Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.
Jeśli chcesz, by internauci zainteresowali się Twoją ofertą, to powinieneś postawić na działania marketingowe, które najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojego biznesu. W sieci możesz korzystać m.in. z reklamy graficznej, wyskakujących okienek, e-mail marketingu, artykułów sponsorowanych i wielu innych metod pozyskania odbiorców. Jedną z nich jest również SEO.
SEO (Search Engine Optimization) to działania, których celem jest zwiększenie widoczności w wynikach organicznych Google na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes, a co za tym idzie - zwiększenie ruchu na stronie. Owe wyniki nazywane są również bezpłatnymi i naturalnymi.
Wpisz w Google np. zapytanie: „jak wybrać pralkę”. Wtedy na samej górze zobaczysz rezultaty sponsorowane, a poniżej – organiczne. Celem SEO jest to, aby Twoja strona znalazła się na jak najwyższych pozycjach organicznych na zapytania, które wpisują internauci poszukujący takiej oferty jak Twoja.
Dlaczego warto wziąć pod uwagę inwestycję w SEO? Po pierwsze wyszukiwarka Google, według gs.statcounter.com, ma ponad 95 proc. udziału w rynku w Polsce. To oznacza, że prawie każdy, kto szuka czegoś w sieci, korzysta właśnie z tej wyszukiwarki.
Jeśli uwzględnisz w tym to, że według danych pbi.org.pl liczba internautów w Polsce w kwietniu 2021 roku wynosiła ponad 29 mln, to oznacza, że przeszło 25 mln użytkowników sieci korzysta z Google. Zatem teoretycznie ta wyszukiwarka daje możliwość dotarcia do tak dużej liczby odbiorców, przy czym oczywiście potencjalny ruch na Twojej stronie zależy od działalności, którą prowadzisz.
Załóżmy, że oferujesz wynajem samochodów w Warszawie. Zerknij poniżej, ilu internautów średnio wyszukuje miesięcznie frazy związane z Twoim biznesem, a to tylko wybrane słowa kluczowe. Teraz wyobraź sobie, że tylko niewielka część z nich staje się Twoimi klientami. Jeśli nie prowadzisz kampanii SEO, to jednocześnie ograniczasz możliwość dotarcia do nich.
Jakie są najważniejsze zalety SEO? Na pewno zaliczamy do nich:
wzrost widoczności witryny w wyszukiwarce,
zwiększenie ruchu organicznego na stronie,
dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów,
zwiększenie przychodu,
wysoki zwrot z inwestycji, który rośnie z czasem prowadzenia działań,
większą rozpoznawalność marki,
długotrwałe efekty,
zwiększenie efektywności reklam płatnych (zoptymalizowane strony osiągają lepsze wyniki jakości).
Zerknij na to, jakie były najpopularniejsze źródła ruchu w przypadku sklepów internetowych Shoper w 2019 roku:
Jak widzisz, na pierwszym miejscu, z wynikiem blisko 35 proc., znajduje się ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Zerknij jeszcze na to, jak polskie firmy wykorzystują swój budżet na działania marketingowe online. Z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że udział środków przeznaczonych na SEO przekracza 20 proc. i zajmuje drugą pozycję.
Te argumenty to dla Ciebie zbyt mało? Sprawdź zatem: 21 zalet SEO. Co się stanie jeśli zaczniesz się pozycjonować?
Być może masz obawy przed zainwestowaniem w SEO? W sieci możesz się spotkać z wieloma mitami na jego temat, takimi jak m.in.:
SEO nie sprzedaje – zapoznaj się z wnioskami płynącymi z analiz przeprowadzonych przez Hubspot.com. Na poniższym wykresie widzisz, jak ruch organiczny z wyszukiwarki przekłada się na leady w B2B, B2C, jak i B2B2C w porównaniu do innych działań marketingowych.
Twoja strona może być usunięta z Google za SEO – wyszukiwarka może wyindeksować serwis tylko w skrajnych przypadkach, za łamanie wytycznych czy też ze względów prawnych. Natomiast SEO to działania, których celem jest dostosowanie Twojej witryny do wymagań wyszukiwarki. Google wręcz zachęca do korzystania z usług SEOwców, czego dowód widnieje niżej – to jedna z rekomendacji Google, które znajdziesz w informacjach przygotowanych przez jej specjalistów.
Zastanawiasz się, kiedy przychodzi dobry moment na to, aby znaleźć firmę SEO, która będzie budować widoczność Twojej strony w sieci? Sprawdź, kiedy zacząć współpracę z agencją SEO.
Gdy stoisz przed wyborem domeny
To już jest dobry moment na rozpoczęcie współpracy z agencją SEO. Dlaczego?
Gdyż domenę warto zweryfikować przed rejestracją – źle dobrana, może stanowić później barierę w kampanii, a także ogólnie działać na Twoją niekorzyść. Historię danej domeny należy sprawdzić w przeróżnych narzędziach. Jednym z nich jest archive.org/web/, z którego dowiesz się, co się znajdowało na danej stronie wcześniej – być może prowadzona tam była jakaś nielegalna działalność i już ze względu na to warto zrezygnować z domeny?
Kolejnym narzędziem, za pomocą którego można zdobyć informacje na temat przeszłości adresu jest np. Senuto. Używając go, upewnisz się, czy nie nastąpił jakiś drastyczny spadek widoczności strony, co może sugerować, że witryna została ukarana przez Google.
Możesz skorzystać też z Ahrefs – w tym przypadku analiza jest już bardziej złożona, gdyż możesz ocenić, czy ewentualne linki, które prowadzą do strony będą działać na Twoją korzyść czy na niekorzyść. Może być tak, że reputacja domeny będzie tak zła, że uzyskanie w jej przypadku widoczności wymaga poniesienia bardzo dużych wydatków i długiego okresu oczekiwania na rezultaty.
Gdy budujesz swoją stronę
W takim momencie warto bliżej zainteresować się tym, jakie wymagania powinna spełniać witryna, aby mogła uzyskać jak najlepszą widoczność w Google. W zależności od tego, na jakiego wykonawcę strony trafisz, efekt może być różny.
Zdarza się, że serwisy powstają na bazie rozwiązań, które są niezoptymalizowane pod wytyczne wyszukiwarki, nawet w podstawowym zakresie. Późniejsza przebudowa strony czy też zmiana systemu CMS to dodatkowe koszty i stracony czas. Natomiast optymalizacja jest niezbędnym elementem w SEO – może ona przebiegać stosunkowo łatwo, ale równie dobrze – bardzo opornie.
Dzięki temu, że będziesz współpracować z agencją SEO już na etapie powstawania strony nie dojdzie do tego, że zaakceptujesz witrynę, która nie spełnia wymagań Google. Wsparcie na tym etapie umożliwi zadbanie o pewne elementy, dzięki którym witryna będzie się lepiej pozycjonować w przyszłości.
Gdy masz stronę, która nie generuje ruchu
Nie po to zakładałeś serwis, aby nie przynosił on korzyści. Twoim celem jest pozyskiwanie klientów, a do tego potrzebujesz działań marketingowych. SEO należy do takich form reklamy, które cechują się wysokim poziomem konwersji, ale osiągnięcie tego wymaga stworzenia odpowiedniej strony, która w ogóle może sprzedawać, a dalej – promocji.
Dzięki SEO witryna nie będzie tylko istnieć – zacznie być odwiedzana przez internautów, a wtedy będzie mogła być również źródłem klientów. Najpierw będzie rosnąć jej widoczność w Google, w kolejnym etapie zauważalny będzie wzrost ruchu organicznego, a w następnym – zwiększać się będzie liczba kupujących produkty czy usługi.
Gdy Twoje działania nie przynoszą efektów
Podejmujesz próby samodzielnego pozycjonowania? Korzystasz z przeróżnych porad, testujesz metody, na temat których znalazłeś informacje w sieci, ale nie przynosi to żadnych rezultatów? Miej na uwadze to, że wpływ na widoczność strony w Google ma około 200 czynników, a w przypadku niemal każdego wymagana jest wiedza dotycząca tego, jak ten czynnik zoptymalizować.
Kolejna ważna kwestia: algorytm wyszukiwarki Google jest nieustannie aktualizowany, dlatego działania, które rok temu dały znakomity efekt, niekoniecznie muszą sprawdzać się cały czas. Google wprowadzało już zmiany, które powodowały, że wyniki wyszukiwania niemal wywracały się do góry nogami – specjaliści SEO są na bieżąco z modyfikacjami i działają tak, aby zminimalizować ryzyko takiej sytuacji.
Pamiętaj również, że nie mając odpowiedniej wiedzy, możesz zainwestować w działania duże pieniądze, a w praktyce nie przyniesie to poprawy wyników strony. Zastanów się, czy nie lepiej będzie, jeśli zajmiesz się rozwijaniem biznesu, a kampanię SEO powierzysz specjalistom.
Gdy Twoja strona była dobrze widoczna w Google, ale już nie jest
Wielu właścicieli serwisów internetowych zastanawia się, jak to się mogło stać, że ich witryna miała bardzo dobre pozycje w wynikach wyszukiwania, ale nagle jej widoczność drastycznie zmalała. To, że jednego dnia serwis zdobywa klientów z sieci, wcale nie oznacza, że tak będzie również za jakiś czas.
Wspomniane już zmiany w algorytmie wyszukiwarki prowadzą do tego, że nagle inna jest też waga poszczególnych czynników. Takie modyfikacje czasami nie są zapowiadane, ale zdarza się też, że Google wspomina o nich już dużo wcześniej, tak jak w przypadku aktualizacji Core Web Vitals, do której witryna powinna być odpowiednio przygotowana, aby nie utraciła widoczności. Agencje SEO są nie bieżąco z wymogami Google i wprowadzają na stronach klientów niezbędne modyfikacje, tak, aby w dalszym ciągu spełniały one oczekiwania wyszukiwarki.
Widoczność Twojej strony może się zdecydowanie zmniejszyć z wielu powodów – specjaliści SEO są w stanie szybko znaleźć przyczyny i wprowadzić niezbędne wdrożenia. Jeśli nie jesteś w tej dziedzinie ekspertem, to możesz mieć problem z takimi ustaleniami, a tym bardziej z wywnioskowaniem, w czym tkwi problem.
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO? Tak naprawdę każdy moment jest dobry, aby powalczyć o lepsze pozycje i większy ruch na stronie. SEO wymaga czasu - wyniki nie pojawią się od razu. Im szybciej rozpoczniesz współpracę z agencją SEO, tym lepiej. Idealnie będzie, jeśli skorzystasz z konsultacji, zanim powstanie Twoja strona, jeszcze przed etapem wyboru domeny.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
FAQ
Zainwestowałem w niskiej jakości linki – czy moja strona może być jeszcze dobrze widoczna w Google?
Odnośniki prowadzące do witryny mają wpływ na jej widoczność w Google. W sieci możesz trafić na oferty, które na pozór są atrakcyjne – setki linków za niewielką kwotę. Takie odnośniki nie spowodują jednak, że witryna zdobędzie wysokie pozycje, gdyż znaczenie ma jakość linków, a nie ich ilość. Jeśli zainwestowałeś w złej jakości odnośniki, z domen o niskich parametrach, to prawdopodobnie spowodują one, że uzyskanie oczekiwanej widoczności będzie trudne, a nawet pogorszy sytuację danej domeny.
Jeśli nie masz wiedzy na temat link buildingu, to lepiej nie podejmuj takich działań samodzielnie. Często lepszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się do specjalistów.
Po jakim czasie agencja zdobędzie wysokie pozycje na kluczowe frazy dla danego serwisu?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Czas oczekiwania zależy od konkurencji, branży, stanu Twojej strony i nie tylko. W praktyce każdy przypadek jest inny, dlatego dopiero po analizie danej strony, jesteśmy w stanie ocenić, kiedy możliwe będzie uzyskanie widoczności na kluczowe frazy. W pewnych przypadkach możliwe to będzie już po kilku tygodniach, a w innych – po kilku miesiącach.