Spis treści:
- Dobry research to podstawa, czyli kilka wskazówek przed kontaktem bezpośrednim
- Pierwsze rozmowy i analiza ofert, czyli kilka porad o pierwszym kontakcie z agencją
- Kilka podpowiedzi na ostatniej prostej
Dobry research to podstawa, czyli kilka wskazówek przed kontaktem bezpośrednim
Jeśli do tej pory nie zajmowałeś się SEO, a teraz dostałeś od Szefa zadanie wyboru odpowiedniego dostawcy, czeka Cię nie lada wyzwanie. To artykuł właśnie dla Ciebie. Zanim jeszcze wyślesz pierwsze formularze, zapytania ofertowe i briefy do potencjalnych specjalistów SEO, poświęć czas na research i odpowiednie przygotowanie się do rozmów z agencjami w zakresie podstaw pozycjonowania. Aby dostrzec długotrwałe efekty SEO, niezbędna jest długoterminowa, konsekwentna praca i wiedza. Efekty działań agencji SEO w zakresie pozycjonowania stron lub sklepów internetowych nadejdą dopiero po minimum kilku, a nawet kilkunastu miesiącach, więc nie podejmuj tej decyzji pochopnie. Wchłaniaj jak najwięcej informacji na temat SEO np. z poradników o pozycjonowaniu dla początkujących, aby zweryfikować to, o czym będą opowiadać i pisać reprezentanci agencji. Od czego zacząć?
Która agencja SEO jest najlepsza?
Po owocach ich poznacie. Poszukaj w sieci case studies i opinii Klientów o współpracy z agencją SEO. Sprawdź, które firmy lub sklepy online w Twojej branży pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google w odpowiedzi na interesujące Cię zapytania, produkty lub usługi. Kiedy już znajdziesz konkurentów z dobrym SEO, spróbuj dowiedzieć się, kto w ich wypadku zajmuje się działaniami pozycjonerskimi. W identyfikacji tego, “kto jest czyim Klientem”, pomogą Ci wspomniane testimoniale, case study i logotypy Klientów, często umieszczane na stronach agencji SEO. Do tego zawsze warto zapytać o opinię na temat konkretnej agencji lub polecenia na tematycznych grupach na Facebooku, związanych z SEO, np. SEO/SEM Polska. [caption id="attachment_34541" align="aligncenter" width="379"] Chcesz porównać swoją aktualną pozycję w Google i moc Twojej witryny z konkurencją? Najszybciej i najłatwiej pomoże Ci w tym SEMrush, który nawet w bezpłatnej wersji pozwala Ci sprawdzić m.in. Competitive Positioning Map, czyli zestawienie Twoich największych konkurentów z Twoją marką - w tym wypadku to porównanie RTV Euro AGD, Media Expert i Komputronik. Kto wygrał?[/caption]
Ranking agencji SEO
Bierz pod uwagę także aktualne rankingi agencji SEO, prowadzone przez oficjalne i cenione w branży media i serwisy, takie jak Clutch.co , czy nagrody gremium European Search Awards lub Global Search Awards oraz rankingi biznesowe, takie jak Deloitte Technology Fast50 .
E-booki i blogi na temat SEO
Zdobądź podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania stron i SEO. W sieci znajdziesz mnóstwo bezpłatnych, wartościowych materiałów, np. e-book o pozycjonowaniu sklepów online Delante. Chociaż kilka znanych Ci pojęć na początku rozmów z potencjalnym dostawcą może sprawić, że o wiele łatwiej zrozumiesz prezentowaną Ci ofertę i pewniej poczujesz się podczas negocjacji.
Pierwsze rozmowy i analiza ofert, czyli kilka porad o pierwszym kontakcie z agencją
Na tym etapie masz już fundamenty wiedzy o SEO i research w zakresie potencjalnych agencji SEO do współpracy. Prześlij Szefowi krótkie podsumowanie pierwszego etapu - na pewno doceni Twoją rzetelność. Co dalej? Na co zwrócić uwagę w rozmowach i negocjacjach z wyselekcjonowanymi przez Ciebie agencjami?
Przeprowadź rozmowy z przedstawicielami agencji
Im więcej informacji na tym etapie przedstawisz przedstawicielom agencji, tym Oni będą w stanie lepiej trafić z ofertą w potrzeby Twojej firmy. Podczas spotkań opowiedz o tym, jakie cele chce osiągnąć Twój szef. Na każde spotkanie, także w formie online, zabierz ze sobą terminarz z gotową tabelką na notatki, w której porównasz różne standardy pracy kilku agencji. Przeanalizuj ich oferty i dopytaj o to:
- Jak agencja analizuje specyfikę Waszej firmy? Czy weryfikuje i pyta o Waszą ofertę, kluczowe produkty i Waszych potencjalnych Klientów? Czy próbuje zrozumieć Wasze persony marketingowe?
- Ile kosztuje SEO? To kluczowa kwestia dla każdego Szefa. Jak wygląda model rozliczeń z agencją SEO? W umowie zawarta jest informacja o stałym, miesięcznym abonamencie lub konkretnej opłacie za realizację określonego celu? Czy agencja proponuje gotowe pakiety, czy “szyje” ofertę pod Twój brief? Warto w tym aspekcie docenić indywidualne podejście. Mogą się tu pojawić kwoty od 1000 PLN do nawet kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od skali działań i zakładanych efektów w określonym czasie. Wiesz już, jaki Twój szef przeznaczył budżet na SEO?
- Po jakim czasie agencja zapewnia Ci widoczne efekty działań SEO? Jeśli ktoś zadeklaruje, że z dnia na dzień będzie widać poprawę, nie wierz w to. Wpływ na to, jak szybko działania SEO przyniosą efekty, ma mnóstwo aspektów, m.in.: historia domeny Twojej firmy (czy nie miała jakichś banów lub kar od Google), konkurencyjność Twojej branży i batalie konkurentów o najwyższe pozycje w Google, czy struktura firmowej strony WWW (ile ma podstron i produktów?).
- Jak dokładny i rzetelny będzie audyt SEO po podpisaniu umowy z agencją i czy w ogóle agencja taki audyt planuje na start? W jakim zakresie specjaliści z agencji sprawdzą Twoją stronę WWW? Audyt SEO to punkt wyjścia do wszelkich działań. Aby zaplanować całą trasę podróży w Google Maps, musisz wiedzieć, skąd wyruszasz. Podobnie jest w świecie pozycjonerów. Jeśli jakaś agencja rozpocznie z Tobą współpracę i zapomni o tym elemencie, pamiętaj, aby w Twojej głowie zapaliła się lampka podejrzliwości.
- Czy po podpisaniu umowy i rozpoczęciu współpracy będziesz mieć dostęp do bieżącej strategii SEO i aktualnych raportów? Każdy Zarząd, także i Twój Szef, lubi mieć pełną kontrolę nad każdą wydaną złotówką. Zadbaj o to, aby agencja SEO, z którą podejmiesz współpracę, sama dostarczała Ci gotowe statystyki i pokazywała kolejne kroki do realizacji w ramach zaplanowanej strategii. Ważne, abyś w ramach raportów miał dostęp do efektów działań, związanych z linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Standardem jest jeden raport miesięcznie, podsumowujący zmiany pozycji konkretnych fraz i podstron w Google, optymalizacje strony, pozyskane linki i bieżącą realizację założonych przez Ciebie i agencję SEO celów.
[caption id="attachment_34545" align="aligncenter" width="667"] W linkowaniu i weryfikowaniu pracy agencji SEO w tym zakresie może pomóc Ci Buzzsumo lub Moz, narzędzia znacząco ułatwiające outreach, czyli “wychodzenie na zewnątrz” w poszukiwaniu nowych miejsc do linkowania i sprawdzające trendujący, chętnie klikany content, zamieszczony na Twojej domenie.[/caption]
- Czy agencja SEO podpowie Ci konkretne rozwiązania w zakresie optymalizacji firmowej strony WWW? A może jest w stanie nanieść te poprawki za Ciebie? To znacząco ułatwiłoby i Tobie, i Twojemu Szefowi cały proces poprawy widoczności Waszej firmy w sieci. Nie sposób skutecznie pozycjonować strony WWW lub sklepu internetowego bez optymalizacji silnika i interfejsu witryny w taki sposób, aby był zgodny z zasadami SEO-friendly i Google-friendly. Punktem wyjścia do takich poprawek powinny być choćby dane i wnioski z Google PageSpeed Insights oraz Testu Optymalizacji Mobilnej od Google.
- Czy agencja SEO odpowiedni zadba o dobry content na Twojej stronie WWW? Podstawą pracy nad SEO strony internetowej lub w e-commerce są dobre treści. To one sprzedają i to one sprawiają, że Twoja strona WWW lub sklep online są coraz chętniej i łatwiej wyszukiwane w sieci. Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie agencja SEO ma odpowiednie zaplecze copywriterów, którzy znają Twoją branżę.
- Czy w ramach pakietu współpracy z agencją SEO jej specjaliści mogą także zająć się kampaniami reklamowymi w Google Ads i Facebook Ads? Mimo, że nie są to usługi must-have w każdej agencji, to świetne uzupełnienie organicznych działań pozycjonerskich. Kiedy te wszystkie działania są ze sobą sprzęgnięte w jednej strategii i zajmuje się nimi jeden Zespół specjalistów, efekty są jeszcze lepsze.
- Czy rozumiesz wszystkie punkty i założenia, zawarte w drafcie umowy z agencją SEO? Wszystkie zapisy w zawartej umowie muszą być dla Ciebie jasne. Jeśli agencja SEO użyła tam jakichś branżowych zwrotów, których nie rozumiesz, dopytaj o ich znaczenie. Realny czas, w którym dostrzeżesz pierwsze efekty współpracy, to minimum 4 do 12 miesięcy - to okres, w którym rzeczywiście możesz poczuć różnicę w zakresie widoczności Twojego brandu w sieci, ruchu na stronie i większej ilości mikro-konwersji. Porównaj ze sobą drafty umów kilku agencji i wybierz tę, którą uważasz za najkorzystniejszą dla Waszej firmy. Uwaga: jeśli chodzi o linkowanie, sprawdź w umowie, czy nabyte w trakcie współpracy linki zewnętrzne nie będą usunięte po ewentualnym “rozstaniu” z agencją.
Po zgromadzeniu wszystkich odpowiedzi na powyższe pytania porównaj swoje notatki i wybierz spośród nich 2-3 agencje, które w ramach określonego budżetu “dowiozą” Ci konkretne efekty i najlepsze raporty, a także dadzą Ci poczucie bezpieczeństwa i kontroli, z których Twój szef w przyszłości będzie dumny. Z tym TOP 3 umów kolejne spotkania, tym razem już w towarzystwie Szefa. Z przygotowanymi przez Ciebie materiałami z pewnością łatwiej będzie mu podjąć dobrą decyzję.
Kilka podpowiedzi na ostatniej prostej
Badania i wywiady przeprowadzone. Znasz już sposób działania agencji SEO i spośród kilku wcześniej wybranych jesteś w stanie wskazać jedną lub dwie, która na ten moment spełnia Wasze oczekiwania i wyobrażenia o takiej współpracy. Ostatni raz zajrzyj do ofert, porównaj poniższe dane w propozycjach agencji i wybierz tę, z którą dotrzecie na szczyt list wyszukiwania w Google.
Podsumowanie: co powinno znaleźć się w ofercie agencji SEO?
- doświadczony, indywidualny specjalista SEO - opiekun, dedykowany Twojemu projektowi, który jest z Tobą w stałym kontakcie w czasie trwania umowy
- analiza Twojego biznesu
- audyt SEO
- rekomendacje dotyczące rozbudowy i optymalizacji UX i UI pozycjonowanej strony
- research i dobór słów i fraz kluczowych oraz monitoring ich pozycji
- content marketing: wpisy na bloga, teksty i opisy produktów zgodne z zasadami SEO-friendly, optymalizacja już istniejących treści
- uzupełnienie brakujących elementów title i meta opisów, lepsze nagłówki we właściwej strukturze
- pozyskiwanie linków zewnętrznych (m.in. dzięki artykułom sponsorowanym) i ustrukturyzowanie linków wewnętrznych
- analiza konkurencji
- regularne raportowanie pozycji w Google, ruchu, konwersji i realizacji założonych celów
Dobry research, rzetelne przygotowanie przed podjęciem decyzji o agencji SEO i Twoje pogłębione wywiady z potencjalnymi partnerami to gotowy plan na zrobienie odpowiedniego wrażenia na Twoim Zarządzie. Powyższe life-hacki pomogą Ci z tego wyzwania wyjść obronną ręką. Chcesz sprawdzić, czy w naszej ofercie znajdziesz wszystkie punkty z powyższej checklisty? Być może to właśnie nasza oferta zachwyci Twojego Szefa. Napisz do nas i uzyskaj bezpłatną wycenę współpracy z ekspertami Delante.