Czy PR może wpłynąć na SEO

Czy PR może wpłynąć na SEO

Ostatnie lata sprawiły, że internet stał się narzędziem potrzebnym praktycznie do każdych działań – nie tylko w życiu codziennym, ale również w biznesie. Bez dobrze zaznaczonej w sieci obecności marka wydaje się niemal nie istnieć. Jak jednak można budować i utrzymać pozytywny wizerunek marki w sieci? Czy wystarcza do tego tylko SEO? Czy może jedynie PR? Jak i po co w ogóle łączyć strategię SEO z PRową?

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

SEO i PR – wzajemne przenikanie

Działania SEO to, patrząc bardzo skrótowo, optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Są to wszystkie czynności, które wykonujemy, aby witryna zajmowała wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Dobrze prowadzone działania SEO korzystnie wpływają na ruch na stronie oraz widoczność w sieci. Uproszczony schemat tego, co składa się na działania SEO, wygląda następująco:

SEO = linki + treść + optymalizacje techniczne.

Public Relations, czyli działania firmy lub marki, w celu tworzenia i utrzymania jej dobrego wizerunku w opinii publicznej, to drugi, po SEO, segment marketingu internetowego, który jest wykorzystywany przez specjalistów do skutecznego promowania firmy. Krótki schemat składowych PR-u przedstawia się tak:

PR = strategia + treść + relacje.

Jak widać, dziedziny te łączy jeden, dość istotny dla obu z nich, obszar. Treść, czyli content, to jeden z głównych powodów wyszukiwania w internecie. Użytkownicy poszukują konkretnych informacji. Takich, które będą charakteryzowały się wysoką jakością poznawczą i oryginalnością. Wzajemne przenikanie się SEO i PR-u wydaje się być idealnym dowodem na to, że ich współpraca może dać wartościowe efekty!

SEO a PR przenikanie

O tym, jak PR wspiera SEO

Zarówno PR, tak i SEO skupiają się na użytecznych, wiarygodnych treściach, które będą unikalne, a także atrakcyjne dla odbiorców. Jako, że jednym z głównych działań w SEO jest tworzenie linków, warto przyjrzeć się im bliżej. A właściwie – ich wartości! Już od dawna wiadomo, że nie liczy się ilość tylko jakość. Również w SEO można przychylić się ku tej zasadzie. I właśnie w tym PR może bardzo wspomóc SEO.

PR-owcy publikujący treść umieszczają je w serwisach wysokiej jakości, bardzo cenionych przez Google. Nie ponoszą kosztów przy publikacji artykułów, ponieważ zwykle zamieszczają je w postaci notek prasowych, najczęściej darmowych. Dodatkowo, linki umieszczane we wspomnianych notkach prasowych wyglądają bardzo naturalnie – a jest to główna cecha tekstów, jakie mają być tworzone przez SEO.

PR ma więc realny wpływ na wyniki działań SEO, zwłaszcza pod względem:

  • rangi wybieranych do publikacji serwisów,
  • ograniczania kosztów publikacji,
  • zapewnianiu naturalności linkujących testów.

PR jest więc świetnym narzędziem do zdobywania linków! Od początku może pomóc budować ruch organiczny na stronie i tworzyć wartościowy content. Czy jednak ta współpraca jest jedynie jednostronna?

Jak SEO pomaga PR-owi?

W PR nigdy nie chodzi o samą publikacje. Ogromna ilość tekstów nie pomoże firmie, kiedy nie będą one odpowiednio dopasowane do grupy docelowej, źle zlokalizowane lub niewzbudzające zainteresowania. Zdecydowanie nie tędy droga! Jak w takim razie SEO może przydać się działaniom PR?

Po pierwsze – optymalizując! Nie ma się co oszukiwać – teksty PR-owe nie są nastawione na konkret. Zdarza się więc, że po prostu giną w natłoku innych, lepiej skonstruowanych tekstów. I właśnie tutaj wkroczyć może SEO. Sprawna optymalizacja artykułu PR-owego sprawi, że nie tylko pojawi się on w wyszukiwarce przez dopasowanie słów kluczowych, zostanie odnaleziony przez użytkowników, którzy nawet nie znali serwisu w jakim był pierwotnie opublikowany, ale również przetrwa on w sieci dłużej, niż każdy inny.

Po drugie – generując… dobry PR! Tak, właśnie SEO może pomóc PR-owi w zarządzaniu e-reputacją firmy. Zły PR zawsze boli, a odpowiednie działania SEO i trafne linkowanie pomoże w wypromowaniu wcześniej już istniejących dobrych recenzji czy w utworzeniu nowych pochlebnych opinii o firmie, które będą pojawiały się w wyszukiwarce.

Odpowiednie dobranie strategii działań SEO pomoże marce być bardziej rozpoznawalną, a co za tym idzie – zwiększy się zaufanie do niej. Nie tylko użytkowników i klientów, ale też… robotów Google!

Jak sprawić, by działania PR były atrakcyjne dla SEO?

Aby współpraca PR-u z SEO miała sens, publikacje PR-owe muszą spełniać podstawowe warunki, jakimi kieruje się samo SEO:

  • Treść pod żadnym pozorem nie może być kopiowana. Google tego nie lubi – użytkownicy również! Dodatkowo – powielona treść oznacza link o dużo mniejszej wartości. Komunikaty muszą być unikalne i użyteczne.

Powielanie tresci

  • Notki prasowe powinny być uzupełnione o treść graficzną oraz wideo.
  • W dobrze napisanej notce prasowej musi znajdować się link do strony, którą chcemy promować.
  • Linki wychodzące powinny posiadać atrybut dofollow. Dzięki temu będą miały większy wpływ na działania SEO.
  • W samej treści powinny pojawić się trafnie wybrane słowa kluczowe – może być na nich np. stworzony anchor, oczywiście z linkiem dofollow. Słowa te powinny nie tylko pojawić się w treści, ale też podczas wywiadów.
  • Warto zadbać także o linki w ogłoszeniach o pracę – zamieścić w nich zakładkę “o firmie” z odnośnikiem do strony internetowej.

Pozycjonowanie wizerunkowe

Skoro wiemy już, że SEO PR pomaga z sukcesami kreować wizerunek marki w mediach, warto przyjrzeć się też pojęciu, z którym nierozłącznie się łączy. Czym jest SERM? Pojęcie pozycjonowania wizerunkowego, wspomnianego SERM, funkcjonuje już od pewnego czasu. Jest ono uzupełnieniem podstawowych działań SEO, czyli zastosowaniem w nim… PRu właśnie.

Search Engine Reputation Management to w skrócie tworzenie pozytywnego wizerunku marki w sieci, zarządzaniem reputacją w wyszukiwarce. Nie da się więc zaprzeczyć, że jest to połączenie klasycznego pozycjonowania, z e-PR-em, by budować w sieci siatkę pozytywnych opinii dotyczących marki, którą chcemy wypromować.

Aby działania SERM były skutecznie, należy stale monitorować komentarze w wynikach wyszukiwania, równocześnie dbać o to, by te negatywne i nieprawdziwe… były mniej widoczne. Ważne jest również to, by stopniowo i w miarę naturalnie powstawały nowe komentarze, takie, które wartościową i pozytywną treścią będą promowały markę. Wchodzi w to również zastosowanie tzw. marketingu szeptanego oraz działań kampanii Google Ads.

Rozpoczęcie działań SEO PR powinna poprzedzać strategia, odpowiednio przygotowana, z ustaloną grupą docelową oraz szczegółami późniejszych działań. Właściwie przygotowany, angażujący content jest podstawą SEO PR-u. Oprócz optymalizacji głównej treści warto przyjrzeć się także odpowiedniemu sformułowaniu meta tagów – title, meta description, tak, by zachęcały one do kliknięcia w odnośnik.

Niezwykle ważne są również sposoby dystrybucji i promocji treści. Do tego potrzebne jest pozyskiwanie linków dobrej jakości, które pomogą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

Na koniec – monitorowanie! Nawet najlepsza strategia i treści nic nie dadzą, jeżeli nie będzie im towarzyszyć kontrola i monitorowanie zmian.

Przydatne narzędzia SEO PR

Każde kolejne działania SEO PR-u mogą być wykonywane jeszcze lepiej – wystarczy skorzystać z narzędzi, które pomagają monitorować efekty SEO PR-u, a także pomogą w budowie widoczności strony.

Do analizy słów kluczowych bardzo pomocne mogą być Keyword Planner (Google) oraz Ubersuggest. Narzędzia te pozwalają na sprawne dobranie najbardziej klikalnych fraz. Do monitorowania wzmianek i komentarzy dotyczących marki warto wybrać narzędzie Brand 24, które umożliwia szybkie reakcje na pojawiające się w sieci opinie, lub Ahrefs Alerts, pozwalający na kontrolę wybranych przez nas fraz. Pomocne przy działaniach SEO PR-owych może być również używanie narzędzia stworzonego przez Schema.org, które ułatwia robotom wyszukiwarki rozpoznanie struktury strony, jej tematyki i charakteru.

Niezwykle pożytecznym narzędziem jest również Senuto, czyli platforma, która pozwala kompleksowo wspierać działania SEO PRu przy tworzeniu słów kluczowych, analizy ruchu i widoczność oraz przy tworzeniu klarownych raportów.

Do publikowania treści – idealną platformą wydaje się być WhitePress, pozwalający na stworzenie wirtualnego biura prasowego, na którym możliwa jest szybka i sprawna publikacja artykułów czy nawet współpraca z influencerami.

SEO PR – połączenie idealne

Jak widać, SEO i PR to części marketingu internetowego, które nie tylko – wzajemnie się przenikają, ale też, jeżeli zależy nam na dobrych wynikach naszej pracy, nie mogą bez siebie istnieć.

PR a SEO dopasowanie

Jednoczesne budowanie wizerunku w wyszukiwarce i pracowanie nad optymalizacją zwiększa szansę na rozgłos marki oraz jest skutecznym narzędziem do promocji. Połączenie działań PR-owych z SEO sprawi, że marka może znacznie zyskać w oczach klientów, zwiększy się jej rozpoznawalność, ale także polubiona zostanie bardziej przez… algorytmy Google. Warto!

  3,40 / 5 ( 5 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.