Linkowanie zewnętrzne – jak zrobić to dobrze?
Jeśli odpowiednio wdrożymy szereg efektywnych działań, związanych z linkowaniem zewnętrznym, a do tego zadbamy o to, by prezentowane przez nas treści miały tak wysoką jakość i unikatowość, aby chętnie do nich linkowano, nasze wykresy w SEMrush poszybują w górę. Nie jest to jednak takie proste i nie zadziała ot tak w kwadrans. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to już kiedyś pisaliśmy o praktykach dobrego linkowania. Wpadnij do tego wpisu po kilka cennych wskazówek: Najważniejsze zasady dobrego linkowaniaLinkowanie zewnętrzne z czasów przed Pingwinem, czyli opowieść z cyklu „kurła, kiedyś to było”
Czy ktoś pamięta jeszcze oferty „farm linków” lub „katalogów”, gdzie można było masowo kupić sobie 1000 odnośników do danej strony za 50 PLN? Co gorsza, nawet do dziś takie „wyjątkowe okazje” pojawiają się w internecie. Omijaj je szerokim łukiem, lub, mówiąc gwarą specjalistów IT, porządnym firewallem. Unikaj także wszelkich SWL (systemów wymiany linków) i zaplecz pozycjonerskich. Nie tylko nie pomożesz swojemu serwisowi, a wręcz możesz mu zaszkodzić. Tuż za rogiem za takie nieczyste działania (nazywane technikami Black Hat SEO) czyha już kara od Google. W Delante często mamy takie przypadki, szczególnie wśród witryn z długą, kilkunastoletnią historią. Przeprowadzając audyt SEO, od razu widzimy, jakiej jakości linkowanie zewnętrzne było stosowane do tej pory. Nieraz negatywne efekty działania takich farm linków online trzeba odkręcać miesiącami.Linkowanie zewnętrzne – dziś liczy się jakość, nie ilość
Kiedyś, rzeczywiście, takie bezmyślne linkowanie „gdzie popadnie”, choć moralnie pejoratywne, mogło pomóc. Odkąd jednak w 2012 roku Google wprowadziło kolejną wersję swojego algorytmu pod nazwą Pingwin, gra się zmieniła. Teraz liczba linków zewnętrznych, prowadzących do naszej strony, ma znaczenie dopiero w drugiej kolejności za ich jakością.Gdzie linkować?
Aby link zewnętrzny wspierał SEO Twojej strony WWW, musi pochodzić z innej witryny, godnej zaufania, pozytywnie ocenianej w rankingach Google, z dużą ilością odsłon i unikalnych użytkowników, z niewielkim wskaźnikiem odrzuceń (bounce rate) i wysoką średnią długością sesji.Social media
Media społecznościowe nie będą kluczowe w linkowaniu zewnętrznym, gdyż większość zamieszczanych przez nas tam linków będzie niejako z automatu opatrzona atrybutem nofollow. Warto jednak, przede wszystkim dla PR Twojej marki, publikować i promować nowe wpisy na blogu i treści na stronie WWW w oficjalnych kanałach w social media. Zawsze to dodatkowy punkt styku Klienta z firmą oraz szansa na więcej wyświetleń i share’owanie wartościowych treści przez Twoich stałych czytelników.Portale i serwisy branżowe
Google oprócz contentu analizuje też kontekst, w jakim dana treść, czy link zewnętrzny, został użyty. Popularny i ceniony w Twojej branży serwis WWW, tematycznie powiązany z charakterem działalności Twojego biznesu, prawdopodobnie będzie dobrym wyborem np. na artykuł sponsorowany z prowadzącym do nas linkiem dofollow (lub linkiem rel=”sponsored”).Wpisy gościnne
Jeśli dopiero rozkręcasz swój serwis WWW lub właśnie planujesz własną strategię content marketingową, odezwij się do portali i blogów należących do osób z Twojej branży, aby stworzyć dla nich wpis gościnny z linkiem dofollow prowadzącym do Twojej strony. Czasem takie publikacje mogą być dodatkowo płatne, jednak z wieloma firmami, influencerami i twórcami możesz nawiązać współpracę barterową, która będzie efektywna dla obu stron. Ty dajesz ciekawy, unikatowy content, ktoś częstuje Cię swoim link juice.Udział w dyskusjach w serwisie Quora, na forach tematycznych i blogach
Serwis Quora to wciąż nowość na polskim rynku, dlatego im szybciej zaistniejesz tam ze swoim contentem i linkami na Twoją stronę WWW, tym lepiej.
Aktywne i przemyślane dołączanie do dyskusji w sieci z wykorzystaniem artykułów, poszerzających dane zagadnienie na Twoim blogu, może być cenne dla Twojej pozycji w Google. Uważaj jednak, aby nie ucierpiał Twój wizerunek. Linki dodawaj tylko tam, gdzie to ma sens, aby nie stać się natrętnym spamerem, a naprawdę pomóc konkretnym użytkownikom uzupełnić ich luki w wiedzy i rozwiązać ich problem.
Wysoka jakość contentu na Twojej stronie i biuro prasowe
To pasywna, ale cenna metoda działania w ramach strategii external linkingu. Im bardziej unikatowe i wartościowe treści stworzysz np. na swoim firmowym blogu, tym chętniej będą podlinkowywać i cytować je różne portale i inne blogi. Ciekawe infografiki, wyniki badań, czy rankingi i zestawienia są często wykorzystywane przy tworzeniu treści w sieci. Wykorzystaj biuro prasowe online. Zgromadź bazę redakcyjnych maili prestiżowych dla Google i ich czytelników serwisów, których potencjalnie może zainteresować Twoja treść. Regularnie podsyłaj im swoje najlepsze treści. Dzięki temu może okazać się, że Twoje blog posty zwiększą swój zasięg, a wyniki pozycjonerskie będą coraz lepsze. Biuro prasowe może być świetnym narzędziem do zdobywania nowych linków zewnętrznych i promocji Twojego contentu w sieci. Tutaj przykład biura prasowego Vimeo stworzonego na bazie Prowly.Dofollow, nofollow, ugc i sponsored – co to jest?
Każdy prowadzący na Twoją stronę link, przekazujący Twojemu serwisowi SEO’wą siłę linkującego portalu, od 01.03.2020 r. może być opatrzony jednym lub dwoma z czterech rodzajów atrybutów:- rel=”dofollow” - najważniejszy z perspektywy SEO rodzaj atrybutu, który wskazuje algorytmom Google, że strona, do której prowadzi link, jest dla nas priorytetowa, pełna cennego contentu,
- rel=”nofollow” - dla linków, które prowadzą do miejsc na naszej stronie, do których nie chcemy odesłać robotów Google, np. koszyka w e-commerce, polityki prywatności, regulaminu sklepu,
- rel=”ugc” - tj. user generated content, dla treści, stworzonych przez pojedynczych użytkowników, np. w komentarzach na forach internetowych,
- rel=”sponsored” - dla linków, umieszczonych w artykułach sponsorowanych lub płatnych reklamach.
<a href="https://www.twojatstronawww.pl" rel="dofollow">Twój anchor</a>
Anchor text a linkowanie zewnętrzne
Oprócz atrybutu podczas linkowania zewnętrznego zwróć także uwagę na to, jaki anchor text zawiera Twój link dofollow. Anchorem może być fragment tekstu, odpowiednia fraza, powiązana z treścią, do której prowadzi link lub nazwa Twojego brandu. Unikaj anchorów nawigujących, czyli linków ukrytych np. pod frazą “tutaj” lub “kup teraz”.Jak Google ocenia wartość i prestiż linków zewnętrznych?
Kluczowe wskaźniki dla Google, określające wartość linków outbound to:- wiarygodność i popularność domeny linkującej do naszej strony WWW,
- kontekst i powiązanie między treścią na stronie linkującej a tej zamieszczonej na stronie docelowej,
- właściwe użycie anchor tekstu,
- ilość linków prowadzących z tej samej jednej domeny do drugiej (lepiej zamówić 10 artykułów sponsorowanych w różnych serwisach o tym samym prestiżu, niż w tym samym),
- weryfikacja właściciela obu domen (linkowanie między domenami tego samego właściciela ma mniejszy sens niż między domenami, należącymi do różnych wydawców).
Jak sprawdzić linkowanie zewnętrzne? 3 sposoby
Obserwuj i sprawdzaj na bieżąco, kto, gdzie i jak linkuje do Twojej strony WWW. Jak to zrobić?- Sposób nr 1: wyszukiwarka Google
- Sposób nr 2: Google Search Console
- Sposób nr 3: narzędzia ekspertów SEO