Sklep internetowy krok po kroku
Ludzie coraz częściej szukają możliwości robienia zakupów w sieci. Robią to nie tylko za pomocą komputerów, ale także różnego rodzaju urządzeń mobilnych. Konkurencja w Internecie jest naprawdę duża, a wymagania i oczekiwania klientów stale rosną. Z tego względu, właściciele sklepów online muszą nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań, które zainteresują i przyciągną użytkowników. Zanim jednak będziemy mogli myśleć o rozwoju i pozycjonowaniu sklepu internetowego, musimy wiedzieć jak go zbudować.Wybierz właściwą domenę
Jedną z pierwszych czynności, jaką wykonujemy przy uruchamianiu sklepu online jest wybranie odpowiedniej domeny. Dobrze, by zawierała w sobie nazwę naszej firmy, co z pewnością wpłynie na rozpoznawalność marki. Nowo powstałe sklepy internetowe zwykle funkcjonują na zupełnie nowych domenach, gdzie budowanie autorytetu strony rozpoczyna się od zera. Czasem jednak zdarza się, że wybieramy domenę, która w przeszłości funkcjonowała już w internecie. Warto wówczas dokładnie sprawdzić jej historię.Zaufany hostingodawca i poprawna końcówka (TLD)
Niemałe znaczenie ma także jakość usług świadczonych przez dostawców hostingów. Należy upewnić się, że rejestrowana przez nas domena nie wygaśnie po krótkim czasie, warto zorientować się, jak wygląda support ze strony hostingodawcy. Równie dobrze jest wybrać odpowiednią końcówkę, w zależności od obszaru działania sklepu. Jeśli kierujemy biznes wyłącznie na rynek krajowy warto postawić na końcówkę .pl (lub inną, właściwą dla danego kraju). Chcąc podbijać również rynki zagraniczne, dobrym pomysłem będzie zdecydowanie się na końcówkę .comTechniczne aspekty strony
- Poprawne adresy URL - bardzo ważnym elementem stron typu e-commerce są poprawne adresy URL. Ich prawidłowa struktura w przyszłości znacząco wpłynie na proces pozycjonowania strony. Należy unikać umieszczenia w nich polskich liter, znaków specjalnych oraz stosować odpowiednie separatory. Więcej na temat tworzenia przyjaznych adresów URL znajdziesz na naszym blogu.
- Eliminacja błędów - często zdarza się, że po wyprzedaniu danego produktu na stronie pojawia się błąd. Użytkownik nie dostaje żadnej informacji i czuje się zdezorientowany. Warto tego unikać podając użytkownikowi informację o niedostępności towarów. Dobrym zabiegiem jest również proponowaniem produktów podobnych.
- Mapa strony i plik robots.txt - mapa strony znacząco ułatwia botom wyszukiwarek jej indeksowanie. Im lepiej skonstruujemy naszą stronę, tym większa szansa, że roboty wyszukiwarek dotrą do dużej ilości podstron naszego sklepu. Nieco inną funkcję pełni plik robots.txt. Jest to miejsce, gdzie możemy ustalić, jakie adresy URL nie powinny być indeksowane, (np. koszyk, polityka prywatności).
E-commerce a SEO
Oczywiście żaden sklep internetowy nie ma szans na wyprzedzenie konkurencji i dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania bez skutecznego SEO. Optymalizacja treści na stronie, poprawne tytuły i meta opisy, stosowanie nagłówków, tekstów alternatywach dla obrazów, czy budowanie strategii linkowania ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania. Przyjrzymy się temu dokładniej w dalszej części wpisu.Analiza konkurencji
Kluczem do sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się z tłumu. Zanim zdecydujemy się na działalność w danej branży, warto sprawdzić z jaką konkurencją przyjdzie się nam mierzyć. Porównanie asortymentu, sposobu prezentowanych ofert oraz cen pozwoli nam na dogłębną analizę i ustalenie własnej strategii. Z pewnością pomocna okaże się analiza widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania, a także analiza działań podejmowanych w mediach społecznościowych. Polscy internauci coraz więcej i częściej dokonują zakupów przez internet. Warto dokładnie sprawdzić, czego szukają, jak kupują, na co zwracają największą uwagę. [caption id="attachment_21349" align="aligncenter" width="941"] źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html[/caption]Dlaczego warto prezentować produkty lub usługi z uwzględnieniem SEO?
Kiedy wiemy już, jakie produkty lub usługi chcemy oferować naszym klientom, warto zadbać o ich prawidłową prezentację. Oto, co możesz zrobić, by wyróżnić swój sklep na tle konkurencji:- Twórz i optymalizuj treści pod słowa kluczowe - oczywiście rodzaj opisu zależeć będzie od rodzaju sprzedawanego towaru lub usług. Nie należy zapominać o podaniu najważniejszych cech charakterystycznych produktu, sposobu działania, wyglądu i przede wszystkim odpowiedniej optymalizacji pod wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe. Ważną kwestią jest stosowanie nagłówków typu H1 oraz H2 oraz tekstów alternatywnych dla zdjęć.
- Prezentuj autentyczne produkty - zdjęcia produktów powinny odzwierciedlać ich prawdziwy stan i wygląd. Nie należy zakłamywać rzeczywistości i umieszczać “podrasowanych grafik”. Klienci bardzo nie lubią otrzymywać towarów niezgodnych z opisem, bądź wyglądem ze zdjęcia.
- Czytelna forma prezentowanej treści - zadaj, by twoja strona była intuicyjna i przyjemna dla oka. Użytkownicy o wiele chętniej odwiedzają sklepy z ciekawym layautem i nieskomplikowanym menu.
- Unikaj duplikacji - jednym z najczęściej popełnianych błędów jest kopiowanie opisów produktów. Tego typu działania bardzo źle wpływają na pozycję strony i jej widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Należy ich unikać.
Fajny wpis 😉 Zastanawiam się jaki jest najlepszy CMS pod kątem sklepu internetowego?
Wybór odpowiedniego CMS-a dla sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Jest kilka konkretnych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy takim wyborze, takich jak chociażby cena, bezpieczeństwo, moduły czy możliwość swobodnej edycji konkretnych elementów na stronie. Jeżeli chodzi o sam typ CMS-a, to odsyłamy do naszego ebooka – tam w pigułce zebraliśmy informacje dotyczące najpopularniejszych CMS-ów i ich funkcjonalności. Mam nadzieję, że to nieco ułatwi Panu wybór 🙂 https://delante.pl/ebook-pozycjonowanie-sklepow/cms-charakterystyka/
Jeśli mówimy o tych pierwszych krokach, to jak dla mnie woocommerce to całkiem fajna sprawa. Intuicyjny i wydaje mi się, że stosunkowo łatwy w obsłudze dla początkujących. Ale zgadzam się, warto porównać sobie kilka opcji, chociażby pod kątem wyżej wymienionych czynników 😉