.animate-view{opacity: 1 !important;}

Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO

8min.

Komentarze:0

Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO
18 marca 2022
Wyniki wyszukiwania w Google są często miejscem, gdzie klienci po raz pierwszy mają styczność z Twoim sklepem, wizytówką czy też serwisem informacyjnym. Powinieneś więc o niego odpowiednio zadbać. W końcu liczy się pierwsze wrażenie. Jak przekonaliśmy się już nie jeden raz, to co ważne dla ludzi ma także coraz większe znaczenie dla robotów Google. Jednym z takich elementów są meta tagi. Dowiedz się jak wpływają na pozycjonowanie!

8min.

Komentarze:0

Spis treści:

Co to są meta tagi?

Znaczniki meta są umieszczone w sekcji <head> na Twojej stronie internetowej. Znajdują się w kodzie źródłowym i nazywane są znacznikami, tagami HTML. Brzmi skomplikowanie? Jednak nie ma się czego bać. Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy na jakimkolwiek rozwiązaniu opensource-owym z pewnością bez większych problemów znajdziesz miejsce, w którym możesz wdrożyć lub zoptymalizować potrzebne Ci meta znaczniki. Nietrudno jest je również odnaleźć w kodzie strony.

Niektóre meta znaczniki są widoczne dla użytkowników, inne wręcz przeciwnie. Duża część z nich ma wpływ na SEO, dlatego pora dowiedzieć się, jakie są ich rodzaje, co powinny zawierać i w jakim celu się je optymalizuje.

Meta tagi – krok po kroku

Element title

Nie raz już czytaliśmy, że znacznik <title> nie należy do meta tagów, jednak my wciąż nie możemy się do tego przekonać, wiedząc jak wielkie znaczenie ma dla strony. Być może to dlatego zostaje odizolowany od innych meta znaczników. Tytuł tak samo jak inne meta tagi znajduje się w kodzie strony w sekcji <head>:

<title>Tytuł strony</title>

Tytuł strony w SERP a meta tagi

Element title jest kluczowym elementem pozycjonowania stron internetowych. Nie raz mogliśmy się przekonać, że niewielka zmiana, jaką jest optymalizacja tytułu, np. na stronie głównej zatrzęsła Serpami.

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci! Delante

Komentarz specjalisty

Tytuły na podstronach, w zdecydowanej większości, możesz zmieniać po prostu za pomocą CMS-a. Możesz to robić ręcznie – pojedynczo dla danej podstrony – lub ustawić globalny wzór, np. „Nazwa podstrony | nazwa Twojego brandu”. W CMSach takich jak np. Shoper czy WP takie wzory da się ustawić osobno dla kategorii, produktów, producentów czy np. wpisów na blogu.

Asia Nicpoń Delante
Asia Nicpoń
SEO Specialist

Meta description

Meta description to nic innego, jak krótki opis zawartości strony. Dla użytkowników jest on na stronie niewidoczny. Znajduje się jedynie w kodzie, tak samo jak tytuł w sekcji <head>.

<META name=”Description” content=”unikalny opis podstrony”>

“Zwykli śmiertelnicy” mogą go jednak zobaczyć wraz z tytułem w wynikach wyszukiwania.

Meta tagi i opis w SERP

Wiele mówi się, że meta opis nie ma znaczenia dla pozycji w wynikach wyszukiwania jednak nie musi on mieć bezpośredniego wpływu na pozycje, aby był doceniany w SEO. Ma on bowiem znaczenie dla ruchu na Twojej stronie. Dobrze przygotowany opis może zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny internetowej. Dlatego tak ważnym jest, aby opis ten był unikalny, chwytliwy i odnosił się do treści na stronie. Źle dobrany opis, który zachęci użytkowników do wejścia na stronę, ale nie będzie zgadzał się z jej treścią, może negatywnie wpłynąć na bounce rate.

Jeżeli nie ustawimy własnego meta description, zostanie on wygenerowany z treści zamieszczonej już na stronie. W razie potrzeby możesz także użyć meta tagu NoSnippet, który wyłącza wyświetlanie opisu na stronie:

<meta name=”robots” content=”nosnippet”>

Niestety nie zawsze możemy liczyć na automatyczne “zaciągnięcie” odpowiedniego fragmentu tekstu, który przekona czytelnika, że nasza strona jest wartościowa. Warto więc przygotowywać je samodzielnie. Także w tym przypadku Google lubi pewne zasady, które przedstawimy w kolejnym rozdziale. Znając je będziesz w stanie stworzyć opis, który zainteresuje nie tylko wyszukiwarkę, ale również użytkowników.

Meta Keywords

Meta keywords to nic innego jak wymienione słowa kluczowe. Nie są one widoczne dla użytkowników i znajdują się oczywiście na początku kodu strony:

<meta name=”Keywords” content=”Odpowiednio dobrane słowa kluczowe”>

Niegdyś był to bardzo ważny element pozycjonowania i bardzo prosty do wprowadzenia. Być może zbyt prosty, dlatego ten meta znacznik przestał być brany pod uwagę przez wyszukiwarkę Google (wciąż istotny w innych wyszukiwarkach np Bing).

Nie jest koniecznym dla SEO wprowadzanie słów kluczowych na poszczególnych podstronach. Ich nadmierna ilość może nawet negatywnie wpływać na pozycje w wyszukiwarce ponieważ będzie odczytywane to przez roboty Google jako manipulacja. Jednak nigdy nic nie wiadomo i jeśli tylko mamy czas i chęci to w przypadku eCommerce warto dodać kilka słów kluczowych przypisanych do konkretnych produktów znajdujących się w ofercie. Ułatwi to identyfikowanie produktów i wyszukiwarka wewnętrzna strony będzie zwracać lepsze wyniki. Będzie to wówczas przydatne dla użytkowników.

Przykład odpowiedniej liczby i dobrze dopasowanych słów kluczowych dla kategorii Lampy wiszące:

Meta keywords a pozycjonowanie

Meta robots

Robots to kolejny meta znacznik jednak różniący się od swoich poprzedników. Wcześniejsze miały za zadanie ukazanie wartościowych treści robotom Google lub użytkownikom. Meta robots pozwala również ukryć to czego pokazać nie chcemy ograniczając dostęp robotów do strony. Możliwości jest wiele, a oto kilka z nich:

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Ogranicza on dostęp robotów do konkretnej podstrony, ma możliwość jej wyindeksowania z wyszukiwarki. Jest to przydatna funkcja jeśli zależy nam, by nie kierować ruchu z wyszukiwarki na konkretną podstronę lub gdy chcemy zmniejszyć duplikację.

<meta name=”robots” content=”nofollow”>

Uniemożliwia robotom podążanie za linkami prowadzącymi do innych witryn znajdującymi się na naszej stronie.

Do ustawienia tych meta tagów może posłużyć nam plik robots.txt. zamieszczony na naszej stronie.

Meta viewport

Meta viewport jest mniej znanym z meta znaczników. Jest bardzo ważny w przypadku optymalizacji strony pod urządzenia mobilne. Informuje on o wymiarach i skalowaniu strony, a co za tym idzie pozwala użytkownikom na korzystanie z udostępnionych treści na jakimkolwiek urządzeniu zechcą. Biorąc pod uwagę coraz większy udział mobilnych użytkowników w internecie i zapowiedzi Google odnośnie Mobile First Index, znacznik ten będzie stawał się coraz ważniejszy.

<meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>

Original source

To jeszcze jeden z meta tagów, który może przydać nam się w nakierowaniu robotów Google na odpowiednią treść.

meta name=”original-source” content=”http://www.delante.pl/blog.html”.

Ten meta tag umożliwia wskazanie oryginalnej treści. Jest bardzo przydatny jeżeli na naszej stronie znajdują się treści udostępniane również w innych miejscach w sieci.

Odpowiednio przygotowane meta znaczniki – jakie będą efekty?

Dzięki wieloletnim obserwacjom reakcji na zmiany w metatagach, możemy śmiało powiedzieć, że mają one bardzo duży wpływ na SEO. Oczywiście są elementy, które działają lepiej i gorzej. Najlepiej zdecydować się w tej kwestii na testowanie.

Jednym z najważniejszych meta znaczników jest oczywiście tytuł, który ma ogromny wpływ na pozycję naszych podstron w wyszukiwarce Google. Dobrze zoptymalizowany tytuł może sprawić, że nasza strona z odległych miejsc w wyszukiwarce znajdzie się w top20 lub w ogóle wejdzie do indeksu Google. Dzięki temu stanie się ona bardziej widoczna dla użytkowników. Wzrost wyświetleń zaowocuje w przyszłości również większym ruchem na stronie i oczywiście konwersją. (Za konwersję odpowiedzialnych jest wiele czynników. Jeśli na Twojej stronie pojawił się już ruch ale konwersja nie rośnie – zapraszamy do lektury: Jak zwiększyć konwersję i sprzedaż?)

Drugim znaczącym metatagiem jest meta opis. Chociaż możliwe, że nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycję, to ma ogromny na użytkowników. Razem z tytułem jest on pierwszym stykiem użytkownika z naszą ofertą. Dzięki niemu możemy zachęcić potencjalnych klientów do odwiedzenia naszej strony lub chociaż zapaść w ich pamięć. Choć jest to tylko krótki tekst może on zdziałać bardzo wiele. Pomoże w tym odpowiednia jego optymalizacja.

Jednym z przykładów takiego wzrostu jest strona sklepu naszego klienta z akcesoriami dla dzieci

Tytuł i meta opis przed optymalizacją:

Meta tagi przed optymalizacją

Zoptymalizowany tytuł i meta opis:

Meta znaczniki po optymalizacji

Reakcja pozycji frazy „sklep z akcesoriami dla dzieci” na wprowadzone zmiany:

Fraza po wprowadzeniu meta tagów

I reakcja innych fraz:

Pozycje fraz po zmianie meta tagów

Metatagi – jak stworzyć odpowiedni tytuł i meta opisy na stronie głównej i podstronach?

Najważniejsze elementy, które trzeba wziąć pod uwagę podczas tworzenia tytułów i meta opisów:

1. Słowa kluczowe

Na początku każdej optymalizacji należy zastanowić się jakie słowa kluczowe będą najbardziej odpowiednie dla danej podstrony. O tym jak je dobrać możesz przeczytać w naszym artykule o tym, jak dobrać słowa kluczowe.

Tak jak pisaliśmy już wcześniej, odpowiednie tytuły mają bardzo duże znaczenie dla pozycji. Niezwykle istotnym jest więc umieszczenie słów kluczowych w <title>. Pozwala to na odpowiednie dopasowanie podstrony do wpisywanych przez użytkowników fraz.

Słowa kluczowe, które będą wyszukiwać Twoi potencjalni klienci, będą również podkreślone w treści meta description. Co pozwoli na przyciągnięcie ich uwagi. Warto więc zamieścić kilka z nich również w opisie.

Słowa kluczowe w SERP do meta znaczników

Nazwa firmy jest jednym ze słów kluczowych, które powinny pojawić się w większości o ile nie we wszystkich Twoich tytułach i opisach. Jest bowiem Twoim największym wyróżnikiem.

2. Długość meta tagów

Znacznik <title>

Zalecana długość: 65-70 znaków, 600px

Komentarz specjalisty

Warto wiedzieć, że zalecenia dotyczące długości title wynikają niejako z ustaleń społeczności SEO – nie są oficjalnymi wytycznymi od Google. Bazując na tym, jak obszerne tytuły wyświetla w wynikach wyszukiwania Google, przyjęto, że title nie powinien składać się z więcej niż 70 znaków (aby nie został „ucięty” w SERPach). Czy to znaczy, że tytuły nie mogą być dłuższe? Nie!

Pamiętaj, nawet jeśli Google nie wyświetli w całości Twojego title, nie oznacza to, że wpłynie to negatywnie na SEO. Zadbaj jedynie o to, aby w 60 pierwszych znakach title znajdowały się najważniejsze dla danej podstrony słowa kluczowe. 

Gosia Tarnawska Delante
Gosia Tarnawska
SEO Team Leader

Meta description

Zalecana długość: 140-160 znaków

3. Angażująca treść

Należy pamiętać o tym, że często to wyszukiwarka jest pierwszą wizytówką naszej firmy, a dopiero później jest nią strona internetowa. Odpowiednio angażująca treść to taka, która zaciekawi użytkowników, zachęci ich do zdobycia szerszych informacji o Twojej działalności lub produktach. Nie bój się więc zamieścić w opisie nienachalnego Call to Action lub informacji o promocjach.

4. Unikalność

Należy pamiętać o tym, że w internecie również ma miejsce zjawisko konkurencyjności. Aby wybić się z tłumu, potrzebujesz unikalnych treści nie tylko na stronie, ale również w wyszukiwarce, które przyciągną wzrok użytkowników. O ile dużą uwagę zwraca się na tytuł i opisy strony głównej, o tyle często tytuły podstron (kategorii, produktów) są duplikowane i nawzajem się kanibalizują. Zadbaj o to by tekst był unikalny na tle innych stron, jak również w obrębie poszczególnych podstron.

5. Treść odpowiednio dopasowana do zawartości podstrony (kontakt, kariera, konkretne produkty…)

Przygotowując tytuły i opisy podstron pamiętaj o tym by nie wprowadzać w błąd użytkowników. Odpowiednio dopasowana treść do zawartości podstrony sprawi, że mniejsze będzie prawdopodobieństwo rozczarowania ze strony Twojego potencjalnego klienta.

6. Umiar (unikanie przeoptymalizowania)

Jak we wszystkim potrzebny jest tu także umiar. Słów kluczowych, Call to Action czy też unikalnej treści warto używać, jednak nie można z tym przesadzić. Powtarzanie tych samych wyrazów, wymienienie po przecinku słów kluczowych czy też bardzo długa treść nie przyniesie nam korzyści, a wręcz może być źle odczytana przez użytkowników lub roboty Googla.

Przykład opisu przesyconego opisu słowami kluczowymi:

Przeoptymalizowany meta tag

Podsumowanie

Meta tagi mogą znacznie wpłynąć na stopień optymalizacji Twojej strony pod roboty wyszukiwarki Google oraz jej odbiór wśród użytkowników. Możliwości jest wiele i tylko od Ciebie zależy jak będą odbierać Twoją stronę inni. Dzięki kilku poznanym wskazówkom jesteś w stanie już dziś stworzyć unikalne, wysokiej jakości tytuły oraz meta opisy na kilka swoich podstron. Jeśli jest ich wiele lub nie do końca jesteś pewny czy dobrze to robisz, chętnie Ci w tym pomożemy. Pamiętaj też o możliwości wprowadzenia globalnej konfiguracji meta danych na stronie poprzez automatyczne zaczytywanie tytułów zgodnie ze zmiennymi na poszczególnych podstronach np: {nazwa kategorii}, sklep internetowy NAZWA SKLEPU. Umożliwia to większość znanych CMS’ów.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 23 lipca 2018 roku.

Autor
Autor
Klaudia

Autor
Autor
Klaudia

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM