SEO i AdWords – czy warto połączyć siły?

SEO i AdWords – czy warto połączyć siły?

Pozycjonowanie czy AdWords? A może pozycjonowanie i AdWords? W jaki sposób połączyć SEO i PPC aby zwiększyć ruch na stronie i osiągnąć zamierzony cel? Kiedy warto postawić na jedną, a kiedy na drugą opcję promocji w internecie?

Ostatnio na naszym blogu: Struktura URL - jaka zbudować przyjazny link?

Decydując się na wybór strategii marketingowej, która ma wynieść naszą stronę na pierwsze pozycje wyszukiwarki, powinniśmy najpierw przyjrzeć się, do czego dana kampania została stworzona, jak oddziałuje na naszą stronę, jakie korzyści nam daje i czego oczekiwać możemy od poszczególnych rodzajów usług. W tym artykule będziemy chcieli zmienić pytanie pozycjonowanie czy AdWords na pytanie: Dlaczego i jak skutecznie łączyć pozycjonowanie z kampanią AdWords? Słowem wstępu chcemy zaznaczyć, że pisząc AdWords mamy na myśli linki sponsorowane w wyszukiwarce Google. Sama usługa reklamowa posiada wiele innych usług które równie skutecznie mogą realizować nasze cele biznesowe.

SEO i PPC – wspólny cel inną drogą

Sprawnie prowadzone pozycjonowanie i reklamy AdWords przynoszą podobne rezultaty – strona wyświetla się wysoko w wyszukiwarce, pozwalając na zapoznanie się z jej treścią użytkownikom, do których jest kierowana. O ile wspomniany rezultat jest bardzo podobny, o tyle droga dojścia do tego efektu jest już zupełnie różna. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

AdWords – szybkie efekty

AdWords to usługa Google, która umożliwia tworzenie i optymalizację reklamy w internecie skierowaną do konkretnych grup odbiorców. Z racji iż jest to płatna usługa, o pozycję konkurujemy maksymalnym kosztem kliknięcia oraz wynikiem jakości, który wpływa na wyświetlanie się reklam. O ile efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu, w przypadku osiągnięcia wysokiej stabilnej pozycji – Google AdWords pozwala na natychmiastowe uzyskanie czołowych pozycji na określone frazy. Kampanie AdWords są w pełni przewidywalne i ich wyniki są szczegółowo mierzalne – inaczej niż w przypadku pozycjonowania. 

Należy wiedzieć, że reklamy AdWords nie wpływają na naszą pozycję organiczną w Google, więcej o tym wspominaliśmy w artykule Wpływ AdWords na pozycjonowanie – obalamy mity

Adwords szybkie efekty reklamy

Dla osób oczekujących szybkich rezultatów w krótkim czasie reklama płatna jest intuicyjnym i niekiedy jedynym wyborem z racji relatywnie szybkich zmian od momentu rozpoczęcia kampanii. Należy jednak pamiętać, że jeżeli wyłączymy reklamy AdWords to w tym samym momencie przestaniemy pozyskiwać ruch z tego kanału. W przypadku pozycjonowania na efekty trzeba popracować trochę dłużej, jednak są one bardziej długotrwałe.

Warto przypomnieć, że pozycjonowanie – bezpośrednio wpływa na naszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast reklama płatna – pozwala przebić się na początku wśród konkurentów i wspomóc świadomość marki.

Reklamy Google AdWords wyświetlają się zawsze nad wynikami organicznymi (pozycjonowanie) i w przypadku wysoko konkurencyjnych fraz gdzie czołowe pozycje zajmuje Wikipedia czy serwisy informacyjne, Google AdWords pozostaje wysoko konkurencyjnym rozwiązaniem. To, na co należy zwracać uwagę, to CPA oraz ROAS naszych kampanii i ich opłacalność. W przypadkach wysoko konkurencyjnych fraz należy szczególną uwagę zwrócić na optymalizację użyteczności strony oraz prowadzenie działań w zakresie optymalizacji współczynnika konwersji.

SEO – stabilny ruch, na który warto poczekać

SEO to szereg długoterminowych działań, gdzie gratyfikacja odłożona jest w czasie. Cierpliwi docenią, iż ten rodzaj kampanii pozwala zbudować strukturę pod ruch organiczny który w perspektywie czasu może mieć przewagę nad ruchem płatnym. Ruch pozyskany z pozycjonowania jest bardziej stabilny. Dodatkowo jest duża grupa internautów, którzy nie ufają reklamom Google i omijają je, przechodząc do organicznych wyników wyszukiwania, jako bardziej naturalnych. To cierpliwie, konsekwentnie prowadzone pozycjonowanie pozwala piąć się naszej stronie po pozycjach organicznego wyszukiwania.

Warto zauważyć, że obie strategie nie wykluczają się. Nie ma też racjonalnych powodów, dla których powinniśmy się wystrzegać jednej strategii kosztem drugiej.

Decydowanie się na jedną bądź wyłącznie drugą opcję może być błędem, który odbije się w przyszłości. Obie kampanie, czy to pozycjonowanie, czy AdWords pozwolą nam na zrealizowanie celu, jednak patrząc przez pryzmat drogi dojścia do tego celu powinniśmy je łączyć.

Czego oczekuje algorytm Google?

To, w jaki sposób znajdziemy się na pierwszej stronie w wyszukiwarce, powinno zostać przemyślane już na etapie pisania kodu strony, i razem z tym procesem implementowane. Wraz ze wzrostem świadomości właścicieli sklepów internetowych i stron rośnie liczba platform (CMS), które podatne są na działania typu SEO. Często jednak mamy do czynienia ze stronami zbudowanymi kilka lat wstecz, których kod powoduje, iż stają się mniej atrakcyjne dla robota Google. Wówczas dobry kontent, sieć jakościowych linków prowadząca do owej strony mogą nie wystarczyć aby uplasować się na najwyższych lokatach.

Warto nadmienić, iż algorytm Google nieustannie się zmienia (więcej informacji na ten temat możecie przeczytać w artykule Jak zmieniła się wyszukiwarka Google w ostatnich 3 latach?). Jeśli chcemy na te zmiany zareagować odpowiednio wcześnie, kampanie AdWords mogą wspomóc słowa kluczowe, które po zmianie algorytmu Google nie znajdują się już na pierwszej stronie, a na których nam najbardziej zależy.

Pozycjonowanie i AdWords – uzupełniająca się strategia

SEO i PPC w odpowiedniej konfiguracji zapewniają wzrost efektywności działań marketingowychAby osiągnąć satysfakcjonujące nas wyniki, dobrym rozwiązaniem będzie jednoczesne uruchomienie kampanii PPC oraz pozycjonowania. Aby osiągnąć efekt synergii i mieć cały proces pod kontrolą, częstą praktyką jest zlecanie obu działań jednej firmie. Kompleksowe zajmowanie się marketingiem przez jedną firmę daje również możliwość wprowadzania poprawek obu kampanii względem siebie oraz korekt na stronie aby ta była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek.

Szybkie efekty widoczne na wykresach często powodują wybór kampanii płatnej. PPC przyniesie najlepszy rezultat jeśli w naszej branży występuje mocno zarysowana sezonowość. Wówczas płatne kampanie pozwolą uzyskać wzrost zainteresowania w krótkim czasie kiedy zapotrzebowanie na nasz produkt rośnie. Ponadto płatne kampanie zwiększają prawdopodobieństwo wykonania pożądanej akcji: zapisanie się do newslettera czy złożenie zamówienia, co odpowiada przedsiębiorcom, którym zależy głównie na zwiększaniu sprzedaży.

Co wtedy z SEO? Czy należy z niego rezygnować? Absolutnie nie!

Jak wiadomo, stajemy się klientami ze stron, które budzą zaufanie i są rozpoznawalne. SEO przekłada się organiczną pozycję w wyszukiwarce co poprawia zaufanie do marki. Sprawia to, iż klient jest bardziej chętny do dokonania zakupu, co więcej, chętniej poleci sklep dalej – tak więc kolejny argument za synergią SEO i PPC.

Bardzo przydatna jest również wymiana danych pomiędzy działaniami SEO oraz PPC. Poprzez szerokie prowadzenie kampanii PPC mamy dostęp do konkurencyjnych danych takich jak wyszukiwane frazy, CTR czy popularność fraz brandowych. Frazy te wykorzystujemy w procesie pozycjonowania strony. Z drugiej strony dane SEO wykorzystujemy poprzez Search Console do optymalizacji kampanii AdWords.

Google analytics - dane w prowadzeniu kampanii AdWords i SEO

W wielu przypadkach obroty sklepów generowane są w większości poprzez ruch z wyszukiwarki Google. Odpowiednie prowadzenie kampanii SEM (SEO + PPC) przyczynia się do generowania zysków w przedsiębiorstwie.

Algorytm Google z kolejnymi aktualizacjami daje nam do zrozumienia, że koniec końców najważniejszy jest użytkownik. Wprowadzając zmiany algorytmu gigant z Doliny Krzemowej zmusza nas do poprawienia atrakcyjności naszej witryny. Solidnie przygotowane treści, które są przydatne dla użytkowników i wnoszą wartość do ich życia, mocna baza linków – to wszystko uzyskujemy dzięki działaniom SEO. Dodając schludny UX mamy mocne argumenty w pięciu się na górę listy wyników. Pojawienie się dodatkowych wymiarów i danych w AdWords związanych z wynikiem jakości strony docelowej potwierdza te dane.

Najczęściej kampanie AdWords są konfigurowane na wyświetlanie się na frazy, które w wynikach organicznych znajdują się na dalszych pozycjach. Ustawienie reklam AdWords na frazy które już zdobywają wysokie pozycje nie przyczyni się do poprawy pozycji, jednak w przypadku fraz które generują dużą ilość konwersji sugerujemy przeprowadzenie testu do sprawdzenia wzrostu sprzedaży w przypadku tych fraz, pod warunkiem, że pozycje wyższe w wynikach  organicznych są zajmowane przez konkurencję.

Podsumowanie

Podstawą tego artykułu jest zmiana pytania: pozycjonowanie czy AdWords? na pytanie: jak mądrze łączyć obie kampanie aby się uzupełniały?. Dobrze zaplanowana strategia łącząca oba narzędzia przyniesie najlepsze rezultaty jedna na początku, druga w dłuższej perspektywie czasowej.

Zalety Kampanii AdWords:

  • Możliwość konkurowania z największymi od samego początku,
  • Odporne na zmianę algorytmu,
  • Szybkie wspomaganie słów kluczowych po zmianach algorytmów,
  • Sprawne prowadzenie remarketingu.

Zalety pozycjonowania:

  • Ruch organiczny,
  • Długofalowe efekty,
  • Stopniowy wzrost ruchu na stronie internetowej,
  • Zaufanie do odwiedzanej witryny.

Zalety SEM – działań SEO wraz z PPC

  • Wykorzystanie danych z SEO w kampaniach AdWords i odwrotnie
  • Skuteczna optymalizacja sprzedaży 
  • Skuteczna optymalizacja strony z uwagi na SEO i PPC
  • Łatwe monitorowanie efektów
  • Przewaga konkurencyjna

Łączenie pozycjonowania i kampanii AdWords ma jedną kolosalna zaletę, która wpływa istotnie na budowanie świadomości marki. Rozpoczęcie kampanii SEO i PPC w jednym czasie daje nam ciągłość uświadamiania użytkownika o naszej obecności. Proces SEO z racji efektów odłożonych w czasie jest strategią długoterminowej rozgrywki. Budżet kampanii PPC możemy skalować w zależności od realizacji naszych celów.

Ułatwiając drogę do naszej witryny należy pamiętać, że internauci dzielą się na dwie zasadnicze grupy, które odwiedzają wyszukiwarkę z innymi celami. Pierwsza grupa, często zapalonych zakupowiczów, czuje się swobodnie klikając w reklamy AdWords, równie chętnie porównują oferty i dokonują zakupów. Druga grupa to osoby korzystające z wyników organicznych, klikają oni w pierwsze pozycje pod linkami reklamowymi, są mniej skorzy do zakupu impulsywnego, potrzebują spotkać się z marką kilkukrotnie zanim podejmą decyzję. To pokazuje, że aby utrzymać się w świadomości obu grup konieczne jest stosowanie połączenia pozycjonowania i AdWords.

W czasie, gdy budujemy podwaliny pod ruch organiczny, należy wspomagać się płatną kampanią PPC, która natychmiastowo pozwala nam debiutować na pierwszej stronie. W dłuższej perspektywie można wycofywać frazy z linków sponsorowanych na rzecz zwiększenia wydajności działań SEO.

Owe rozwiązanie stanowi połączenie, które buduje ciągłość naszych działań marketingowych i zyskujemy w oczach obu grup internautów. Z czasem będziemy mogli pozwolić sobie na zmniejszenie budżetu na reklamy płatne, jednocześnie utrzymując wysoki współczynnik odwiedzin naszej strony, gdyż wcześniej wdrażane pozycjonowanie będzie generowało większy i bardziej stabilny ruch organiczny.

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
  • To prawda, SEO i AdWords wspólnie mają niesamowitą siłę i mogą wynieść pozycję danej strony czy sklepu internetowego wysoko w górę. Przy tym nie można też zapominać o wartościowych tekstach SEO i pozycjonowaniu z głową. Google zwraca coraz większą uwagę na treści dobrej jakości.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.