Czym jest personalizacja reklam Google Ads?
Reklama spersonalizowana jest narzędziem, które umożliwia lepsze dopasowanie do potrzeb użytkowników, a za tym idzie wzrost ROAS, ROI (Return On Investment) czy pozyskanie leadów sprzedażowych dla reklamodawców.
ROAS to skrót z języka angielskiego Return on Advertising Spend, oznaczający procentowy zwrot z nakładów na reklamę. Jest on ważnym wskaźnikiem w handlu e-commerce. Dla firm B2B istotnym czynnikiem jest generowanie leadów takich jak: wysłanie formularza czy kontakt z firmą Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu reklamy, można uniknąć wejść na stronę, które finalnie nie zakończą się konwersją.
Jednak skąd Google wie komu należy wyświetlić reklamę? Ustalenie płci, wieku, lokalizacji, urządzenia, czasu, tekstu reklam, pomaga lepiej dobrać treści reklamowe, dzięki czemu reklamy stają się bardziej zachęcające dla klientów. Dane na temat użytkowników są zbierane na podstawie odwiedzanych przez nich stron bądź aplikacji.
Przykładowo, gdy osoba X wchodzi na stronę Zalando i szuka eleganckich torebek, to okazuje się, że później notorycznie wyświetlają się reklamy torebek lub powiązanych akcesoriów. Wyszukiwania użytkowników są przetwarzane oraz zapamiętywane przez algorytmy Google.
Co możesz spersonalizować w reklamach?
Zastanawiasz się jakie segmenty możesz spersonalizować podczas tworzenia kampanii? Google Ads umożliwia personalizację tekstu do odbiorców, lokalizacji, urządzenia, czasu oraz danych demograficznych takich jak płeć, wiek, status rodzicielski oraz dochód z gospodarstwa domowego. Indywidualnie traktowani użytkownicy, chętniej nawiązują interakcję z daną marką bądź firmą. W dalszej części artykułu, dowiesz się, na czym polegają te strategię.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jak zwiększyć efektywność Twoich kampanii – sprawdź naszą usługę Google Ads.
Odbiorcy
Google Ads pozwala dotrzeć do danych użytkowników za pomocą edytowania segmentu odbiorców. Umożliwia nam ustalenie danych demograficznych – kim są, jakie są ich zainteresowania, czego szukają lub planują oraz indywidualne segmenty odbiorców z połączonych list.
Można też utworzyć listy remarketingowe. Segmenty można ustawić zarówno na poziomie całej kampanii jak i grupy reklam. Istnieje możliwość dostosowania stawek do danego segmentu odbiorców.
Analogicznie, można również wykluczyć danych odbiorców, na których nie chcemy wyświetlać naszych reklam. Lista wykluczeń danych odbiorców w reklamach graficznych (banerowych) musi zawierać co najmniej 100 aktywnych członków, a w reklamach tekstowych minimum 1000, aby była możliwość wykluczenia odbiorców w usługach świadczonych przez Google.
Tutaj uwaga! Listy marketingowe mają maksymalny okres ważności, który wynosi 540 dni od momentu ich powstania. Lista również powinna zawierać więcej niż 100 osób, aby reklamy były wyświetlane użytkownikom.
Lokalizacja
Ustalenie lokalizacji w Google Ads pozwala na wyświetlanie reklam w wybranych lokalizacjach: państwach, województwach, miastach lub w konkretnych miejscach zamieszkania danej ludności.
Pamiętaj! Reklamę należy kierować nie tylko na obszar występowania danej firmy ale również na miejsca, gdzie znajdują się potencjalni klienci.
Jednak skąd wiemy, gdzie oni przebywają? Informację na ten temat można znaleźć w narzędziu Google Analytics, które umożliwia analizę danych i na tej podstawie ustalenie lokalizacji potencjalnych klientów. Określenie lokalizacji na mały obszar, powoduje rzadkie wyświetlanie reklamy. Warto pamiętać, aby zadbać o wybór odpowiedniego języka. Każdy użytkownik może mieć ustawiony inny język przeglądarki, niekoniecznie polski, dlatego warto wybrać również inne, szczególnie angielski.
Przykładem spersonalizowanej reklamy tekstowej skierowanej na lokalizację jest umieszczenie nazwy miejscowości, państwa czy regionu w nagłówku oraz ustawienie lokalizacji w segmencie, na którą chcemy tą reklamę kierować. Taką technikę warto zastosować, jeżeli swoją reklamę chcemy wyświetlać tylko w konkretnych miejscach. Aby wzmocnić swój przekaz, warto zastosować rozszerzenie lokalizacji.
Gdy chcemy promować się na całą Polskę, wystarczy dodać Polskę + wszystkie stolice danych województw.
Urządzenie
Każda kampania w Google Ads umożliwia kierowanie na urządzenia tj. telewizor, tablet, telefon, komputer. Można skorzystać również z opcji kierowania na konkretne systemy operacyjne, rodzaje urządzeń, modele.
Tworząc kampanię, można również dostosować stawki dla poszczególnych urządzeń. Zmniejszenie stawki o 100%, spowoduje, że dana reklama nie będzie się wyświetlała na tym urządzeniu. Należy pamiętać, że dostosowania stawek nie są dostępne dla kampanii inteligentnych i kampanii promujących aplikację.
Przykład reklamy spersonalizowanej kierowanej na urządzenia: Przy zamówieniu przez smartfona, rabat 10% na pyszne obiady. Nie czekaj, zamów już dziś!
Harmonogram
Google Ads umożliwia ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam. Reklamy mogą być wyświetlane w konkretnych godzinach, określonych dniach lub w momencie wyszukiwania informacji przez klienta w wyszukiwarce Google. Dostosowania stawek, również są dostępne, dlatego można je zmniejszać lub zwiększać w wybranych przez nas dniach i godzinach.
Posłużmy się przykładem ustalania harmonogramu w firmie X, która zajmuje się sprzedażą strojów kąpielowych. Na podstawie analizy harmonogramu, widać, że reklama osiąga największy ruch w poniedziałki i wtorki od godziny 19. Na tej podstawie, ustala się harmonogram, tak aby reklamy wyświetlały się najwięcej razy w tych dniach i godzinach.
Przy inteligentnych strategiach np. kampania iPLA oraz automatycznych typu max. wartości konwersji, max. konwersji, CPA, ROAS, zwiększanie bądź zmniejszanie stawek nie jest stosowane, ponieważ te strategie same optymalizują stawki aby zrealizować cel jakim jest konwersja.
Personalizacja tekstu reklamy
Tworząc spersonalizowany tekst reklamy, należy skupić się na odpowiedniej formie komunikacji. W tekście czy nagłówkach reklamy, można zawrzeć takie informację jak: co reklamujemy, USP (Unique Selling Products) oraz wezwanie do działania.
Poniżej przykład reklamy, której asortyment skierowany jest na konkretny sezon – lato .
Dane demograficzne
Google Ads, pozwala na edytowanie danych demograficznych – dodawanie lub wykluczanie wieku, płci, statusu rodzicielskiego, oraz dochodu gospodarstwa domowego, zarówno na poziomie kampanii jak i grupy reklam.
Tutaj uwaga! Kierowanie według dochodu gospodarstwa domowego jest dostępne tylko w określonych krajach.
Niektóre firmy, posiadają asortyment, skierowany wyłącznie na daną grupę wiekową, płeć czy status rodzicielski. W takiej sytuacji można rozdzielić poszczególne teksty reklam na daną grupę. Na przykład, banki mają specjalne oferty kredytu dla młodych, emerytów itp., czy firmy, oferujące wypoczynek dla rodziców.
Ograniczenia prawne na podstawie funkcji kierowania reklam spersonalizowanych
Reklamy spersonalizowane, oczywiście mają też swoje ograniczenia prawne. Google nie zezwala na wyświetlanie reklam o charakterze kontrowersyjnym lub niestosownym.
Przedstawię kilka ograniczeń Google Ads: leki na receptę, kierowanie treści reklam do osób poniżej 13 roku życia, alkohol, hazard, problemy finansowe, znęcanie się, przestępstwa, orientacja seksualna, wyznanie, dyskryminacja, antykoncepcja oraz szereg innych ograniczeń. Więcej dowiesz się ze strony: https://support.google.com/adspolicy/answer/143465?hl=pl
Czym jest personalizacja reklam Google Ads? – podsumowanie
Personalizacja reklam to istotny element działań marketingowych. Reklamy, wykorzystują dane użytkowników na podstawie odwiedzanych przez nich stron bądź aplikacji, po to aby lepiej dopasować treści reklamowe do zapytań użytkowników.
Każdy z nas lubi być traktowany indywidualnie, dlatego, wprowadzając te elementy, podczas tworzenia kampanii bądź grupy reklam, istnieje większa szansa na wywołanie konwersji, a za tym idzie wzrost przychodów dla reklamodawców.
Teraz już wiesz, na czym polegają reklamy spersonalizowane, a więc pora, żebyś zaczął stosować je w swoich kampaniach!