Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Zmieniają się moda, trendy, sposoby wyszukiwania inspiracji, a branża meblarska nadal ma się bardzo dobrze. Rozwój tego sektora gospodarki oraz coraz częstsze wykorzystywanie internetu do wyszukiwania konkretnych produktów, salonów czy porównywania cen i zakupów online sprawił, że właściciele coraz chętniej korzystają z SEO. Na czym polega specyfika tej branży i na co warto zwracać uwagę dowiesz się z tego artykułu.

Ostatnio na naszym blogu: Wybór serwera - na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?

Myśląc o branży meblarskiej pewnie większość z nas ma myśli przedmioty codziennego użytku takie jak: stół, krzesła czy biurko. Jednak branża meblowa z którą mamy dzisiaj do czynienia to bogaty w produkty, różnorodny rynek. W związku z dużą konkurencją, pozycjonowanie i walka o najwyższe miejsce w przeglądarce wydaje się być jednym z miejsc starcia z innymi firmami. Jak planować działania SEO i na co zwrócić szczególną uwagę podczas projektowania strategii? Odpowiedzi na te pytania uzyskasz poniżej. Dowiesz się czym charakteryzuje się ten segment rynku oraz poznasz jego potencjał w liczbach. Poznasz także tajniki dobrego SEO dla branży meblowej i główne drogi jakimi można podążać – pozycjonowanie lokalne i pozycjonowanie za granicą oraz pozycjonowanie szerokie.

Branża meblarska w Polsce – na początek kilka faktów o naszym produkcie narodowym

W Polsce branża meblarska ma się bardzo dobrze. Nasz kraj zajmował 6. miejsce w rankingu państw o największej produkcji mebli na świecie (www.businessinsider.pl). Jesteśmy zaraz za największymi mocarstwami ekonomicznymi. Tak zaszczytne miejsce z pewnością wynika z wysokiej jakości produktów. Według raportów KPMG produkcja polskich mebli przeżywa prawdziwy renesans. Specjaliści prognozują także, że ta tendencja się utrzyma. Z 42 mld zł w 2016 roku, w 2020 ten sektor rynkowy ma osiągnąć wartość 50 mld zł. Tak dynamiczny rozwój sprzyja inwestowaniu w usługi SEO.

Eksport mebli z Polski
Źródło: www.businessinsider.com

Meble made in Poland – produkt eksportowy

Jak się okazuje meble produkowane w Polsce to jeden z naszych produktów eksportowych. Za granicę trafia aż 90% wszystkich wyprodukowanych u nas mebli. Daje to łączną kwotę 37,8 miliardów zł. Bardzo wiele firm posiadających sklep krajowy rozpoczyna sprzedaż także poza granicami Polski, widząc w tym szansę na rozwój. W roku 2018 wartość tego rynku przekroczyła 49 mld zł. Dało to polskim producentom nową pozycję w rankingu największych producentów. Teraz zajmują oni już drugie miejsce w Europie.

O istotności tego sektora gospodarki dla kraju może świadczyć fakt powołania do życia przez Zarząd Polskiego Funduszu rozwoju programu „Polski Mebel”. Jego celem jest praca na rzecz producentów, tak aby do końca 2020 uzyskali tytuł największego eksportera w Europie. Fenomen polskich mebli tkwi z pewnością w tradycji. Przedsiębiorstwa rodzinne, z tradycjami, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie kształtują sposób w jaki odbywa się produkcja. Jak podaje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli, w naszym kraju zarejestrowanych jest 27 tys. firm meblowych. W tym 85 to duże przedsiębiorstwa, 306- średnie firmy, 1318 małe, a ponad 25 tys. pozostałych stanowią organizacje zatrudniające do 9 osób. Tak duża liczba mikroprzedsiębiorstw okazała się być jednym z kluczy do sukcesu.

Pozycjonowanie branży meblarskiej - największe sklepy
Źródło: www.semtalk.pl

Jak wskazuje powyższy raport, dużym markom towarzyszą na szczycie mniejsze przedsiębiorstwa. To znak, że w tej branży o sukcesie rzadko decyduje wielkość organizacji.

Pozycjonowanie branży meblarskiej – jak ugryźć temat

Pozycjonowanie lokalne w branży meblarskiej

Salony meblowe, które oferują produkty przeznaczone na rynki lokalne, muszą szczególnie zwracać uwagę na pozycjonowanie z uwzględnieniem położenia geograficznego. Ponadto warto poznać preferencje naszych klientów. Wiedza o tym czego szukają najczęściej pozwoli  na lepsze dopasowanie oferty produktowej i komunikatów. Nasi rodacy najczęściej poszukują mebli do pokoju dziecka. Coraz częściej kupujemy je przez Internet (www.semtak.pl). To sygnał, że warto inwestować w efektywne pozycjonowanie się w wyszukiwarce. Ogromną zaletą pozycjonowania lokalnego jest fakt, że nawet mała firma może konkurować z gigantami.

Gdzie polacy kupują meble?
źródło: www.semtalk.pl

Jak budować strategię SEO, która pozwoli na uzyskanie klientów lokalnych? Oto kilka wskazówek:

  • Budowanie lokalnego link buildingu

Umieszczanie wartościowych treści, wraz z linkami prowadzącymi do strony, to jeden z pierwszych kroków jakie warto zrobić. Lokalne katalogi, serwisy ogłoszeniowe oraz NAPy (Name, Adress, Phone) pozwolą na proste zlokalizowanie przedsiębiorstwa w świecie realnym i wirtualnym (strona www)

  • Wizytówka Google Moja Firma

Posiadanie danych w Google Moja Firma zdecydowanie poprawi naszą widoczność. Możliwość dodania siedziby firmy na mapie Google ułatwi wyszukiwanie geograficzne użytkownikom. Sukcesywne dodawanie treści, zdjęć i informacji pomogą wypozycjonować wizytówkę, aby pojawiała się ona częściej w wynikach wyszukiwania. Ponadto, na naszej wizytówce internauci mają możliwość dodawania ocen.

  • Optymalizacja strony pod kątem lokalnego SEO

Ta zawsze jest zalecana. W przypadku lokalnego pozycjonowania branży meblarskiej ważne jest, aby skupić się na monitorowaniu działalności lokalnej konkurencji. Regularne wprowadzanie zmian może pomóc nam wyprzedzać ją o krok. Przewagę konkurencyjną zapewni także odpowiedni dobór lokalnych słów kluczowych. Mogą to być słowa związane z produktem opatrzone nazwą miejscowości. Np. salon meblowy Nowy Sącz, stolik nocny Limanowa czy krzesła do jadalni Kraków itd.

Long tail – czyli pozycjonowanie szerokie w branży meblarskiej

Dla lepszych efektów działań SEO zaleca się tworzenie tzw. szerokiego procesu pozycjonowania. To działanie dedykowane jest szczególnie sklepom internetowym. Dzięki niemu możemy promować konkretne produkty w taki sposób, aby realnie zwiększały konwersję. Pozycjonowanie szerokie, zwane inaczej pozycjonowaniem long-tail, polega na pozycjonowaniu fraz o wysokiej szczegółowości i małej konkurencyjności. W branży meblowej sprawdza się reguła, że klient, który szuka konkretów i jest zdecydowany chętniej zakupi dany produkt i przyniesie większy dochód. Osoby szukające inspiracji do urządzenia pomieszczenia wejdą na stronę bez dokonania transakcji w przeciwieństwie do osób szukających poszczególnych, konkretnych produktów. Wszystko dzięki wysokiej precyzji oraz odnoszenia się do niszowych produktów. Przykładami fraz long-tail są:designerskie krzesła do jadalni, biały stolik nocny.

SEO dla branży meblarskiej - long tail
Przykład słów kluczowych

Branża meblarska a pozycjonowanie za granicą

Producenci, którzy planują ekspansję na rynki zagraniczne powinni pamiętać o kilku ważnych zasadach. Często dobry produkt nie obroni się sam. Potrzeba promocji i działań, które sprawią, że klient dostrzeże nas w natłoki wielu innych, podobnych ofert.

W procesie pozycjonowania dla pozyskania klientów zagranicznych ważne są detale. Warto zwrócić na nie uwagę zanim zacznie się wdrażać strategie SEO. Oto kilka praktycznych porad:

  • Krajowa domena

Posiadanie adresu z końcówką .pl może powodować szereg problemów z pozycjonowaniem poza granicami kraju. Jeśli wiemy, że nasza grupa docelowa znajduje się za granicą warto posiadać domenę danego kraju. Inną, gorszą z perspektywy SEO, opcją są katalogi i subdomeny. Wersja językowa nie powinna być tłumaczona automatycznie. Błędy stylistyczne mogą nie tylko odstraszać klientów ale również być odbierane przez roboty Google jako mniej wartościowe. Warto zadbać o profesjonalne tłumaczenia zarówno treści jak i wszystkich elementów na stronie (np. URL, tytułów, meta opisów)

  • Rzetelna analiza rynku, na który docelowo mają trafić produkty.

Poznanie wymagań klientów i rynku, na jaki się wchodzi pozwoli lepiej zaplanować działania SEO. Jest to szczególnie istotne jeśli firmy za  granicą od lat korzystają z pozycjonowania (jak np. Wielka Brytania). Należy liczyć się wtedy z większą konkurencją.

  • Wybranie odpowiednich wyszukiwarek do pozycjonowania.

Na świecie istnieje wiele używanych przeglądarek. Chociaż w okręgu europejskim najczęściej spotykamy się z Google nie znaczy to, że sprawdzi się ona wszędzie. Innymi, znanymi przeglądarkami są: Bing, Yahoo, Yandex, DuckDuckGo. Każda posiada swoje dedykowane algorytmy co wpływa bezpośrednio na proces SEO.

Więcej o tym przeczytasz w naszym wpisie: Alternatywy dla Google – mniej znane wyszukiwarki zagraniczne.

 

SEo dla branży meblarskiej - słowa kluczowe zagranica
źródło: www.trustedwebservice.com

Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu zagranicznym? Zobacz nasz poradnik: Strategia SEO za granicą i sprzedaż międzynarodowa.

Branża meblarska – jak tworzyć content?

Branża meblarska nie powinna w swoich treściach skupiać się głównie na graficznych przekazach. Łatwo można dać się ponieść poczuciu, że zdjęcia pięknie i stylowo zaaranżowanych przestrzeni zastąpią treść. W planowaniu komunikacji należy wspierać się treściami. Dobrą praktyką jest posiadanie bloga. Regularnie dodawane posty o tematyce panujących trendów czy ciekawych rozwiązaniach architektonicznych mogą zwiększyć ilość fraz, na które wyświetla się strona. Na stronie powinny pojawiać się opisy produktów (poza ich graficznym przedstawieniem). Dobrze widziane pod kątem UX jest wprowadzenie na stronie możliwości oceny produktów przez klientów i ich feedbacku do nas. Dobrą praktyką jest także posiadanie w menu zakładek o zrealizowanych kampaniach, nowych kolekcjach meblowych.

Branża meblarska jest bardzo wizualna, dlatego warto dodawać do treści obrazy. Dobrze pamiętać o kilku zasadach dotyczących optymalizacji zdjęć.

  • Podczas publikacji zdjęć należy pamiętać, aby używać tych należących do nas bądź korzystać z materiałów przeznaczonych do użytku publicznego.
  • Rozmiar ma znaczenie! Wybieraj zdjęcia dobrej jakości ale jednocześnie nie zbyt ciężkie, aby nie spowolniły ładowania się Twojej strony. Grafiki muszą nawiązywać do tego, o czym mowa na stronie oraz wyglądać profesjonalnie.
  • W razie problemów z ładowaniem strony w miejscu zdjęcia może wyświetlić się nadana przez zna nazwa. To sprawi, że użytkownik będzie wiedział o czym mowa i czego dotyczy grafika. Zrobić to można za pomocą ustawienia znaczników Alt w HTML np. (np. < img src=”stolik-nocny-biały.jpg” alt=”stolik nocny w stylu angielskim”>). Znaczniki alt informują również roboty Google o tym, co znajduje się na stronie i pomagają wypozycjonować grafikę, dlatego warto w opisie zawrzeć słowo kluczowe.

Te marki robią to dobrze:

Blog branża meblarska
Przykład wykorzystania zdjęć w zakładce “inspiracje” Źródło: agatameble.pl
Przykład bloga w branży meblarskiej. Źródło: www.meblekrysiak.pl

Niezależnie od tego czy sprzedajesz w kraju czy za granicą warto inwestować w pozycjonowanie. To ono pozwala na generowanie zysków ale i na zwiększanie rozpoznawalności marki w sieci. Pozycjonowanie szerokie i lokalne lokalne powinno być prowadzone z taką samą dbałością oraz powinno zostać poprzedzone skrupulatną analizą rynku. Obie strategie mogą być prowadzone jednocześnie. W branży meblowej doskonałym uzupełnieniem będą kampanie reklamowe. Umiejętnie zsynchronizowanie strategii i kampanii reklamowych sposób na pozyskanie nowych klientów.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.