Spis treści
- Social Media a SEO
- Dlaczego warto używać narzędzi do monitorowania Social Media?
- Płatne narzędzia do analizy Social Media
- Darmowe narzędzia do monitorowania Social Media
- Jakie narzędzie będzie odpowiednie w moim przypadku?
- Narzędzia do analizy Social Media. Podsumowanie
Każdy, kto działa w Social Media i zależy mu na zrozumieniu swojego odbiorcy i generowaniu większego ruchu, powinien regularnie prowadzić analizę Social Media. Niekiedy może się nam wydawać, że dobrze znamy swoich użytkowników i wiemy, co ich interesuje.
Czy aby na pewno?
Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego narzędzia do monitorowania Social Media są ważne, dlaczego powinno się ich używać i wreszcie, co dzięki nim można zdziałać.
Social Media a SEO
Pozornie może się wydawać, że Social Media mają niewielki wpływ na SEO. Czy na pewno tak właśnie jest? Tutaj nie będzie żadnego zaskoczenia, jeśli napiszemy, że nie. Portale, takie jak Facebook, Twitter, czy Linkedin bazują na wymianie informacji pomiędzy użytkownikami i generują ruch, dlatego używanie ich do budowania świadomości marki jest w obecnych czasach istotnym elementem marketingu.
Social Media zachęcają użytkowników do wchodzenia w interakcje na profilu firmy, dlatego ważne jest, by udostępniać ciekawe dla potencjalnego klienta treści. Użytkownicy, znając jakąś markę i widząc, że coś się na jej profilu stale dzieje, chętniej klikają w umieszczane na portalu linku, a także wchodzą w inne interakcje: komentują, lajkują, retweetują i udostępniają posty.
Wszystkie te działania dają jasny sygnał Google, że strona, która powinna być powiązana z Social Media, jest godna zaufania i lepiej się pozycjonuje. Kolejną zaletą zakładania profili firmowych w Social Media jest to, że wspierają one pozyskiwanie linków przychodzących do strony.
Jeżeli zainteresował Cię temat Social Media i ich wpływie na pozycjonowanie, zapraszamy do naszego innego artykułu: Jaki jest wpływ Social Media na pozycjonowanie?
Dlaczego warto używać narzędzi do monitorowania Social Media?
Systematyczne i świadome udostępnianie treści na portalach społecznościowych przynosi korzyści na wielu płaszczyznach – wspiera pozycjonowanie, budowanie marki, budowanie społeczności wokół niej. Dlaczego powinieneś wspierać te działania ciągłą analizą Social Media?
W celu zwiększenia ruchu, czy to na stronie czy portalu społecznościowym, niezbędne jest zrozumienie potrzeb swojego odbiorcy; kto i dlaczego poszukuje Twojego produktu lub usługi? W jaki sposób ma do Ciebie dotrzeć? Dzięki narzędziom wykorzystywanym do monitorowania portali społecznościowych masz możliwość sprawdzenia, do kogo docierają udostępniane przez Ciebie treści, a to z kolei pozwala na dostosowanie Twoich działań do określonego odbiorcy.
Sprawdź, kto jest odbiorcą Twoich treści
Dokładna analiza użytkowników, którzy docierają na Twój profil na danym portalu społecznościowym to kluczowy element budowania strategii marki. W końcu inny rodzaj treści udostępnimy użytkownikom w grupie wiekowej 25-34, a inny w grupie 55-64. Podobnie jest ze słownictwem – należy go dostosować do swoich odbiorców, tak, by był on dla nich zrozumiały.
Jednak nie tylko wiek jest ważny. Narzędzia do analizy Social Media pokazują również, skąd docierają użytkownicy, jakim językiem się posługują i co ich interesuje. Warto zgromadzić wszystkie te informacje i przemyśleć, co można zmienić w celu większego zainteresowania swoich odbiorców, a na pewno przyniesie to pożądane efekty.
Płatne narzędzia do analizy Social Media
Obecnie na rynku znajduje się wiele narzędzi, dzięki którym można monitorować ruch na profilach na portalach społecznościowych. Niektóre z nich wymagają od użytkownika wykupienia płatnej subskrypcji, dlatego nie każdy decyduje się na korzystanie z nich. My zaczniemy od omówienia właśnie tej grupy.
Brand24
Brand24 to narzędzie wykorzystywane przez wiele dużych marek i to nie bez powodu. Jest to jedno z lepszych narzędzi, które pozwala na monitorowanie tego, co piszą o firmie w internecie, w czasie rzeczywistym. Co to w praktyce oznacza?
Narzędzie to daje dostęp do opinii od użytkowników z najpopularniejszych Social Media, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, Youtube, a nawet Twitch. Dzięki niemu przeanalizujesz kto, w jaki sposób i na jakim kanale wypowiedział się na temat marki. Sprawdzisz, czy była to pozytywna czy negatywna opinia i w razie potrzeby szybko na nią zareagujesz.
Narzędzie to posiada również funkcję raportowania, która znacznie ułatwia proces przedstawiania tego, jaką marka posiada reputację w sieci. Istnieje możliwość wygenerowania raportu mailowego, raportu pdf, a nawet raportu w formie prostej infografiki.
Dla kogo jest Brand24?
Brand24 to narzędzie, które w dużej mierze sprawdzi się dla każdego, kto działa w sieci. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie jak marka prezentuje się w sieci oraz w jaki sposób użytkownicy reagują na udostępnione treści. Oferuje ono szereg możliwości analizy wzmianek oraz źródeł, z których pochodzą, co oznacza, że korzystać z niego mogą wszystkie osoby, które chcą poznać odbiorców swoich treści. Niektóre funkcje narzędzia można przetestować po uruchomieniu 14-dniowej darmowej wersji próbnej.
Do czego wykorzystasz to narzędzie?
- przeprowadzanie audytu opinii na temat marki,
- sprawdzenie, który hashtag lub kapania jest najpopularniejsza,
- szybka reakcja na sytuacje kryzysowe,
- wygenerowanie raportu popularności marki.
SentiOne
SentiOne to narzędzie bardzo zbliżone do omówionego wyżej Brand24. Oferuje ono możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym wzmianek o marce oraz szybkiego reagowania na wiadomości od użytkowników. Ale to nie wszystkie jego funkcje!
Narzędzie to umożliwia również analizę Social Media w celu poznania odbiorców oraz przeanalizowania danych o konkurencji. Dzięki zebranym informacjom można lepiej przystosować treści do odbiorców, a także udoskonalić swoją strategię marketingową.
Do czego wykorzystasz to narzędzie?
- monitorowanie opinii na temat marki, produktu lub usług,
- analiza odbiorców treści,
- analiza danych o konkurencji,
- szybka reakcja na wzmianki i sytuacje kryzysowe.
Sotrender
Sotrender to narzędzie analityczne służące do monitorowania wyników w Social Media, analizy konkurencji oraz zarządzania komunikacją z klientem. Umożliwia ono również wygenerowanie raportu z zebranymi informacjami, w przejrzystej i zrozumiałej formie. Dzięki niemu przeanalizujesz profile z takich Social Media jak:
- Facebook,
- Instagram,
- Twitter,
- Youtube.
Do czego wykorzystasz to narzędzie?
- analiza wzmianek o marce i skuteczności udostępnianych postów,
- analiza konkurencji,
- wygenerowanie raportów,
- reagowanie na opinie odbiorców.
Unionmetrics
Unionmetrics to narzędzie analityczne, które zbliżone jest do wspomnianego już Sotrendera. Jest ono płatne, jednak posiada możliwość skorzystania z kilku darmowych funkcji, takich jak analiza konta na Twitterze czy sprawdzenie, kiedy i jakie posty publikować na Instagramie.
W płatnej wersji umożliwia ono monitorowanie profili Social Media w czasie rzeczywistym, analizę rynku i konkurencji, generowanie automatycznych raportów oraz monitoring wybranych słów kluczowych. Dzięki niemu możliwe jest przeanalizowanie profili na takich portalach społecznościowych jak:
- Twitter,
- Facebook,
- Instagram.
Do czego wykorzystasz to narzędzie?
- śledzenie wzmianek i hashtagów,
- analiza konkurencji,
- optymalizacja mediów i treści.
Darmowe narzędzia do monitorowania Social Media
Nie tylko płatne narzędzia sprawdzą się do szczegółowej analizy profili na portalach społecznościowych. Mało kto docenia możliwości tych darmowych, które również bardzo dobrze nadają się do tego celu i wiele dzięki nim można osiągnąć. Jakich bezpłatnych narzędzi warto używać?
Google Analytics
Każdy, komu zależy na szczegółowym monitorowaniu swojej strony oraz Social Media, powinien skorzystać z Google Analytics. Narzędzie to pokazuje ogrom danych odnośnie witryny: wejścia na stronę, informacje o odbiorcach, konwersje, i wiele, wiele więcej. Jak wykorzystać to narzędzie w analizie Social Media?
Dzięki Google Analytics możesz sprawdzić, ilu użytkowników pozyskałeś z poszczególnych portali społecznościowych (ale i innych kanałów). Dowiesz się, na jakie Social Media powinieneś zwracać większą uwagę i które z nich warto bardziej rozwinąć. Uzyskasz wiele informacji o swoich odbiorcach – poznasz m.in. ich wiek, płeć, zainteresowania. Jest to również dobra droga do sprawdzenia, które kampanie są atrakcyjne dla użytkowników, które cieszą się lepszym performancem.
Google Analytics to prawdziwa kopalnia wiedzy i świetne uzupełnienie innych narzędzi – niektóre z nich, takie jak Rival IQ, można zintegrować z GA, w celu uzyskania jeszcze bardziej dogłębnych wyników.
Do czego wykorzystamy to narzędzie?
- analiza użytkowników odwiedzających stronę,
- analiza użytkowników dokonujących konwersji na stronie,
- sprawdzenie, które platformy społecznościowe generują największy ruch,
- integracja z innymi narzędziami do analizy.
I wiele więcej! Przeczytaj: Google Analytics – jak używać go w marketingu i w SEO?
SocialBlade
SocialBlade to w proste w obsłudze i w pełni darmowe narzędzie, które umożliwia sprawdzenie statystyk wybranego profilu w Social Media. Dzięki niemu możliwe jest monitorowanie followersów, a także statystyk konkurencji. Obsługuje ono aż 11 platform, w tym:
- Facebook,
- Instagram,
- Youtube,
- Twitter,
- Twitch,
- TikTok.
W SocialBlade znajdziesz również bazę z najpopularniejszymi profilami na Instagramie i Twitterze, a także sprawdzisz, które kanały na Youtube posiadają obecnie najwięcej subskrypcji.
Do czego można wykorzystać to narzędzie?
- analiza konkurencji,
- monitorowanie statystyk profili w Social Media,
- analiza profili influencerów przed podjęciem z nimi współpracy.
Jakie narzędzie będzie odpowiednie w moim przypadku?
W celu uzyskania odpowiedzi na to pytanie, musisz zastanowić się po co chcesz rozpocząć monitorowanie swoich Social Media. Czy prowadzisz profil firmowy i chcesz wygenerować ruch na stronie i zwiększyć sprzedaż produktów lub usług? Czy chcesz sprawdzić, które profile na portalach społecznościowych są najpopularniejsze? Wszystko zależy od tego, jakich funkcji potrzebujesz.
Nie w każdym przypadku konieczne będzie użycie płatnych narzędzi analitycznych. Przydają się one głównie w momencie, gdy chcesz na bieżąco śledzić co się dzieje z Twoją marką oraz sprawdzić, które kampanie i posty cieszą się największą popularnością.
Jeżeli zależy Ci na podstawowym monitorowaniu statystyk oraz kontroli ruchu w swoich Social Media, możesz korzystać wyłącznie z bezpłatnych narzędzi lub funkcji. Warto ich używać zawsze, nawet, gdy korzysta się z płatnych wersji. Google Analytics czy SocialBlade są bardzo dobrym uzupełnieniem innych narzędzi i dobrze jest z nich korzystać, by zgromadzić bardziej szczegółowe dane.
Jak wykorzystać zgromadzone dane?
Stałe monitorowanie Social Media jest obowiązkowe, jeżeli chce się osiągnąć efekty w postaci zwiększonego ruchu i sprzedaży. W tym celu warto jak najlepiej wykorzystać dane, które zostały przedstawione przez narzędzia analityczne. Jak to zrobić?
- zrozum potrzeby klienta – skoro już wiesz, kto jest Twoim odbiorcą i jakie są jego opinie, postaraj się go zrozumieć. Postaw się na miejscu użytkownika i udostępniaj treści, które go faktycznie zainteresują,
- nie traktuj negatywnej opinii jako ataku – nie zawsze negatywna wzmianka o usłudze czy produkcie jest czymś złym. Pozwala ona na ulepszenie sprzedawanych towarów i dostosowanie ich do potrzeb klienta. Warto przemyśleć, co jeszcze możemy poprawić,
- reaguj na sytuacje kryzysowe – jeżeli widzisz, że w sieci pojawia się dużo negatywnych wzmianek, sprawdź, co do tego doprowadziło. Brak jakiejkolwiek reakcji może przynieść starty wizerunkowe, a niekiedy też finansowe,
- udostępniaj posty w odpowiednim miejscu i porze – narzędzia analityczne dostarczają danych o tym, co interesuje użytkowników i w jakim miejscu oraz o jakiej porze są najbardziej aktywni. Staraj się rozwijać kanały, które są najpopularniejsze.
Narzędzia do analizy Social Media. Podsumowanie
Social Media mogą wesprzeć pozycjonowanie strony internetowej, dlatego również tam powinno się prowadzić swoją działalność i zadbać o wizerunek marki. W celu analizy Social Media, warto skorzystać z pomocy specjalistycznych narzędzi, które pozwolą na zrozumienie odbiorcy i dostosowanie do niego treści, a co za tym idzie, zwiększenie ruchu i sprzedaży.
Nie zawsze konieczne jest stosowanie płatnych narzędzi. Te darmowe oferują funkcje, dzięki którym również poznasz swoich odbiorców i sprawdzisz statystyki dotyczące swoich profili.