Pozyskiwanie linków – tego nie rób!

Pozyskiwanie linków – tego nie rób!

Linkowanie w dalszym ciągu stanowi nieodłączny element SEO i należy do czynników rankingowych, które mają duży wpływ na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że każdy odnośnik ze strony WWW pozytywnie wpłynie na pozycję Twojej witryny. Możesz popełnić szereg błędów, które spowodują, że mimo wykorzystania dużego budżetu nie osiągniesz efektów. Czego nie powinieneś robić w ramach link buildingu?

Ostatnio na naszym blogu: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Błędy w pozyskiwaniu linków

Z roku na rok realizowanie skutecznej strategii link buildingu jest coraz trudniejsze. Należy zwracać uwagę na jeszcze więcej kwestii – od dawna nie liczy się już liczba odnośników, a przede wszystkim ich jakość. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w linkowaniu można popełnić masę błędów, dlatego przygotowaliśmy raport, w którym przeanalizowaliśmy 50 wybranych stron internetowych (które zgłosiły się do nas po darmową wycenę) pod kątem ich linkowania.

W raporcie Najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku znajdziesz informacje o najczęściej popełnianych w procesie off-site błędach i sposobach na ich rozwiązanie. W tym artykule skupimy się na kilku złych praktykach – ze wszystkimi możesz zapoznać się w pełnej wersji naszego raportu.

Linkowanie ze stron, które mają słabą reputację w Google

Jak już wyżej zaznaczyliśmy, w link buildingu liczy się przede wszystkim jakość odnośników, które zdobędziesz. Tylko skąd masz wiedzieć, że warto pozyskać link na danej stronie? Z pomocą przychodzą Ci narzędzia. Przyjmij zasadę, że link, który zdobywasz powinien pochodzić ze strony, która ma lepsze parametry niż Twoja. Możesz zwrócić uwagę na takie kwestie jak:

  • Widoczność strony w Google – sprawdzisz to za pomocą np. Senuto lub Sems Zwróć uwagę na to, jak wygląda wykres tej widoczności. Jeśli w pewnym momencie zdecydowanie zmalała, to może to oznaczać, że straciła ona reputację w Google.
  • Wskaźniki TF w Majestic, DR i UR w Ahrefs oraz DA & PA w MOZ.

Jak poradzić sobie ze słabej jakości odnośnikami? W miarę możliwość wyeliminuj odnośniki z witryn, które mają bardzo słabe parametry lub są zaspamowane (do odnalezienia takich linków możesz wykorzystać np. Ahrefs). Jeśli nie jest możliwe usunięcie tego linka, to w ostateczności skorzystaj z Webmaster Disavow Tool, czyli narzędzia od Google, które służy do zrzekania się odnośników.

Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?

błędy w linkowaniu a wykorzystanie ahrefs

Zła proporcja linków dofollow do nofollow

Kod HTML linka może być rozszerzony o dodatkowe atrybuty – jednym z nich jest rel=”nofollow”. Link z takich atrybutem teoretycznie nie przekazuje mocy SEO, tzn. zdobycie takiego odnośnika nie wpłynie na poprawę widoczności Twojej strony w Google. Inaczej wygląda to w przypadku linków, które nazywane są potocznie dofollow. Te przekazują moc i o ile zostały umieszczone w witrynach, które mają dobrą reputację w Google, to mogą się przekładać na lepszą pozycję strony, do której prowadzą. Czy to oznacza, że powinieneś zdobywać wyłącznie odnośniki dofollow? Niekoniecznie.

Jeśli sprawdzisz w Ahrefs kilkadziesiąt przypadkowych domen, które mają dobrą widoczność w Google, to prawdopodobnie nie znajdziesz takiej, która ma 100 proc. odnośników dofollow – i nie jest to nic złego.

Pamiętaj, że w link buildingu ważne jest zachowanie jak największej naturalności profilu linkowego. Dlatego też powinieneś dbać o jego zróżnicowanie i pozyskiwać zarówno odnośniki z atrybutem dofollow (np. z artykułów płatnych), jak i nofollow (np. z mediów społecznościowych).

Powinieneś zdobyć odnośniki nofollow, tak, żeby proporcja między nimi wynosiła około 50 proc. Pamiętaj, że naturalnie zdobywane linki nofollow na pewno nie spowodują spadku pozycji. Najłatwiejszym i darmowym sposobem na ich pozyskanie jest komentowanie artykułów na blogach – w 99 proc. przypadków umożliwiają one zdobycie takiego odnośnika.

błędy w pozyskiwaniu linków a proporcja dofollow nofollow

Spadek Domain Rating

Wskaźnik DR (Domain Rating) sygnalizuje, jak profil linkowy Twojej strony został oceniony przez Ahrefs. Jeśli wskaźnik ten się obniżył, warto przeanalizować, co się do tego przyczyniło. Oto, co rzutuje na DR strony:

  • DR domen linkujących do Twojej witryny – wystarczy, żeby wskaźnik ten obniżył się dla kilku, kilkunastu czy większej liczby serwisów, na których masz link.
  • Liczba stron, które linkują do Twojego serwisu.
  • Liczba stron, do której linkuje dana domena – na pewnym etapie na stronie mogły znajdować się 3 odnośniki dofollow, a po czasie pojawiło się ich 30. Zatem jednocześnie zmniejszyła się moc przekazywana Twojej witrynie.
  • Zmiana rozkładu wartości liczbowych – Ahrefs mogło przeprowadzić aktualizację, w wyniku której zmodyfikowane zostały zasady naliczania DR, tak jak było np. na początku 2018 roku.

Jak możesz naprawić ten błąd? Najpierw powinieneś znaleźć jego przyczynę. Możliwe, że usunąłeś jakąś podstronę i tym sposobem linki prowadzące do witryny, która zwraca błąd 404 nie są zliczane. Na obniżenie DR może wpłynąć również zdobycie wielu linków ze stron, które mają ten wskaźnik na niskim poziomie. Jeśli chcesz poprawić sytuację, to spróbuj pozbyć się linków z witryn słabej jakości, a zdobądź je w serwisach z wysokim DR.

Zwiększ ruch dzięki link buildingowi z Delante

Gwałtowny przyrost lub spadek liczby linków

Profil linkowy powinien być budowany stopniowo. W ciągu jednego dnia nie możesz zdobyć tysięcy odnośników. Załóżmy, że dopiero założyłeś stronę i mimo że Twoja domena nie ma żadnej historii,  zaczynają do niej kierować setki odnośników. Google może uznać taki wzrost za nienaturalny. Liczba linków powinna rosnąć wraz z rozwojem strony – zwiększającą się liczbą podstron i dodatkowymi treściami. Historię przyrostu możesz sprawdzić np. w Ahrefs czy Majestic SEO.

Jeśli Twoja domena będzie cieszyć się dobrą reputacją, to z czasem będziesz mógł sobie pozwolić na więcej niż w momencie, kiedy dopiero wystartowała.

Jak reagować na nagły spadek lub wzrost liczby linków? Przede wszystkim zastanów się, z czego to wynika. Nie musi to oznaczać czegoś złego. Mogłeś mieć np. link w bardzo dużym serwisie, a jeśli znajdował się on na każdej podstronie – np. w stopce czy w sidebarze – jego usunięcie mogło spowodować mocno zauważalną zmianę na wykresie, ale nie powinno wpłynąć na poważniejszy spadek widoczności.

gwałtowny przyrost linków

Łańcuchy przekierowań w linkach

Przekierowaniem wykorzystywanym wówczas, gdy chcemy przekazać moc danego linka jest 301. Jednak nawet za jego pomocą nie jest przekazywana cała ta moc, a według szacunków ok. 90 proc. W pewnych przypadkach zastosowanie 301 jest najlepszym rozwiązaniem, ale unikaj łańcucha przekierowań.

Załóżmy, że masz strony, które nazwiemy roboczo A, B, C i najważniejszą – D. Jeśli chcesz przekierować wszystkie na tę ostatnią, to zrób to bezpośrednio. Nie przekierowuj A na B, B na C, a C na D.

Przekierowania mają również znaczenie w przypadku odnośników prowadzących do strony. Jeśli zmienił się adres Twojej witryny i masz możliwość podmiany linka, który do niej prowadzi na bezpośredni, to zdecydowanie z tego skorzystaj. Dzięki temu do Twojej domeny trafi cała moc z tego odnośnika. Sugerowanie jest zmienianie odnośników, kiedy zaczniesz korzystać z szyfrowanego połączenia – od tego momentu adres strony będzie się zaczynać od https://, a nie od http://.

Linki zewnętrzne, w przypadku których występuje przekierowanie, znajdziesz, korzystając z Ahrefs. Natomiast wewnętrzne – za pomocą aplikacji Screaming Frog.

Powyżej opisaliśmy tylko 5 błędów w link buildingu, tymczasem w raporcie omówiliśmy ich szczegółowo aż 16! Na co jeszcze powinieneś uważać? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak nie należy linkować, to zapoznaj się z pełną wersją naszego opracowania: Błędy link buildingu – raport 2021.

FAQ

Najpopularniejsze i jednocześnie polecane są wspomniane Ahrefs i Majestic, ale ich wadą są wysokie ceny. Możesz z nich korzystać za darmo, ale tylko w bardzo ograniczonym zakresie.

Jeśli chcesz sprawdzić wyłącznie backlinki Twojej strony, to skorzystaj z Google Search Console. Możesz też przetestować Backlink Watch, Rank Signals, SEO SpyGlass czy też openlinkprofiler.org. Dlaczego warto korzystać z wielu narzędzi? Dlatego, że nie istnieje takie, które pokaże Ci wszystkie odnośniki prowadzące do Twojej strony. Z tego powodu warto analizować dane z różnych systemów.

Niekoniecznie. Jeśli masz możliwość zdobycia odnośnika na cenionym, popularnym serwisie, to nie masz się nad czym zastanawiać. Oczywiście w każdym przypadku warto sprawdzić dla pewności wskaźniki strony w popularnych narzędziach, a w tym jej widoczność. Analiza może Cię uchronić przed nieefektywną inwestycją. Jeśli jednak masz możliwość zdobycia linka na portalach typu Onet.pl, to nie musisz ich poddawać żadnej weryfikacji 😉

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej