Najnowszy Core Update zaczął się 11 listopada. Początkowo nie zaobserwowaliśmy dużych zmian w wyszukiwarce, jednak w okolicach 17 listopada, około tydzień po wypuszczeniu aktualizacji, algorytm się nieco rozpędził. Semrush najwyższy poziom wahań w SERPach odnotował 17 i 26 listopada.
Co wiemy o najnowszej aktualizacji? Stosunkowo niewiele, bo Google dość lakonicznie wypowiada się na ten temat:
Więcej informacji na stronie Google dla deweloperów, sekcja Core Updates.
Przy okazji widzimy spadki tak ogromnych graczy jak Forbes czy CNN (Medium) powiązane z poprzednimi algorytmami i marketingiem afiliacyjnym – być może ta aktualizacja jeszcze to pogłębi.
Jeszcze niedawno Sam Altman zapierał się, że nie planuje wdrażać w życie narzędzia pokroju SearchGPT, a teraz nie tylko mamy takiego toola w swoich rękach, ale też słyszymy o możliwości stworzenia przeglądarki! (Reuters) Znów znajdujemy się w sytuacji, gdzie z OpenAI jest pewne to, że nic nie jest pewne, i musimy trzymać rękę na pulsie, by nadążyć.
ChatGPT Search miał swoją premierę 31 października — póki co z funkcji mogą korzystać użytkownicy subskrypcji Plus i Team. W teorii narzędzie ma być Twoim asystentem, a nie zastępcą Google – różnice widzimy np. w tym, jakie frazy wpisują tam użytkownicy i czego szukają.
Interfejs wygląda całkiem ciekawie:
Widzę tu potencjał na całkiem przyjemne doświadczenia użytkownika, a optymiści uważają, że Chat GPT już za 2 lata prześcignie Google jeśli chodzi o ruch. Nie wiemy tego – zmiennych na rynku jest zbyt wiele. Ale zdecydowanie warto to śledzić i testować. A jeśli chcesz, żeby Twoje wyniki wyświetlały się w SearchGPT, sprawdź swój robots.txt pod kątem blokowania crawlerów OAI-SearchBot (za: SEJ; choć temat tego, czy ich blokowanie rzeczywiście działa, starczyłby na osobny wpis).
Reddit przekroczył w listopadzie 774 miliony wejść z wyszukiwania organicznego. W porównaniu do listopada ubiegłego roku, to o 535 milionów więcej. Sporo, prawda?
Nie bez powodu już kilka miesięcy temu w sieci zrobiło się głośno na temat Reddita, którego akcje szybko szybują w górę, teraz sytuacja nabiera tempa. O znaczeniu UGC na pewno nie musimy Ci przypominać, ale o tym, jak bardzo i nagle zwiększyła się widoczność Reddita (mimo zapewnień ze strony Google, że to nie za sprawą współpracy), jednak warto:
Oczywiście może się okazać, że to tylko kwestia zmiany w algorytmach i fokus na contencie użytkownika (bo widzimy też wzrosty innych for), więc w żadnym wypadku nie planujemy tutaj siać zamętu, niemniej – jest to zjawisko, które zauważyli nie tylko SEOwcy, ale i przeciętny użytkownik sieci, który szukając czegoś w Google’u zaczął wpadać na Reddita. Już nie mówiąc o samych użytkownikach Reddita, którzy ze względu na nasilenie ochrony przed potencjalnym spamem nie mogą dzielić się linkami tak swobodnie jak wcześniej.
No dobrze, może wydaje Ci się, że te 89,3%, o których mówimy, to nic, w końcu to wciąż prawie 90%, czyli niewątpliwy monopol na rynku, ale tendencja spadkowa świadczy jednak o pewnych zmianach. To, co jeszcze niedawno wydawało nam się niemożliwe, powoli staje się rzeczywistością – użytkownicy (szczególnie młodsze pokolenie) przerzucają się na alternatywne wyszukiwarki, szukają informacji bezpośrednio na TikToku, a w tym wszystkim gdzieś jest jeszcze SearchGPT i masa zmiennych spowodowanych AI. Polecam śledzić ten temat – na pewno będzie w najbliższych latach ważny dla marketingu, a także dla firm, które będą musiały pomyśleć o tym, gdzie i jak będą widoczne w sieci, jeśli nie tylko w Google’u.
Do zobaczenia w grudniu!