i najczęściej są kupowane razem. Np. osoba wkładająca do koszyka spodnie, może potrzebować do nich paska. Zamawiający wędkę, może też chcieć kupić przynętę, a ten, który zdecydował się na rower, być może szuka pompki.
3. Up-selling
W tym przypadku działania polegają na zaproponowaniu klientowi droższego produktu niż ten, którym jest zainteresowany. Jeśli sprzedajesz laptopy, to zaoferuj internaucie zwiększenie ilości pamięci RAM. W przypadku gdy klient chce zamówić karmę dla psa, to zasugeruj mu większe opakowanie, które w przeliczeniu na kilogramy będzie go kosztować mniej. Innym sposobem jest wskazanie lepszego urządzenia wielofunkcyjnego do biura. Może to mieć formę porównania produktów, w którym widać, jakie korzyści odniesie klient, jeśli wybierze droższy sprzęt.
Czytaj: Cross-selling, up-selling – co wybrać?
4. Social Proof
Czyli społeczny dowód słuszności. Warto, żeby internauta miał możliwość sprawdzenia opinii o produkcie. Jeśli będą one pozytywne, to może go to skutecznie zachęcić do zakupu. Efekty mogą przynosić również komunikaty, takie jak: „Ten produkt kupiło dzisiaj 8 osób”, „Ten hotel zarezerwowało dzisiaj 3 klientów” lub „Ktoś z Warszawy właśnie kupił ten stół bilardowy”.
5. Kolejny produkt o X procent taniej
To promocja często prowadzona przez sklepy ze sprzętem RTV/AGD. Za pierwszą rzecz klient płaci cenę podstawą, a im więcej urządzeń kupi, tym wyższy rabat otrzyma na najtańszy produkt. W poniższym przypadku piąty sprzęt kupujący dostanie za darmo. Jeśli klient zamierzał kupić urządzenia na różnych stronach, to dzięki tej promocji może się zdecydować na jedno zamówienie – w Twoim sklepie.
6. Dodatkowe możliwości finansowania
Klient może początkowo zakładać, że stać go na dany produkt, ale po namyśle może dojść do wniosku, że jednak obecnie nie podoła finansowo temu zakupowi i odłoży go na przyszłość. Pozostawi w koszyku tylko te produkty, na które go stać. Jeśli jednak dasz mu możliwość zakupu na raty, to być może zdecyduje się na realizację zamówienia. Zerknij na poniższy przykład – sklep oferuje opcję rozłożenia zapłaty nawet na 36 rat 0 proc. i w dodatku do maja 2021 roku nie trzeba jeszcze rozpoczynać spłaty kredytu. Takie warunki mogą spełnić oczekiwania internauty.
7. Produkt gratis
Możesz zaoferować w swoim sklepie internetowym gratisy, ale w przypadku zakupu droższych rzeczy z asortymentu. Może być tak, że klient, który zauważy, że do danego produktu może otrzymać jakiś gratis, zdecyduje, że będzie to w jego przypadku bardziej opłacalne.
8. Rabat obowiązujący kilka godzin
Dzięki temu klient może zdecydować się na rzecz, o której w ogóle nie myślał, kiedy zaczął przeglądać ofertę sklepu. Jednak odliczanie do zakończenia promocji, niska cena i zachęcający opis produktu mogą zainteresować go propozycją.
9. Social shopping
Czyli wspólny koszyk. Ten efektowny sposób polega na tym, że robiący zakupy możesz zaprosić do tego inne osoby, przesyłając im odpowiedni link. Wówczas wszystkie wybrane przez klientów produkty trafią do jednego koszyka. Tylko co to daje? Załóżmy, że w danym sklepie darmowa dostawa jest dostępna np. od 199 zł. Robiąc zakupy wspólnie, można wydając mniej, uniknąć kosztu przesyłki.
Zwiększ wartość koszyka w sklepie internetowym!
Zanim internauta ostatecznie zdecyduje się na zakup danych produktów, najczęściej doda je do koszyka. To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż może on dalej przeglądać sklep, a jednocześnie umieszczać w koszyku kolejne rzeczy, które chce zamówić. W tym wpisie omówiliśmy najciekawsze naszym zdaniem sposoby na zwiększenie wartości koszyka w sklepie. Znasz inne działania, które mogą przynieść efekty? Koniecznie podziel się nimi w komentarzu!
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
4. Social Proof