Jak wdrożyć śledzenie e-commerce w GA i Google Ads?

Jak wdrożyć śledzenie e-commerce w GA i Google Ads?

Aby móc podejmować trafne decyzje potrzebujemy danych. W przypadku sklepów internetowych najważniejszą informacją są dane o transakcji. Aby w pełni korzystać z dobrodziejstw analityki internetowej musimy więc posiadać poprawnie skonfigurowane śledzenie e-commerce w Google Analytics.

Czym jest śledzenie e-commerce GA?

Raporty e-commerce w Google Analytics dostarczają nam informacji o transakcji, wartości zamówienia, łącznej sumie zamówień, współczynniku konwersji, a w przypadku np. kampanii Google Ads, informacje o koszcie konwersji na poziomie kampanii, grup reklam czy słów kluczowych. Jest to niezbędny element analityki internetowej każdego e-commerce. Posiadając poprawne dane o sprzedaży w sklepie oraz zachowaniach użytkowników jesteśmy w stanie optymalnie prowadzić kampanie Google Ads, określać skuteczność działań SEO czy analizować inne źródła ruchu na stronie.

W przypadku stosowania celów sugerujemy stosowanie ich do wyłapania ewentualnych błędów w działaniu modułu e-commerce oraz mierzenia mikro konwersji. O ile cele możemy również skonfigurować tak, że będą nam raportować dane o wartości konwersji, to już implementacja e-commerce daje nam znacznie bardziej szczegółowe dane.

W dzisiejszym poradniku postaramy się wyjaśnić w jaki sposób najprościej wdrożyć śledzenie eCommerce. Artykuł może posłużyć jako brief dla programisty, który zajmie się wdrożeniami.

O mierzeniu konwersji możesz przeczytać w naszym wpisie: Mierzenie konwersji – poradnik Google Analytics

Jak włączyć śledzenie konwersji e-commerce w GA?

Zakładamy, że posiadasz poprawnie wdrożoną usługę Google Analytics na każdej stronie serwisu. Śledzenie konwersji e-commerce włączysz logując się na swoje konto Google Analytics, przechodząc na zakładkę administracja w kolumnie widoków danych. Następnie przejdź na Ustawienia e-commerce.Wdrożenie śledzenia ecommerce

Zostaniesz przekierowany na Konfigurowanie e-commerce gdzie musisz zaznaczyć Włącz e-commerce. Dodatkową opcją jest włączenie ulepszonego e-commerce, które dostarcza nam jeszcze więcej szczegółów dotyczących samej transakcji, takich jak porzucone koszyki czy dogłębna analiza całej ścieżki zakupowej. Zapisz ustawienia.

Śledzenie konwersji e-commerce: jak je wdrożyć?

Po włączeniu śledzenia e-commerce Google Analytics będzie oczekiwał na dostarczenie z Twojej witryny informacji o transakcjach czy produktach. Aby poprawnie wysyłać takie informacje należy dodać do witryny fragment kodu w javascript, który będzie wysyłał te dynamiczne dane. Instrukcję można znaleźć na stronie https://developers.google.com/analytics/, a konkretnie w dokumentacji śledzenia e-commerce https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/ecommerce.

Konfigurując tag na stronie, programista powinien podać dane o transakcji oraz dane o produktach. Taka warstwa danych powinna być umieszczona na każdej stronie kończącej transakcję lub, w niektórych przypadkach, przed przejściem do bramki operatora płatności. Kod musi być wywoływany dla każdej transakcji. Warstwę danych umieszczamy u samej góry w naszej strukturze strony zawsze nad kodem Google Tag Managera.

Dane transakcji

Nazwa zmiennej Opis Typ
transactionld* Unikalny identyfikator transakcji Ciąg znaków
transactionAffiliation Partner lub sklep Ciąg znaków
transactionTotal* Łączna wartość transakcji Liczbowa
transactionShipping Opłata za dostawę przedmiotu transakcji Liczbowa
transactionTax Wysokość podatku od transakcji Liczbowa
transaction Products Lista przedmiotów zakupionych w ramach transakcji Tablica obiektów

*wymagane

Dane produktów

Nazwa zmiennej Opis Typ
name* Nazwa produktu Ciąg znaków
sku* Kod SKU produktu Ciąg znaków
category Kategoria produktów Ciąg znaków
price* Cena za sztukę Liczbowa
quantity* Liczba towarów Liczbowa

*wymagane

Przykładowy kod warstwy danych

<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || []
dataLayer.push({
  'transactionId': '1234',
  'transactionAffiliation': 'Ubrania Acme',
  'transactionTotal': 38.26,
  'transactionTax': 1.29,
  'transactionShipping': 5,
  'transactionProducts': [{
      'sku': 'DD44',
      'name': 'Koszulka',
      'category': 'Odzież',
      'price': 11.99,
      'quantity': 1
  },{
      'sku': 'AA1243544',
      'name': 'Skarpetki',
      'category': 'Odzież',
      'price': 9.99,
      'quantity': 2
  }]
});
</script>

Datalayer dla transakcji liczonych z poziomu Google Ads

<!-- Event snippet for Konwersja AdWords conversion page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-xxxxxx/xxxxxxxxxx',
'value': 0.0,
'currency': 'PLN',
'transaction_id': ''
});
</script>

Jak sprawdzić poprawność działania śledzenia e-commerce?

Aby sprawdzić czy moduł jest poprawnie zainstalowany, proponujemy przejść przez poniższe kroki.

  1. Sprawdź zamówienia w czasie rzeczywistym. Złóż zamówienie i sprawdź czy transakcja pojawi się w oknie CZAS RZECZYWISTY. Opóźnienie nie powinno być większe niż kilka minut. Jeśli nie odnotujesz transakcji w czasie rzeczywistym, odczekaj kwadrans i sprawdź czy transakcja została odnotowana w KONWERSJE > E-commerce > Transakcje w zakresie dat dzisiaj. Jeśli transakcja nadal nie została odnotowana może to oznaczać, że moduł nie działa poprawnie.
  2. Sprawdź dane historyczne za poprzedni miesiąc. Porównaj dane za poprzedni miesiąc z Google Analytics z danymi o sprzedaży w sklepie. Najczęściej przyjmujemy dopuszczalną wartość 10% błędu (różnicy). Jeśli błąd jest większy można uznać, że śledzenie nie działa poprawnie.
  3. Porównaj dane sprzedaży z celami wspomagającymi. Sugerujemy utworzenie celów dla przejścia na stronę koszyka, ostatni krok w koszyku przed przejściem na stronę operatora płatności oraz cel przejścia na stronę podziękowania (thank you page). Pomoże nam to zidentyfikować w którym miejscu dochodzi do błędu. Jeśli dane z ilości przejść na stronę thank you page pokrywają się z liczbą transakcji to możemy uznać, że śledzenie e-commerce działa poprawnie.  

Jeśli moduł jest niepoprawnie wdrożony sprawdź czy nie występują następujące błędy:

  1. Czy skrypt e-commerce jest wywoływany raz czy kilkukrotnie na ścieżce realizacji zamówienia.
  2. Czy każdy operator płatności przekierowuje na stronę, na której jest zainstalowany skrypt e-commerce.
  3. Czy skrypt e-commerce jest wywoływany przed czy po transakcji.
  4. Czy były uwzględniane zamówienia testowe.
  5. Czy skrypt e-commerce jest wdrożony według aktualnej specyfikacji Google.
  6. Czy każda strona posiada śledzenie Analytics – czy jest to najnowsza wersja śledzenia.
  7. Czy moduł Google Analytics w Twoim CMS (jeśli z takiego korzystasz) jest aktualny i czy nie posiada błędów.

Innym powodem braku liczenia wszystkich transakcji mogą być włączone na Twojej stronie różnego rodzaju blokery blokujące wywoływanie skryptów java. Czasami CMS może posiadać błędy, które uniemożliwią poprawne wywołanie skryptu e-commerce. Audyt w tym zakresie powinien przeprowadzić deweloper, po wcześniejszym zapoznaniem się z tym artykułem oraz szczegółową dokumentacją ze strony Google Analytics.

Podsumowanie

Poprawnie wdrożone śledzenie e-commerce to najważniejszy element analityki dla wszystkich sklepów prowadzących sprzedaż internetową. Dla wielu z nich konfiguracja e-commerce przysparza wiele problemów. Mam nadzieję, że po przeczytaniu dzisiejszego artykułu cała konfiguracja okaże się znacznie bardziej zrozumiała. W ramach współpracy z klientami Delante już na etapie wdrożenia pomagamy w konfiguracji e-commerce wysyłając specyfikację dla wykonawcy.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 17 września 2018 roku.

(5)
Autor
Senior SEM Specialist - Adrian

Senior SEM Specialist

Specjalista SEM od 2009 roku zawodowo związany z marketingiem internetowym. Specjalizujący się w performance marketingu, optymalizacji konwersji i analizie danych. Doświadczenie zdobywał w pracy zarówno po stronie agencji jak i klienta. Pasjonat kolarstwa szosowego i biegów górskich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej