Co to jest Viral Marketing?
Viralem może stać się zarówno slogan, reklama telewizyjna, filmik w internecie, jak i mem. Atrakcyjna forma, chwytliwe hasło, czy oddziałująca na emocje problematyka często zapada w pamięć, rodzi dyskusję lub chęć podzielenia się danym materiałem z innymi. Dana treść przekazywana jest więc dalej od jednego użytkownika do drugiego, osiągając nierzadko naprawdę imponujące zasięgi. Nazwa “marketing wirusowy” (viral marketing) idealnie obrazuje zatem, na czym polega ten rodzaj reklamy.Dlaczego warto stosować marketing viralowy?
Reklamę wirusową wykorzystywać można do osiągania różnych celów. Świetnie sprawdza się jako element kreowania wizerunku, wpływa na świadomość marki, ale także z powodzeniem stosuje się go choćby w e-commerce i celach sprzedażowych. Dlaczego warto sięgnąć po ten szczególny rodzaj marketingu? Dobry viral w internecie potrafi z zawrotną prędkością być przekazywany przez użytkowników dalej, generując często naprawdę olbrzymie zasięgi. Dzięki temu ma szansę trafić do bardzo dużej grupy odbiorców, zarówno obecnych, jak i kompletnie nie związanych dotychczas z marką. Jednocześnie ze względu na specyfikę formy przekazu, koszty takiej formy marketingu są wyjątkowo niskie. Zaangażowani odbiorcy sami i dobrowolnie dzielą się treścią reklamową, wykorzystując bez ograniczeń czasowych rozmaite kanały. Przekaz tego typu dociera więc również do potencjalnych klientów odpornych na tradycyjne formy reklamy. Jeśli viral jest udany i ma pozytywny wydźwięk, dodatkowo wpływa korzystnie na wizerunek marki i buduje zaufanie społeczności.Czy viral marketing może być szkodliwy?
Przy całej swojej skuteczności i ogromnym potencjale, viral marketing niesie też za sobą pewne zagrożenia. Elementy, które decydują o korzyściach płynących z reklamy wirusowej w niekorzystnych warunkach mogą bowiem obrócić się przeciwko nam. Swobodne rozpowszechnianie reklamy, tak pożądane w przypadku, gdy budzi ona zamierzone reakcje, potrafi przysporzyć mnóstwo kłopotów w momencie, gdy z jakiegoś względu jest nie spełnia jednak swojej roli. Brak możliwości kontroli treści, a także wpływu na opinie użytkowników w niektórych wypadkach może fatalnie odbić się na wizerunku marki. Co więcej, nie ma wówczas skutecznego sposobu na wycofanie kampanii, które za względu na swoją wirusowość niejako żyje własnym życiem. Sposobem na uniknięcie szkodliwego wpływu viral marketingu, jest przede wszystkim przemyślana reklama, stworzona w oparciu o dobrą znajomość swoich odbiorców i ich oczekiwań. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie viralu na mniejszej grupie odbiorców, co pozwoli zapobiec rozpowszechnianiu go na większą skalę w przypadku ewentualnych błędów.Jak stworzyć dobry viral?
Skoro reklama viralowa może zapewnić szerokie zasięgi, wpływać pozytywnie na wizerunek marki, a wszystko to przy nadzwyczaj niskich środkach dystrybucji, to w czym tkwi szkopuł? Otóż stworzenie dobrego viralu wcale nie jest zadaniem prostym. O tym jak tworzyć content, który się sprzedaje można mówić właściwie bez końca. Skuteczna reklama viralowa powinna być:- Charakterystyczna - zarówno w sieci, jak i poza nią z każdej strony jesteśmy bombardowani całym mnóstwem komunikatów i przekazów reklamowych. Funkcjonuje pojęcie “ślepoty banerowej”, oznaczającej odruchowe ignorowanie komunikatów, wyglądających jak reklamy. Dlatego dobry viral musi już na pierwszy rzut oka wyróżniać się, zwracać uwagę użytkownika.
- Unikalna - punkt ten bezpośrednio nawiązuje do poprzedniego. Marketing wirusowy ma szansę powodzenia jedynie wtedy, gdy z jakiegoś względu jest niepowtarzalny i zaskakujący dla odbiorcy.
- Dobrej jakości - w odróżnieniu od memów, czy treści, które viralem stają się przez przypadek, zaplanowana kampania musi się wyróżniać doskonałą jakością przekazywanych treści.
- Wypromowana - dobrze przeprowadzona akcja promocyjna jest nieocenioną pomocą w drodze do rozprzestrzenienia viralu. Ważne jednak, aby była ona naturalna i nienachalna. Dobrym przykładem jest sytuacja przedstawiona poniżej.
Zdjęcie opublikowane na twitterze przez Ellen DeGeneres, na którym znajdują się takie gwiazdy jak Meryl Streep, Brad Pitt, Kevin Spacey, Julia Roberts, Jennifer Lawrence czy Bradley Cooper z prędkością światła obiegło internet. W rzeczywistości nie był to jednak spontaniczny gest, a akcja w ramach wynoszącej 20 milionów dolarów kampanii promocyjnej telefonu Galaxy Note 3. Była to niezwykle skuteczna i kreatywna odpowiedź Samsunga na fakt, że podczas przerw reklamowych większość widzów odchodzi od telewizora. W efekcie marce udało się uzyskać najwięcej w historii portalu, ponad 3 miliony retweetów, czyli niemal dwukrotnie więcej niż poprzedniemu rekordziście. Zupełnie innym przykładem udanego viralu, który choć (najpewniej) nie był zaplanowanym działaniem, jednak zelektryzował internet i nie tylko, był przypadek Cacao DecoMorreno. Użytkownik jednej z zamkniętych grup na Facebooku opublikował niewinny żart, zwracając uwagę na podobieństwo opakowania popularnej marki kakao do okładki książki i pytając o inne tytuły tego autora. Zabawna koncepcja zyskała ogromną popularność w sieci, zarówno użytkownicy, fanpage, jak i inne firmy zaczęli prześcigać się w swoich pomysłach na wykorzystanie dowcipu. Jednym z przykładów jest umieszczenie “lektury” na serwisie lubimyczytac.pl, gdzie osiągnęła wyjątkowo wysokie noty i wyrazy uznania w komentarzach. Zaangażowanie użytkowników było tak duże, że w pewnym momencie serwery nie wytrzymały i na jakiś czas przestały działać. [caption id="attachment_42272" align="aligncenter" width="553"]If only Bradley's arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap
— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) March 3, 2014
Viral Marketing w e-commerce
Marketing wirusowy ze względu na swoją specyficzną formę wykorzystywany jest na rozmaite sposoby w wielu branżach i odpowiada zróżnicowanym celom. Chociaż bezpośrednio ciężko wykorzystać go w celu ostatecznego sukcesu marketingowego, znajduje zastosowanie również w dziedzinie e-commerce. Kampanie viralowe mogą wesprzeć budowanie pozycji marki (wzmacniając lojalność swoich klientów), a także dotarcie do całkowicie nowych grup odbiorców. Tworząc atrakcyjną treść, którą ludzie chcą się ze sobą dzielić, inicjujemy zaangażowanie danej społeczności, co może pomóc nie tylko w pozyskaniu potencjalnych klientów, ale i w zwiększeniu sprzedaży. Mając bowiem uwagę użytkownika, o wiele łatwiej jest zamienić go w Klienta naszego sklepu internetowego, o czym pisaliśmy tutaj: https://delante.pl/jak-przemienic-odbiorce-w-klienta-w-e-commerce/- Zbadaj jakie kwestie społeczne są istotne dla Twojej grupy odbiorców i stwórz kampanię, poruszającą tę problematykę.
- Organizuj cykliczne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Sprawdź również, która forma zachęty jest najbardziej skuteczna.
- Udostępnij powiązane treści. Unikaj ciągłej, monotonnej sprzedaży, a zamiast tego co jakiś czas przeplataj posty publikowaniem cytatów, akcentów humorystycznych itp.