Spis treści:
Dlaczego warto pozycjonować stronę w Google?
- Pozwala dotrzeć do nowych użytkowników
- Buduje wiarygodność
- Kreuje świadomość marki
- Jest mierzalne
- Wspiera inne kanały marketingowe
- Poprawia UX strony
- Jest tanie
- Przynosi długookresowe wyniki
- Pozwala lepiej poznać konkurencję
Czego nie załatwi pozycjonowanie?
Dlaczego warto pozycjonować stronę w Google?
Pozycjonowanie strony może przynieść wiele korzyści dla Twojego biznesu. Warto o nich wiedzieć i pamiętać podczas wyboru sposobu promocji firmy w Internecie. Przejdźmy więc do konkretów.
Do najważniejszych zalet SEO należy zaliczyć to, że pozycjonowanie:
1. Pozwala dotrzeć do nowych użytkowników
Odpowiednia strategia SEO pozwoli dotrzeć do tych ludzi, którzy nie wiedzą jeszcze, że możesz rozwiązać ich problem.
W przeciwieństwie do większości internetowych strategii marketingowych, SEO skierowane jest do odbiorców z ruchu organicznego. Oznacza to, że nie musisz płacić za reklamy po to, aby uzyskać widoczność i kliknięcia w wyszukiwarce, a do tego zwiększa szanse, że Twoją stronę wyświetli ktoś, kto do tej pory o Tobie nie słyszał, a szuka produktów lub usług, które oferujesz.
Odpowiednio przeprowadzone działania SEO przekładają się na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, zarówno dla najważniejszych dla biznesu fraz kluczowych, jak również tzw. fraz długiego ogona (long tail). Jeśli jeszcze nie wiesz, co to long tail, oto krótka definicja:
Frazy long tail są bardzo precyzyjne, składają się z kilku słów i w dokładny sposób określają potrzeby zdecydowanego użytkownika. Dzięki takim frazom klienci w szybki i prosty sposób znajdują w sieci dokładnie to, czego szukają. Dokładnie sprecyzowane zapytania, wyszukiwane przez świadomych użytkowników, którzy szukają konkretnych produktów czy usług, pozwalają na zwiększenie generować ruch i konwersje na stronie internetowej.
Pozycjonowanie wielu rozbudowanych i szczegółowych fraz (long taili) określa się mianem pozycjonowania szerokiego. Więcej o szerokim SEO przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu: Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?
Źródło: Screenshot z niezależnego narzędzia Semstorm, przedstawiający wzrost widoczności pozycjonowanej strony w wynikach wyszukiwania.
Wzrost odwiedzin na Twojej stronie internetowej bezpośrednio przekłada się na zwiększenie konwersji oraz ilości zapytań dotyczących oferowanych produktów lub usług.
A w jaki sposób możesz zwiększyć ten ruch organiczny, o którym mówiliśmy wyżej? Przez właściwą analizę fraz kluczowych i ich umieszczenie na stronie.
Dzięki prawidłowemu i precyzyjnemu doborowi słów kluczowych masz możliwość nie tylko poprawić swoją widoczności w Google, ale i trafić do dużej ilości potencjalnych klientów. Jest wiele narzędzi, które ułatwiają dobór odpowiednich dla Twojego biznesu słów kluczowych. Pomocne może okazać się na przykład Senuto, Google Trends, Übersuggest czy Planer słów kluczowych od Google. Warto zapoznać się z nimi bliżej, ponieważ mogą one znacznie ułatwić Ci cały proces SEO i optymalizacji strony pod właściwe frazy kluczowe. Więcej na ten temat piszemy w artykule: Słowa kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.
Potencjalnych klientów można podzielić na dwie grupy: jedna to świadomi konsumenci, czyli tacy, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają, a druga to użytkownicy z mniejszą wiedzą. SEO daje nam możliwość dotarcia do obu grup.
W tym miejscu warto wspomnieć o jednym, bardzo ważnym elemencie, nie tylko w samej strategii SEO, ale tak naprawdę w każdej strategii marketingowej – czy wiesz, kim jest Twoja persona? Przypomnijmy sobie krótko, co kryje się pod tym pojęciem.
Persona to swego rodzaju uosobienie Twojej grupy docelowej; to sylwetka, która reprezentuje Twojego potencjalnego odbiorcę.
Pewnie zastanawiasz, dlaczego teraz o tym mówię. Otóż to właśnie dzięki personie jesteś w stanie poznać swoich potencjalnych klientów, określić ich potrzeby i ustalić, które z nich jesteś w stanie zaspokoić. Persona pomoże Ci w zaplanowaniu odpowiednich działań i właściwym ich adresowaniu.
Pamiętaj: SEO wymaga, aby na stronie zamieszczać treści wysokiej jakości. Jeśli zachowasz ciągłość publikowanych treści, będą one wysokiej jakości i zoptymalizowane pod SEO, z czasem uzyskasz więcej ruchu organicznego. Ruch ten w końcu doprowadzi do zwiększenia konwersji, jeśli Twoja oferta będzie dopasowana do odbiorców.
2. Buduje wiarygodność
Wyobraźmy sobie sytuację, w której ktoś rzeczywiście zainteresował się Twoją stroną, ale nie zna marki i chce się o niej czegoś dowiedzieć, żeby upewnić się, że ulokuje pieniądze we właściwym miejscu. Co zrobi taki użytkownik? Będzie szukał informacji w Google. Mówiąc prosto – im większa Twoja precenzja w sieci, tym większa wiarygodność. A jak osiągnąć lepszą widoczność? Poprzez zwiększenie autorytetu strony.
Wszyscy wiemy, że budowanie zaufania i wiarygodności Twojej marki nie dzieje się z dnia na dzień. To samo dotyczy wyników z SEO, które przyczyniają się do budowania autorytetu Twojej strony internetowej w Twojej branży.
Celem idealnej strategii SEO powinno być uplasowanie się i utrzymanie się na czele SERPów poprzez zbudowanie solidnej technicznej podstawy strony internetowej, dbanie o doświadczenie użytkownika i dodawanie jakościowej treści. To doprowadzi do zwiększenia autorytetu, który przełoży się na zwiększenie zaufania użytkowników.
Musisz pamiętać, że istnieje wiele czynników wpływających na zbudowanie autorytetu strony. Należą do nich między innymi:
- Wysoka jakość pozyskiwanych linków
- Wysokie zaangażowanie użytkowników na Twojej stronie
- Wdrożenie danych schema
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych
- Wysokiej jakości treści
Ogromną zaletą odpowiedniej promocji w Internecie, jest wzrost zaufania użytkowników do Twojej marki, który jest bezpośrednią konsekwencją poprawy wiarygodności. Osoby, które wiedzą, że mogą zaufać Twojej stronie internetowej to, chętniej skorzystają z jej oferty w przyszłości, a także polecą Twój biznes innym. To z kolei przełoży się na dość istotny w SEO i ogólnie w marketingu internetowym social proof (społeczny dowód słuszności).
Jeśli jesteś ciekawy, jak można wykorzystać social proof w swoim biznesie, to koniecznie zajrzyj do wpisu: Social Proof: 6 sposobów jak skutecznie wykorzystać społeczny dowód słuszności w e-commerce.
Zwiększenie wiarygodności i autorytetu biznesowego Twojej marki wymaga czasu, zaangażowania i cierpliwości oraz oczywiście oferowanie produktów i usług wysokiej jakości, dzięki którym klienci zaufają twojej marce i będą do niej chętnie wracać. Dokładnie tak – pozycjonowanie nie tylko umożliwia dotarcie do dużej liczby nowych użytkowników, lecz także sprawia, że chętnie wracają oni na Twoją stronę internetową i często stają się później naszymi klientami. Przyczynia się do tego między innymi atrakcyjna oferta firmy, a także wartościowy dla odbiorców content marketing. Interesujące treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników, zwiększają bowiem ruch na stronie oraz prowadzą do wyższej i długofalowej konwersji.
Nie możesz też zapomnieć o strategii E-A-T, ale bez obaw – jeśli znasz swoją branżę, poradzisz sobie z jej wprowadzeniem. Przede wszystkim musisz zadbać o wizerunek eksperta. Dzielenie się wiedzą, np. w postaci regularnie udostępnianych artykułów na blogu firmowym, może pomóc ludziom korzystającym z oferty Twojej branży. Dodatkowo edukowanie odbiorców sprawi, że zaczną Cię oni traktować jak eksperta i chętnie będą wracać na stronę po nowe, interesujące i wartościowe materiały – oczywiście jeśli artykuły rzeczywiście będą tego warte.
Blog firmowy będzie dzięki temu wspierał też budowę rozpoznawalności i zaufania do marki – może być on świetnym miejscem kontaktu z odbiorcami. Co więcej, przecież Google też lubi dobry content, więc tworzenie wysokiej jakości treści ostatecznie przełoży się nie tylko na kwestie wizerunkowe, lecz także na wyższe pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
3. Kreuje świadomość marki
Jedną z najważniejszych zalet pozycjonowania jest możliwość dotarcia do większej liczby potencjalnych klientów i przedstawienia im Twojej marki. Dzięki SEO możesz pozycjonować stronę na frazy, które każdego dnia wyszukiwane są przez użytkowników na całym świecie – wśród nich znajdują się frazy brandowe, czyli te, które zawierają nazwę Twojej firmy. Pozycjonowanie skupione na brandzie to tzw. brand SEO. Dlaczego to tak istotne? Jeśli raz klienci poznają Twoją markę, zaczną ją rozpoznawać, a ty będziesz mógł aktywnie budować ich lojalność względem brandu. Szczególnie ważne jest to w personal brandingu, ale nie tylko – kreowanie świadomości marki przekłada się bardzo pozytywnie na budowanie ogólnej wiarygodności, zarówno w oczach klientów, jak i Google.
Już samo pojawienie się Twojej strony internetowej na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania w dużym stopniu zwiększa rozpoznawalność marki wśród użytkowników. Do tego warto dodać obecność w mediach społecznościowych, liczne opinie o firmie oraz recenzje produktów, a także inne wartościowe informacje, które zwiększają szansę przyciągnięcia użytkownika na Twoją stronę i zatrzymania go na dłużej. Dzięki SEO będziesz bardziej rozpoznawalną marką w sieci, a co za tym idzie, ostatecznie będziesz miał szansę stać się liderem w branży i każdego dnia zdobywać kolejnych nowych klientów.
4. Jest mierzalne
SEO jest mierzalne – to bez wątpienia ogromna zaleta pozycjonowania stron. Korzyści płynące z tego to nie tylko możliwość wyliczenia ROI, ale też przede wszystkim fakt, że SEO nie jest wróżeniem z fusów. Od początku do końca można pracować z twardymi danymi.
Możesz na bieżąco mierzyć liczbę konwersji, a także ich źródła. Dzięki specjalnym narzędziom możliwe jest monitorowanie ruchu organicznego czy sprawdzanie pozycji strony w rankingu wyników wyszukiwania. Co więcej, możesz również dowiedzieć się, które słowa kluczowe są najcenniejsze dla Twojego biznesu i odpowiednio wykorzystać to w strategii SEO.
Monitoring prowadzonych przez Ciebie działań pozwala ocenić, czy to, co robisz, jest skuteczne, i przynosi wymierne korzyści. Jeśli nie, to może być on dobrą bazą i motywacją do wdrożenia zmian w strategii. Monitoring i stała analiza wyników to w przypadku SEO klucz do sukcesu.
Dużym plusem jest to, że istnieje wiele pomocnych narzędzi, z których możesz skorzystać za darmo. Takimi narzędziami (bez których, swoją drogą, SEOwcy nie wyobrażają sobie pracy) są chociażby Google Search Console czy Google Analytics – pozycje niemalże obowiązkowe na liście. Więcej o podstawowych narzędziach SEO, które musisz znać mówi we vlogu Gosia, nasza Team Leaderka SEO. Koniecznie sprawdź!
[link do wideo]
5. Wspiera inne kanały marketingowe
SEO, zważywszy na wszechstronność i długotrwałość efektów, charakteryzuje się wyższym wskaźnikiem ROI (z ang. Return on Investment) od innych typów działań marketingowych. Ogólny zwrot z inwestycji jest bowiem wyższy, i to nie tylko inwestycji w SEO, lecz także inne strategie, które prowadzisz równolegle, dzięki czemu pozyskiwanie nowych, potencjalnych klientów jest mniej kosztowne.
W przypadku pozycjonowania, zwrot z inwestycji zazwyczaj zaczyna być widoczny w 9-10 miesiącu działań SEO na witrynie. Dlaczego o tym wspominamy? Ponieważ istotne jest, by przed upłynięciem tego czasu nie poddawać się i nie zaprzestawać optymalizacji strony. ROI w miarę upływu czasu będzie wzrastał.
Dodatkowo poprzez działania link buildingowe SEO pozwala na zwiększenie ruchu z kanału referral oraz mediów społecznościowych, a dzięki samym optymalizacjom SEO możesz poprawić wyniki swoich kampanii Google Ads. W jaki sposób? To dość proste – poprawa strony pod kątem SEO podwyższa ocenę jakości w Google Ads, więc kampanie płatne lepiej prosperują. Z kolei przez to, że SEO wspomaga promowanie brandu (o czym pisaliśmy przy budowaniu wiarygodności i kreowaniu świadomości marki), przez pozycjonowanie strony możesz mieć wpływ na zwiększenie liczby wejść direct, czyli tych z bezpośredniego wpisania adresu strony w pasku URL.
6. Poprawia UX strony
Słyszałeś o SXO? To pojęcie, które łączy w sobie SEO, UX i CRO. SXO stanowi kompleksową strategię optymalizacji strony z myślą zarówno o pozycjonowaniu, jak i doświadczeniach użytkownika, z uwzględnieniem optymalizacji konwersji. To trochę taki niezawodny przepis na sukces Twojej witryny, ponieważ opiekuje się nią od każdej strony.
Jak to działa w praktyce? Jesteś właścicielem strony internetowej, ale sam na pewno też jesteś użytkownikiem innych stron. Doskonale zdajesz sobie sprawę, że doświadczenie z przebywania na stronie jest ważnym czynnikiem wpływającym na odbiór strony – nudne, nieczytelne lub nie działające prawidłowo witryny nie pojawią się w wynikach wyszukiwania zbyt wysoko, ponieważ UX to ważny aspekt nie tylko dla użytkowników, ale też dla Google. Wiodąca wyszukiwarka ma sposób na interpretowanie dobrych lub złych wrażeń użytkownika.
Dlaczego? Po co to robi? Żeby zapewnić swoim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia z korzystania z wyszukiwarki. W końcu im lepiej dopasowane wyniki dostarczy Google, tym użytkownicy będą częściej z niego korzystać.
A klienci wiedzą, czego oczekują po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę. Jeśli nie znajdą tego na Twojej stronie internetowej szybko z niej wyjdą, nie zwiększą więc współczynnika zaangażowania (engagement rate), mogącego mieć wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego SEO bez UX już właściwie nie może istnieć, ale to dobrze! Odpowiednie optymalizacje są Ci potrzebne do odniesienia sukcesu w sieci.
7. Jest tanie
Mówiąc krótko: SEO to długoterminowa inwestycja o wysokim ROI, która zwyczajnie się opłaca.
Większość reklam, których celem jest pozyskiwanie nowych, potencjalnych klientów w rozległym czasie, generuje wysokie koszty. W przypadku SEO jednak możliwe jest dobranie dogodnego modelu rozliczania dla swojego biznesu. Opłata może być stała, czyli comiesięczna, bądź rozliczana za efekt, jednak tego trzeciego modelu nie możemy polecić ze względu na to, że nie sprzyja prowadzeniu zrównoważonej inwestycji – często jest też zwyczajnie nieopłacalne dla Ciebie jako klienta agencji czy specjalisty SEO. Za to w grę wchodzi tzw. model hybrydowy, który łączy oba modele. Przyjrzyj się im z bliska:
- Rozliczanie się na abonament – stała, miesięczna kwota wypłacana agencji za pracę na stronie. Efekty (bądź ich brak) nie wpływają na zmianę wysokości tej kwoty, chyba że zdecydujemy się na zwiększenie abonamentu, tak by agencja poświęcała jeszcze więcej czasu na naszej stronie.
- Hybrydowy model rozliczenia – tu zazwyczaj mamy do czynienia z co miesięcznym abonamentem i premiami wypłacanymi w chwili osiągnięcia konkretnych, zamierzonych efektów – takich jak np. uplasowanie się w TOP 10 na którąś z wybranych fraz kluczowych.
Koszty pozyskiwania klientów mogą być elastycznie zwiększane lub zmniejszane, w zależności od potrzeb przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę, jak wiele działań składa się na proces pozycjonowania, i w jak wielu obszarach zauważysz efekty, jego ceny wcale nie są tak wysokie jak mogłoby się wydawać. Oczywiście, że nie ma SEO za darmo – jest jednak relatywnie tanią inwestycją, na którą mogą sobie pozwolić nawet mniejsze przedsiębiorstwa.
8. Przynosi długookresowe wyniki
W przeciwieństwie do tradycyjnych metod marketingowych, takich jak reklamy outdoorowe, reklamy drukowane i pół-minutowe spoty na popularnych kanałach radiowych, Twoje wysiłki SEO nie są ograniczone w czasie. SEO nie tylko generuje wyniki dla Twojej firmy w określonym przedziale czasowym, ale także w dłuższej perspektywie, o ile cały czas optymalizujesz swoją stronę zgodnie z wymogami Google – algorytmy się bowiem zmieniają.
Jest to szczególnie przydatne, gdy zainteresowanie tematami związanymi z branżą rośnie wraz z upływem czasu. Jeśli zaczniesz odpowiednio wcześnie, wyprzedzisz konkurencję i, co więcej, utrzymasz się na powierzchni.
A jak szybko możesz spodziewać się efektów? Zobacz zyski z długoterminowych prac na stronie na poniższej grafice:
Jak widzisz, wykres nie ma końca. Korzyści z pozycjonowania rozłożone są w czasie, ponieważ to długotrwały i złożony proces. Pierwsze efekty SEO, pod postacią wzrostu widoczności witryny, zazwyczaj widzimy w pierwszych trzech miesiącach pozycjonowania. W kolejnych miesiącach pojawia się wzrost ruchu, a następnie wzrost sprzedaży. Ważne jest to, by być cierpliwym – przygotuj się na to, że efekty nie pojawią się zaledwie po tygodniu – i pamiętać, że jedynie stała praca na stronie przyniesie stałe i zadowalające efekty.
Kampania SEO prowadzona w odpowiedni sposób przez specjalistę pozwala uzyskać długotrwałe rezultaty, dzięki którym Twoja strona internetowa będzie utrzymywała się wysoko w wynikach wyszukiwania.
9. Pozwala lepiej poznać konkurencję
Jak już wiesz, opracowując strategię SEO, wykorzystujemy w niej odpowiednie frazy kluczowe. Mogą one pomóc w poznaniu preferencji użytkowników oraz przygotowaniu firmy na wciąż zmieniające się trendy. Jednak tu nie kończą się możliwości analityki internetowej, która powinna być nieodłączną częścią działań SEO. W końcu analizując frazy kluczowe i ogólną sytuację w sieci, bardzo często przeprowadza się analizę konkurencji – dzięki niej możesz poznać swoich bezpośrednich internetowych konkurentów i zrozumieć, jakie są ich strategie na zaistnienie w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu pozyskasz jeszcze większy, i do tego konwertujący ruch na swojej stronie, a także zawalczysz o pozycje, na które bez takiego wglądu nie byłoby szans, jednocześnie mając możliwość reagowania na wszelkie zmiany na rynku oraz w wyszukiwarce Google.
Więcej na ten temat piszemy w innych artykułach na naszej stronie, więc jeśli analiza konkurencji SEO jest dla Ciebie interesująca – zapraszamy.
Odpowiednia strategia oparta o rozeznanie konkurencji wpłynie pozytywnie na widoczność strony w wyszukiwarce i leady. Brzmi całkiem nieźle, prawda?
Czego nie załatwi pozycjonowanie?
Żeby nie było – nie, SEO nie jest złotym środkiem na wszystko, i nie może być prowadzone jako jedyne działanie marketingowe, a zalety pozycjonowania mają swoje granice. Co więcej, są aspekty, które mogą pogarszać jego skuteczność (np. gdy klienci nie mają zaufania do Twojej marki ze względu na czynniki wewnętrzne Twojego sklepu, takie jak produkty niskiej jakości czy zbyt długa/droga dostawa).
Dodatkowo są dwie sytuacje, w których SEO nie będzie idealnym wyborem, na pewno nie solo.
1. Zbyt silna konkurencja
I nie chodzi tu o konkurencję w SERPach (choć oczywiście dobrze wypozycjonowane sklepy i duże sieci zajmujące wiele miejsca w wynikach wyszukiwania stanowią wyzwanie dla niewielkich firm). Jeśli Twoja realna konkurencja ma po prostu lepszą lub tańszą ofertę, to musisz zdać sobie sprawę z tego, że użytkownicy po prostu ją wybiorą, nawet jeśli najpierw wejdą na Twoją stronę, a potem dopiero na witrynę konkurencji. W wielu sytuacjach SEO nie poprawi sprzedaży, jeśli w porównaniu z innymi sklepami Twój wypadnie po prostu słabo.
2. Szybkie działania
SEO wymaga czasu, więc jeśli go nie masz, a potrzebujesz szybko wygenerować sprzedaż, lepiej postawić na kampanie płatne lub działania social media. Na wymierne korzyści z pozycjonowania strony w Google trzeba zwykle poczekać kilka miesięcy – warto taką inwestycję podjąć, ale nie możesz przy tym oczekiwać magii i poprawy sytuacji w dwa dni, szczególnie, jeśli zaczynasz od zera.
Podsumowanie
SEO jest obecnie jednym z najważniejszych narzędzi do promowania swojego biznesu w sieci. Umożliwia zwiększenie ruchu na stronie internetowej oraz poprawienie wyników na liście wyszukiwań dla konkretnych słów kluczowych.
Co daje pozycjonowanie strony? Obecnie bardzo wielu klientów szuka informacji o produktach lub usługach przy pomocy wyszukiwarek internetowych, w szczególności Google, dlatego pozycjonowanie stron może znacznie pomóc Ci w pozyskaniu nowych klientów i wypromowaniu swojej firmy.
A jak trwałe są działania SEO?
SEO jest procesem stałym, dlatego nie ma konkretnego magicznego sposobu na to, by trwale utrzymać się na jednej, upragnionej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania. Algorytmy Google nieustannie zmieniają się a konkurencja nie śpi, dlatego i Ty musisz być czujny, i nieprzerwanie pracować nad swoją witryną. Trwale uskuteczniania optymalizacja strony może przybliżyć Cię do tego, by stale plasować się na szczycie wyników wyszukiwania.
Jeżeli nie wiesz, jak reagować na zmiany algorytmu Google, to pisaliśmy już o tym na naszym blogu. Koniecznie sprawdź, dlaczego wyszukiwarka Google wprowadza takie zmiany, czy można je przewidzieć i jak na nie reagować – nie daj się zaskoczyć!
A na koniec zapamiętaj – czynników, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej może być naprawdę wiele. Ważne jest to, by nieustannie monitorować efekty swoich działań SEO i sprawdzać, co w danym przypadku działa, a co nie do końca przynosi oczekiwane rezultaty. Dzięki temu jesteś w stanie ocenić skuteczność Twojego SEO, a następnie zaproponować i wdrożyć ewentualne zmiany. Korzyści z pozycjonowania zdecydowanie są tego warte.
A jeśli chcesz otrzymać profesjonalne wsparcie albo masz do nas pytania – skontaktuj się!