Przekierowania: jakie są ich rodzaje? Po co robić redirecty?

Przekierowania: jakie są ich rodzaje? Po co robić redirecty?

Zmiana struktury adresów URL strony, błędy wywołane usunięciem podstron oraz duplikacje spowodowane dostępnością tej samej treści pod różnymi adresami – np. po wdrożeniu SSL – mogą negatywnie wpłynąć na ocenę witryny przez wyszukiwarkę. Utrudniony dostęp do zawartości zniechęca jednak przede wszystkim użytkowników. Aby i jednym i drugim ułatwić korzystanie ze strony, warto wdrożyć przekierowania.

Ostatnio na naszym blogu: Branża meblarska i jej widoczność w internecie

Wygodna nawigacja i przyjazne adresy URL na stronie zachęcają użytkowników do kolejnych wizyt. Roboty starają się “myśleć” jak człowiek, więc zyska ona również w ocenie wyszukiwarki. Nie uda się jednak uchronić zawartości przed zmianami, asortyment sklepów rotuje, a domyślne adresy tworzone przez CMS pod względem wygody korzystania pozostawiają zwykle wiele do życzenia. Dotyczy to przede wszystkim branży e-commerce, ale nawet administrator niewielkiego bloga musi pamiętać o ułatwianiu dostępu do treści. Przekierowania to jeden ze sposobów na uporządkowanie zawartości.

Dużym wyzwaniem dla posiadaczy sklepów są również migracje między CMSami. Nowe menu, inny styl konstruowania adresów URL, a może przy okazji jeszcze korekta drzewa kategorii – to wszystko spowoduje, że linki do starej wersji strony zaczną generować błędy 404. Tutaj również z pomocą przyjdą przekierowania. O sposobie ich wykonywania w dalszej części artykułu, na samym początku należy dobrze poznać rozwiązania, z których można skorzystać.

Co to jest przekierowanie (redirect)?

W ogólnym ujęciu przekierowanie to odpowiedź HTTP, która zawiera instrukcję przejścia do innej strony docelowej. Informuje przeglądarkę internetową i roboty skanujące, że poszukiwana przez nie treść została przeniesiona – tymczasowo lub na stałe.

Z punktu widzenia użytkownika efektem jest zwykle trafienie pod adres inny, niż ten przypisany do klikniętego linku. Jest to dla niego bardzo wygodne – brak przekierowania skutkowałby wyświetleniem błędu, a poszukiwanie interesującej treści lub produktu w sklepie gość musiałby kontynuować na własną rękę. W gąszczu wielu podstron nie jest to zadanie łatwe, więc często powoduje opuszczenie strony. Przekierowania pomagają się przed tym zabezpieczyć.

Problematyczne strony Google Search Console

Google Search Console problematyczne strony
Jeśli indeksowany adres URL generuje błąd 404, jest on raportowany przez Google Search Console jako problem wymagający usunięcia (by poprawnie go zaindeksować) lub wykluczenie, które w opinii Google nie wymaga działań. Warto sprawdzić oba raporty w sekcji Stan, gdyż mogą się tam znajdować istotne podstrony.

Rodzaje przekierowań

W zależności od tego, czy zawartość została trwale przeniesiona (lub usunięta), czy może są to działania tymczasowe – przekazywany jest inny kod odpowiedzi. Niezależnie od niego, końcowy użytkownik zawsze dociera do docelowej podstrony. Zawartość przekazywanego komunikatu jest jednak bardzo istotna dla robotów wyszukiwarek.

Przekierowanie 301 – stałe

Bardzo często stosowanym i powszechnie zalecanym typem przekierowania jest 301 – Moved permanently. Informuje, iż treść została na stałe przeniesiona na inną podstronę i nigdy więcej pod danym adresem się nie pojawi. To jasna instrukcja dla robotów, że zamiast odwiedzać ten URL, powinny kierować się zgodnie z komunikatem zawartym w przekierowaniu. Ponadto, dotychczasowy adres może zostać usunięty z wyszukiwarki po pewnym czasie, gdyż nie zawiera żadnych istotnych treści.

Przekierowanie 302 – tymczasowe

Innym popularnym rodzajem przekierowania, ustawianym bardzo często domyślnie, jest 302 – czasowe. Jest ono reprezentowane komunikatem Found – znaleziono. Informacja dla robotów wyszukiwarki jest więc tutaj mniej konkretna. Poszukiwanej zawartości nie ma pod podanym adresem, ale uda się ją znaleźć w innej lokalizacji. Treść po pewnym czasie może wrócić na swoje dotychczasowe miejsce. W odróżnieniu do 301 roboty będą więc wracać pod pierwotny adres URL, sprawdzając czy jego zawartość nie została przywrócona.

Inne typy

Poza powszechnie znanymi 301 i 302 istnieje jeszcze kilka kodów odpowiedzi HTTP wywołujących przekierowanie pod inny adres.

  • Przekierowanie 303 – See Other – powinno być używane tylko z formularzami wysyłającymi dane metodą HTTP POST. W odpowiedzi na formularz uruchamia się wówczas przekierowanie pod konkretny adres, bez ponownej próby wysłania informacji metodą POST.
  • Przekierowanie 304 – Not Modified – nie zmodyfikowano. Zawartość nie uległa żadnym zmianom w porównaniu do informacji posiadanych przez użytkownika. Przekierowanie tego typu informuje przeglądarkę, że dane znajdujące się w jej pamięci są aktualne. Treść może być wyświetlona użytkownikowi, nie ma konieczności ich pobierania ze źródła.
  • Przekierowanie 305 – Use Proxy. Uzyskanie dostępu do danego zasobu będzie możliwe tylko z wykorzystaniem określonego serwera Proxy. Komunikat oczywiście zawiera adres serwera, z którego przeglądarka powinna skorzystać.
  • Przekierowanie 307 – Temporary Redirect – czasowe przekierowanie pod inny adres URL. Od 302 – Found różni się tym, że metoda zapytania nie ulega zmianie. Powszechnie używane 302 może być w zależności od okoliczności interpretowane jak 303 (zmiana POST na GET) lub właśnie 307.

Nieprawidłowe ustawienie przekierowań może skutkować błędem 310 – Too many redirects. Informuje on o powstaniu pętli przekierowań, która uniemożliwia trafienie pod określony w instrukcjach adres.

Przekierowanie Google Search Console
Informacja z Search Console o wykluczeniu podstrony z indeksu, ze względu na przekierowanie

Znaczenie przekierowań w SEO

Wspominaliśmy już, że z punktu widzenia użytkownika przekierowania przekładają się na komfort przeglądania udostępnionych treści. Prawidłowa konfiguracja kodów odpowiedzi serwera jest jednocześnie potężnym orężem w walce o utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. SEO dąży do przekazywania robotom jasnych informacji dotyczących zawartości witryny. Przy użyciu przekierowań możemy wpłynąć na ich pracę.

Stałe przekierowanie 301 pomaga przenieść zdecydowaną większość mocy linku na nowy adres. Ze względu na zabezpieczenia w algorytmach Google, chroniące wyszukiwarkę przed manipulacjami, nigdy jednak nie zostanie ona przekazana w 100%.

Przekierowanie 302 natomiast mocy nie przenosi, a jedynie kieruje ruch na nowy adres. Stary URL pozostanie w wynikach wyszukiwania, co jest korzystne w przypadku tymczasowych zmian tj. zawieszenie publikacji treści (np. promocyjnych) lub przebudowy zawartości podstrony. Ostateczna decyzja zawsze jednak należy do wyszukiwarki – możliwe jest, że przekierowanie 302 zostanie zinterpretowane tak jak 301 i wyjściowy URL zostanie wyindeksowany.

Kiedy należy zastosować przekierowania?

Teoria może niewiele mówić. Dlatego też przytoczę kilka przykładów “z życia SEO”, kiedy prawidłowe instrukcje dla robotów wyszukiwarek mają duże znaczenie. Jeśli w tych miejscach przekierowania nie będą zastosowane, strona utraci cenny ruch lub te same podstrony o różnych adresach zostaną uznane za duplikację treści i stracą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wymuszenie korzystania z wybranej wersji strony

Treści witryny, w zależności od konfiguracji serwera, mogą być dostępne zarówno pod adresem z członem “www.” z przodu, jak i bez niego. Jeśli obie wersje generują kod 200 – ok, wówczas mogą zostać zinterpretowane jako całkowite duplikacje tej samej strony. Aby uniknąć tej sytuacji, warto ustawić globalne przekierowanie 301, które będzie prowadzić do jednego, wybranego wariantu adresu. Do tego celu wykorzystać warto znajdujący się na serwerze plik .htaccess. Zawartość komendy wywołującej przekierowanie może wyglądać np. tak:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.mojadres\.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://mojadres.pl/$1 [L,R=301]

Wykorzystywanie protokołu SSL

Wdrożenie protokołu SSL niesie za sobą wiele korzyści. Jest to nie tylko wyższy poziom bezpieczeństwa, ale również poprawa wizerunku w ocenie wyszukiwarek. Aby jednak nie spowodować dodatkowego zamieszania duplikacją treści dostępnych przez protokół HTTP i HTTPS, warto wymusić na przeglądarkach korzystanie z wersji bezpieczniejszej. Skutecznym sposobem jest ustawienie globalnego przekierowania 301 do strony o adresie zaczynającym się od https:// z wykorzystaniem pliku .htaccess.

Poniżej przykład, który jednocześnie przekierowuje na wersję adresu bez “www.” oraz protokół HTTPS.

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%2%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^(www\.)(.*) [NC]
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Tworząc tego typu przekierowania w pliku .htaccess zawsze warto sprawdzić dokumentację udostępnioną przez hosting, gdzie często pojawiają się instrukcje ich ustawiania. Podane wyżej przykłady nie zawsze będą rozwiązaniem idealnym.

Sprawdzenie stanu przekierowań
Prosty sposób na sprawdzenie stanu przekierowań – httpstatus.io

Zmiana domeny

Jeśli decydujesz się na przeniesienie witryny pod inny adres, zadbaj o skopiowanie treści 1:1 ze starej struktury na nową. Na każdej podstronie starej wersji ustaw przekierowanie 301 z adresem URL odpowiadającej jej nowej podstronie. Dzięki temu zainteresowani, którzy znaleźli link do witryny na starej domenie nadal mieli będą mieć dostęp do interesujących ich treści. Roboty wyszukiwarki natomiast zostaną precyzyjnie poinformowane gdzie szukać przeniesionej zawartości. Brak odpowiednich powiązań spowoduje, że ruch na nowej domenie będzie budowany zupełnie od zera.

Tworzenie nowej struktury adresów URL

W artykule “Struktura URL” podaliśmy przepis na stworzenie linków przyjaznych dla użytkownika. Mają one świetny wpływ na SEO witryny, a także UX. Jednak brak przekierowania 301 ze starej wersji na nową może te wysiłki zaprzepaścić. Analogiczna sytuacja występuje, gdy zapada decyzja o zmianie struktury drzewa kategorii w sklepie. W obu przypadkach linki w menu strony zwykle ulegną zmianie, ale ręcznie tworzone odnośniki np. w treści postów na blogu, a także wszystkie linki zewnętrzne nadal będą zawierały stary adres. Jak już wspominaliśmy – błąd 404 zniechęca zarówno użytkowników, jak i roboty Google.

Migracja między CMSami

Decyzja o zmianie CMS sklepu może być podyktowana wieloma czynnikami. Rozbudowa asortymentu przekraczająca możliwości oprogramowania, chęć integracji z innymi (nieobsługiwanymi) usługami lub po prostu wygoda użytkowania – to tylko kilka przykładów. Niezależnie od tego, migracja wiąże się z bezpowrotną utratą dotychczasowej struktury adresów URL. Należy więc zadbać o stworzenie przekierowań 301 w układzie 1:1 pomiędzy starą i nową wersją. Jeśli tego nie dopilnujesz, większość kliknięć w wyniki wyszukiwania kierujące do Twojej strony wywoła znany nam już dobrze błąd 404.

Strony produktów niedostępnych

Jeśli produkt zostaje wycofany z oferty sklepu, jednym z możliwych rozwiązań jest wykonanie przekierowania 301 do produktu podobnego (np. nowej jego wersji) lub kategorii, w której użytkownik będzie mógł znaleźć coś, co go zastąpi. Pozwoli to również na przeniesienie zdecydowanej większości mocy nieistniejącej już podstrony.

Należy jednak pamiętać, że w tym wypadku ukrywanie strony produktu nie zawsze będzie korzystne. Więcej na ten temat przeczytać można w naszym artykule “Produkt niedostępny w sklepie – jak sobie z nim poradzić bez zabijania SEO?”.

Poznaj swój CMS

Do znajomości rodzajów przekierowań i ich przykładowych zastosowań należy dodać wiedzę na temat sposobu ich tworzenia w CMS. Najnowsze wersje poprawnie skonfigurowanych systemów tj. np. PrestaShop, Shoper czy RedCart samodzielnie tworzą przekierowanie 301 podczas zmiany adresu URL podstrony. Często spotykanym rozwiązaniem (również w starszych wersjach wspomnianych już CMSów) jest jednak konieczność ręcznego ustawiania przekierowań z wykorzystaniem opcji w menu. Nadal dostępne są systemy zarządzania treścią, które w ogóle ich nie obsługują i ustawień należy dokonywać korzystając z dostępu do FTP.

Jeśli planujesz stworzyć przyjazny URL produktu lub kategorii w swoim sklepie, który zastąpi dotychczasowy domyślny adres, zachowaj ostrożność i postępuj według schematu:

  1. Zachowaj stary adres, by móc przetestować działanie przekierowania.
  2. Sprawdź, czy nowy adres jest wolny – podanie jako nowego istniejącego już URL może skutkować pętlą przekierowań, wylogowaniem z panelu administratora i uniemożliwieniem korzystania ze strony. Ratunkiem w tej sytuacji będzie tylko skorzystanie z FTP.
  3. Jeśli masz pewność – wprowadź nowy adres URL dla podstrony i sprawdź, czy zostało utworzone automatyczne przekierowanie.
  4. Jeśli nie (bądź wiesz, że Twój CMS nie posiada tej funkcji), znajdź w ustawieniach oprogramowania opcję ręcznego tworzenia przekierowań.
  5. Jeśli tej opcji nie ma – skorzystaj z pliku .htaccess na serwerze.
  6. Zindeksuj oba adresy w Search Console.

Funkcja automatycznego tworzenia przekierowań bardzo często działa poprawnie tylko za pierwszym razem. Każda kolejna zmiana URL wymusza skorzystanie z opcji ręcznego ich ustawiania, gdyż system nie będzie w stanie poprawnie przekierować ruchu z dwóch (lub większej liczby) poprzednich wersji na nowy. Przykładem może być tutaj wspomniany Shoper. Warto więc sprawdzić działanie tej funkcji.

Przekierowanie, czy rel=canonical?

Poprawne wdrożenie przekierowań nie zawsze jest możliwe. Często wynika to ze specyfiki CMS, który takiej funkcjonalności nie udostępnia lub tworzy adresy dynamicznie w zależności od tego jaką drogą na daną podstronę trafił użytkownik. Dobrym przykładem będzie produkt, który należy do kilku kategorii na stronie. Mogą do niego prowadzić wówczas różne linki:

https://sklep.pl/kategoria/produkt
https://sklep.pl/szczegolowa-kategoria/produkt
https://sklep.pl/nazwa-producenta/produkt

Tworzenie przekierowań w takiej sytuacji będzie trudne (gdyż nie zawsze znane są wszystkie ścieżki) i ryzykowne, bo łatwo o błąd. Określenie linku kanonicznego natomiast spowoduje, że roboty wyszukiwarki nie będą postrzegać różnych wariantów adresu jako duplikacji treści. Jest to więc w tej sytuacji bezpieczna alternatywa, która pozytywnie wpłynie na SEO witryny. Należy oczywiście tutaj jednak pamiętać, że cannonical jest sugestią dla Google, którą może on zignorować. Więcej na ten temat przeczytać można w artykule dotyczącym rel=canonical. Część specjalistów wykorzystuje w wielu miejscach właśnie linki kanoniczne zamiast przekierowań 301.

Podsumowanie

Poprawna konfiguracja przekierowań na stronie pozwala odpowiednio zarządzać ruchem, a także zachować możliwie największą część mocy usuwanych podstron. Wpływa więc pozytywnie na UX i SEO witryny. Tworząc przekierowania, należy jednak zachować ostrożność. Błąd w najlepszym wypadku będzie skutkował odesłaniem użytkownika i robotów do nieodpowiedniej podstrony. W najgorszym – może uniemożliwić korzystanie z witryny.

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
SEO Specialist - Bartek

SEO Specialist

W Delante pracuje od maja 2018 r. W swojej pracy tworzy treści, dostosowane nie tylko do wymogów wyszukiwarek, ale przede wszystkim do potencjalnego czytelnika. Pasjonat nowych technologii, głównie w zakresie komunikacji, internetu i odnawialnych źródeł energii.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.