Jak wybrać słowa kluczowe dla strony internetowej?
Aby kampania marketingowa witryny w wyszukiwarce przyniosła zyski "trzeba dać się znaleźć" potencjalnemu klientowi. Jak to zrobić? Pierwszym etapem jest dokładna analiza oferty i strony. Jest to bardzo ważne, ponieważ nasze słowa kluczowe muszą być ściśle związane z działalnością, a także z jej zasięgiem. Warto również wiedzieć jakie istnieją rodzaje słów kluczowych, a mamy ich pięć:1. Ogólne słowa kluczowe
Jak sama nazwa wskazuje są to słowa, które określają bardzo szeroką kategorię usług lub produktów, np.: hotele. Posiadają dużą liczbę wyszukiwań i są bardzo trudne oraz kosztowne jeśli chodzi o ich wypozycjonowanie.2. Poboczne słowa kluczowe
Czyli takie, które dokładniej opisują wpisane zapytania, np.: tanie hotele Warszawa.3. Długi ogon (ang. long tail)
Są to wielowyrazowe frazy, które konkretnie określają poszukiwaną usługę, np.: tanie hotele, hotele rezerwacja Mokotów, hotel Marriott Warszawa rezerwacja.4. Regionalne słowa kluczowe
Określają one miejsce, w którym działa dana firma.5. Brandowe słowa kluczowe
Wskazują one nazwę marki. Kiedy już wiesz na jakie kategorie dzielą się słowa kluczowe możesz przystąpić do etapu, który nazywa się "burza mózgów". Wyobraźmy sobie kogoś, kto nigdy nie słyszał o naszej firmie, ale szuka produktu lub usługi z oferty, którą posiadamy. Tutaj warto pamiętać, aby dobierać takie słowa, jakich będą używali nasi potencjalni klienci. Żeby uzyskać widoczność w wyszukiwarkach, witryny internetowe "muszą używać" języka użytkowników. Świetnym pomysłem na właściwe hasła może być pytanie np.: do znajomych czy rodziny o to, jak szukaliby naszej usługi czy firmy w sieci. Może się okazać, że wpisują określenia, które nigdy nam nie przyszłyby do głowy.
Zacznij samodzielnie wdrażać SEO na swojej stronie internetowej z naszym poradnikiem pozycjonowanie stron.
Kombinacje słów kluczowych
Przygotowując listę potencjalnych słów kluczowych, trzeba także ustalić, jakie ich kombinacje mogą być używane. Przykładowo, mamy sklep, który sprzedaje herbaty naturalne oraz inne akcesoria do herbaty w Warszawie. Taka witryna będzie wymagała kilku głównych, podstawowych grup, np.: herbaty naturalne sklep, zielona herbata sklep, akcesoria do herbaty, itd. Należy pamiętać przy tym o dodaniu frazy regionalnej. Podczas tworzenia listy warto stworzyć tyle wariantów podstawowych słów, ile tylko jest możliwe, a potem skupić się nad ich kombinacjami. Potencjalnymi słowami kluczowymi są też formy liczby mnogiej, pojedynczej, skróty, synonimy czy wyrazy z błędami literowymi. Odradza się korzystanie z bardzo ogólnych haseł typu np.: herbata, ponieważ jest to po prostu nie opłacalne. Słowa takie są bardzo konkurencyjne ze względu na ogromną ilość zaindeksowanych stron. Na to mogą sobie pozwolić np.: bardzo duże firmy czy sklepy online, które mają nie tylko długą historię w sieci, ale również odpowiedni budżet. Skupienie się na dłuższych wyrażeniach może się okazać doskonałą szansą na uzyskanie dobrej pozycji rankingowej, np.: jeśli zdecydujemy się na wyrażenie typu: naturalna zielona herbata sklep Warszawa, wykorzystamy jednocześnie wiele kombinacji słów kluczowych: herbata sklep Warszawa, naturalna herbata sklep, zielona herbata sklep, naturalna herbata sklep Warszawa, itd. Wartościowym źródłem fraz mogą być również sugestie wyszukiwarki w czasie rzeczywistym: oraz sugerowane podobne słowa kluczowe na dole strony z wynikami:Narzędzia pomocne przy wyborze słów kluczowych
Niezbędny Google Analytics
Oprócz naszej kreatywności i wiedzy możemy również liczyć na szereg innych pomocnych źródeł. Niezwykle przydatnym narzędziem jest Google Analytics. Pokaże on m.in.: za pomocą jakich haseł odbiorcy szukali naszej strony. Aby je zobaczyć, warto skorzystać z raportów "Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO)". Żeby je włączyć trzeba wykonać dwie czynności:- Dodać swoją witrynę do Narzędzi dla Webmasterów i ją zweryfikować.
- Skonfigurować raportowanie SEO w usłudze Google Analytics.
Niezastąpione Google Webmasters Tools (Search Console)
Kolejnym, bezpłatnym narzędziem o ogromnym potencjale jest Google Webmaster Tools (ostatnio zmieniony na Search Console). W sekcji: "Ruch związany z wyszukiwaniem", otrzymamy wszelkie dane dotyczące tego w jaki sposób użytkownicy trafili na naszą stronę. W raporcie: "Wyszukiwane hasła" (lub "Analityka wyszukiwania"), w zakładce "Najczęstsze zapytania" zobaczymy listę słów kluczowych, wyświetlenia, kliknięcia, CTR (czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń) oraz średnią pozycję – pokazującą na jakie frazy kluczowe jesteśmy wysoko w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo po włączeniu opcji "Ze zmianami" widzimy np.: które słowa przyniosły najwięcej ruchu organicznego, które zyskały na popularności lub ją straciły. Bardzo ważną strefą, którą trzeba analizować pod kątem analizy słowa kluczowych jest także raport Najpopularniejsze strony. Pokazuje on konkretne adresy na jakie trafili odbiorcy z wyników naturalnych, co ważne, przy niektórych widać informacje o słowach wpisanych przez użytkowników, zanim trafili na daną stronę. Analogicznie, włączając opcję "ze zmianami" uzyskamy informacje o tym, jak zmieniły się: liczba wyświetleń, kliknięć, CTR oraz średnia pozycja w stosunku do poprzedniego okresu.Pomocny Google KeyWord Planner
Dodatkowym źródłem słów kluczowych jest KeyWord Planner. Co prawda służy on planowaniu kampanii Google Ads, ale zawiera przydatne parametry, które bardzo pomagają w tworzeniu własnej listy słów i fraz. Narzędzie to pozwala np.: określić popularność danego słowa kluczowego i średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Na początku działań w Plannerze precyzujemy nasze poszukiwania poprzez:- wpisanie konkretnego hasła lub wyrażenia,
- wpisanie adresu strony, która będzie analizowana pod kątem fraz,
- określenie kategorii produktu.
- dopasowanie przybliżone,
- dopasowanie do wyrażenia,
- dopasowanie ścisłe.