.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zdobyć stałego klienta w e-commerce?

6min.

Komentarze:1

Jak zdobyć stałego klienta w e-commerce?d-tags
06 lutego 2020
Proces pozyskiwania nowych klientów jest niezwykle ważnym elementem w branży e-commerce, to fakt. Niemniej jednak, nie można zapomnieć o tym, jak istotne jest posiadanie stałych i lojalnych odbiorców. Jak zdobyć ich zaufanie? Co więcej, jak utrzymać takie relacje? O tym w dzisiejszym wpisie.

6min.

Komentarze:1

Zanim jednak przejdę do konkretnych wskazówek, wyjaśnijmy sobie krótko, dlaczego tak właściwie powinniśmy zawalczyć o stałych klientów.

Powracający klient - dlaczego powinno nam zależeć?

Pierwsze, i najważniejsze, stałego klienta jest nam najzwyczajniej łatwiej namówić do zakupu niż użytkownika, który nie miał jeszcze do czynienia z naszą marką. Pomyślmy... Jeżeli jest ktoś, kto zamówił już u nas produkt i jest z niego zadowolony, to dlaczego nie miałby skorzystać z naszych usług ponownie? Nie od dziś wiadomo, że najbardziej cenimy sobie to co znamy. Co więcej, stali klienci często kupują komplementarnie. Wyobraź sobie taką sytuację. Pani X zamawia w Twoim sklepie spódnicę, która okazuje się spełniać wszystkie jej oczekiwania. Pięknie wygląda, jest porządnie wykonana i chwalą ją wszystkie inne Panie - i wszyscy inni Panowie ;-) Jeżeli mamy w ofercie koszulę do kompletu, to co stoi na przeszkodzie aby i ona trafiła w gusta Pani X? A jeżeli pasują do niej też buty z naszej oferty to…  mamy to! Stali klienci są także bardziej skłonni do tego by śledzić i czytać tworzone przez Ciebie treści (czy to w formie bloga czy newslettera) i wchodzić w interakcje na Twoich social mediach. No i kolejna sprawa, choć nie mniej ważna, zadowolony klient poleca nas i nasz sklep. W tym przypadku dobry PR to klucz do sukcesu - chyba nie muszę dodawać nic więcej.

Jak zdobyć i utrzymać relację ze stałym klientem?

Poznaj swojego klienta

Przede wszystkim, zanim jeszcze rozpoczniesz działania, które pomogą Ci zbudować trwałe relacje z klientem, musisz go dobrze poznać. Kim jest mój klient? Zrób odpowiedni research grupy docelowej i rynku - sprawdź czego potrzebuje Twój klient, co z tego znajdzie u Ciebie, a po co będzie musiał skierować się do konkurencji. Zdecyduj, do jakiej grupy chcesz trafić i w jaki sposób dopasujesz komunikaty, które do niej trafią i sprawią, że poczuje się u Ciebie jak w domu.
Pomocna może okazać się persona, czyli wyobrażony przez Ciebie przedstawiciel pożądanej grupy docelowej - jest niczym klient idealny, który odzwierciedla Twoich potencjalnych odbiorców. Persony tworzymy na podstawie konkretnych danych o klientach, takich jak wiek, potrzeby czy decyzje zakupowe.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o personie, to nasza Ola świetnie przedstawiła ten temat w ostatnim wpisie na blogu: Persona w Marketingu i SEO.

Zwróć uwagę na opisy produktów

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, jak ważne dla SEO są opisy produktów. Jakie znaczenie mają one dla klientów? Równie duże. W tym przypadku warto pamiętać o trzech podstawowych rzeczach. Opisy produktów powinny przede wszystkim być:
  • unikalne,
  • wyczerpujące,
  • realistyczne.
Jeżeli zastanawiasz się, czy jakość tych opisów może przekładać się na Twoją sprzedaż, to więcej o tym piszemy we wpisie o unikalności opisów produktów na stronie. Teraz jednak skupmy się na pozostałych dwóch cechach. Pamiętaj o tym, że opisy Twoich produktów muszą być wiarygodne, a jednocześnie przekonujące - musisz utwierdzić klienta w tym, że to właśnie Twój produkt jest najlepszy i że znalazł u Ciebie to, czego szukał. Szczegółowo opisz zalety i wyróżnij najważniejsze informacje. Niech Twoje opisy nie pozostawiają wątpliwości - Twój klient nie może czuć się tak, jakby kupował kota w worku. [caption id="attachment_21123" align="aligncenter" width="607"]Stały klient w ecommerce - opis produktu Przykład dobrego opisu produktu na stronie sklepu Kazar.[/caption] Uwaga! Nie przekłamuj rzeczywistości. Jeżeli wprowadzisz klienta w błąd to możesz mieć pewność, że więcej do Ciebie nie wróci. Zwróć jednak uwagę na to, że nawet najlepszy opis nie zadziała w 100% tak dobrze, jak ten, któremu towarzyszą zdjęcia produktu. Dlatego budując swoją ofertę, nie zapominaj o tym, co przyciąga nasze oko. Poniżej zamieszczam więc zdjęcia butów opisanych powyżej. +10 do atrakcyjności, prawda? ;-) Stały klient w ecommerce - zdjęcie produktu
Jaki z tego wniosek? Przykuj uwagę atrakcyjnym (ale nie przekłamującym rzeczywistość) zdjęciem, a zatrzymaj ją dobrym opisem.

Zdjęcia produktów - stały klient w ecommercePamiętaj o UX

Zatroszcz się o UX, czyli o doświadczenie użytkownika - najlepiej pozytywne doświadczenie. Postaraj się, by klienci, którzy robią zakupy na platformie Twojego e-sklepu, mogli cieszyć się dobrym doświadczeniem zarówno przed, w trakcie, jak i po dokonaniu transakcji. Zadbaj o wizualne aspekty witryny, zaproponuj potencjalnym klientom przejrzysty i intuicyjny interfejs. Zaplanuj swoją stronę od A do Z, tak by korzystanie z niej było czystą przyjemnością, a nie karą. Jeżeli obsługa platformy Twojego e-sklepu będzie uciążliwa, to szanse na powrót niezadowolonego użytkownika mogą okazać się nikłe. Więcej na temat UX w sklepie internetowym piszemy w naszym ebooku.

Stwórz spójny i pozytywny wizerunek marki

Jako marka bądź autentyczny, a jednocześnie atrakcyjny. Pracuj nad swoim wizerunkiem, tak by klienci wiedzieli, że mogą polegać na Tobie i Twoim i asortymencie. Na każdym polu interakcji z konsumentem twórz spójne, rozpoznawalne komunikaty i wywołuj dobre skojarzenia. Praktyk na to jest naprawdę wiele. W zależności od rodzaju prowadzonego przez Ciebie biznesu, jest wiele aktywności, które mogą pomóc Ci w zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki. Mogą to być tak drobne rzeczy jak wysłanie personalizowanego maila z życzeniami urodzinowymi bądź dodanie drobnego upominku czy próbki produktu do zamówienia. Jeżeli mowa już o zamówieniach, to i one są ważnym elementem wpływającym na postrzeganie danego e-sklepu i - i nie mówię tu o samym procesie zakupowym. Sposób, w jaki zapakujesz zamówienie, również wpływa na całościowy odbiór marki. Nie masz pomysłu na to, jak to robić? Na Twoje szczęście internet wręcz tonie w inspiracjach. Estetyczne pudełko, kolorowy papier, brandowy motyw, naklejki z logo, personalizowany liścik czy firmowe słodycze… Pomyśl, co wyróżni się na tle innych i sprawi, że w momencie, w którym kurier wręczy Twoją paczkę klientowi, to klient będzie wiedział, że zamówienie jest właśnie od Ciebie. Kolejna rzecz, nad którą warto pomyśleć, to storytelling - opowiedz o sobie, daj odbiorcom szansę na to, by i oni mogli poznać Cię bliżej. Niech wiedzą, że za Twoją marką stoją prawdziwi ludzie. Co więcej, są to ludzie z pasją i doświadczeniem, którym za cel przyświeca przede wszystkim zadowolenie klienta. Stały klient w ecommerce - storytelling No i ostatnie, choć nie mniej ważne, zadbaj o swój wizerunek w sieci. Stały klient w ecommerce - social media Od odpowiedzi na komentarze na fanpage’u, po tworzenie atrakcyjnego feedu na Instagramie - pamiętaj, że tego typu aktywności online również są wizytówką Twojej marki. Stały klient w ecommerce - odpowiedzi i komentarze

Nie zapominaj o contencie

I bynajmniej nie chodzi mi jedynie o opisy produktów Twojego e-sklepu. W przypadku e-commerce warto postanowić na dodatkowe aktywności contentowe na stronie takie jak blog czy newsletter. W kwestii bloga, możesz zamieszczać na nim treści dotyczące twojej działalności, ale także branży, w której się obracasz. Doradzaj, tłumacz i buduj wizerunek eksperta. Stały klient w ecommerce - blog Jeżeli treści, które tworzysz, będą ciekawe i sprawią, że użytkownicy będą wracać po więcej, to pamiętaj, że droga z bloga do kategorii produktów jest już naprawdę krótka. Przeczytaj: Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują? Newsletter natomiast pozwala Ci pozostać w stałym kontakcie z klientem. Dzięki newsletterowi możesz informować odbiorców o najciekawszych wpisach na blogu, wyjątkowych rabatach dla klubowiczów, obniżkach sezonowych czy najnowszych kolekcjach - opcji jest naprawdę wiele. Więcej na temat tego, jak pisać dobre newslettery znajdziesz we wcześniejszym wpisie na naszym blogu.

Pomyśl o ofertach specjalnych

Warto zastanowić się też nad ofertami specjalnymi dla stałych klientów. Wyżej wspomniałam o gratisowych upominkach do zamówień, ale wariantów w tym przypadku jest naprawdę dużo, dużo więcej. Jeśli dopiero walczysz o relacje z klientem, nowemu użytkownikowi możesz zaproponować kod rabatowy na pierwsze czy drugie zakupy. Stałym klientom natomiast możesz wysłać powiadomienia o możliwości wykorzystania takiego rabatu, ograniczonego czasowo, na zakupy w Twoim sklepie. Możesz też zdecydować się na wcześniejsze poinformowanie o nadchodzących obniżkach cenowych bądź wyodrębnienie produktów w promocyjnej cenie, jedynie dla specjalnych klientów. Kombinuj!

A może programy lojalnościowe?

Dobrą opcją mogą okazać się też programy lojalnościowe, np. w postaci punktów, przyznawanych za każdą dokonaną transakcję w Twoim e-sklepie. Takie zabiegi nie tylko wpływają pozytywnie na relacje z klientem, ale też świetnie wspomagają procesy sprzedażowo-marketingowe. Potrzebujesz przykładu? Oto i on. Kto nie słyszał o świeżakach z Biedronki niech pierwszy rzuci kamieniem! ;-) Cała Polska zbierająca naklejki za zakupy, które następnie wymieniane są na maskotki. Działa? Działa! Stały klient w ecommerce - programy lojalnościowe Oczywiście każdy program lojalnościowy musi być dopasowany do charakteru Twojej działalności i odbiorców - prościej mówiąc, zaangażowanie w programy tego typu musi się najzwyczajniej opłacać. Takie oferty bez wątpienia motywują i mobilizują do zakupu, a dzieje się tak tym bardziej, jeśli klienci wiedzą, że mają o co powalczyć.

Zadbaj o sprawną obsługę

Czyli coś bez czego nie mamy szans na trwałe relacje z klientem. W tym przypadku warto pamiętać o kilku rzeczach, od prostej i intuicyjnej drogi zakupu zaczynając, na bezproblemowej dostawie kończąc. Jeżeli chodzi o drogę prowadzącą do finalizacji transakcji, powinieneś umożliwić klientowi szeroki wybór sposobów płatności czy dostawy. Ważne jest też to byś był transparentny w kwestii czasu realizacji zamówienia - zadbaj o cały proces zakupowy, od samego wejścia na stronę po otrzymanie zamówienia przez klienta. W e-commerce bardzo istotny jest też sam kontakt z klientem. kontakt - stały klient w e-commerce Klient musi wiedzieć, że w przypadku jakiegokolwiek problemu, po drugiej stronie jest ktoś, kto może mu pomóc czy doradzić. Stały klient w ecommerce - formularz kontaktowy Zakładka “kontakt” to must have na Twojej liście, ale dla komfortu użytkownika warto pomyśleć też o opcjach takich jak chat czy zakładka FAQ. Stały klient w ecommerce - FAQ To już wszystkie rady, jakie dla Ciebie przygotowałam - oczywiście, nie musisz wykorzystywać i łączyć ich wszystkich na raz. Testuj, sprawdzaj - ważne jest, byś dokładnie przemyślał sprawę i świadomie wybrał z tego coś dla siebie ;-) Powodzenia!
Autor
Ola Gajoch SEO Delante
Autor
Ola Gajoch

SEO Coordinator

At Delante since July 2019, she began her Delante adventure in marketing. Since November 2021, she has been joining the ranks of the SEO department as its Coordinator. Privately, she is a graduate of Media Management at Jagiellonian University and a student of Product Management at the University of Economics. She enjoys Asian cuisine, dancing high heels and rejuvenating dating shows on Netflix.

Autor
Ola Gajoch SEO Delante
Autor
Ola Gajoch

SEO Coordinator

At Delante since July 2019, she began her Delante adventure in marketing. Since November 2021, she has been joining the ranks of the SEO department as its Coordinator. Privately, she is a graduate of Media Management at Jagiellonian University and a student of Product Management at the University of Economics. She enjoys Asian cuisine, dancing high heels and rejuvenating dating shows on Netflix.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022