Czym jest śledzenie e-commerce GA?
Raporty e-commerce w Google Analytics dostarczają nam informacji o transakcji, wartości zamówienia, łącznej sumie zamówień, współczynniku konwersji, a w przypadku np. kampanii Google Ads, informacje o koszcie konwersji na poziomie kampanii, grup reklam czy słów kluczowych. Jest to niezbędny element analityki internetowej każdego e-commerce. Posiadając poprawne dane o sprzedaży w sklepie oraz zachowaniach użytkowników jesteśmy w stanie optymalnie prowadzić kampanie Google Ads, określać skuteczność działań SEO czy analizować inne źródła ruchu na stronie. W przypadku stosowania celów sugerujemy stosowanie ich do wyłapania ewentualnych błędów w działaniu modułu e-commerce oraz mierzenia mikro konwersji. O ile cele możemy również skonfigurować tak, że będą nam raportować dane o wartości konwersji, to już implementacja e-commerce daje nam znacznie bardziej szczegółowe dane. W dzisiejszym poradniku postaramy się wyjaśnić w jaki sposób najprościej wdrożyć śledzenie eCommerce. Artykuł może posłużyć jako brief dla programisty, który zajmie się wdrożeniami. O mierzeniu konwersji możesz przeczytać w naszym wpisie: Mierzenie konwersji – poradnik Google AnalyticsJak włączyć śledzenie konwersji e-commerce w GA?
Zakładamy, że posiadasz poprawnie wdrożoną usługę Google Analytics na każdej stronie serwisu. Śledzenie konwersji e-commerce włączysz logując się na swoje konto Google Analytics, przechodząc na zakładkę administracja w kolumnie widoków danych. Następnie przejdź na Ustawienia e-commerce. Zostaniesz przekierowany na Konfigurowanie e-commerce gdzie musisz zaznaczyć Włącz e-commerce. Dodatkową opcją jest włączenie ulepszonego e-commerce, które dostarcza nam jeszcze więcej szczegółów dotyczących samej transakcji, takich jak porzucone koszyki czy dogłębna analiza całej ścieżki zakupowej. Zapisz ustawienia.Śledzenie konwersji e-commerce: jak je wdrożyć?
Po włączeniu śledzenia e-commerce Google Analytics będzie oczekiwał na dostarczenie z Twojej witryny informacji o transakcjach czy produktach. Aby poprawnie wysyłać takie informacje należy dodać do witryny fragment kodu w javascript, który będzie wysyłał te dynamiczne dane. Instrukcję można znaleźć na stronie https://developers.google.com/analytics/, a konkretnie w dokumentacji śledzenia e-commerce https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/ecommerce. Konfigurując tag na stronie, programista powinien podać dane o transakcji oraz dane o produktach. Taka warstwa danych powinna być umieszczona na każdej stronie kończącej transakcję lub, w niektórych przypadkach, przed przejściem do bramki operatora płatności. Kod musi być wywoływany dla każdej transakcji. Warstwę danych umieszczamy u samej góry w naszej strukturze strony zawsze nad kodem Google Tag Managera.Dane transakcji
Nazwa zmiennej | Opis | Typ |
---|---|---|
transactionld* | Unikalny identyfikator transakcji | Ciąg znaków |
transactionAffiliation | Partner lub sklep | Ciąg znaków |
transactionTotal* | Łączna wartość transakcji | Liczbowa |
transactionShipping | Opłata za dostawę przedmiotu transakcji | Liczbowa |
transactionTax | Wysokość podatku od transakcji | Liczbowa |
transaction Products | Lista przedmiotów zakupionych w ramach transakcji | Tablica obiektów |
Dane produktów
Nazwa zmiennej | Opis | Typ |
---|---|---|
name* | Nazwa produktu | Ciąg znaków |
sku* | Kod SKU produktu | Ciąg znaków |
category | Kategoria produktów | Ciąg znaków |
price* | Cena za sztukę | Liczbowa |
quantity* | Liczba towarów | Liczbowa |
Przykładowy kod warstwy danych
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || []
dataLayer.push({
'transactionId': '1234',
'transactionAffiliation': 'Ubrania Acme',
'transactionTotal': 38.26,
'transactionTax': 1.29,
'transactionShipping': 5,
'transactionProducts': [{
'sku': 'DD44',
'name': 'Koszulka',
'category': 'Odzież',
'price': 11.99,
'quantity': 1
},{
'sku': 'AA1243544',
'name': 'Skarpetki',
'category': 'Odzież',
'price': 9.99,
'quantity': 2
}]
});
</script>
Datalayer dla transakcji liczonych z poziomu Google Ads
<!-- Event snippet for Konwersja AdWords conversion page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-xxxxxx/xxxxxxxxxx',
'value': 0.0,
'currency': 'PLN',
'transaction_id': ''
});
</script>
Jak sprawdzić poprawność działania śledzenia e-commerce?
Aby sprawdzić czy moduł jest poprawnie zainstalowany, proponujemy przejść przez poniższe kroki.- Sprawdź zamówienia w czasie rzeczywistym. Złóż zamówienie i sprawdź czy transakcja pojawi się w oknie CZAS RZECZYWISTY. Opóźnienie nie powinno być większe niż kilka minut. Jeśli nie odnotujesz transakcji w czasie rzeczywistym, odczekaj kwadrans i sprawdź czy transakcja została odnotowana w KONWERSJE > E-commerce > Transakcje w zakresie dat dzisiaj. Jeśli transakcja nadal nie została odnotowana może to oznaczać, że moduł nie działa poprawnie.
- Sprawdź dane historyczne za poprzedni miesiąc. Porównaj dane za poprzedni miesiąc z Google Analytics z danymi o sprzedaży w sklepie. Najczęściej przyjmujemy dopuszczalną wartość 10% błędu (różnicy). Jeśli błąd jest większy można uznać, że śledzenie nie działa poprawnie.
- Porównaj dane sprzedaży z celami wspomagającymi. Sugerujemy utworzenie celów dla przejścia na stronę koszyka, ostatni krok w koszyku przed przejściem na stronę operatora płatności oraz cel przejścia na stronę podziękowania (thank you page). Pomoże nam to zidentyfikować w którym miejscu dochodzi do błędu. Jeśli dane z ilości przejść na stronę thank you page pokrywają się z liczbą transakcji to możemy uznać, że śledzenie e-commerce działa poprawnie.
- Czy skrypt e-commerce jest wywoływany raz czy kilkukrotnie na ścieżce realizacji zamówienia.
- Czy każdy operator płatności przekierowuje na stronę, na której jest zainstalowany skrypt e-commerce.
- Czy skrypt e-commerce jest wywoływany przed czy po transakcji.
- Czy były uwzględniane zamówienia testowe.
- Czy skrypt e-commerce jest wdrożony według aktualnej specyfikacji Google.
- Czy każda strona posiada śledzenie Analytics - czy jest to najnowsza wersja śledzenia.
- Czy moduł Google Analytics w Twoim CMS (jeśli z takiego korzystasz) jest aktualny i czy nie posiada błędów.