Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Dużym zainteresowaniem cieszy się ona również w naszym kraju. Według danych gs.statcounter.com w sierpniu 2020 roku używało jej ponad 97 proc. polskich internautów.

najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie

Dodajemy, że w lipcu 2020 roku, według danych GEMIUS/PBI, w Polsce z sieci korzystało 27 mln osób. To oznacza, że niewiele mniej z nich poszukiwało informacji w internecie za pomocą Google. Na koniec najważniejsze dane, które powinny Cię przekonać do tego, że warto prowadzić działania reklamowe w sieci. Otóż z badania Gemius Polska „E-commerce w Polsce 2020 w oczach internautów” wynika, że już 73 proc. użytkowników internetu robi zakupy online. To oznacza wzrost o 11 p.p. w stosunku do ubiegłego roku. Taki wynik jest m.in. efektem pandemii – w czasie kiedy zachęcano nas do pozostawania w domu wielu Polaków zdecydowało się na kupowanie w sieci.

Dlaczego firmy boją się inwestycji w SEO?

O ile będziesz prowadzić odpowiednie działania marketingowe, dotrzesz ze swoją ofertą do zainteresowanych nią osób, a jednym ze sposobów na zdobycie klientów jest dotarcie do nich dzięki wyszukiwarce Google. Dlaczego przedsiębiorcy obawiają się inwestowania w SEO? Oto możliwe przyczyny takiego podejścia:

1. SEO nie sprzedaje

efekty seo w czasie
Wykres przedstawiający efekty SEO w czasie.

W zdecydowanej większości przypadków celem SEO jest sprzedaż Twoich produktów czy usług. Nie wszyscy są jednak przekonani odnośnie do tego, czy takie działania mogą przekładać się na wzrost liczby klientów. Jednak najlepszym dowodem ich skuteczności może być wynik badania, które przeprowadziło Hubspot.com. Poniżej widzisz porównanie osiąganych efektów w postaci leadów, w zależności od prowadzonych prac. Przedstawiono również ich skuteczność w odniesieniu do rynku, jakiego dotyczyły podejmowane czynności. Jak widzisz, SEO daje bardzo dobre wyniki zarówno w przypadku B2B, B2C, jak i B2B2C. Czy jednak SEO jest również odpowiednie dla Twojego biznesu? Możesz osiągnąć dzięki niemu bardzo dobre rezultaty?

Internauci szukają w Google już niemal wszystkiego. Zarówno odzieży, sprzętu, jak i nawet usług pogrzebowych. Z raportu PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025” wynika, że w 2020 roku sprzedaż internetowa osiągnęła największy wzrost od kilkunastu lat. W 2019 roku rynek handlu internetowego był wart w Polsce 61 mld złotych i stanowił 11 proc. całego rynku detalicznego. W 2025 roku udział ten ma sięgnąć 20 proc.

wpływ seo na leady

2. Długoterminowa umowa bez możliwości wypowiedzenia

SEO to działania, które wymagają czasu. W zależności od branży czy strony na oczekiwane rezultaty możesz czekać dłużej lub krócej. Nie oznacza to jednak, że musisz zawrzeć umowę długoterminową bez możliwości jej wypowiedzenia. Powinieneś być przygotowany na taką ewentualność, ale musisz być przede wszystkim świadomy tego, że osiągnięcie sukcesu w konkurencyjnych branżach to długotrwały proces.

zadbaj o widoczność strony w sieci

3. Brak opcji rozliczenia za efekt

Kiedyś agencje SEO proponowały płatność za osiągnięty rezultat. Firma ustalała listę fraz i wyceniała, ile klient będzie musiał zapłacić, w zależności od tego, jaką uda się osiągnąć pozycję. Takie działania nie są już jednak dobrym rozwiązaniem. Obecnie algorytm Google jest zupełnie inny niż jeszcze kilka lat temu. Osiągnięcie oczekiwanej widoczności jest jeszcze trudniejsze. Kiedyś można było to osiągnąć stosunkowo szybko i niewielkim nakładem pracy. Obecnie nie jest to możliwe i żaden specjalista SEO nie jest w stanie Ci zapewnić pożądanego rezultatu.

Swoją drogą w takim przypadku może on korzystać z nieetycznych metod, które zapewnią stronie wysoką pozycję, ale witryna szybko może zostać ukarana przez Google (przeczytaj: Black Hat SEO, czyli polowanie na filtr). Możesz współpracować z agencją na zasadzie płatności miesięcznego abonamentu, a po każdym okresie współpracy otrzymasz raport z wykonanych prac.

Przeczytaj: Płacenie za rezultaty w SEO to ściema

4. Brak możliwości weryfikacji działań agencji SEO

Jak już wspomnieliśmy, SEO wymaga długofalowych działań. Możliwe, że strona będzie potrzebować gruntownej przebudowy, podobnie jak profil linków. Zanim podpiszesz umowę, dowiedz się, jaka będzie strategia SEO, jakie zmiany będą konieczne i po jakim orientacyjnie czasie możesz się spodziewać efektów. Zapytaj, co będzie zawierać raport. Jeśli będziesz mieć wątpliwości, jaki jest cel danych prac i jaki mają one wpływ na SEO, to dopytaj o te kwestie.

Sprawdź: Raport SEO – jak powinien wyglądać? | Vlog Robię SEO #18

5. Złe doświadczenia z poprzedniej współpracy z firmą SEO

Może się zdarzyć, że masz już jakieś negatywne doświadczenia z innymi agencjami i dlatego obawiasz się inwestowania w SEO. Jest to jak najbardziej uzasadnione, jednak pamiętaj, że w każdej branży działają lepsze i gorsze firmy, dlatego zawierając kolejną umowę spróbuj dokładnie zweryfikować agencję. Sprawdź referencje, zobacz, co o danej agencji piszą inni (opinii możesz poszukać w Google, na Facebooku czy Clutchu), zapoznaj się z case studies.

6. Nie mam odpowiedniego budżetu

Często przedsiębiorcy obawiają się, że nie stać ich na SEO. Czy jest to uzasadnione? Nie da się określić, ile będą kosztować działania w przypadku danej strony, bez szczegółowej analizy stanu witryny, a przede wszystkim branży i konkurencji. Agencja powinna zaproponować taki miesięczny koszt działań, który będzie wystarczający dla osiągnięcia wzrostu widoczności w Google. Klient powinien mieć świadomość, że na efekty trzeba trochę poczekać.

7. Lepiej przeznaczyć środki na Google Ads

Działania w ramach Google Ads są skutecznym sposobem na pozyskiwanie ruchu i klientów z Google. Biorąc pod uwagę to, że SEO nie daje wyników z dnia na dzień, rekomendujemy naszym klientom korzystanie również z Google Ads. A co wtedy, kiedy już zdobędziemy dla nich oczekiwaną widoczność w wynikach organicznych? Jeśli działania Google Ads zapewniają sprzedaż, to warto dalej w nie inwestować. Weź pod uwagę to, że niektórzy użytkownicy wyszukiwarki omijają wyniki sponsorowane, ale są też i tacy, którzy właśnie od nich rozpoczynają przeglądanie ofert. Najlepiej byłoby trafić do jednych i drugich. Google Ads może Ci przynosić klientów od samego początku prowadzenia działań, natomiast efekty SEO będą zauważalne stopniowo.

8. Google może usunąć za SEO moją stronę z wyszukiwarki

Niektórzy sugerują, że SEO jest niezgodne z zaleceniami Google, a wręcz jest nielegalne. Oczywiście takie działania są całkowicie zgodne z prawem, chociaż rzeczywiście znane są przypadki, kiedy w celu uzyskania wysokich pozycji dochodziło do włamań na serwisy internetowe, po to by umieścić na nich linki do pozycjonowanych witryn. Jednak trudno w takich przypadkach mówić o działaniach SEO – są to przykłady wykroczeń, które nie mają nic wspólnego z metodami pracy profesjonalnych agencji SEO.

Google wręcz zachęca do korzystania z usług specjalistów, którzy dostosują Twoją stronę do wymagań tej wyszukiwarki. Zerknij na te informacje. Google absolutnie nie zabrania prowadzenia działań SEO dla witryn. Przeciwnie – rekomenduje takie prace. Oczekuje jednak, że będą one prowadzone zgodnie z zaleceniami tej firmy. Do usunięcia witryny z indeksu może dojść w sytuacji przekroczenia wskazówek jakościowych Google czy ze względów prawnych. Jeśli będzie to miało miejsce, to taka informacja może pojawić się w Google Search Console. Jednak nigdy nie będzie to konsekwencją prowadzenia profesjonalnej, zgodnej z wymogami Google, kampanii SEO.

SEO wytyczne Google

9. Agencja nie zrobi tego lepiej niż ja

Nawet jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę i z powodzeniem realizujesz kampanie SEO dla swojej strony, czasem – wraz z rozwojem działalności – pewnie zabraknie Ci czasu na pozycjonowanie. SEO nie daje efektu na zawsze – wymaga nieustannych prac on-site i off-site, tym bardziej, że konkurencja stale rośnie i kolejne firmy decydują się na wykorzystanie potencjału ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki Google. Poza tym pamiętaj, że prowadzenie kampanii dużego sklepu jest bardzo czasochłonnym zajęciem. Wymaga dostępu do kosztownych narzędzi, aktualizowania wiedzy, testowania zmian w algorytmie i nie tylko. Samodzielne zajmowanie się tym może być po prostu nieopłacalne.

Przeczytaj: SEO na własną rękę czy z firmą?

Masz inne obawy związane z SEO? Skontaktuj się z nami – postaramy się je rozwiać. Zapewniamy naszym klientom takie warunki współpracy, aby nie mieli oni wątpliwości, czy warto ją podjąć.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.