Czy PR może wpłynąć na SEO

Czy PR może wpłynąć na SEO

Ostatnie lata sprawiły, że internet stał się narzędziem potrzebnym praktycznie do każdych działań – nie tylko w życiu codziennym, ale również w biznesie. Bez dobrze zaznaczonej w sieci obecności marka wydaje się niemal nie istnieć. Jak jednak można budować i utrzymać pozytywny wizerunek marki w sieci? Czy wystarcza do tego tylko SEO? Czy może jedynie PR? Jak i po co w ogóle łączyć strategię SEO z PRową?

Ostatnio na naszym blogu: ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

SEO i PR – wzajemne przenikanie

Działania SEO to, patrząc bardzo skrótowo, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Są to wszystkie czynności, które wykonujemy, aby witryna zajmowała wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Dobrze prowadzone działania SEO korzystnie wpływają na ruch na stronie oraz widoczność w sieci. Uproszczony schemat tego, co składa się na działania SEO, wygląda następująco:

SEO = linki + treść + optymalizacje techniczne.

Public Relations, czyli działania firmy lub marki, w celu tworzenia i utrzymania jej dobrego wizerunku w opinii publicznej, to drugi, po SEO, segment marketingu internetowego, który jest wykorzystywany przez specjalistów do skutecznego promowania firmy. Krótki schemat składowych PR-u przedstawia się tak:

PR = strategia + treść + relacje.

Jak widać, dziedziny te łączy jeden, dość istotny dla obu z nich, obszar. Treść, czyli content, to jeden z głównych powodów wyszukiwania w internecie. Użytkownicy poszukują konkretnych informacji. Takich, które będą charakteryzowały się wysoką jakością poznawczą i oryginalnością. Wzajemne przenikanie się SEO i PR-u wydaje się być idealnym dowodem na to, że ich współpraca może dać wartościowe efekty!

SEO a PR przenikanie

O tym, jak PR wspiera SEO

Zarówno PR, tak i SEO skupiają się na użytecznych, wiarygodnych treściach, które będą unikalne, a także atrakcyjne dla odbiorców. Jako, że jednym z głównych działań w SEO jest tworzenie linków, warto przyjrzeć się im bliżej. A właściwie – ich wartości! Już od dawna wiadomo, że nie liczy się ilość tylko jakość. Również w SEO można przychylić się ku tej zasadzie. I właśnie w tym PR może bardzo wspomóc SEO.

PR-owcy publikujący treść umieszczają je w serwisach wysokiej jakości, bardzo cenionych przez Google. Nie ponoszą kosztów przy publikacji artykułów, ponieważ zwykle zamieszczają je w postaci notek prasowych, najczęściej darmowych. Dodatkowo, linki umieszczane we wspomnianych notkach prasowych wyglądają bardzo naturalnie – a jest to główna cecha tekstów, jakie mają być tworzone przez SEO.

PR ma więc realny wpływ na wyniki działań SEO, zwłaszcza pod względem:

  • rangi wybieranych do publikacji serwisów,
  • ograniczania kosztów publikacji,
  • zapewnianiu naturalności linkujących testów.

PR jest więc świetnym narzędziem do zdobywania linków! Od początku może pomóc budować ruch organiczny na stronie i tworzyć wartościowy content. Czy jednak ta współpraca jest jedynie jednostronna?

Jak SEO pomaga PR-owi?

W PR nigdy nie chodzi o samą publikacje. Ogromna ilość tekstów nie pomoże firmie, kiedy nie będą one odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, źle zlokalizowane lub niewzbudzające zainteresowania. Zdecydowanie nie tędy droga! Jak w takim razie SEO może przydać się działaniom PR?

Po pierwsze – optymalizując! Nie ma się co oszukiwać – teksty PR-owe nie są nastawione na konkret. Zdarza się więc, że po prostu giną w natłoku innych, lepiej skonstruowanych tekstów. I właśnie tutaj wkroczyć może SEO. Sprawna optymalizacja artykułu PR-owego sprawi, że nie tylko pojawi się on w wyszukiwarce przez dopasowanie słów kluczowych, zostanie odnaleziony przez użytkowników, którzy nawet nie znali serwisu w jakim był pierwotnie opublikowany, ale również przetrwa on w sieci dłużej, niż każdy inny.

Po drugie – generując… dobry PR! Tak, właśnie SEO może pomóc PR-owi w zarządzaniu e-reputacją firmy. Zły PR zawsze boli, a odpowiednie działania SEO i trafne linkowanie pomoże w wypromowaniu wcześniej już istniejących dobrych recenzji czy w utworzeniu nowych pochlebnych opinii o firmie, które będą pojawiały się w wyszukiwarce.

Odpowiednie dobranie strategii działań SEO pomoże marce być bardziej rozpoznawalną, a co za tym idzie – zwiększy się zaufanie do niej. Nie tylko użytkowników i klientów, ale też… robotów Google!

Jak sprawić, by działania PR były atrakcyjne dla SEO?

Aby współpraca PR-u z SEO miała sens, publikacje PR-owe muszą spełniać podstawowe warunki, jakimi kieruje się samo SEO:

  • Treść pod żadnym pozorem nie może być kopiowana. Google tego nie lubi – użytkownicy również! Dodatkowo – powielona treść oznacza link o dużo mniejszej wartości. Komunikaty muszą być unikalne i użyteczne.

Powielanie tresci

  • Notki prasowe powinny być uzupełnione o treść graficzną oraz wideo.
  • W dobrze napisanej notce prasowej musi znajdować się link do strony, którą chcemy promować.
  • Linki wychodzące powinny posiadać atrybut dofollow. Dzięki temu będą miały większy wpływ na działania SEO.
  • W samej treści powinny pojawić się trafnie wybrane słowa kluczowe – może być na nich np. stworzony anchor, oczywiście z linkiem dofollow. Słowa te powinny nie tylko pojawić się w treści, ale też podczas wywiadów.
  • Warto zadbać także o linki w ogłoszeniach o pracę – zamieścić w nich zakładkę “o firmie” z odnośnikiem do strony internetowej.

Pozycjonowanie wizerunkowe

Skoro wiemy już, że SEO PR pomaga z sukcesami kreować wizerunek marki w mediach, warto przyjrzeć się też pojęciu, z którym nierozłącznie się łączy. Czym jest SERM? Pojęcie pozycjonowania wizerunkowego, wspomnianego SERM, funkcjonuje już od pewnego czasu. Jest ono uzupełnieniem podstawowych działań SEO, czyli zastosowaniem w nim… PRu właśnie.

Search Engine Reputation Management to w skrócie tworzenie pozytywnego wizerunku marki w sieci, zarządzaniem reputacją w wyszukiwarce. Nie da się więc zaprzeczyć, że jest to połączenie klasycznego pozycjonowania, z e-PR-em, by budować w sieci siatkę pozytywnych opinii dotyczących marki, którą chcemy wypromować.

Aby działania SERM były skutecznie, należy stale monitorować komentarze w wynikach wyszukiwania, równocześnie dbać o to, by te negatywne i nieprawdziwe… były mniej widoczne. Ważne jest również to, by stopniowo i w miarę naturalnie powstawały nowe komentarze, takie, które wartościową i pozytywną treścią będą promowały markę. Wchodzi w to również zastosowanie tzw. marketingu szeptanego oraz działań kampanii Google Ads.

Rozpoczęcie działań SEO PR powinna poprzedzać strategia, odpowiednio przygotowana, z ustaloną grupą docelową oraz szczegółami późniejszych działań. Właściwie przygotowany, angażujący content jest podstawą SEO PR-u. Oprócz optymalizacji głównej treści warto przyjrzeć się także odpowiedniemu sformułowaniu meta tagów – title, meta description, tak, by zachęcały one do kliknięcia w odnośnik.

Niezwykle ważne są również sposoby dystrybucji i promocji treści. Do tego potrzebne jest pozyskiwanie linków dobrej jakości, które pomogą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

Na koniec – monitorowanie! Nawet najlepsza strategia i treści nic nie dadzą, jeżeli nie będzie im towarzyszyć kontrola i monitorowanie zmian.

Przydatne narzędzia SEO PR

Każde kolejne działania SEO PR-u mogą być wykonywane jeszcze lepiej – wystarczy skorzystać z narzędzi, które pomagają monitorować efekty SEO PR-u, a także pomogą w budowie widoczności strony.

Do analizy słów kluczowych bardzo pomocne mogą być Keyword Planner (Google) oraz Ubersuggest. Narzędzia te pozwalają na sprawne dobranie najbardziej klikalnych fraz. Do monitorowania wzmianek i komentarzy dotyczących marki warto wybrać narzędzie Brand 24, które umożliwia szybkie reakcje na pojawiające się w sieci opinie, lub Ahrefs Alerts, pozwalający na kontrolę wybranych przez nas fraz. Pomocne przy działaniach SEO PR-owych może być również używanie narzędzia stworzonego przez Schema.org, które ułatwia robotom wyszukiwarki rozpoznanie struktury strony, jej tematyki i charakteru.

Niezwykle pożytecznym narzędziem jest również Senuto, czyli platforma, która pozwala kompleksowo wspierać działania SEO PRu przy tworzeniu słów kluczowych, analizy ruchu i widoczność oraz przy tworzeniu klarownych raportów.

Do publikowania treści – idealną platformą wydaje się być WhitePress, pozwalający na stworzenie wirtualnego biura prasowego, na którym możliwa jest szybka i sprawna publikacja artykułów czy nawet współpraca z influencerami.

SEO PR – połączenie idealne

Jak widać, SEO i PR to części marketingu internetowego, które nie tylko – wzajemnie się przenikają, ale też, jeżeli zależy nam na dobrych wynikach naszej pracy, nie mogą bez siebie istnieć.

PR a SEO dopasowanie

Jednoczesne budowanie wizerunku w wyszukiwarce i pracowanie nad optymalizacją zwiększa szansę na rozgłos marki oraz jest skutecznym narzędziem do promocji. Połączenie działań PR-owych z SEO sprawi, że marka może znacznie zyskać w oczach klientów, zwiększy się jej rozpoznawalność, ale także polubiona zostanie bardziej przez… algorytmy Google. Warto!

FAQ

To połączone działania Search Engine Optimization oraz Public Relations. Ich połączenie ma na celu kreowanie pozytywnego wizerunku dla marki w sieci. Bardzo często są to również treści PR-owe zawierające w swoim tekście odpowiednio użyte i dopasowane do konkretnej strony słowa kluczowe.

Budowanie pozytywnego wizerunku marki osiąga się za pomocą:

  • odpowiedniej, dokładnej analizy strony w wyszukiwarce: jej nazwy/brandu, fraz kluczowych dla biznesu, związanych z jej działalnością;
  • zadbania o content marketing na stronie oraz publikowania treści na innych mocnych stronach;
  • aktywnego prowadzenia profili w social media;
  • tworzenia wartościowych treści na temat brandu/marki;
  • ciągłego monitoringu działań i obserwacji wyników widoczności w wyszukiwarce.

Sięgając do działań PR, w działaniach SEO warto pamiętać o:

  • frazach kluczowych pojawiających się w informacji prasowej;
  • obecności i optymalizacji linków w materiałach prasowych;
  • dobrym przygotowania zdjęć, tworzeniu infografik (zawsze z tekstem alternatywnym);
  • tym, do kogo jest skierowany komunikat/publikowany tekst (target), a tym samym produkt/firma.

Oczywiście. Budując markę, należy zadbać o jej odpowiednią pozycję w wyszukiwarce, a jednym ze sposobów znalezienia opinii o niej są właśnie wystawione opinie. Poszukiwania opinii przez klientów to jeden z pierwszych etapów procesu zakupu. Mogą one zarówno zachęcić, jak i zniechęcić potencjalnych nabywców. Negatywna opinia zostaje w sieci już na zawsze, więc może stanowić dość duży problem. Trzeba zadbać o to, by Klienci mogli wystawiać oceny na wizytówce Google Moja Firma, na samej stronie internetowej, a także na profilach np. na Facebooku, jak również dbać o to, by mogli uzyskać pomoc – co zapobiegnie wystawionym złym ocenom i podniesie wiarygodność strony. W przypadku sklepu internetowego warto udostępnić opcję oceniania poszczególnych produktów czy usług.

(6)
Autor
Junior SEO Specialist - Agnieszka

Junior SEO Specialist

Do zespołu SEO w Delante dołączyła w sierpniu 2019 roku. Wierzy, że content is king, dlatego w SEO stawia na budowanie wartościowych i unikalnych treści dla klientów z różnych branż. Studentka reklamy i public relations. Zakochana w kawie i alternatywnych sposobach jej przygotowywania, wielbicielka ramenu i FRIENDSoholik.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW - to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców - freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Czytaj więcej
Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Czytaj więcej