Pierwsze kroki w e-commerce

Pierwsze kroki w e-commerce

Rozwój biznesu online na całym świecie jest znacznie szybszy i bardziej dynamiczny w porównaniu z tradycyjnymi firmami. Sukces przedsiębiorstw działających w handlu elektronicznym jest bardzo duży, dlatego warto wiedzieć jak ważne jest stworzenie poprawnej strony internetowej od samego początku jej działania.

Ostatnio na naszym blogu: Raport o bestsellerach - nowość w Google Merchant Center

Zapraszam do przeczytania mojego wpisu, gdzie postaram się wyjaśnić o czym pamiętać i na co warto zwracać uwagę. Miłej lektury!

Sklep internetowy krok po kroku

Ludzie coraz częściej szukają możliwości robienia zakupów w sieci. Robią to nie tylko za pomocą komputerów, ale także różnego rodzaju urządzeń mobilnych. Konkurencja w Internecie jest naprawdę duża, a wymagania i oczekiwania klientów stale rosną. Z tego względu, właściciele sklepów online muszą nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań, które zainteresują i przyciągną użytkowników.

Zanim jednak będziemy mogli myśleć o rozwoju i pozycjonowaniu sklepu internetowego, musimy wiedzieć jak go zbudować.

Wybierz właściwą domenę

Jedną z pierwszych czynności, jaką wykonujemy przy uruchamianiu sklepu online jest wybranie odpowiedniej domeny. Dobrze, by zawierała w sobie nazwę naszej firmy, co z pewnością wpłynie na rozpoznawalność marki.

Nowo powstałe sklepy internetowe zwykle funkcjonują na zupełnie nowych domenach, gdzie budowanie autorytetu strony rozpoczyna się od zera. Czasem jednak zdarza się, że wybieramy domenę, która w przeszłości funkcjonowała już w internecie. Warto wówczas dokładnie sprawdzić jej historię.

Zaufany hostingodawca i poprawna końcówka (TLD)

Niemałe znaczenie ma także jakość usług świadczonych przez dostawców hostingów. Należy upewnić się, że rejestrowana przez nas domena nie wygaśnie po krótkim czasie, warto zorientować się, jak wygląda support ze strony hostingodawcy.

Równie dobrze jest wybrać odpowiednią końcówkę, w zależności od obszaru działania sklepu. Jeśli kierujemy biznes wyłącznie na rynek krajowy warto postawić na końcówkę .pl (lub inną, właściwą dla danego kraju). Chcąc podbijać również rynki zagraniczne, dobrym pomysłem będzie zdecydowanie się na końcówkę .com

Techniczne aspekty strony

  • Poprawne adresy URL – bardzo ważnym elementem stron typu e-commerce są poprawne adresy URL. Ich prawidłowa struktura w przyszłości znacząco wpłynie na proces pozycjonowania strony. Należy unikać umieszczenia w nich polskich liter, znaków specjalnych oraz stosować odpowiednie separatory. Więcej na temat tworzenia przyjaznych adresów URL znajdziesz na naszym blogu.
  • Eliminacja błędów – często zdarza się, że po wyprzedaniu danego produktu na stronie pojawia się błąd. Użytkownik nie dostaje żadnej informacji i czuje się zdezorientowany. Warto tego unikać podając użytkownikowi informację o niedostępności towarów. Dobrym zabiegiem jest również proponowaniem produktów podobnych.
  • Mapa strony i plik robots.txt – mapa strony znacząco ułatwia botom wyszukiwarek jej indeksowanie. Im lepiej skonstruujemy naszą stronę, tym większa szansa, że roboty wyszukiwarek dotrą do dużej ilości podstron naszego sklepu. Nieco inną funkcję pełni plik robots.txt. Jest to miejsce, gdzie możemy ustalić, jakie adresy URL nie powinny być indeksowane, (np. koszyk, polityka prywatności).
Motywacja do robienia zakupów - pierwsze kroki w ecommerce
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

E-commerce a SEO

Oczywiście żaden sklep internetowy nie ma szans na wyprzedzenie konkurencji i dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania bez skutecznego SEO. Optymalizacja treści na stronie, poprawne tytuły i meta opisy, stosowanie nagłówków, tekstów alternatywach dla obrazów, czy budowanie strategii linkowania ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania. Przyjrzymy się temu dokładniej w dalszej części wpisu.

Analiza konkurencji

Kluczem do sukcesu jest umiejętność wyróżnienia się z tłumu. Zanim zdecydujemy się na działalność w danej branży, warto sprawdzić z jaką konkurencją przyjdzie się nam mierzyć. Porównanie asortymentu, sposobu prezentowanych ofert oraz cen pozwoli nam na dogłębną analizę i ustalenie własnej strategii. Z pewnością pomocna okaże się analiza widoczności i pozycji w wynikach wyszukiwania, a także analiza działań podejmowanych w mediach społecznościowych.

Polscy internauci coraz więcej i częściej dokonują zakupów przez internet. Warto dokładnie sprawdzić, czego szukają, jak kupują, na co zwracają największą uwagę.

Pierwsze kroki w ecommerce - charakterystyka rynku w Polsce
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Dlaczego warto prezentować produkty lub usługi z uwzględnieniem SEO?

Kiedy wiemy już, jakie produkty lub usługi chcemy oferować naszym klientom, warto zadbać o ich prawidłową prezentację. Oto, co możesz zrobić, by wyróżnić swój sklep na tle konkurencji:

  • Twórz i optymalizuj treści pod słowa kluczowe – oczywiście rodzaj opisu zależeć będzie od rodzaju sprzedawanego towaru lub usług. Nie należy zapominać o podaniu najważniejszych cech charakterystycznych produktu, sposobu działania, wyglądu i przede wszystkim odpowiedniej optymalizacji pod wyszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe. Ważną kwestią jest stosowanie nagłówków typu H1 oraz H2 oraz tekstów alternatywnych dla zdjęć.
  • Prezentuj autentyczne produkty – zdjęcia produktów powinny odzwierciedlać ich prawdziwy stan i wygląd. Nie należy zakłamywać rzeczywistości i umieszczać “podrasowanych grafik”. Klienci bardzo nie lubią otrzymywać towarów niezgodnych z opisem, bądź wyglądem ze zdjęcia.
  • Czytelna forma prezentowanej treści – zadaj, by twoja strona była intuicyjna i przyjemna dla oka. Użytkownicy o wiele chętniej odwiedzają sklepy z ciekawym layautem i nieskomplikowanym menu.
  • Unikaj duplikacji – jednym z najczęściej popełnianych błędów jest kopiowanie opisów produktów. Tego typu działania bardzo źle wpływają na pozycję strony i jej widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Należy ich unikać.

Czy można zrobić coś jeszcze? Oczywiście, że tak! Idealnym pomysłem jest prowadzenie własnego bloga, bądź tworzenie vlogów i poradników związanych ze sprzedawanymi produktami.

Należy również dobrze przemyśleć strategię dalszego pozycjonowania strony opartą na działaniach on-site oraz off-site. Pozycjonowanie stron typu e-commerce wymaga dużej wiedzy i doświadczenia z zakresu SEO, dlatego by mieć pewność, że nasz sklep ma szansę na dobre wyniki, warto zwrócić się o pomoc w pozycjonowaniu do profesjonalnej firmy SEO.

Logistyka i magazynowanie towaru

Omówiliśmy już wygląd strony internetowej, jednak jak wygląda sprawa z logistyką i magazynowaniem towarów? Gdzie powinno znajdować się takie miejsce i czy w ogóle jest ono potrzebne? Otóż okazuje się, że prowadząc sklep online wcale nie musimy posiadać powierzchni magazynowych. Wszystko zależy od tego, czy jesteśmy producentem sprzedawanych towarów, czy jedynie dystrybutorem.

Producenci zwykle decydują się na posiadanie własnych magazynów i systemów logistycznych do ich obsługi. Niemniej jednak, duża część sklepów internetowych oparta jest na tzw. dropshippingu.

Jest to model, w którym właściciel sklepu nie jest dostawcą a jedynie pośrednikiem. Dostawca wysyła towar bezpośrednio do kupującego. Rola sklepu internetowego sprowadza się tu jedynie do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta.

Systemy płatności i opcje dostawy

Możliwość wyboru różnego rodzaju płatności i opcji dostawy jest bardzo ceniona przez kupujących. Twój sklep powinien posiadać aktywny certyfikat SSL oraz bezpieczny system płatności. Warto zapewnić kupującym możliwość zakupów bez konieczności rejestracji oraz zagwarantować różne metody dostarczenia zamówionych produktów.

Czas i koszt dostawy są bardzo często czynnikami, które mogą nam pomóc w zyskaniu przewagi nad konkurencją.

Skuteczna reklama

Prowadzenie działań marketingowych jest niezbędne jeśli chcemy dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Aktywność w mediach społecznościowych, posiadanie mobilnej strony sklepu, bądź związanej z nim aplikacji z pewnością ułatwi Ci kontakt z potencjalnymi klientami. Ponadto, przemyślanie kampanie reklamowe, promocje, rabaty, czy darmowe dostawy towarów zawsze przyciągają spore grono kupujących.

Podsumowanie

Chcąc rozpocząć swoją przygodę z e-commerce będziemy musieli zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Mimo, iż pierwsze kroki mogą wydawać się trudne, to nie należy się niczego bać. Solidna analiza rynku i potrzeb klientów pozwala już na samym początku wyeliminować wiele błędów.

Uruchomienie sklepu zgodnie z zasadami SEO umożliwi stałe poszerzanie jego funkcjonalności i docierania do coraz większej liczby odbiorców.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Absolwentka informatyki z pasją do modelowania 3D i gier komputerowych. W wolnych chwilach lubi czytać książki, oglądać seriale, gotować i odkrywać nowe miejsca. Miłośniczka podróży i dobrego jedzenia. Uwielbia spędzać czas w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Swoją przygodę z SEO zaczęła w Delante wiosną 2019 roku.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.