SEO i PR - wzajemne przenikanie
Działania SEO to, patrząc bardzo skrótowo, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Są to wszystkie czynności, które wykonujemy, aby witryna zajmowała wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Dobrze prowadzone działania SEO korzystnie wpływają na ruch na stronie oraz widoczność w sieci. Uproszczony schemat tego, co składa się na działania SEO, wygląda następująco:
SEO = linki + treść + optymalizacje techniczne.
Public Relations, czyli działania firmy lub marki, w celu tworzenia i utrzymania jej dobrego wizerunku w opinii publicznej, to drugi, po SEO, segment marketingu internetowego, który jest wykorzystywany przez specjalistów do skutecznego promowania firmy. Krótki schemat składowych PR-u przedstawia się tak:
PR = strategia + treść + relacje.
Jak widać, dziedziny te łączy jeden, dość istotny dla obu z nich, obszar. Treść, czyli content, to jeden z głównych powodów wyszukiwania w internecie. Użytkownicy poszukują konkretnych informacji. Takich, które będą charakteryzowały się wysoką jakością poznawczą i oryginalnością. Wzajemne przenikanie się SEO i PR-u wydaje się być idealnym dowodem na to, że ich współpraca może dać wartościowe efekty!
O tym, jak PR wspiera SEO
Zarówno PR, tak i SEO skupiają się na użytecznych, wiarygodnych treściach, które będą unikalne, a także atrakcyjne dla odbiorców. Jako, że jednym z głównych działań w SEO jest tworzenie linków, warto przyjrzeć się im bliżej. A właściwie - ich wartości! Już od dawna wiadomo, że nie liczy się ilość tylko jakość. Również w SEO można przychylić się ku tej zasadzie. I właśnie w tym PR może bardzo wspomóc SEO. PR-owcy publikujący treść umieszczają je w serwisach wysokiej jakości, bardzo cenionych przez Google. Nie ponoszą kosztów przy publikacji artykułów, ponieważ zwykle zamieszczają je w postaci notek prasowych, najczęściej darmowych. Dodatkowo, linki umieszczane we wspomnianych notkach prasowych wyglądają bardzo naturalnie - a jest to główna cecha tekstów, jakie mają być tworzone przez SEO. PR ma więc realny wpływ na wyniki działań SEO, zwłaszcza pod względem:- rangi wybieranych do publikacji serwisów,
- ograniczania kosztów publikacji,
- zapewnianiu naturalności linkujących testów.
Jak SEO pomaga PR-owi?
W PR nigdy nie chodzi o samą publikacje. Ogromna ilość tekstów nie pomoże firmie, kiedy nie będą one odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, źle zlokalizowane lub niewzbudzające zainteresowania. Zdecydowanie nie tędy droga! Jak w takim razie SEO może przydać się działaniom PR? Po pierwsze - optymalizując! Nie ma się co oszukiwać - teksty PR-owe nie są nastawione na konkret. Zdarza się więc, że po prostu giną w natłoku innych, lepiej skonstruowanych tekstów. I właśnie tutaj wkroczyć może SEO. Sprawna optymalizacja artykułu PR-owego sprawi, że nie tylko pojawi się on w wyszukiwarce przez dopasowanie słów kluczowych, zostanie odnaleziony przez użytkowników, którzy nawet nie znali serwisu w jakim był pierwotnie opublikowany, ale również przetrwa on w sieci dłużej, niż każdy inny. Po drugie - generując… dobry PR! Tak, właśnie SEO może pomóc PR-owi w zarządzaniu e-reputacją firmy. Zły PR zawsze boli, a odpowiednie działania SEO i trafne linkowanie pomoże w wypromowaniu wcześniej już istniejących dobrych recenzji czy w utworzeniu nowych pochlebnych opinii o firmie, które będą pojawiały się w wyszukiwarce. Odpowiednie dobranie strategii działań SEO pomoże marce być bardziej rozpoznawalną, a co za tym idzie - zwiększy się zaufanie do niej. Nie tylko użytkowników i klientów, ale też… robotów Google!Jak sprawić, by działania PR były atrakcyjne dla SEO?
Aby współpraca PR-u z SEO miała sens, publikacje PR-owe muszą spełniać podstawowe warunki, jakimi kieruje się samo SEO:- Treść pod żadnym pozorem nie może być kopiowana. Google tego nie lubi - użytkownicy również! Dodatkowo - powielona treść oznacza link o dużo mniejszej wartości. Komunikaty muszą być unikalne i użyteczne.
- Notki prasowe powinny być uzupełnione o treść graficzną oraz wideo.
- W dobrze napisanej notce prasowej musi znajdować się link do strony, którą chcemy promować.
- Linki wychodzące powinny posiadać atrybut dofollow. Dzięki temu będą miały większy wpływ na działania SEO.
- W samej treści powinny pojawić się trafnie wybrane słowa kluczowe - może być na nich np. stworzony anchor, oczywiście z linkiem dofollow. Słowa te powinny nie tylko pojawić się w treści, ale też podczas wywiadów.
- Warto zadbać także o linki w ogłoszeniach o pracę - zamieścić w nich zakładkę “o firmie” z odnośnikiem do strony internetowej.