Krok po kroku: Jak zabłysnąć przed szefem, wybierając agencję SEO?

Krok po kroku: Jak zabłysnąć przed szefem, wybierając agencję SEO?

Co zrobić, jeśli kompletnie się na tym nie znasz, a Twój szef chce znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce? Jak wybrać agencję SEO, która nie zrujnuje Twojego budżetu i zapewni Ci pierwsze miejsca na listach przebojów Google? Nie martw się. Jest na to sposób. Oto instrukcja krok po kroku, jak wybrać agencję SEO, którą zachwycisz swojego Prezesa.

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści:

Dobry research to podstawa, czyli kilka wskazówek przed kontaktem bezpośrednim

Jeśli do tej pory nie zajmowałeś się SEO, a teraz dostałeś od Szefa zadanie wyboru odpowiedniego dostawcy, czeka Cię nie lada wyzwanie. To artykuł właśnie dla Ciebie. Zanim jeszcze wyślesz pierwsze formularze, zapytania ofertowe i briefy do potencjalnych specjalistów SEO, poświęć czas na research i odpowiednie przygotowanie się do rozmów z agencjami w zakresie podstaw pozycjonowania.

Aby dostrzec długotrwałe efekty SEO, niezbędna jest długoterminowa, konsekwentna praca i wiedza. Efekty działań agencji SEO w zakresie pozycjonowania stron lub sklepów internetowych nadejdą dopiero po minimum kilku, a nawet kilkunastu miesiącach, więc nie podejmuj tej decyzji pochopnie. Wchłaniaj jak najwięcej informacji na temat SEO np. z poradników o pozycjonowaniu dla początkujących, aby zweryfikować to, o czym będą opowiadać i pisać reprezentanci agencji. Od czego zacząć?

Która agencja SEO jest najlepsza?

Po owocach ich poznacie. Poszukaj w sieci case studies i opinii Klientów o współpracy z agencją SEO. Sprawdź, które firmy lub sklepy online w Twojej branży pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google w odpowiedzi na interesujące Cię zapytania, produkty lub usługi. Kiedy już znajdziesz konkurentów z dobrym SEO, spróbuj dowiedzieć się, kto w ich wypadku zajmuje się działaniami pozycjonerskimi. W identyfikacji tego, “kto jest czyim Klientem”, pomogą Ci wspomniane testimoniale, case study i logotypy Klientów, często umieszczane na stronach agencji SEO. Do tego zawsze warto zapytać o opinię na temat konkretnej agencji lub polecenia na tematycznych grupach na Facebooku, związanych z SEO, np. SEO/SEM Polska.

semrush pozycja w google
Chcesz porównać swoją aktualną pozycję w Google i moc Twojej witryny z konkurencją? Najszybciej i najłatwiej pomoże Ci w tym SEMrush, który nawet w bezpłatnej wersji pozwala Ci sprawdzić m.in. Competitive Positioning Map, czyli zestawienie Twoich największych konkurentów z Twoją marką – w tym wypadku to porównanie RTV Euro AGD, Media Expert i Komputronik. Kto wygrał?

Ranking agencji SEO

Bierz pod uwagę także aktualne rankingi agencji SEO, prowadzone przez oficjalne i cenione w branży media i serwisy, takie jak Clutch.co , czy nagrody gremium European Search Awards lub Global Search Awards oraz rankingi biznesowe, takie jak Deloitte Technology Fast50 .

E-booki i blogi na temat SEO

Zdobądź podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania stron i SEO. W sieci znajdziesz mnóstwo bezpłatnych, wartościowych materiałów, np. e-book o pozycjonowaniu sklepów online Delante. Chociaż kilka znanych Ci pojęć na początku rozmów z potencjalnym dostawcą może sprawić, że o wiele łatwiej zrozumiesz prezentowaną Ci ofertę i pewniej poczujesz się podczas negocjacji.

Pierwsze rozmowy i analiza ofert, czyli kilka porad o pierwszym kontakcie z agencją

Na tym etapie masz już fundamenty wiedzy o SEO i research w zakresie potencjalnych agencji SEO do współpracy. Prześlij Szefowi krótkie podsumowanie pierwszego etapu – na pewno doceni Twoją rzetelność. Co dalej? Na co zwrócić uwagę w rozmowach i negocjacjach z wyselekcjonowanymi przez Ciebie agencjami?

Przeprowadź rozmowy z przedstawicielami agencji

Im więcej informacji na tym etapie przedstawisz przedstawicielom agencji, tym Oni będą w stanie lepiej trafić z ofertą w potrzeby Twojej firmy. Podczas spotkań opowiedz o tym, jakie cele chce osiągnąć Twój szef. Na każde spotkanie, także w formie online, zabierz ze sobą terminarz z gotową tabelką na notatki, w której porównasz różne standardy pracy kilku agencji. Przeanalizuj ich oferty i dopytaj o to:

  • Jak agencja analizuje specyfikę Waszej firmy? Czy weryfikuje i pyta o Waszą ofertę, kluczowe produkty i Waszych potencjalnych Klientów? Czy próbuje zrozumieć Wasze persony marketingowe?
  • Ile kosztuje SEO? To kluczowa kwestia dla każdego Szefa. Jak wygląda model rozliczeń z agencją SEO? W umowie zawarta jest informacja o stałym, miesięcznym abonamencie lub konkretnej opłacie za realizację określonego celu? Czy agencja proponuje gotowe pakiety, czy “szyje” ofertę pod Twój brief? Warto w tym aspekcie docenić indywidualne podejście. Mogą się tu pojawić kwoty od 1000 PLN do nawet kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od skali działań i zakładanych efektów w określonym czasie. Wiesz już, jaki Twój szef przeznaczył budżet na SEO?
  • Po jakim czasie agencja zapewnia Ci widoczne efekty działań SEO? Jeśli ktoś zadeklaruje, że z dnia na dzień będzie widać poprawę, nie wierz w to. Wpływ na to, jak szybko działania SEO przyniosą efekty, ma mnóstwo aspektów, m.in.: historia domeny Twojej firmy (czy nie miała jakichś banów lub kar od Google), konkurencyjność Twojej branży i batalie konkurentów o najwyższe pozycje w Google, czy struktura firmowej strony WWW (ile ma podstron i produktów?).
  • Jak dokładny i rzetelny będzie audyt SEO po podpisaniu umowy z agencją i czy w ogóle agencja taki audyt planuje na start? W jakim zakresie specjaliści z agencji sprawdzą Twoją stronę WWW? Audyt SEO to punkt wyjścia do wszelkich działań. Aby zaplanować całą trasę podróży w Google Maps, musisz wiedzieć, skąd wyruszasz. Podobnie jest w świecie pozycjonerów. Jeśli jakaś agencja rozpocznie z Tobą współpracę i zapomni o tym elemencie, pamiętaj, aby w Twojej głowie zapaliła się lampka podejrzliwości.
  • Czy po podpisaniu umowy i rozpoczęciu współpracy będziesz mieć dostęp do bieżącej strategii SEO i aktualnych raportów? Każdy Zarząd, także i Twój Szef, lubi mieć pełną kontrolę nad każdą wydaną złotówką. Zadbaj o to, aby agencja SEO, z którą podejmiesz współpracę, sama dostarczała Ci gotowe statystyki i pokazywała kolejne kroki do realizacji w ramach zaplanowanej strategii. Ważne, abyś w ramach raportów miał dostęp do efektów działań, związanych z linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Standardem jest jeden raport miesięcznie, podsumowujący zmiany pozycji konkretnych fraz i podstron w Google, optymalizacje strony, pozyskane linki i bieżącą realizację założonych przez Ciebie i agencję SEO celów.
buzzsumo content weryfikacja
W linkowaniu i weryfikowaniu pracy agencji SEO w tym zakresie może pomóc Ci Buzzsumo lub Moz, narzędzia znacząco ułatwiające outreach, czyli “wychodzenie na zewnątrz” w poszukiwaniu nowych miejsc do linkowania i sprawdzające trendujący, chętnie klikany content, zamieszczony na Twojej domenie.
  • Czy agencja SEO podpowie Ci konkretne rozwiązania w zakresie optymalizacji firmowej strony WWW? A może jest w stanie nanieść te poprawki za Ciebie? To znacząco ułatwiłoby i Tobie, i Twojemu Szefowi cały proces poprawy widoczności Waszej firmy w sieci. Nie sposób skutecznie pozycjonować strony WWW lub sklepu internetowego bez optymalizacji silnika i interfejsu witryny w taki sposób, aby był zgodny z zasadami SEO-friendly i Google-friendly. Punktem wyjścia do takich poprawek powinny być choćby dane i wnioski z Google PageSpeed Insights oraz Testu Optymalizacji Mobilnej od Google.
  • Czy agencja SEO odpowiedni zadba o dobry content na Twojej stronie WWW? Podstawą pracy nad SEO strony internetowej lub w e-commerce są dobre treści. To one sprzedają i to one sprawiają, że Twoja strona WWW lub sklep online są coraz chętniej i łatwiej wyszukiwane w sieci. Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie agencja SEO ma odpowiednie zaplecze copywriterów, którzy znają Twoją branżę.
  • Czy w ramach pakietu współpracy z agencją SEO jej specjaliści mogą także zająć się kampaniami reklamowymi w Google Ads i Facebook Ads? Mimo, że nie są to usługi must-have w każdej agencji, to świetne uzupełnienie organicznych działań pozycjonerskich. Kiedy te wszystkie działania są ze sobą sprzęgnięte w jednej strategii i zajmuje się nimi jeden Zespół specjalistów, efekty są jeszcze lepsze.
  • Czy rozumiesz wszystkie punkty i założenia, zawarte w drafcie umowy z agencją SEO? Wszystkie zapisy w zawartej umowie muszą być dla Ciebie jasne. Jeśli agencja SEO użyła tam jakichś branżowych zwrotów, których nie rozumiesz, dopytaj o ich znaczenie. Realny czas, w którym dostrzeżesz pierwsze efekty współpracy, to minimum 4 do 12 miesięcy – to okres, w którym rzeczywiście możesz poczuć różnicę w zakresie widoczności Twojego brandu w sieci, ruchu na stronie i większej ilości mikro-konwersji. Porównaj ze sobą drafty umów kilku agencji i wybierz tę, którą uważasz za najkorzystniejszą dla Waszej firmy. Uwaga: jeśli chodzi o linkowanie, sprawdź w umowie, czy nabyte w trakcie współpracy linki zewnętrzne nie będą usunięte po ewentualnym “rozstaniu” z agencją.

Po zgromadzeniu wszystkich odpowiedzi na powyższe pytania porównaj swoje notatki i wybierz spośród nich 2-3 agencje, które w ramach określonego budżetu “dowiozą” Ci konkretne efekty i najlepsze raporty, a także dadzą Ci poczucie bezpieczeństwa i kontroli, z których Twój szef w przyszłości będzie dumny. Z tym TOP 3 umów kolejne spotkania, tym razem już w towarzystwie Szefa. Z przygotowanymi przez Ciebie materiałami z pewnością łatwiej będzie mu podjąć dobrą decyzję.

zadbaj o widoczność strony w sieci

Kilka podpowiedzi na ostatniej prostej

Badania i wywiady przeprowadzone. Znasz już sposób działania agencji SEO i spośród kilku wcześniej wybranych jesteś w stanie wskazać jedną lub dwie, która na ten moment spełnia Wasze oczekiwania i wyobrażenia o takiej współpracy. Ostatni raz zajrzyj do ofert, porównaj poniższe dane w propozycjach agencji i wybierz tę, z którą dotrzecie na szczyt list wyszukiwania w Google.

Podsumowanie: co powinno znaleźć się w ofercie agencji SEO?

  • doświadczony, indywidualny specjalista SEO – opiekun, dedykowany Twojemu projektowi, który jest z Tobą w stałym kontakcie w czasie trwania umowy
  • analiza Twojego biznesu
  • audyt SEO
  • rekomendacje dotyczące rozbudowy i optymalizacji UX i UI pozycjonowanej strony
  • research i dobór słów i fraz kluczowych oraz monitoring ich pozycji
  • content marketing: wpisy na bloga, teksty i opisy produktów zgodne z zasadami SEO-friendly, optymalizacja już istniejących treści
  • uzupełnienie brakujących elementów title i meta opisów, lepsze nagłówki we właściwej strukturze
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych (m.in. dzięki artykułom sponsorowanym) i ustrukturyzowanie linków wewnętrznych
  • analiza konkurencji
  • regularne raportowanie pozycji w Google, ruchu, konwersji i realizacji założonych celów

Dobry research, rzetelne przygotowanie przed podjęciem decyzji o agencji SEO i Twoje pogłębione wywiady z potencjalnymi partnerami to gotowy plan na zrobienie odpowiedniego wrażenia na Twoim Zarządzie. Powyższe life-hacki pomogą Ci z tego wyzwania wyjść obronną ręką. Chcesz sprawdzić, czy w naszej ofercie znajdziesz wszystkie punkty z powyższej checklisty? Być może to właśnie nasza oferta zachwyci Twojego Szefa. Napisz do nas i uzyskaj bezpłatną wycenę współpracy z ekspertami Delante.

FAQ

Interesuje Cię cennik pozycjonowania? W zależności od wybranego pakietu usług i konkretnych celów, postawionych przed agencją SEO, pozycjonowanie stron internetowych lub sklepów online może kosztować od 1000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Od czego to zależy? Czynników jest mnóstwo. Jedne z najbardziej charakterystycznych to skala SEO-wych zaniedbań w poprzednich latach, historia Twojej domeny, czy zakres działań na styku agencji SEO i Twojego wewnętrznego działu marketingu.

Oczywiście, jednak nie da się zajmować się SEO bez odpowiedniej wiedzy i praktyki. Sprawdź bezpłatny e-book o pozycjonowaniu sklepów, dostępny na naszej stronie WWW w zakładce “Wiedza” i dowiedz się więcej o złożoności procesu SEO.

Aby ocenić efekty działań wybranej przez Ciebie agencji SEO, na dobry początek potrzebujesz realnie od 4 do 12 miesięcy stałej współpracy. Pozycjonowanie to nie działanie jednorazowe, a stałe, więc postaw na długofalową współpracę ze sprawdzonym i zweryfikowanym dostawcą. Decyzja o rozpoczęciu pracy z konkretną agencją musi być poprzedzona rzetelnym researchem i rozeznaniem w temacie, a także wszystkimi działaniami, o których piszemy w artykule.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej