.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zwiększyliśmy widoczność e-commerce o 40% dzięki rozwiązaniu problemu zduplikowanych stron?

19min.

Komentarze:0

Jak zwiększyliśmy widoczność e-commerce o 40% dzięki rozwiązaniu problemu zduplikowanych stron?
06 lutego 2023
SEO to żywy organizm, który ewoluuje z każdą nową aktualizacją wprowadzaną przez Google. Dlatego otwarty umysł, nieustanne trzymanie ręki na pulsie i poszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie ze zmianami algorytmów zdecydowanie działają na korzyść Twojej witryny. Ale co w sytuacji, gdy raporty z narzędzi analitycznych sugerują, że to, co robisz, realnie szkodzi Twojemu biznesowi w sieci? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak sobie poradzić z tym problemem!

19min.

Komentarze:0

Spis
treści

Niestety zjawisko nieumyślnego pogarszania swoich pozycji w rankingach SEO przez właścicieli e-commerce staje się coraz bardziej powszechne. Warto pamiętać, że na optymalizację strony trzeba patrzeć holistycznie, rozumiejąc, że to, co ma poprawić jedną rzecz, może mieć katastrofalny wpływ na inne. Dlatego wszelkie modyfikacje witryny, zanim zostaną wprowadzone na stałe do serwisu, powinny zostać skonsultowane ze specjalistą SEO. W przeciwnym razie należy liczyć się z konsekwencjami.

Poruszam ten problem nie bez powodu. Teraz, kiedy dużo mówi się o UX i jego znaczeniu dla użytkowników, niektórzy zapominają o wpływie optymalizacji UX na SEO.

Dlatego właśnie uważam, że nadszedł czas, aby zrozumieć, że samodzielne prace nad UX bez korzystania z porad ekspertów mogą przysporzyć mnóstwo problemów, takich jak chociażby duplikaty stron. Korzystając z przypadku jednego z moich klientów, postaram się wyjaśnić, dlaczego konsultacja ze specjalistą SEO może pomóc uniknąć problemów z funkcjonowaniem strony, w tym powstawaniem zduplikowanych treści w e-commerce.

Czego się dowiesz:

  • Dlaczego zduplikowane podstrony są dużym problemem?
  • Jak sprawdzić swoją witrynę pod kątem zduplikowanych treści?
  • Jakie są kryteria wyboru jednej strony spośród jej duplikatów? (Oraz do czego wykorzystać resztę)?
  • Jakie są korzyści płynące z wykonania wszystkich powyższych czynności?

Kilka słów na początek

Obecnie proces poprawy widoczności strony w wyszukiwarce, czyli pozycjonowanie, sprowadza się do budowania synergii pomiędzy czterema elementami: SEO, biznesem, marketingiem i UX.

I rzeczywiście, jeśli chcesz odnotować znaczący wzrost pozycji witryny w rankingu, musisz skupić się na połączeniu optymalizacji pod kątem wyszukiwarek z doświadczeniem użytkownika.

Dlaczego SEO i UX powinny iść w parze?

Optymalizacja witryny pod kątem głównych słów kluczowych w celu wyświetlania się na szczycie SERPów to jedno. Jeśli jednak projekt strony internetowej i UX będą mało użyteczne, istnieje naprawdę niewielka szansa, że użytkownik – nawet jeśli wjedzie na stronę z wyników wyszukiwania – będzie chciał zostać na niej dłużej.

Chcę przez to powiedzieć, że nawet najlepsza strategia SEO może nie przynieść pożądanych rezultatów, jeśli Twoja witryna nie ma intuicyjnej nawigacji i komplikuje życie użytkowników.

Dotyczy to zwłaszcza sklepów e-commerce oferujących dużą liczbę artykułów pogrupowanych na wiele kategorii.

Dlaczego zdecydowanie się na jedną ścieżkę to zły pomysł?

Ponieważ gdy użytkownikowi trudno jest znaleźć konkretny produkt, naprawdę szybko (i bez wahania) opuści Twoją stronę internetową.

Doskonale zdawała sobie z tego sprawę jedna z moich klientek, dlatego wprowadziła kilka ważnych zmian poprawiających UX na swojej stronie. Co zaskakujące, zamiast spodziewanego wzrostu widoczności, zauważyła poważne szkody w wydajności witryny – wszystko spowodowane tymi modyfikacjami.

Co poszło nie tak?

Klientka chciała usprawnić nawigację na swojej stronie poprzez rozszerzenie sekcji kategorii, żeby użytkownicy mogli szybciej i sprawniej znaleźć odpowiednie produkty.

Nie wzięła jednak pod uwagę, że takie działanie doprowadzi do problemu duplikacji.

Efekt? Najprościej ująć to w następujący sposób:

Im więcej zduplikowanych stron znajduje się w obrębie jednej domeny, tym większy jest spadek widoczności witryny.

Niestety – to naprawdę poważny problem.

Co mogę Ci doradzić? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak uniknąć tego typu kłopotów w swojej witrynie. Pokażę Ci, jak zidentyfikować problem duplikacji oraz jak sobie z nim poradzić.

Oto historia tego, jak udało mi się odwrócić niepokojący spadkowy trend strony mojej klientki i przywrócić jej widoczność  w sieci.

Zduplikowane strony — dlaczego warto się nimi zainteresować??

Aby upewnić się, że rozumiemy problem zduplikowanych stron w ten sam sposób, zacznijmy od krótkiego omówienia go.

Zduplikowane strony, znane również jako zduplikowane treści, występują w sytuacji, gdy ten sam fragment treści jest publikowany na co najmniej dwóch podstronach. Mają one oczywiście różne adresy URL, ale to w zasadzie jedyna rzecz, która je od siebie odróżnia.

Pomyśl w tym kontekście o botach Google. Gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę swoje zapytanie, roboty zaczynają szukać najbardziej trafnej odpowiedzi. Ale co mają zrobić boty, jeśli znajdą identyczne fragmenty treści na wielu podstronach? Którą stronę wyświetlić na ekranie użytkownika, jeśli prezentowana treść jest dokładnie taka sama w kilku przypadkach?

Google nie ma czasu na wybieranie, porównywanie, i w zasadzie – w ogóle na zajmowanie się takimi rzeczami, dlatego często nakłada kary na duplikaty, obniżając ich pozycje.

Teraz wyobraź sobie, jak bardzo strona internetowa ucierpi, gdy liczba zduplikowanych stron jest naprawdę duża!

Aha, to nie koniec. Jest jest jeszcze jedna wada duplikatów treści, o której warto wspomnieć. Gdy boty Google obniżą już rankingi i zdewaluują zduplikowane strony, spychając je w dół SERPów, witryny Twoich rywali automatycznie zajmą wyższe pozycje.

Wniosek jest prosty: rejestrując wiele zduplikowanych stron w jednej domenie, w zasadzie wybierasz porażkę swojej witryny oraz firmy. Rezygnujesz z czołowych miejsc w SERP, robiąc miejsce dla najbliższych konkurentów. Strzał w kolano, prawda?

Właśnie dlatego warto zainteresować się duplikatami stron.

No dobrze, ale skąd mam wiedzieć, czy problem zduplikowanych stron jest czynnikiem, który spycha moją witrynę w dół SERP?

To dość proste – wystarczy się dowiedzieć…

Jak sprawdzić zduplikowane podstrony?

Najpierw oceń wydajność swojej witryny. Prawdę mówiąc, zauważyłam, że coś jest nie tak ze stroną mojej klientki po widoczności i pozycjach głównych słów kluczowych – te dwa wskaźniki znacznie spadły.

Aby zatrzymać tę lawinę i pomóc stronie mojej klientki wrócić na właściwe tory, musiałam znaleźć źródło problemów z widocznością.

Aby to zrobić, przeszłam kolejno przez trzy kroki:

Sprawdzanie zduplikowanych stron KROK 1: Analiza pozycji słów kluczowych

Ponieważ widoczność i pozycja słów kluczowych – nawet tych głównych – znacznie spadła, sięgnęłam po SERPRobota. To narzędzie pozwoliło mi sprawdzić, jakie strony rankowały na poszczególne frazy kluczowe.

Aby samodzielnie sprawdzić te same wskaźniki, musisz mieć narzędzie do śledzenia pozycji, które już od jakiegoś czasu zbiera dane o Twoich słowach kluczowych. Dla mnie tym narzędziem jest SERProbot, dlatego użyję go tutaj jako przykładu. Jeśli jednak chcesz, możesz skorzystać z alternatywnych rozwiązań. Oczywiście im dłużej narzędzie zbiera informacje o pozycjach słów kluczowych, tym obszerniejsze – a więc i bardziej dokładne – dane będziesz mieć do analizy.

A jeśli do tej pory nie korzystałeś z narzędzia do monitorowania pozycji strony – koniecznie zacznij, i to jak najszybciej. Jeśli zdecydujesz się użyć SERProbota, oto jak zacząć z nim śledzić skuteczność słów kluczowych.

Gotów na kolejne kroki?

  1. Otwórz swój projekt i wpisz słowo kluczowe w pasku wyszukiwania – jest ono oznaczone zieloną strzałką poniżej:
serp robot keyword search

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

  1. Po wybraniu słów kluczowych, których pozycję chcesz sprawdzić, kliknij na opcję Wyświetl szczegóły słów kluczowych (View full keyword details).
szczegóły słów kluczowych w serp robot

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

Ten raport zawiera szczegółowe informacje na temat pozycji słów kluczowych i stron, które wywołują.

Spójrz na zrzut ekranu poniżej. Pokazuje, że strona A (kolor zielony) i strona B (kolor niebieski) były kierowane na to samo słowo kluczowe.

keyword report w serp robot

To znak, że coś jest wyraźnie nie tak. Gdy podstrona jest dobrze zoptymalizowana, powinna być jedyną, która zajmuje pozycję w rankingu dla określonego słowa kluczowego. Innymi słowy, ta sama fraza nie może wywoływać innych stron poza tą jedną, która jest pod nią zoptymalizowana.

Sprawdzanie zduplikowanych stron KROK 2: Weryfikacja ręczna

Przyjrzałam się dokładnie tym dwóm podstronom. Okazało się, że są prawie w 100% identyczne. Oto, co sobie uświadomiłam.

Klient stworzył kilka grup produktowych. Rzecz w tym, że niektóre z tych grup należały do więcej niż jednej kategorii. Dlatego – aby pomóc swoim klientom w łatwym znalezieniu odpowiednich produktów – właścicielka e-commerce skopiowała strony produktów i dodała je do wszystkich pasujących kategorii.

Strony te składały się z identycznych opisów produktów, tytułów czy metatagów. Jedyną rzeczą, która nie została zduplikowana, były adresy URL.

Zauważyłam też, że niektóre strony były lepiej zoptymalizowane niż ich „klony”. Na przykład strona A była dobrze zoptymalizowana, ponieważ zawierała opisy kategorii, poprawne nagłówki i opisy meta, podczas gdy jej kopia wydawała się pozbawiona tych podstawowych optymalizacji SEO. Strona B poprawnie pokazywała dostępne produkty, ale już na przykład tytuł został automatycznie skopiowany z nazwy kategorii strony A. Podobnie było z tagiem tytułowym.

Mówiąc krótko, na stronie B nie było żadnych unikalnych treści.

Ponieważ zduplikowana treść była główną przyczyną spadków widoczności i pozycji słów kluczowych dla strony A, wiedziałam, że muszę zbadać również pozostałe strony. Tylko w ten sposób mogłam się upewnić, czy ich rankingi również ucierpiały z powodu zduplikowanych treści, a jeśli tak, to jak to naprawić.

Sprawdzanie zduplikowanych stron KROK 3: Określenie skali problemu

W końcu musiałam dowiedzieć się, jak poważny jest problem. W tym celu przeszłam przez proces opisany powyżej (w kroku pierwszym), ponownie używając SERPRobota.

Co więcej, spędziłam też trochę czasu na ręcznym przeglądaniu stron kategorii. W ten sposób mogłam dokładnie przyjrzeć się każdej stronie i sprawdzić, czy nie ma na niej zduplikowanych treści.

Zastanawiasz się, jakie były wyniki tego śledztwa? Odkryłam więcej zduplikowanych stron. Dużo, dużo więcej.

Jak dowiedziałam się później (o czym już wspomniałam powyżej), klientka zamierzała poprawić UX, aby pomóc swoim klientom szybciej znaleźć poszukiwane produkty, umieszczając jeden produkt w kilku kategoriach.

Choć brzmi to całkiem nieźle, rejestracja kilku identycznych stron w ramach jednej domeny nie ma większego sensu z punktu widzenia SEO. Dezorientuje roboty Google, co skutkuje dramatycznym spadkiem widoczności wyszukiwania.

Z drugiej strony, menu wypracowane przez klienta miało duży sens z punktu widzenia UX. Ponieważ produkt Y ma kilka cech należących do różnych kategorii, logiczne wydaje się dodanie strony produktu Y do nich wszystkich – to wyraźnie poprawia użyteczność serwisu.

Szczerze mówiąc, bardzo spodobał mi się pomysł mojej klientki na rozbudowane menu. Dlatego nie chciałam iść na skróty, po prostu usuwając zduplikowane strony, aby pozbyć się problemu. Nawet jeśli byłoby to korzystne dla optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, znacznie zaszkodziłoby wygodzie użytkownika. Zdając sobie z tego sprawę, postanowiłam popracować nad optymalnym rozwiązaniem, które byłoby idealnym kompromisem pomiędzy SEO a UX.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Jak rozwiązać problem zduplikowanych stron?

Aby upiec dwie pieczenie na jednym ogniu –  czyli przynieść korzyści SEO bez szkody dla UX – zdecydowałam się wybrać jedną stronę jako swego rodzaju spoiwo, które utrzymałoby spójną strukturę zduplikowanych stron. Później wspólnie z klientką ustawimy przekierowania, które poprowadzą użytkowników ze zduplikowanych stron do przypisanego „spoiwa”, który od teraz będę nazywać stroną „Matką”.

W ten sprytny sposób mogliśmy poprawić SEO i zachować przyjazną dla użytkownika strukturę menu zaprojektowaną przez klientkę.

Warto też zauważyć, że nie wyodrębniłam stron „Matek” na ślepo. Sprawdziłam wskaźniki każdej strony w Google Search Console, aby wybrać te URL-e, które wskazują największy ruch i najwyższą liczbę wyświetleń. Oczywiście strony o niższych rankingach i gorszych wynikach były przeznaczone do przekierowań.

Gdy zebrałam wszystkie dane dotyczące stron lepiej i gorzej działających, wysłałam je do klientki, która szybko wdrożyła zalecane przekierowania i podlinkowała strony „Matki” w menu.

W ten sposób pomyślnie rozwiązałyśmy problem duplikatów stron.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego procesu, z przyjemnością opowiem Ci, jakie są…

Kryteria wyboru strony “Matki” spośród jej duplikatów

Narzędziem, które wybrałam do tego działania, jest Google Search Console. Myślę, że jest idealny do tego zadania, ponieważ:

  • jest darmowy,
  • pokazuje wszystkie dane potrzebne do podjęcia właściwych decyzji.

Oczywiście potrzebne dane uzyskasz, jeśli na Twojej stronie znajduje się już kod śledzenia GSC. Bez tego nie będziesz mieć pełnego obrazu kondycji Twojej witryny.

Załóżmy jednak, że jakiś czas temu dodałeś kod śledzący do swojej witryny. Co dalej?

KROK 1 Teraz, aby zebrać listę adresów URL zduplikowanych stron, wykonaj 3 kroki, które pokazałam w Sprawdzaniu zduplikowanych stron.

KROK 2 Otwórz Google Search Console i wybierz Wyszukiwanie.

wyniki wyszukiwania w gsc

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

KROK 3 Wybierz zakres czasu. Proponuję przeanalizować dłuższy okres – jeśli to możliwe, niech to będzie 12-16 miesięcy. Tylko w ten sposób zauważysz niepokojące spadki widoczności i natężenia ruchu. Zrób to, nawet jeśli niektóre z twoich stron zostały dodane dopiero niedawno.

KROK 4 Kliknij Nowy, aby dodać nowy parametr.

KROK 5 Wybierz Strona i wprowadź adres URL, który chcesz sprawdzić.

url inspection w google search console

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

KROK 6 Jeśli chcesz porównać dwa URL-e, wystarczy, że wybierzesz opcję Porównaj.

porównanie URLi w google search console

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

Po wprowadzeniu adresów URL i wybraniu opcji Zastosuj, Google Search Console pokaże Ci wykres z danymi o wyświetleniach i kliknięciach, jak na zrzucie ekranu poniżej:

wykres porównanych URLi w google search console

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

Uwaga: Wykres przedstawia dane wygenerowane przez dwa wpisy na blogu opublikowane w Delante.com. Nie mają one związku z przypadkiem opisanym w tym artykule.

Zła wiadomość jest taka, że funkcja Porównaj oferowana w GSC pozwala na zestawienie ze sobą maksimum dwóch stron jednocześnie. Dlatego jeśli Twoje małe śledztwo wykazało, że istnieje wiele zduplikowanych stron, musisz sprawdzić każdą parę osobno, aby porównać dane.

W takim przypadku po wybraniu Strony wprowadź adres URL, zbierz dane o wyświetleniach i kliknięciach, i powtórz proces dla wszystkich zduplikowanych stron.

sprawdzanie strony w google search console

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

Rozwiąż problem zduplikowanych stron: przekierowania

Właśnie zmierzyłeś wydajność zduplikowanych stron. Gratulacje!

Teraz wiesz, które strony powinny stać się twoimi stronami “Matkami”, więc możesz przejść dalej i skonfigurować przekierowania.

Tutaj jednak nie mogę podać jednej niezawodnej metody, która zadziała w każdym przypadku.

Dlaczego? Ponieważ skonfigurowanie przekierowań zależy od dwóch rzeczy:

  • CMS, którego obecnie używasz,
  • struktury Twojej strony internetowej.

Czasami instalacja wtyczek może załatwić sprawę, innym razem nie ma innego wyjścia niż wprowadzenie ręcznych zmian w kodzie.

Jeśli mogę coś zasugerować – warto zostawić wprowadzenie przekierowań deweloperowi. Specjalista wie, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie i Twojego sklepu internetowego.

Pamiętaj, aby zoptymalizować stronę “Matkę”

Pewnie pamiętasz, jak mówiłam, że na niektórych zduplikowanych stronach brakowało podstawowych elementów SEO, takich jak opisy meta czy opisy kategorii.

Aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, musi przejść proces optymalizacji SEO. Dlatego jeśli zauważysz, że na niektórych stronach „Matkach” nie ma elementów ważnych dla pozycjonowania, upewnij się, że zostały one dodane, a jeśli nie – uzupełnij braki.

Rozwiązanie problemu zduplikowanych stron w sklepie e-commerce – efekty moich działań

Znalezienie źródła problemu z duplikatami stron w czerwcu i wdrożenie przekierowań w kolejnym miesiącu powstrzymało spadek widoczności strony klientki. Zmiana, którą zaproponowaliśmy klientowi latem, pomogła przywrócić utraconą widoczność, co zobaczysz na poniższym screenie:

wyniki pozbycia się duplikacji

Źródło: zrzut ekranu z narzędzia

Myślę, że warto wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy, bo to nie przypadek, że strona klienta zanotowała w maju tak drastyczny spadek widoczności. 25 maja 2022 Google ogłosił aktualizację Core Algorithm Update. Ponieważ witryna klienta miała wiele zduplikowanych stron jeszcze zanim Google udostępniło aktualizację, zmiana algorytmu spowodowała wyraźny, nagły spadek w rankingu.

Zwiększanie widoczności e-commerce z Delante

Podsumowanie

Jak powiedział kiedyś Franklin D. Roosevelt:

Zdrowy rozsądek nakazuje wybrać metodę i ją wypróbować. Jeśli to się nie powiedzie, przyznaj się do tego szczerze i próbuj dalej.

Dla mnie, jako specjalistki SEO, to powiedzenie jest niesamowicie trafne. Sprawdzanie nowych rzeczy i testowanie nowych metod – nawet metodą prób i błędów – jest lepsze niż nic nie robienie. Dlatego z całego serca zachęcam do testowania i wypróbowywania nowych rozwiązań, zwłaszcza w zakresie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Czasami jednak zdarzają się wpadki. Wprowadzasz zmiany na stronie, mając na celu zwiększenie widoczności i CTR, jednak efekt okazuje się zupełnie przeciwny od oczekiwanego. Czy nam się to podoba, czy nie, nikt z nas nie jest wszechwiedzący. Dlatego czasami konsultacja ze specjalistą SEO może być najlepszym rozwiązaniem. Może to być – mówiąc metaforycznie – ostatnia deska ratunku dla Twojego tonącego biznesu internetowego.

Jest jeszcze jedna rzecz, którą chciałabym tu poruszyć. Może się bowiem zdarzyć, że przegapisz informację o jakiejś niedawnej aktualizacji algorytmu Google, która wyraźnie wpływa (i to negatywnie) na ranking Twojej strony. Jeśli źródło spadków nie zostanie zidentyfikowane wystarczająco szybko, może być trudno zapobiec problemom, które zaszkodzą Twojemu biznesowi online. Taka pozornie błaha wiadomość, jak nowa aktualizacja algorytmu, może kosztować Cię naprawdę wiele: dramatyczne spadki widoczności, ruchu organicznego i sprzedaży.

Aby tego uniknąć, pomyśl o pozostaniu w kontakcie z zaufanym specjalistą SEO. Taki fachowiec będzie czuwał nad Twoją stroną internetową, często reagując jeszcze zanim pojawi się problem. A jeśli coś złego stanie się z Twoją witryną, doświadczony specjalista szybko znajdzie źródło problemu i je usunie.

Kinga Ochojska Delante
Autor
Kinga Ochojska

SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Kiedyś zapalona studentka edytorstwa, teraz – szczęśliwa absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie (i w Warszawie!). Frela ze Ślonska na emigracji w stolicy, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.

Autor
Kasia Sobczyk

Zostaw komentarz

FAQ

Dlaczego zduplikowane strony są szkodliwe dla Twojej witryny?

Zduplikowane strony dezorientują roboty Google. Boty nie wiedzą, którą stronę wybrać, ponieważ treści publikowane na obu stronach są (prawie) identyczne. Dlatego boty raz wybierają stronę A, innym razem stronę B, co później zniekształca wyniki w narzędziach analitycznych. Jednak w najgorszym przypadku boty Google nałożą na zduplikowane strony karę, obniżając ich pozycje. Gdy to się stanie, witryny Twoich rywali automatycznie otrzymają wyższe pozycje.

Dlaczego SEO i UX powinny iść w parze?

Optymalizacja witryny pod kątem głównych słów kluczowych to jedno. Jeśli bowiem pojawią się problemy z projektem strony internetowej i UX, istnieje niewielka szansa, że użytkownicy będą chcieli na niej zostać gdy już na nią wejdą. Niestety, nawet najlepsza strategia SEO może nie poprawić konwersji, jeśli nawigacja Twojej witryny jest skomplikowana i powoduje skonfundowanie użytkowników.

Czy mogę wprowadzić zmiany na stronie bez konsultacji ze specjalistą SEO?

Niestety właściciele sklepów e-commerce coraz częściej nieumyślnie psują pozycję swojej witryny. To, co ma poprawić jeden aspekt strony, może mieć katastrofalny wpływ na inne. Dlatego wszelkie modyfikacje przed wprowadzeniem na stałe na stronę należy skonsultować ze specjalistą SEO.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist