Jak długo trwa pozycjonowanie?

Jak długo trwa pozycjonowanie?

Jak długo trwa pozycjonowanie i od czego zależy? Jak szybko wybrane frazy trafią na pierwsze pozycje wyników w Google? Co robić, aby osiągnąć oczekiwane efekty w zadowalającym tempie? Przedstawiamy wszystkie składowe sukcesu najlepiej widocznych stron w sieci. Od razu jednak zaznaczamy, że pozycjonowanie to proces stały, który trzeba utrzymywać, by dostosować się do zmieniających się algorytmów i stawać coraz bardziej konkurencyjnym.

Ostatnio na naszym blogu: Duża zmiana w celach kampanii w Facebook Ads w 2022 roku

Spis treści

Pytanie o to, jak długo trwa pozycjonowanie strony, wydaje się łatwe, a udzielenie konkretnej odpowiedzi szybkie i precyzyjne. Jednak okazuje się, że okres “wbicia” wybranych fraz na pierwszą stronę wyszukiwarki Google wcale nie jest tak oczywisty i prosty do ustalenia. Decyduje o tym bowiem szereg czynników, którym przyjrzymy się w dzisiejszym wpisie.
Zastanawiając się nad profesjonalnymi usługami SEO, jednym z pierwszych pytań jakie zadajemy, to czas, w którym możemy spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania. Nie sposób jednak udzielić na nie uniwersalnej odpowiedzi. Dla jednej strony pierwsze frazy kluczowe wysokie pozycje  zdobędą już w drugim miesiącu, dla innej proces ten będzie dłuższy o dobrych kilka miesięcy.

Warto jednak pamiętać jaki jest główny cel pozycjonowania. Nie chodzi przecież o najlepsze wyniki dla fraz, których nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę. Pozycjonuje się stronę po to, by użytkownik był w stanie na nią trafić. Aby tak się stało najlepiej, by na częste zapytania użytkowników związane z oferowanymi przez nas produktami czy usługami to właśnie nasza strona internetowa wyskakiwała na jednej z pierwszych pozycji. Wysokie pozycje przypadkowych fraz nie przyniosą zatem żadnych korzyści. Pozycjonowanie  ma na celu zwiększenie ruchu na stronie (bądź konkretnej jej podstronie), a dzięki temu pozyskanie większej liczby potencjalnych klientów. Dlatego dobrze opracowana strategia to podstawa  pozycjonowania. Możemy jednak określić jakie najważniejsze elementy decydują o tym, kiedy zobaczymy pierwsze efekty.

Pozycjonowanie, czyli…?

on-site

W największym uproszczeniu pozycjonowanie możemy podzielić na dwie główne części: on-site i off-site. Pierwszą z nich są prace prowadzone przez specjalistów w obrębie strony internetowej, do których należy zaliczyć między innymi:

  • optymalizację istniejących już treści pod wybrane podczas analizy frazy kluczowe;
  • wszelkie zmiany w strukturze kodu strony, zarówno te mające na celu chociażby jej przyspieszenie, jak i te obejmujące dodawanie SEO title, meta description, tekstów alternatywnych czy wszelkiego rodzaju mikrodanych;
  • wzbogacanie witryny w aktualny, wartościowy, zoptymalizowany content.

Już przy działaniach on-site widzimy, że ilość pracy na stronie może być diametralnie różna dla dwóch utrzymanych w różnej kondycji serwisów. W przypadku jednego konieczne mogą być jedynie drobne, kosmetyczne poprawki i szybkie optymalizacje, drugi natomiast może okazać się olbrzymim wyzwaniem wymagającym zarówno dużego nakładu pracy, jak i sporej ilości czasu (na przykład dodania treści zupełnie od zera czy zmiany całej architektury strony). Obie witryny da się wypozycjonować – jednak odpowiedź na to, jak długo trwa pozycjonowanie, będzie znacząco różniła się w obu przypadkach.

off-site

Druga część SEO to off-site, czyli działania poza stroną, na przykład budowanie bazy wartościowych linków, publikowanie w sieci artykułów sponsorowanych czy wzmacnianie aktywności w social mediach (a także tworzenie nowych profili – o tym, czy linkowanie z Social Media wspiera SEO, pisaliśmy ostatnio na naszym blogu; o Social Media Optimization także warto wiedzieć!). I znów, możemy sobie również wyobrazić stronę, która – nawet jeśli nie miała wcześniej prowadzonych działań SEO – ma stosunkowo pozytywny (lub chociaż neutralny) profil linków. Efekty działań typu off-site w jej przypadku będą dużo szybciej widoczne niż dla witryny, która np. przez złe praktyki poprzednich pozycjonerów ma tysiące niskiej wartości linków, wysoki Spam Score i niskie Domain Authority, lub, co gorsza, otrzymała filtry od Google. Inne wyniki zobaczysz także w przypadku nowej domeny bez historii oraz kilkuletniej witryny.

Czynniki wpływające na to, jak długo trwa pozycjonowanie

Poniżej przedstawiliśmy najważniejsze czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę przewidując pierwsze efekty działań SEO.

Dobór fraz kluczowych

To absolutny numer 1, kiedy mowa o efektach pozycjonowania. Rozsądny wybór fraz kluczowych jest dyktowany przez konkurencyjność branży oraz cele, jakie Klient chce osiągnąć poprzez pozycjonowanie. Najczęściej powodem rozpoczęcia działań SEO z perspektywy biznesowej jest zwiększenie sprzedaży. Dla agencji jest to sygnał, że za zwiększeniem ruchu na stronie oraz lepszą widocznością w sieci powinno iść zwiększenie konwersji i zainteresowania daną stroną czy usługą. (Zaznaczymy tutaj, że oprócz pozycjonowania istotne są inne działania marketingowe oraz brandingowe, a czasem także UX-owe, by nakierowany na odpowiednie podstrony ruch rzeczywiście przynosił zysk.)

Co jeśli jesteś firmą działającą w wyjątkowo konkurencyjnej branży? Wskazane jest dla Ciebie pozycjonowanie szerokie, w trakcie którego agencja wybiera frazy typu long tail, czyli takie, które posiadają niższy wolumen (miesięczną liczbę) wyszukiwań w porównaniu do fraz ogólnych, lecz w przypadku bardzo mocnej konkurencji mogą okazać się jedynym skutecznym rozwiązaniem. To strategia, które pozwala na osiągnięcie widocznych efektów w stosunkowo niedługim czasie, jednak ostatecznie generuje najlepsze wyniki.

Więcej na ten temat w artykule: Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?

Na tym etapie należy też zauważyć, że fraza frazie nierówna – to znaczy, że istnieją frazy bardziej i mniej wartościowe dla danego biznesu. I choć ogólnie faktem jest, że dla jednej strony pierwsze frazy kluczowe zdobędą zadowalające pozycje już w drugim miesiącu od rozpoczęcia prac, a dla innej proces ten będzie dłuższy o dobrych kilka miesięcy, to warto pamiętać, jaki jest główny cel pozycjonowania, i że lepiej poczekać niż wybrać złe (niekonwertujące lub  o zerowym wolumenie) frazy. Nie chodzi przecież o najlepsze wyniki dla stu fraz, których nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę. Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie ruchu na stronie, co z kolei ma umożliwić pozyskanie większej liczby potencjalnych klientów. Dlatego dobrze opracowana strategia i odpowiednio wybrane frazy kluczowe stanowią podstawę pozycjonowania oraz istotnie wpływają na czas pojawienia się pierwszych efektów.

Rodzaj branży

To, w jakiej branży osadzony jest nasz biznes, ma duży wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie powiązanej z nim strony. Dla przykładu – wypozycjonowanie strony gabinetu stomatologicznego w dużym mieście jest znacznie trudniejsze niż osiągnięcie takich samych efektów w przypadku firmy oferującej dużo bardziej niszowe usługi czy także dentysty, ale w niewielkiej miejscowości.

Pamiętaj: Istnieją także takie branże, których promowanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami czy utrudnieniami i ich wypozycjonowanie będzie wymagało większego nakładu pracy oraz czasu. Należą do nich m.in. branża medyczna, hazardowa czy erotyczna. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Branże zakazane – czego nie można promować w sieci?

baner pomoc w pozycjonowaniu sklepu

Konkurencja

Częściowo powiązana z branżą jest konkurencja – należy tu jednak pamiętać, że konkurencja w internecie niekoniecznie jest tożsama z konkurencją na rynku. Mowa tu bowiem o konkurencyjności fraz, a nie celów biznesowych. Przykładowo – w przypadku wyszukiwań związanych z wyposażeniem wnętrz łatwo można sobie wyobrazić, że pierwsze pozycje zajmują strony olbrzymich sklepów, porównywarki cen oraz serwisy aukcyjne. Mały rodzinny biznes właściwie nie ma szans z takimi konkurentami w przypadku bardzo ogólnych fraz jak np. “komplet wypoczynkowy” czy “lampy do kuchni”. Ile czasu trwa pozycjonowanie takich fraz dla tej niewielkiej firmy? Gdy mamy do czynienia z tak dużą konkurencyjnością, wprowadzenie ich do TOP10 może okazać się kwestią długich miesięcy albo w ogóle przewyższyć możliwości i budżet firmy, stając się zwyczajnie nieopłacalne.

Historia domeny

Nie każda witryna jest czystą kartą i należy o tym pamiętać rozpoczynając działania SEO, a jeśli jest taka możliwość – także przed zakupem domeny. Dlaczego to tak istotne? Negatywna historia domeny, na której umieszczane były np. treści o charakterze spamerskim, będzie dużo trudniejsza do skutecznego wypozycjonowania niż ta z pozytywną lub neutralną przeszłością. Jeśli Twoja strona z różnych powodów obciążona była kiedykolwiek filtrem od Google, czas wypracowania zadowalających pozycji będzie dłuższy niż zazwyczaj. (Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić, czy ten problem Cię dotyczy, zobacz artykuł Gosi: Jak sprawdzić, czy moja strona ma filtr Google?)

Stan strony w momencie rozpoczęcia pozycjonowania

Wspominaliśmy o tym omawiając różnice pomiędzy on-sitem i off-sitem, ale warto to jeszcze podkreślić: inny będzie czas pracy nad stroną, która niedawno powstała, a wszystkie wybrane do pozycjonowania frazy znajdują się poza indeksem, niż w przypadku strony działającej od dobrych kilku lat, do której prowadzi sporo dobrej jakości linków. Równie istotna jest kondycja strony, czyli to, co się na niej znajduje – niezduplikowane, rozbudowane treści na stronie czy jej responsywność i dostosowanie do urządzeń mobilnych zdecydowanie będą działały na korzyść tempa pozycjonowania.

Lokalizacja

Nie bez znaczenia pozostaje to, czy działasz na rynku lokalnym (jako fryzjer, malarz, firma cateringowa, gabinet medycyny estetycznej lub galeria sztuki), czy aspirujesz do obecności na rynku polskim jako e-commerce; możesz chcieć sprzedawać w sieci, a może być Twoim celem jedynie wypromowanie działalności firmy online, bo faktyczną sprzedaż prowadzisz osobiście. A może zależy Ci na równoczesnym pozycjonowaniu polskiej i zagranicznej wersji strony? Lokalizacja ma znaczenie zarówno dla sposobu, jak i celu pozycjonowania. Pamiętaj przy tym, że nieco innymi prawami rządzi się pozycjonowanie w Irlandii, a innymi pozycjonowanie w Japonii czy Rumunii.

Zmiany algorytmów Google

To prawdziwa zmora SEOwców: czynnik, na który nikt poza samym Google nie ma absolutnie żadnego wpływu. Zmiana algorytmów często ponosi za sobą bardzo duże spadki wcześniej wypracowanych pozycji i nie da się temu zapobiegać. Oczywiście można śledzić trendy – wręcz należy to robić! – jednak zdarzają się niespodziewane czy nieoficjalna aktualizacje, których pokłosie w postaci spadków należy wliczyć w przybliżony czas pozycjonowania strony.

Natężenie działań i Twój budżet

Odpowiednio wysoki budżet pozwoli Ci osiągnąć oczekiwane pozycje w krótszym czasie niż niewielki budżet. To dość prosta kalkulacja – wysokość budżetu przekłada się na to, co dana osoba czy agencja mogą Ci zaoferować: miesięczną liczbę linków, które stworzą dla Twojej strony, ilość contentu, który będą w stanie wyprodukować, liczbę podstron, którą będą mogli zoptymalizować. W największym skrócie – im wyższy budżet, tym większe natężenie działań i lepsze wyniki. Nie oznacza to od razu, że z niewielką kwotą na miesięczne działania nie ma sensu startować, trzeba jednak mieć na uwadze, że wówczas na wymarzone efekty trzeba będzie dłużej poczekać.

Zobacz, dlaczego SEO to proces, a nie tymczasowe działanie.

Przykłady naszych Klientów

Pokażemy Ci teraz na przykładzie trzech case studies naszych Klientów, ile może trwać pozycjonowanie i jak je skutecznie mierzyć.

delante link building dla notino

Notino jest przykładem witryny, która ma długą i dobrą historię domeny, a przy tym uzyskała już bardzo dobrą widoczność na większość fraz. Dlatego naszym celem była walka o TOP dla ogólnych fraz o wysokim wolumenie. Aby przyspieszyć efekty i zwiększyć skuteczność działań, linki, które tworzyliśmy, były dodatkowo dolinkowywane – takie podejście w świecie SEO nosi nazwę piramidy linków i sprzyja szybszemu indeksowaniu i dodatkowemu wzmacnianiu linków.

Poniżej wykres dla frazy “drogeria internetowa”. Zauważ, że pierwsze efekty pojawiły się właściwie od razu, potem nastąpiły pewne fluktuacje, aż fraza poszybowała (i to po zaledwie 2 miesiącach!) do TOP 3 i utrzymywała się tam przez większość czasu.

ile trwa pozycjonowanie przykład notino
Notino.pl – fraza: drogeria internetowa; pozycja na starcie: 16; najlepsza pozycja: 1

HomeKoncept

pozycjonowanie przykład homekocept

Witryna tego Klienta należała do bardzo konkurencyjnej branży. Od pewnego czasu ruch organiczny w porównaniu do poprzedniego roku miał tendencję spadkową. Dzięki prowadzeniu działań on-site i off-site proces udało się odwrócić, a pierwsze efekty były widoczne już po kilku miesiącach:

analiza wyników SEO w Homekoncept
HomeKoncept, ruch rok do roku

Co istotne, przez ostatnie pół roku widoczne na wykresie (wrzesień 2020–luty 2021) – w porównaniu rok do roku – ruch organiczny wzrósł o 34,66%, a przychody z ruchu organicznego o 108,60%. Przy dobrej współpracy na linii klient-agencja i odpowiedniej strategii takie efekty po roku są możliwe.

Leason

leason a ile trwa pozycjonowanie

W momencie rozpoczęcia współpracy strona Leason była nową stroną, pozbawioną historii. Pierwsze efekty naszej pracy pojawiły się już po miesiącu. Nie mówimy tu o gigantycznych liczbach jak w przypadku dużych firm, ale przy całkowicie nowej witrynie są one więcej niż zadowalające. Po dwóch latach pracy ruch organiczny w ciągu miesiąca wynosił 16 371, wzrósł więc o ponad 3900%. Porównaj dane na poniższych dwóch wykresach z tymi kawałek dalej:

wyniki pozycjonowania w leason

ile trwa pozycjonowanie strony leason
Leason – ruch i widoczność na początku współpracy

Po audycie UX i wdrożeniu zmian strona pięła się jeszcze wyżej (co tylko podkreśla, jak istotny jest współcześnie UX!). Patrząc na te wyniki, należy sobie zadać pytanie – gdzie jest limit odpowiednio prowadzonych działań SEO? I czy pozycjonowanie może w ogóle ileś trwać, skoro ruch dalej rośnie?

wzost widoczności po 2 latach leason

Leason – ruch i widoczność po 2 latach współpracy

Kiedy się spodziewać efektów?

Jak zdążyliśmy już zauważyć istnieje szereg czynników, które mają decydujący wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie strony i ile czasu trzeba poświęcić, by przyniosło zadowalające efekty. Zdarza się, że pierwsze drobne zmiany można dostrzec już po 2 tygodniach dzięki optymalizacji tytułów i opisów strony. Jednak w przypadku większości serwisów większe sukcesy obserwujemy przynajmniej po 2, 3 miesiącach, a w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz potrzeba na to nawet pół roku i dłużej. Dlatego jeśli sam zabierasz się za pozycjonowanie własnej strony najlepszą radą jest systematyczna praca i cierpliwość. W przypadku zdecydowania się na profesjonalną firmę nie dajmy nabrać się na wysokie pozycje w trzy tygodnie. O ile czasem jest to możliwe (odpalając olbrzymią ilość małowartościowych linków), o tyle utrzymanie takiej pozycji przez dłuższy okres jest nieosiągalne i często skutkuje filtrem Google.
efekty działań SEO

Jeśli zabierasz się za samodzielne pozycjonowanie własnej witryny, możemy doradzić Ci trzy rzeczy: systematyczną pracę, regularne śledzenie zmian i dużą cierpliwość. Z kolei podczas poszukiwań profesjonalnej agencji, bądź wyczulony na oferty typu “wysokie pozycje w trzy tygodnie” typowe dla rozliczenia za efekt (o dylemacie “pozycjonowanie za efekt czy abonament” przeczytasz na naszym blogu).

FAQ

Tak, zmiany algorytmów mają znaczenie dla pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. W historii zdarzały się takie aktualizacje (jak np. Medic Update z 2018, który sporo namieszał w branży medycznej i finansowej), które przewracały SERP do góry nogami.

Dobra agencja SEO śledzi poczynania Google i zauważy nagłe spadki pozycji spowodowane aktualizacjami, by móc dopasować do nich nową strategię działań dla Klientów. Chcesz wiedzieć więcej o tym, co rządzi Google? Zobacz nasz artykuł: Algorytmy Google – czym są?

Aby skutecznie śledzić wyniki pozycjonowania, po pierwsze – wymagaj raportów od agencji, która prowadzi Twoją firmę. Nie pozwól nikomu prowadzić pozycjonowania “w ciemno”. Jeśli z kolei dbasz o SEO swojej witryny własnym nakładem pracy, do monitorowania efektów korzystaj ze sprawdzonych narzędzi takich jak:
• Ahrefs
• MOZ
• Senuto
• Semstorm
• Google Search Console
• Google Analytics

Pozycje wypracowane dzięki SEO to stosunkowo długotrwałe efekty (szczególnie w porównaniu z innymi formami marketingu, np. social media marketingiem czy performance marketingiem). Należy jednak mieć na uwadze to, że wraz z upływem czasu, zmianami w działaniach i wielkości konkurencji oraz aktualizacjami algorytmów pozycje Twojej witryny będą stopniowo pogarszać się w SERPach.

Pozycjonowanie jest ciągłym procesem i regularną pracą, a ponieważ konkurencja nie śpi, nigdy nie można spocząć na laurach. Pamiętaj, że wprowadzenie fraz do pierwszej dziesiątki to jedno, a innym, często zdecydowanie trudniejszym zadaniem, jest utrzymanie ich na tak wysokiej pozycji.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (6)
  1. Dla małych serwisów ok 2 – 3 miesiące wystarczy, aby widzieć już jakieś efekty, niestety dla nowych sklepów ten czas się wydłuża. Niedawno opisaliśmy Case Study sklepu odzieżowego: Jak w 8 miesięcy zdobyć 45 tyś ruchu z wyszukiwarki: https://brandstyle.pl/

  2. Ja pozycjonuję sam stronę zakładu spawalniczego ojca. W pół roku niewielkim nakładem sił udało mi się wbić na top 3 kilka fraz typu „balustrady „. Oczywiście to dlatego że konkurencja żadna 🙂

  3. Dzięki, bardzo przydatny wpis, zwłaszcza dlatego, że pozycjonowanie strony nie należy do najłatwiejszych czynności 🙂

  4. U mnie znowu odwrotnie niestety po przejściu na SSL stronka nagle zaczyna spadać i tak jest z dnia na dzień non stop spada a dlaczego przekierowania z innej domeny 301 no niestety już zabrakło cda-tv.pl ta stronka ma już 4 miesiące i nie widzę dla niej przyszłości

    1. Panie Adamie, z tego co widzę przekierowanie z wersji http://cda-tv.pl/ jest zrobione poprawnie. Zalecam zrobienie również przekierowania z wersji http://www.cda-tv.pl/ oraz z https://www.cda-tv.pl/. Widoczność strony po samym przeniesieniu skoczyła do góry. Czy założył Pan nowe konto w Google Search Console dla wersji z https oraz czy zmienił Pan adres strony w Google Analytics? Strona z https to dla Google zupełnie odrębna strona.

  5. Witam nie sądziłem ze dostane tak szybka odpowiedź na mój problem a jednak

    Witam Pani Kasiu nie sądziłem że to może mieć jakikolwiek wpływ bo faktycznie teraz widzę na przeglądarkach takich jak Firefox , Microsoft Edge po wpisaniu w formie https://www.cda-tv.pl/ lub http://www.cda-tv.pl/ nie ma tego przekierowania o dziwo przekierowanie jest na takich przeglądarkach jak opera czy Google Chrome. W domenie nigdy nie miałem też przedrostka www zawsze był bez w takiej formie http://cda-tv.pl i nie stosowałem też zadniego przekierowania 301 w formie takiej jak http://www.cda-tv.pl na http://cda-tv.pl w tym przypadku po przejściu na https:// musiałem zrobić to przekierowanie a tak naprawdę to wtyczka taka jak Really Simple SSL – WordPress plugin zrobiła mi to przekierowanie, jeśli chodzi o plik .htaccess to nie było potrzeby dodawać do niego regułki skoro to ta wtyczka robi pełne przekierowanie. Jeśli chodzi o GSC to mam dwie strony w formie http:// oraz https:// I ostatnie pytania tak adres został zmieniony w Analytics. A teraz muszę się was zapytać skoro wtyczka nie zrobiła pełnego przekierowania i ominęła www. czy mogę dodać regułkę do pliku .htaccess jeśli tak to jaką aby było dobrze i w którym miejscu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak pozycjonować sklepy B2B?

Jak pozycjonować sklepy B2B?

B2B i B2C to segmenty rynkowe, które się różnią, ale jeśli chodzi o kanały, za pomocą których możesz dotrzeć do klientów zainteresowanych ofertą, są bardzo podobne. Jednym ze sposobów na sprzedaż jest prowadzenie sklepu online i pozyskiwanie zamówień dzięki ruchowi z organicznych wyników wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że wszystkie kroki będą tutaj wyglądać identycznie. Sprawdź, jak pozycjonować sklepy B2B.

Czytaj więcej
10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

Prowadzisz sklep WWW, który generuje oczekiwane przychody. Nagle jednak okazuje się, że z dnia na dzień masz coraz mniej zamówień i działalność przestaje przynosić takie wyniki, jak dotąd. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – nie oczekuj, że poprawa nadejdzie natychmiast, z dnia na dzień, bez żadnej interwencji. Nic nie dzieje się bez przyczyny, więc teraz Twoim zadaniem jest ustalenie źródła problemu i jego rozwiązanie. Sprawdź, z czego może wynikać spadek sprzedaży w sklepie internetowym.

Czytaj więcej