Google wprowadziło opcję niestandardowego filtrowania, na którą czekaliśmy już od tamtego roku. Dzięki niej mamy możliwość dokładniejszego dopasowania raportu do naszych potrzeb. Zobacz, jak działa nowy raport.
Dziś rano doszły do nas wieści od Google o wdrożeniu kilku poprawek w raportach Google Search Console. Jedną ze zmian jest poprawka filtrowania danych w trybie porównywania 2 okresów (lepszy widok danych, możliwość porównywania kilku metryk).
Jednak inną zmianą, która mnie osobiście bardziej zaciekawiła, jest nowa możliwość niestandardowego filtrowania danych (wyrażenie regularne). Opcja ta daje nam możliwość bardziej zaawansowanej analizy danych.
Niestandardowy filtr można zobaczyć w raportach wyników wyszukiwania pod filtrami "Zapytanie" oraz "Strona".
Co nam daje niestandardowy filtr danych w Google Search Console?
Przede wszystkim możemy wykorzystać wyrażenia regularne do filtrowania i lepiej dopasować jego wyniki do naszych potrzeb. Google na swoim blogu podaje przykład wykorzystania tego filtrowania.
Załóżmy, że mamy sklep, który nazywa się "cats and dogs", ale wiele użytkowników wpisuje nazwę sklepu jako "cats & dogs" lub "c&d". Aby otrzymać dane o wyszukiwaniu frazy brandowej, należy wziąć pod uwagę wszystkie te frazy. Dzięki filtrowaniu niestandardowemu możemy otrzymać jeden raport z wszystkimi wynikami po wpisaniu w filtrze: "cats and dogs|cats & dogs|c&d".
Jakiś przykład z rodzimego rynku? Proszę bardzo!
Weźmy bardzo popularny sklep meblowy "Black Red White", który użytkownicy wyszukują również pod nazwą "BRW". Po wpisaniu w filtr niestandardowy "black red white|brw" otrzymamy raport zawierający frazy, w których skład wchodzą: "brw" i "black red white" (również np. "brw meble", "brw sklep", "black red white meble" itp.). Dzięki temu firma ta będzie miała lepszy pogląd na wyszukiwanie frazy brandowej w Google.
Inny przykład? Weźmy jednego z naszych klientów: U Pacjenta. Wiele użytkowników może wyszukiwać strony wpisując nazwę bez spacji. Dlatego na próbę stworzyłam filtr:
Wyniki filtrowania pokazują obie frazy w różnych konfiguracjach:
Filtr ten sprawdzi się też dobrze w przypadku nazw z polskimi znakami.
Biorę na tapet klienta, którego case study możecie przeczytać na naszej stronie: Z Klocków. Użytkownik może wyszukiwać: Z Klocków, Zklocków, Z Klockow, Zklockow. Niestandardowe filtrowanie pozwoli mi zobaczyć wyniki z wszystkimi wersjami w jednym raporcie:
Wyniki:
W filtrze zastosowanie znajdą też inne wyrażenia regularne:
[caption id="attachment_39303" align="aligncenter" width="525"] Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/7576553#regex_filter[/caption]
Jako osoba uwielbiająca analizę danych już szukam możliwości zastosowania tego filtra i wniosków, jakie mogę na jego podstawie wyciągnąć. To już kolejna zmiana w GCS w ostatnim czasie, o której piszę i przyznam, że podoba mi się ten kierunek ;)
W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.
Komentarze
Zmiana na duży plus! Super, że GSC ciągle pracuje nad swoimi funkcjonalnościami 😉
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Zmiana na duży plus! Super, że GSC ciągle pracuje nad swoimi funkcjonalnościami 😉