13 powodów, dla których warto zainwestować w sklep internetowy

13 powodów, dla których warto zainwestować w sklep internetowy

W 2021 roku prawdopodobnie po raz kolejny, tak jak w ostatnich latach, zostanie pobity rekord sprzedaży w sklepach internetowych. W sieci kupują już nie tylko młodzi – rośnie zainteresowanie takimi zakupami również ze strony seniorów. Za rozpoczęciem sprzedaży online przemawia wiele argumentów. Jeśli nadal się nad tym zastanawiasz, to sprawdź, dlaczego warto zainwestować w sklep internetowy.

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

 Spis treści

Dlaczego warto zainwestować w sklep internetowy?

Wygoda kupowania w sieci, proste wyszukiwanie towarów, łatwość w znajdowaniu produktów w atrakcyjnej cenie, możliwość otrzymania porad związanych z asortymentem to tylko wybrane argumenty, które przemawiają za robieniem przez Polaków zakupów w sieci.

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” w 2020 roku Polacy wskazywali jako kluczowe, decydujące o kupowaniu online następujące zalety tego rozwiązania:

  • 82 proc. – całodobowa dostępność,
  • 78 proc. – brak konieczności jechania do sklepu,
  • 75 proc. – ceny niższe niż w tradycyjnych sklepach,
  • 72 proc. – nieograniczony czas wyboru.

To tylko te najczęściej podawane argumenty, które skutecznie przekonują konsumentów do zakupów online. Jak zatem widzisz – inwestując w sklep internetowy, odpowiadasz na potrzeby klientów.

Sprawdź inne powody, dla których warto otworzyć sklep internetowy.

Prawie 29 mln Polaków korzysta z internetu

Jak wynika z badania Mediapanel, w sierpniu 2021 roku z sieci w Polsce korzystało 28,9 mln Polaków, przy czym nasz kraj zamieszkuje około 38 mln osób. Jeśli odliczymy od tej liczby małe dzieci, to okazuje się, że prawie każdy jest użytkownikiem internetu. Z badania przeprowadzonego przez CBOS wynika, że online przynajmniej jeden raz w tygodniu jest 73 proc. dorosłych. Prowadząc sklep WWW, jesteś w stanie dotrzeć do tych wszystkich osób bez konieczności otwierania placówki w różnych miastach w Polsce. Nie trafiasz wtedy wyłącznie do lokalnej społeczności – Twoim klientem może stać się każdy, kto jest zainteresowany takimi produktami lub usługami i wyszukuje ich w sieci. Musisz jednak dać internautom możliwość skorzystania z oferty.

Coraz więcej Polaków kupuje online

W ekspresowym tempie rośnie odsetek internautów, którzy kupują w sieci. Ze wspomnianego badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że w 2020 roku 73 proc. korzystających z internetu zamawiało online, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania o 11 p.p. Co więcej, na odległość kupują osoby w różnym wieku – nie tylko najmłodsi. Internauci 50+ stanowią aż 28 proc. wszystkich nabywców w sieci.

Zatem po pierwsze: blisko ¾ internautów robi zakupy online, a po drugie: robią to osoby w różnym wieku, więc możesz dotrzeć zarówno do nastolatków, seniorów i innych odbiorców.

kupujący w e-commerce w 2020
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

Sprzedaż online w Polsce ma dalej dynamicznie rosnąć

Rynek e-commerce w Polsce będzie rosnąć, co potwierdzają analizy przeprowadzone przez liczne firmy z całego świata. Z badania PwC (PricewaterhouseCoopers) wynika, że polski rynek ecommerce będzie wart w 2026 roku 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 12 proc. Analitycy spodziewają się również, że rosnąć będzie udział handlu online w całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce.

inwestowanie w sklep internetowy a sprzedaż w 2020
źródło: https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281

Polacy kupują online prawie wszystko

Jako przedsiębiorca możesz się zastanawiać, czy produkty, które masz w ofercie online rzeczywiście mogą zwrócić uwagę odbiorców zamawiających przez internet. Tymczasem obecnie klienci szukają w sieci prawie wszystkiego. Online promują się nie tylko sklepy z książkami, odzieżą czy meblami, ale również choćby usługi pogrzebowe.

Informacje o trendach zakupowych Polaków możesz uzyskać z raportu „Nowy świat e-commerce” przygotowanego przez Shopera. Okazuje się w 2020 roku w przypadku każdej grupy produktów zwiększyła się liczba respondentów twierdzących, że więcej kupują online niż rok wcześniej.

trendy w e-commerce w 2020
źródło: https://www.shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf

Niski próg wejścia do sieci

Rozpoczęcie sprzedaży online nie wymaga od Ciebie dużych nakładów finansowych. Nie musisz być również specjalistą w dziedzinie sklepów internetowych.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy to jest biznes, w którym się odnajdziesz, to jedną z opcji jest sklep w modelu SaaS. W ramach takiej usługi otrzymujesz do dyspozycji witrynę, którą możesz spersonalizować – wybrać szablon, wprowadzić treści i asortyment, dopasować odpowiednie funkcje. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie musisz od razu inwestować dużej kwoty w sklep WWW – płacisz opłatę miesięczną, kwartalną czy roczną za korzystanie z usługi i na tym kończą się wydatki pod tym względem. Następnie musisz już pracować na popularność swojego sklepu – wybrać odpowiednie działania marketingowe, wygospodarować na nie budżet i obserwować wyniki.

Wsparcie sprzedaży stacjonarnej

Prowadzisz tradycyjny punkt sprzedażowy? Otwarcie sklepu internetowego może być dla Ciebie doskonałym  wyborem. Uzyskasz w ten sposób wsparcie podstawowej działalności, a być może z czasem to właśnie kanał internetowy będzie kluczowym źródłem przychodów.

Większy zasięg

Kolejnym powodem, dlaczego warto otworzyć sklep internetowy jest możliwość dotarcia do znacznie większego grona potencjalnych klientów niż stacjonarnie. Mając sklep w danym mieście, Twoimi odbiorcami są głównie okoliczni mieszkańcy – sprzedając online, poszerzasz znacznie tą grupę.

Dzięki witrynie internetowej możesz docierać do klientów nie tylko w Polsce, ale również za granicą – Twoje produkty mogą trafiać choćby do innych krajów w Europie, dzięki czemu grono osób, które jesteś w stanie zainteresować robi się już naprawdę bardzo duże.

Zwiększ widoczność strony w sieci

 

Zwiększenie rozpoznawalności marki

Być może prowadzisz sprzedaż stacjonarnie i Twoja firma jest znana w okolicy. Dzięki handlowi online marka może stać się rozpoznawalna w całej Polsce i poza jej granicami. Taki efekt możesz osiągnąć dzięki działaniom marketingowym w ramach np. Google Ads, Facebook Ads, prowadząc profile w mediach społecznościowych (sprawdź nasze wpisy: Strategiczne budowanie zaangażowanej społeczności online. Jak może wesprzeć biznes i SEO strony? czy 10 błędów, przez które Twoje social media nie sprzedają), kampanię SEO czy poprzez e-mail marketing.

W skrócie – firma będzie coraz bardziej popularna, co może się przyczynić do zwiększenia sprzedaży, a także pozyskania klientów, którzy będą wracać do Twojego sklepu i polecać znaną im markę.

Sprzedaż przez całą dobę

Jak wynika ze wspomnianego badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, aż dla 82 proc. użytkowników sieci argumentem przemawiającym za kupowaniem online jest dostępność sklepów WWW przez całą dobę.

Dzięki temu zainteresowani Twoją ofertą mogą robić zakupy o takiej porze, która im najbardziej odpowiada – również w nocy, kiedy ułożą dzieci do snu i mogą się tym spokojnie zająć. Godziny otwarcia sklepów stacjonarnych wymagają dopasowania się do nich – w przypadku kupowania online to ograniczenie nie występuje.

całodobowa sprzedaż w sklepie internetowym
źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

Możliwość pracy zdalnej

Często osoby, które z różnych względów nie mogą podjąć się pracy poza domem mają problem ze znalezieniem sobie zajęcia. To m.in. mamy, które zajmują się małymi dziećmi, ale mają sporo wolnego czasu. Sklep internetowy jest dla nich ciekawym pomysłem na biznes, gdyż mogą nim zarządzać bez konieczności opuszczania domu. Jak wynika ze wspomnianego badania Shopera, aż 53 proc. osób prowadzących taką działalność robi to samodzielnie.

praca zdalna a dlaczego warto zainwestować w sklep internetowy
źródło: https://www.shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf

Łatwe monitorowanie efektów działań marketingowych

Twój sklep zaczyna działalność jako zupełnie anonimowy. Dopiero dzięki działaniom marketingowym możesz dotrzeć z komunikatami o nim do odbiorców. Zaletą takich działań w sieci jest to, że da się stosunkowo łatwo przeanalizować, czy dana inwestycja Ci się opłacała.

Dzięki Google Analytics możesz weryfikować niemal wszystkie źródła ruchu, sprawdzać, czy przynoszą one konwersję i na tej podstawie podejmować decyzje o dalszym rozdysponowaniu środków na działania marketingowe. W jednej branży najlepiej sprawdzi się SEO, w innej Google Ads, a w jeszcze innej promocja w serwisach społecznościowych.

monitorowanie e-commerce w google analytics

Większa wiedza o użytkownikach i personalizowanie oferty

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, to chciałbyś zapewne, aby każdy odwiedzający go, dokonał jakiegokolwiek zakupu. Oczywiście w praktyce jest to mało prawdopodobne, ale zapewne podejmujesz kroki zmierzające do tego, aby maksymalizować przychód uzyskany w przeliczeniu na klienta poprzez ekspozycję kluczowych produktów, promocje czy inne działania.

W sieci masz pod tym względem zdecydowanie większe możliwości, gdyż narzędzia analityczne i inne rozwiązania umożliwiają Ci docieranie do ściśle określonej grupy docelowej – w ramach działań marketingowych – i na personalizowanie oferty. Jeśli proponujesz coś, czego internauta rzeczywiście może potrzebować, zwiększasz szanse na sprzedaż.

Np. za pomocą Facebook Ads możesz dotrzeć do osób w określonym wieku, z danymi zainteresowaniami czy mieszkających w konkretnym mieście (przeczytaj: Personalizacja reklam Facebook Ads). Duże możliwości personalizacji daje Ci również Google Ads.

Dzięki SEO możesz pozyskiwać ruch z wyników organicznych Google na frazy, które najlepiej opisują Twój biznes, zatem na Twoją stronę mogą docierać zainteresowani produktami lub informacjami, które znajdują się w Twoim sklepie.

Możliwe, że miałeś już taką sytuację, że klient był zaciekawiony produktem oferowanym stacjonarnie, ale ostatecznie z niego zrezygnował. Dobrym rozwiązaniem byłoby przypomnienie mu o nim – być może wtedy zdecydowałby się na zakup. Stacjonarnie to nie jest proste – musiałbyś pozyskać jego dane kontaktowe. Online to nie problem – dzięki remarketingowi możesz wyświetlić temu internaucie reklamy przypominające.

Sklep online rozwiązaniem w pandemii i na przyszłość

W czasie pandemii wiele sklepów stacjonarnych było zamkniętych i niewykluczone, że taki scenariusz się niestety jeszcze powtórzy. Za sprawą tego powstało rekordowo dużo sklepów WWW w Polsce – przedsiębiorcy dostrzegli w tym sposób na poradzenie sobie w trudnych czasach. Według danych Bisnode w pierwszym kwartale 2021 roku przybyło 2 tys. sklepów WWW, czyli aż o 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Według przewidywań ekspertów w 2021 roku w Polsce ma działać już 55 tys. sklepów online.

Nie wiemy, jak będzie wyglądać przyszłość, ale lepiej bądź przygotowany na to, że ponownie może dojść do sytuacji, w której handel stacjonarny zostanie ograniczony.

Jednak pamiętaj! Budowanie marki w sieci trwa. To nie jest tak, że dzisiaj otworzysz sklep, a po kilku dniach będziesz się cieszyć ogromną sprzedażą. To wymaga czasu.

Dlaczego warto założyć sklep internetowy – podsumowanie

Jak widzisz, powody, dla których warto założyć sklep internetowy są liczne. Trudno znaleźć argument, który przemawiałby za rezygnacją z podjęcia próby takiej działalności.

Wejście do sieci nie jest bardzo kosztowne, według analityków sprzedaż online będzie rosnąć, a poza tym – zakupy w internecie są wygodne i pod wieloma względami spełniają oczekiwania klientów. Kolejne powody, dla których warto zainwestować w sklep internetowy nie są Ci już chyba potrzebne, chociaż oczywiście jest ich więcej.

Podejmij ten krok i rozpocznij sprzedaż online! Zdecydowałeś się? Zatem sprawdź, jak przekonać konsumentów do zakupów w sieci.

FAQ

Jest to jak najbardziej możliwe. W sieci możesz skorzystać z modelu SaaS, dzięki czemu do Twojej dyspozycji będzie zainstalowany sklep, który wymagać będzie jedynie personalizacji – dodania treści, wprowadzenia asortymentu, wyboru funkcjonalności.

Firma, która oferuje taką usługę prawdopodobnie zapewnia też instrukcje krok po kroku, jak wykonać poszczególne zadania, a zawsze, w razie wątpliwości, możesz skorzystać z pomocy suportu. Dasz radę!

Nie da się tego z góry przewidzieć. Są branże bardzo konkurencyjne, w których rzeczywiście wymagane jest przygotowanie znacznych środków, ale jeśli działasz w niszy, a grono Twoich potencjalnych klientów jest niewielkie, to wtedy koszty mogą być zdecydowanie niższe.

Kolejna kwestia to analiza kanałów dotarcia do odbiorców – należy je dobrze wybrać. W jednej działalności najlepsze efekty przyniesie reklama video w serwisach społecznościowych, a w innej – Google Ads czy SEO.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej